Kamis, 16 Mei 2013

Buku sufisme 3

PENYAMPAI.............Ruh Ke Ruh


Salam para pembaca yang budiman.


Berikut fakir catatkan beberapa AMALAN khazanah lama yang fakir petik dari beberapa manuskrip termasuk manuskrip Tok Peramu ini. Penulis manuskrip memberi Ijazah Umum kepada sesiapa sahaja yang berhajat untuk mengamalkannya.


PENYAMPAI.............Ruh Ke Ruh


Salamun Qaulan Mir Rabbir Rahim Ya Ruhi ......( nama orang yang ditujukan )

Aku tahu asal usulmu ...
Tatkala dalam tubuh tuhan DI namanya engkau
Ditatang malaikat 44 dan
Kembali ketubuh Tuhan WADI namanya engkau
Dikandung bapa 9 hari MANI namanya engkau
Dikandung ibu sembilan bulan ..MA’NIKAM namanya engkau

Lahir kedunia
Yasin namanya engkau ( jika lelaki )
Siti Terjelan namanya engkau ( jika perempuan )

.....dari manuskrip Tok Pawang Johol.


SELAWAT DIRI.....


Amalkan 70 kali sebelum tidur selama 7 hari berturut – turut . Elok juga dibaca setiap hari bila teringat..


Bacaannya..........


Allah Hum Ma Salla Ruhi Fil Arwahi Fil Jasadi Fil Ajsaadi Fil Kab Rihi Fil Kabrii


Hadiahkan bacaan FATIHAH sebelum tidur kepada ....
Kedua ruh ibu bapa, Rasullullah, Para Nabi, Pari Wali dan DIRI kita sendiri.

.....dari manuskrip Abang Dolku.

KASIH MAKRIFAT...............Ketika Berkasih Sayang ?????


DI – WADI – MANI – MA’NIKAM
Bukan aku yang punya tikam...
Allah Muhammad yang punya tikam.
Aku yang menikamkan kepintu hawa....( sebutkan nama sihawa tu )
Yang tujuh beradik...
Asiah dikanan....
Halijah dikiri....
Maimunah dihadapan...
Salamah dibelakang...
Kabul berkat Allah Allah Hu Hu ..


KASIH MAKRIFAT 2....


Baca dalam penafasan ( tarik nafas – tahan & lepas perlahan makrifatkan ke arah sianu..

Ya Allah Ya Rasullullah
Hai telaga hawa Fatimah namanya engkau ( sianu sebutkan nama )
Ya Allah Ya Rasullullah Muhammad namanya aku..
Alif namanya tempat jadi..
Kabul allah kabul Muhammad Kabul baginda Rasullullah kabul berkat Allah Allah Allah


SANDARAN FATIHAH............

Bacalah setiap hari apabila sahaja bangun dari tidur...


Alhamdulillah ....akan ibuku Ya Allah Ya Rasullullah
Rab Bul Alamin ....akan sarungku Ya Allah Ya Rasullullah
Ar Rahman ....akan uratku Ya Allah Ya Rasullullah
Ar Rahim .....akan dagingku Ya Allah Ya Rasullullah
Malikiyau middin ...akan darahku Ya Allah Ya Rasullullah
Iyya Kanaq Budu...akan tulangku Ya Allah Ya Rasullullah
Wa iyya kanash taa in ..akan otakku Ya Allah Ya Rasullullah
Ih dina sh....siratul mustaqim ..akan hidupku Ya Allah Ya Rasullullah
Siraa tal laazi ...akan hatiku Ya Allah Ya Rasullullah
Na an am taa alai him ...akan rupakau Ya Allah Ya Rasullullah
Ghairil magh du ...akan ilmu taufikku Ya Allah Ya Rasullullah
Wa lad dhallin ...sebenar benar taufikku Ya Allah Ya Rasullullah


Assalamualaikum Ya Jibrael dihadapanku ya saudaraku Ya Allah Ya Rasullullah
Assalamualaikum Ya Mikail dibelakangku ya saudaraku Ya Allah Ya Rasullullah
Assalamualaikum Ya Izrael dikananku ya saudaraku Ya Allah Ya Rasullullah
Assalamualaikum Ya Izrafil dikiriku ya saudaraku Ya Allah Ya Rasullullah
Assalamualaikum Ya Malaikat Yang Empat memagarkan aku Ya Allah Ya Rasullullah
Assalamualaikum Ya Malaikat Kiraman dikananku ya saudaraku Ya Allah Ya Rasullullah
Assalamualaikum Ya malaikat Katibin dikiriku ya saudaraku Ya Allah Ya Rasullullah
Assalamualaikum Ya malaikat Raqib dihadapanku ya saudaraku Ya Allah Ya Rasullullah
Assalamualaikum Ya malaikat Muqarribin dibelakangku ya saudaraku Ya Allah Ya Rasullullah

Sekaliannnya berkata Aku memakai SANDARAN FATIHAH didalam Kalimah La Ila Ha Illallah Muhammadur Rasullullah.


