Jumat, 28 November 2014

PENDIDIK MENYETAI SEBAGAI PENDAKWAH





FAKULTI GUNAAN DAN SAINS SOSIAL

SEMESTER 3/ TAHUN 2014

(AMSU5303)
METODOLOGI DAKWAH DI MALAYSIA

TUTOR : DR. NAZLI OMAR




PROGRAM                                        :           SARJANA PENGAJIAN ISLAM
NAMA                                                :           MUHAMMAD KAMAL BIN SULAIMAN
NO. KAD PENGENALAN              :           A 2931438
NO. TELEFON                                  :           019-6279108
E-MEL                                                :           leo.kamal@yahoo.com
PUSAT PEMBELAJARAN              :           PP MELAKA




1.0   PENDAHULUAN

2.0 EMPAT KAEDAH GURU BERPERANAN SEBAGAI PENDAKWAH SERTA KEPENTINGAN ASPEK PENDIDIKAN  DALAM USAHA MENINGKATKAN KEWIBAWAAN DAN MENJAMIN SURVIVAL UMAT ISLAM.   

3.0  EMPAT DALIL NAQLI  YANG MEMBUKTIKAN KEPRIHATINAN TERHADAP ASPEK PENDIDIKAN DALAM AL-QURAN DAN HADIS


4.0 EMPAT METODOLOGI DAKWAH YANG RELEVAN UNTUK DIAPLIKASI DALAM PENDIDIKAN KANAK-KANAK.

1.      Metode Tanya Jawab
Metode tanya jawab adalah suatu proses kegiatan pengembangan yang ditandai adanya proses pertukaran komunikasi yang berorientasi pada “menanyakan dan menjawab pertanyaan yang diberikan”. Pertanyaan bias saja diajukan oleh pendidik kepada anak atau diajukan oleh anak kepada temannya. Sebagai pendidik sebaiknya lebih menekankan terhadap kalimat tanya yang bersifat lebih terbuka, jawaban tidak sekedar ya atau tidak.

5.0  EMPAT PENDEKATAN DAKWAH SEMASA YANG SESUAI DIAPLIKASI  TERHADAP KANAK-KANAK
 
6.0 EMPAT PERSIAPAN YANG PERLU  BAGI SEORANG PENDIDIK YANG BERPERANAN SEBAGAI PENDAKWAH.


7. EMPAT CABARAN YANG MUNGKIN DIHADAPI OLEH SEORANG PENDIDIK DALAM USAHA MEREALISASIKAN PERANANNYA SEBAGAI PENDAKWAH SERTA  KAEDAH MENGATASINYA.

8.0 KESIMPULAN 

Tidak ada komentar:

Posting Komentar