MENCUCI DIRI / BERSUCI DIRI SENDIRI.............


Mandiku mandi kalam didalam kandil Allah
Perigi yang keruh sekali yang harum tinggal iman cahaya Allah
La Ilaha Illallah Muhammadur rasullullah


Ruh mandi Insan mandi
Ruh mandi pintu langit
Insan mandi pintu Kaabah
Aku mandi Cahaya Muhammad
Berkat La Ilaha Illallah Muhammadur rasullullah


Airku Air Al-hayat
Air Yang Hidup tiada mati
Air titik asalku jadi
..SIRR ALLAH namanya
Temuni Sirr aku Allah namanya
Allah terdiri Muhammad duduk

Aku mensuci Zat dan mencuci Sifat Fardhu atasku kerana Allah

DOA AMALAN KETIKA HENDAK TIDUR


Sahadat 3 kali
Fatihah sekali
Selawat 7 kali

Berdoalah kepada Allah saperti berikut :-


Ya Allah Ya Rasullullah . Tunjukkanlah aku akan Jalan Yang Benar dan janganlah matikan aku sebelum dapat Jalan Yang Sebenar-benarnya.

PENDINDING DIRI HAKIKI


HAQ ada didalam Haq
HU ada didalam Hu
Aku ada didalam HU
Mim ada didalam Mim
Aku ada didalam Mim
MIM HU ALLAH


SANDARAN SAHADAH


Ash Hadu Alla Ila Ha Illallah = Tubuhku tubuh Muhammad
Wa ash Hadu annna muhammadar rasulalullah = Tubuh Muhammad terpulang kepada menjadikan aku

La Ilaha Illlah Muhammdur rasulullah
Sifat Allah sifat aku sifat aku didalam kalimah Allah Allah Muhammad Rasulullah.



Sekian .....jika ada fakir tambah lagi. Betulkan ejaan sbb ditaip laju dan tak diedit Salam dari fakirabdillah algemasi

SEMBANG KOSONG - Ada ke isinya ?

 Posted by alfakirabdillah algemasi on January 15, 2011 at 12:51 AM
Salam para pembaca yang budiman. Semuga sentiasa di Rahmati Allah SWT


Hari ini hari sabtu. Hari cuti. Sebenarnya fakir sentiasa bercuti, maklumlahdah pencen, dah lama pencen dah , pencen kerajaan. Kerja fakir dulu kerja pelik juga. Fakir dipencenkan ketika berumur 36 tahun sekarang dah tua dah sudah 59 tahun ikut kiraan tahun Masehi. Jika ikut kiraanTahun Hijrah agaknya dah lebih 63 tahun kot ? Lebih 20 tahun dah kata orang fakir MAKAN PENCEN.


Pagi ini fakir meneruskan sembang maya dengan saorang anak muda yang sudi menceritakan pengalaman kerohaniannya. Saorang anak muda yang bertuah. Fakir dah pun postkan jawapan kepada e-mailnya. Ianya merupakan SEMBANG SEMBANG kosong antara2 hamba Allah bercerita tentang Allah jua. Kira zikirlah tu sebab zikir itu bukankah maksudnya Mengingati Allah. Jika kita bercerita tentang Allah mustahil kita lupa kat DIA ya tak ?


Ikutilah sembang sembang kosong itu saperti dicatatkan dibawah :-


Salam takzim,

sifakir dari gemas.

............................................................................

Saorang hamba Allah ...dalam perjalanan MENCARI DIRI-nya menulis...


(Kadang kadang saya terfikir sekiranyalah BENAR kata kata IBNU ARABIbahawa YANG WUJUD HANYA ALLAH - maka saya pun ALLAH juga ) ( kalaulah saya ditakdirkan masuk Neraka dan dibakar dengan API NERAKA ) maka saya KENALAH bertanya :-


kalu dok kena bakar api neraka sapa yg sakit?? aku ke Allah..???
Pening ( kepala ) bila difikirkan.. nanti malam2 saya cuba "on" minta GURU bagi ilham.


Saorang hamba Allah yang lain mulalah berlagak menjadi USTAZ katanya wahai saudaraku tidakkah kamu pernah dengar / baca FirmanNya dimana DIA berfirman :-

DIA Allah membiarkan dua lautan mengalir danbertemu diantaranya ada BATAS / sempadan -

Batas ini sangat nipis..entah berapa mikron agaknya ) ...apakah batas itu ?? hapuskan batas itu....barulah dua lautan menjadi SATU dan menjadi LAUTAN SEBENARNYA


Si –ustaz terus menulis ( macam dia ni  BAGUS je , macam PANDAI je – ustaz tu macam terdengar komen aku )


Dia terus berkata ..yang pandai itu bukan akulah brader.. tapi GURU aku..yaitu AKU ..peliklah kata ustaz ni ..cakap macam orang SEWEL je bukanaku tetapi AKU juga )


Salam tuan,( kata ustaz cabuk tu kepada sihamba Allah )


Dalam bab saperti ayat tuan diataslah selalu menyebabkan orang tergelincir...sebab tabir pemisah dua lautan yang mengalir itu terlalulah nipis umpama buih sabun.


Ramai yang keliru hingga ramai juga yang mengaku dia Allah dan menjadikan Ilmu Hakikat inisebagai satu ilmu yang bukan sahaja sesat tetapi ilmu gila pada orang yang tidak memahaminya. Maka jadilah Ilmu Hakikat ini bahan senda gurau orang.


Contohnya ialah mengaku diri Tuhan adalah kerja paling gila dan pembohongan tahap maksima dan kesesatan paling nyata. Itulah awal awal lagi saya sudah sebutkan perbezaan antara MANUSIA dan INSAN....


Insan itu bukan manusia dan manusia itu bukan insan TAPI akhirnya tuan akan tahu juga bahawa Manusia itulah Insan dan Insan itulah Manusia. ..ya AKHIRNYA bukan sekarang ini .( Peliklah orang inicakap berbelit belit dan merapu tidak tentu arah pulak - kalau bercakap biarlah dengan cara yang mudah supaya orang senang faham )


Manusia itu tetap manusia MUSTAHIL Tuhan. Keupayaan manusia itu amatlah terbatas..sangat minimal ..keupayaan INSAN ( pada kamu sekarang ini ) juga kelihatan amat minimal jika ianya masih dibalut oleh lapisan lapisan asalnya... HAPUSKAN BALUTAN2 itu.


Dalam keadaan sebegini keupayaan yg ditunjuk oleh INSAN hanyalah bertahap SIFAT MAANI hingga ramai pelajar ( termasuk aku = ustaz cabuk tu ) SAKIT kepala untuk JUSTIFY kenyataan Allah ...yang mengistiharkan bahawa Insan itu ialah MAKHLUK paling sempurna dijadikanNYA....( lebih sempurna dari Malaikat & Iblis )


Sempurna apa ?? aku terkial - kial untuk dapat hidup mewah..disana sini banyak sangat perkara negatif berlaku dsb dsb..yang menunjukkan keupayaan minimal manusia dan insan yang menggerakkannya...tetapi IMAN ( aku ) berkata ...tak kan Tuhanku Allah SWT berbohong ...cuma aku yang tidak tahu ..( Maha Suci Allah dari berbohong ..engkau itu memang bodoh dan sombong ).


( Ustaz cabuk itu terus berkata kepada sihamba Allah itu )


Dalam bab ini saya PENING hampir sebulan mencari jawapan...ketika itu saya rasa kira terror juga RASA macam boleh MAMPU mencari jawapan....tapia khirnya balik ke pangkal jalan..juga ..kena serah ke guru sejati semula....


Badan melalui otak amat terhad keupayaannya...dah tu selalu pulak komplen ...aduhai macam nak pecah kepala aku memikirkannya...macam nak pecah je ..belum pecah lagi....dan masaalah tak juga terpecahkan oleh otak badan


Sehinggalah GURU berkata engkau pergilah duduk kat belakang rumah engkau tu semasa DINIHARI ....Sayapun pergi kebelakang rumah ..duduk ..kat kerusi malas ...mula mula nak berlatih...tafakur cara bagindo muchtar..guru kata ..tak payah..gi masuk rumah semula ..lampu terpasang tu ..kipas berpusing...offkan switch..letrik mahal..nape cuai !!!!!...

aduhai cerewetlah guru ni..yang bayar bil aku ..bukan engkau ...kata otak badan...guru kata...alahai ..sombong lagi..kamu wahai otak itulah pasal engkau perlukan AKU.


Guru kata kepada otak ...ok ..ok BERHENTILAH berhujah ..sekarang kau mulai bekerja semula ..aku tadi kata pasal LETRIK .sekarang ..kau arahkan mata kau ..pandang DAWAI LETRIK tu...dah sebulan kau PENING..jawapannya mudah sekali...ada kat dawai letrik itu dan ada di semua perkakas letrik didalam rumah engkau ini


Disitu ( dawai dan kelengkapan letrik ) ada SIFAT MAKNUYAH AKU ....sifat aku banyak...bukan 20 shj..tapi kau kan LEMAH cukuplah tahu 20..kat engkau ada ..7 + 6 ....yang ada kat dawai tu 7 + 1 lagi....yakni SIFATMAHA...Maha Melihat...Maha Mendengar..Maha Berkuasa dsb dsb......


Peliklah engkau wahai guruku engkau kata ada 20 sifat yang wajib aku tahu ..bila aku campurkan pada aku ada 7 + 6 jadi 13 pada dawai letrik ada 7 +1 jadi 8 ..campur semua jadi 21 bukan 20. Wahai guru .....matematik mudah pun engkau tak dapat selesaikankan dengan betul.

Mana boleh guru salah..akulah yang salah agaknya ...ok ok 21 pun  21 lah Ustaz cabuk malas berhujah lagi dia terus berkata....


Berkaitan dengan ini tuan carilah sambungannya dalam blog fakirabdillah...Pengantar Ilmu Hakikat ....disitu ada sambungan dan jawapannya


Seterusnya ustaz bertukar tajuk ...dia berkata..
.

Balik kepada ayat tuan .....siapa yang berasa sakit bila dibakar api nerakata ....Saya rasa yang berasa sakit itu cuma jasad ....sedangkan yang kembali kepada Allah itu ialah Nyawa yakni Zat.


Saya rasa Zat tidak berasa panas jika dibakar sebab dia ZAT nak bakar cam mana...yang boleh dibakar ialah OBJEK . Objek ialah benda benda yang ada SEMPADAN ...Zat itu Maha Meliputi ..mana ada sempadan ...dan ianya adalah SATU YANG ESA ...zat  yang menaip ini yakni pada saya Zat saya  ( nyawa saya ) adalah Zat yang sama yang akan membaca tulisan ini ( zat tuan )


Ia umpama air teh dalam tea pot / teko yang dituangkan kedalam pelbagai cawan...jadi kalaulah boleh dibakar zat saya ..zat tuan pun akan sama turut terbakar....zat  yang meliputi semua makhluk juga akan ikut terbakar dan hangus bersama. Jadi apa lagi yangtinggal......??????


Perlu juga kita fikirkan tentang DEFINASI..perkataan BAKAR itu. Adakah PEMBAKARAN api Neraka sama dengan apa yang kita faham dan lihat didunia ini ...macam kita bakar kayu lemang tu ? atau maksudnya lain ?? Hanya Allah yang tahu. Selalunya apa yang Allah dok kata kena ditafsirkan...dan berbentuk perumpamaan....Yang mampu beri tafsiran ialah orang yang tahu bertaraf pandai bergelar ULAMAK.


Pada saya PRIORITY kita ialah ...perkara yang paling hampir pada / dengan kita..yakni MATI. Yang paling hampir pada MATI ialah TEMUDUGA malaikat diliang lahad.


Kalau badan tak boleh jawab ..aduhai teruklah kena belasah. Hukum akal dok kata ..mesti tak boleh jawab punya..benda dah mati ....tak kan boleh menjawab...tadi semasa dikafankan...dia tak jawab apa pun...AMAT PELIK bila malaikat tanya dia boleh DENGAR dan MENJAWAB pulak...


Lebai besar yang baca TALQIN tu macam confirm ya YAKIN saudara dia kat liang lahad tu BODOH sangat...soalan mudah UPSR pun tak boleh jawab..tulah sebab Lebai Besar tu bagi TUITION. Kok dah bagi tuition masih tak bolehjawab ...padan mukalah engkau kena BELASAH.....


Kita kenalah TUITION bab nak menjawab TEMUDUGA malaikat ni..masa kita masih belum menjadi BANGKAI.....masa GURU masih lagi nak jadi GURU...semasa Guru masih bersama sama kita. Bila Guru dah pergi baru nak tanya..dah terlewatlah tu..


Guru tu kalau dia dah pergi ..dia dah tak mahu balik lagi dah sebab dia bukan pergi dia KEMBALI atau PULANG. Dah lama dia nak pulang dah tapi MAHAGURU kata belum lagi. Engkau kenalah tunai AMANAH AKU. Guru kalau dah KEMBALI kepada MAHAGURU...kita yang tinggal pasti akan HANCUR. Jadi janganlah berlengah untuk bertanya !!!!


Guru ni kalau dia sayang kat kita barulah dia nak mengajar ...kalau dia menyampah ...dia buat DEK je...jadi kita kenalah selalu BODEK guru tu....sampai DIA sentiasa berkata..engkau sebenarnya bukan MURIDKU...engkau itu SIFATKU yaitu AKU...Aku itu Engkau...Engkau ituAku....Aku Engkau ..Engkau ..Aku. yaitu DIA.

Jadi aku = engkau. Aku =Dia. Akhirnya mengikut formula algebra a=b. b = c t herefore a ialah c.


Kan guru selalu SEBUT ..INNI ANA ZATULHAQ INNALLAH ....kita kenalah jawabdengan ...INNI ANA SIFATUL HAQ...siapa Sifatul Haq.??..Guru kata..INNALLAH. Jadi selalulah engkau katakan : INNI ANA SIFATULHAQINNALLAH. Inilah Aku SIFAT kepada HAQ yaitu Allah


Kita pun selalu DOAKAN guru...kita kata Salam Sejahtera wahai PENYAMPAI ( Nabi = Naba" = Rasul = Penyampai= Guru ) Semuga Dirahmati Dan Diberkati Allah .

Guru menjawab dengan jawapan PELIK:Guru kata Salam Sejahtera Wahai AKU ( Ana ) Aku itu Engkau , Engkau itu Aku.Aku adalah Hamba Yang Soleh...Marilah kita bersatu semula sebab kita sebenarnya adalah SATU . Marilah kita istiharkan pengakuan kita yakni YANG WUJUD HANYA AKU Namaku ALLAH....


Salam Takzim bro.......................hanya sembang sembang kosong dipagi sabtu.Luv u all

DARI ... Manuskrip ILMU & MAKRIFAT TOK GURU PERAMU - ENTRI KEEMPAT ( 4 )

 Posted by alfakirabdillah algemasi on January 14, 2011 at 6:12 AM
ALHAMDU  ( Alif–Lam- Ha -Mim -Dal )

Saudara pembaca yang budiman,

Mengikut penceritaan kalimah ALHAMDU ialah kalimah pertama yang disuarakan oleh manusia yakni Nabi Adam a.s yang bermaksud SegalaPuji milik Allah.Tidak ada satu pun manuskrip Ilmu Hakikat yang adaditangan fakir yang tidak membicarakan kalimah ALHAMDU ini. Masing masingmemberi tafsiran tersendiri secara panjang lebar.

Melalui ENTRI kali ini fakir sampaikan penjelasan penulis manuskrip ILMU & MAKRIFAT TOK GURU PERAMU berkaitan kalimah ALHAMDU ini.

........................................................................................

ALHAMDU .....( Alif – Lam – Ha – Mim - Dal )

ALIF

Huruf ALIF itu WAKTU SUBUH. Nabi Adam a.s cahayanya putih. Malikatnya Jibrael Ruhani. Sahabatnya Abu Bakar & Fatimah Keluar dari huruf ALIF itu DUA RAKAAT kerana TAJALLI Tuhan dua mertabat yakni MERTABAT ZAT atau AHDIAH dan Mertabat SIFAT atau WAHDAH. Istananya dibawah susu kiri .Keluar cahaya pada dahi. Kenyataan pada kita ialah MULUT & LIDAH

LAM

Huruf LAM itu waktu ZUHUR. Nabi IBRAHIM cahayanya Kuning. Malaikatnya MAKRIBUN. Keluar dari huruf Lam itu empat rakaat keranaTAJALLI Tuhan WUJUD – ILMU – NUR – SUHUD. Istananya pada HATI di lambung susu kiri yaitu RUH MAZIFAH. Kenyataan pada kita ialah HIDUNG & MATA

HA

Huruf HA ini waktu ASAR. Nabinya Nabi Yunus a.s Cahayanya Hijau Kuning. Malaikatnya MIKAIL. Sahabatnya pula ialah Omar. Keluar dari huruf HA ini empat rakaat  yakni API– AIR – ANGIn – TANAH. Istananya pada LIMPA – Nafsu Jasmani. Kenyataan pada kita ialah BAHU & DADA.

MIM

Huruf MIM itu waktunya MAGHRIB . nabinya ialah Nabi MUSA. Cahayanya MERAH HITAM. Malaikatnya ISHDAH & WAHIDIAH. Istananya PARU –PARU Nafsunya Nafsu Haiwan. Kenyataan pada kita ialah MATA ( Cahayanya )

DAL

Huruf DAL itu waktu ISYA’ Nabinya Nabi NUH. Cahayanya HIJAU HITAM. Malaikatnya IZRAFIL. Sahabatnya ALI. Keluar dari huruf DAL itu 4rakaat kerana Tajalli Tuhan DI – WADI – MANI – MA’NIKAM. Istananya HEMPEDU dari bawah lidah hingga ke telinga. Kenyataan pada kita ialah TAPAK KAKI.

Nota Fakir :-

Saudara pembaca , fakir minta maaf kerana tidak dapat menjelaskan penjelasan diatas kerana fakir tidak faham.

Barangkali mengikut ILMU TETENTU waktu waktu solat ada kaitan dengan kalimah ALHAMDU ini kerana Allah jua.

Bagi saudara pembaca yang ada mempelajari perkara ini eloklah beri penjelasan melalui Ruangan KOMEN Entri ini untuk pemahaman mereka mereka yang tidak faham termasuk fakir . Tq.

TEMPAT ZIKIR PADA TUBUH

ZIKIR QALBI

Dua jari bawah susu kiri  = QALBI = HATI

ZIKIR RUH

Dua jari bawah susu kanan = RUH = NYAWA

ZIKIR SIRR

Dua jari bawah susu kiri = SIRR = RAHSIA

ZIKIR KHOFI

Dua jari atas susu kanan = KHOFI = TERSEMBUNYI



ZIKIR AKHFA

Ditengah dada = AKHFA = TERLEBIH SEMBUNYI

ZIKIR NAFAS

Antara 2 kening meliputi sekalian kepala

ZIKIR KHALIAH

Di ubun ubun meliputi sekalian jasad

Bersambung.........................20 SIFAT DIDALAMDIRI





MENATAP WAJAH ALLAH

Kata Ibnul Qayyim Al-Jauziyyah, “Ini merupakan puncak kerinduan pecinta surga dan bahan kompetisi mereka. Dan untuk hal ini seharusnya orang-orang bekerja keras untuk mendapatkannya.”

Nabi Musa pernah meminta hal ini. Dijawab oleh Allah swt. seperti yang tertera di ayat 143 surat Al-A’raf.

Dan tatkala Musa datang untuk (munajat dengan Kami) pada waktu yang telah Kami tentukan dan Tuhan telah berfirman (langsung) kepadanya, berkatalah Musa, “Ya Tuhanku, nampakkanlah (diri Engkau) kepadaku agar aku dapat melihat kepada Engkau.” Tuhan berfirman, “Kamu sekali-kali tidak sanggup melihat-Ku. Tapi lihatlah ke gunung itu, jika ia tetap di tempatnya (sebagai sediakala) niscaya kamu dapat melihat-Ku”. Tatkala Tuhannya menampakkan diri kepada gunung itu, dijadikannya gunung itu hancur luluh dan Musa pun jatuh pingsan. Maka setelah Musa sadar kembali, dia berkata, “Maha Suci Engkau, aku bertaubat kepada Engkau dan aku orang yang pertama-tama beriman.”

Ada tujuh pelajaran dari ayat di atas:

1. Tidak boleh menuduh kepada Nabi Musa bahwa ia meminta sesuatu yang tidak diperkenankan oleh Allah swt.

2. Allah tidak memungkiri permintaan Nabi Musa.

3. Allah menjawab dengan kalimat, “Kamu tidak akan sanggup melihat-Ku.” Bukan mengatakan, “Aku tidak bisa dilihat.”

4. Allah Mahakuasa untuk menjadikan gunung itu tetap kokoh di tempatnya, dan ini bukan hal mustahil bagi Allah, itu merupakan hal yang mungkin. Hanya saja dalam hal ini Allah juga mempersyaratkan adanya proses ru’yah (melihat). Jadi, seandainya hal itu merupakan sesuatu yang mustahil, sudah tentu Allah tidak akan mempersyaratkan hal itu.

5. Kalimat “tatkala Tuhannya menampakkan diri kepada gunung itu, dijadikannya gunung itu hancur luruh” adalah bukti bahwa bolehnya melihat Allah swt. Jika boleh bagi-Nya menampakkan diri kepada gunung, bagaimana terhalang untuk menampakan diri kepada para nabi, rasul, dan wali-Nya di kampung akhirat?

6. Di ayat itu Allah swt. memberitahu kepada Nabi Musa bahwa gunung saja tidak mampu melihat-Nya di dunia, apalagi manusia yang lebih lemah dari gunung.

7. Allah swt. telah berbicara dengan Nabi Musa. Nabi Musa juga telah mendengar perkataan Allah swt. tanpa perantara. Maka, melihat-Nya sudah pasti sangat bisa.

Dalil Bertemu Allah

1. Bertakwalah kepada Allah dan ketahuilah bahwa kamu kelak akan menemui-Nya. (Al-Baqarah: 223)

Istri-istrimu adalah (seperti) tanah tempat kamu bercocok tanam, maka datangilah tanah tempat bercocok-tanammu itu bagaimana saja kamu kehendaki. Dan kerjakanlah (amal yang baik) untuk dirimu. Dan bertakwalah kepada Allah dan ketahuilah bahwa kamu kelak akan menemui-Nya. Dan berilah kabar gembira orang-orang yang beriman.

2. Penghormatan kepada mereka (orang-orang beriman) pada hari mereka menemui-Nya adalah salam. (Al-Ahzab: 44)

Salam penghormatan kepada mereka (orang-orang mukmin itu) pada hari mereka menemui-Nya ialah: Salam; dan dia menyediakan pahala yang mulia bagi mereka.

3. Barang siapa mengharap perjumpaan dengan Rabbnya maka hendaklah ia mengerjakan amal yang shalih. (Al-Kahfi: 110)

Katakanlah: Sesungguhnya aku Ini manusia biasa seperti kamu, yang diwahyukan kepadaku, “Bahwa Sesungguhnya Tuhan kamu itu adalah Tuhan yang Esa”. Barang siapa mengharap perjumpaan dengan Tuhannya, maka hendaklah ia mengerjakan amal yang shalih dan janganlah ia mempersekutukan seorang pun dalam beribadat kepada Tuhannya”.

4. Orang-orang yang meyakini bahwa mereka akan menemui Allah. (Al-Baqarah: 249)

Maka tatkala Thalut keluar membawa tentaranya, ia berkata, “Sesungguhnya Allah akan menguji kamu dengan suatu sungai. Maka siapa di antara kamu meminum airnya, bukanlah ia pengikutku. Dan barang siapa tiada meminumnya, kecuali menceduk seceduk tangan, Maka dia adalah pengikutku.” Kemudian mereka meminumnya kecuali beberapa orang di antara mereka. Maka tatkala Thalut dan orang-orang yang beriman bersama dia telah menyeberangi sungai itu, orang-orang yang telah minum berkata, “Tak ada kesanggupan kami pada hari Ini untuk melawan Jalut dan tentaranya.” Orang-orang yang meyakini bahwa mereka akan menemui Allah berkata: “Berapa banyak terjadi golongan yang sedikit dapat mengalahkan golongan yang banyak dengan izin Allah. Dan Allah beserta orang-orang yang sabar.”

Para ahli bahasa sepakat bahwa jika liqa’ itu dinisbahkan kepada yang hidup, yang selamat dari gangguan kebutaan dan penghalang lainnya. Maka, hal itu menuntut adanya penglihatan dengan mata.

Bagaimana Dengan Ayat 103 Surat Al-An’am?

Laa tudriku hu al-absharu wa huwa yudriku al-abshara wa huwa al-lathiifu al-khabiir.

Dia tidak dapat dicapai oleh penglihatan mata, sedang Dia dapat melihat segala penglihatan itu.

Kata Ibnu Taimiyah, “Ayat ini lebih menunjukkan bahwa Allah bisa dilihat daripada menunjukkan tidak bisa dilihat. Allah menyebutkannya dalam konteks memberikan pujian. Sudah maklum bahwa pujian terhadap diri-NYa adalah sifat-sifat yang pasti dan melekat. Jika tidak ada, maka tidak sempurna, sehingga tidak layak dipuji.”

Ibnu Taimiyah menambahkan, “Hanya saja Allah itu dipuji dengan tidak adanya sesuatu bila sesuatu itu mengandung hal yang ada wujudnya, sebagaimana pujian terhadap diriNya dengan menafikan kantuk dan tidur yang mencakup kesempurnaan terus-menerusnya Allah mengurus makhluk-Nya; menafikan kematian yang berarti kesempurnaan hidup, serta menafikan capek dan letih yang mengandung kesempurnaan kekuasaan.”

Ibnu Taimiyah lalu menegaskan, “Oleh karena itu, Allah tidak memuji diri-Nya dengan ketiadaan yang mengandung sesuatu yang melekat. Sebab, sesuatu yang ditiadakan (ma’dum) itu menyertai yang disifati berkenaan dengan ketiadaan itu. Sesuatu Dzat Yang Sempurna tidak bisa disifati dengan hal yang layak bagi-Nya maupun sesuatu yang tiada. Jika saja yang dimaksud oleh firman Allah swt. laa tadrikuhu al-abshaaru adalah bahwa Dia tidak bisa dilihat dalam kondisi apa pun, maka dalam hal ini tidak ada pujian maupun kesempurnaan, karena yang tiada juga demikian. Sesuatu yang tiada jelas tidak bisa dilihat dan tidak bisa ditangkap dengan penglihatan, sedangkan Rabb jelas Mahatinggi untuk dipuji dengan sesuatu yang juga terdapat pada sesuatu yang jelas tidak ada. Dengan demikian, makna dari ayat di atas adalah bahwa Ia tetap bisa dilihat namun tidak bisa ditangkap sepenuhnya dan tidak bisa dimengerti hakikatnya.”

Maka, kata Ibnu Taimiyah, “Firman Allah laa tudrikuhu al-abshaaru menunjukkan puncak dari keagungan Allah. dan bahwa Dia lebih Besar dari segala sesuatu. Dan juga, karena keagunganNya, Dia tidak bisa ditangkap atau dimengerti oleh pandangan. Kata idraak adalah lebih dalam daripada ru’yah (melihat).”

Liqa’ullah Adalah Az-Ziyadah

Allah menyeru (manusia) ke Darussalam (surga), dan menunjuki orang yang dikehendaki-Nya kepada jalan yang lurus (Islam). Bagi orang-orang yang berbuat baik, ada “pahala yang baik” (surga) dan “tambahannya”. Dan muka mereka tidak ditutupi debu hitam dan tidak (pula) kehinaan. Mereka itulah penghuni surga, mereka kekal di dalamnya. (Yunus: 25-26)

Menurut Ibnu Qayyim, yang dimaksud dengan kata al-husna di ayat itu adalah al-jannah (surga), sedangkan yang dimaksud dengan az-ziyadah (tambahan) adalah memandang wajah Allah Yang Mulia. Ini adalah tafsir Rasulullah saw. atas ayat itu dalam hadits yang diriwayatkan oleh Muslim dalam Shahih-nya.

Rasulullah membaca ayat lilladzina ahsanu al-husna wa ziyadah, lalu bersabda, “Jika ahli surga sudah masuk ke dalam surga, demikian juga ahli neraka sudah masuk ke dalam neraka, maka ada seorang malaikat yang menyeru: Wahai ahli surga, sesungguhnya kalian telah dijanjikan di sisi Allah, maka sekarang Allah hendak menunaikan janji itu kepada kalian. Mereka berkata: apakah janji itu? Bukankah Dia telah membuat berat timbangan kebaikan kami dan telah membuat putih (cerah) wajah kami, serta telah memasukkan kami ke dalam surga dan mengeluarkan kami dari neraka? Akhirnya, tabir pun dibuka lalu mereka bisa melihat kepada-Nya. Sungguh tidak ada sesuatu yang telah Dia berikan kepada ahli surga yang lebih mereka cintai daripada melihat kepada-Nya. Itulah yang dimaksud dengan ziyadah.”

Ali bin Abi Thalib dan Anas bin Malik berkata, “Yang dimaksud adalah melihat Wajah Allah swt.” saat menafsirkan ayat lahum maa yasyaa-una fiihaa wa ladainaa maziid, mereka di dalamnya memperoleh apa yang mereka kehendaki; dan pada sisi kami ada tambahannya. (Qaf: 35).

Melihat Dengan Mata Kepala

Wajah-wajah (orang-orang mukmin) pada hari itu berseri-seri. Mereka melihat kepada RabbNya. (Al-Qiyamah: 22-23)

Ayat ini menegaskan dengan gamblang bahwa Allah akan dilihat dengan mata kepala secara langsung pada hari kiamat nanti. Tentang hal ini banyak hadits berderajat mutawatir.

Hadits Abu Hurairah dan Abu Sa’id dalam Shahihain menceritakan bahwa para sahabat bertanya, “Ya Rasulullah, apakah kita akan melihat Rabb kita pada hari kiamat?” Rasulullah saw. menjawab, “Apakah kalian mendapatkan kesulitan melihat bulan pada saat purnama?” Mereka menjawab, “Tidak, ya Rasulullah.” Beliau bertanya lagi, “Apakah kalian mendapatkan kesulitan melihat matahari pada saat tidak ada awan?” Mereka menjawab, “Tidak.” Beliau kemudian bersabda, “Seperti itu juga kalian melihat Rabb kalian.”

Anas bin Malik berkata, “Manusia akan melihat Allah pada hari kiamat nanti dengan mata kepala mereka.”

Orang Kafir Tidak Akan Melihat Allah

Sekali-kali tidak (demikian), sebenarnya apa yang selalu mereka usahakan itu menutup hati mereka. Sekali-kali tidak, sesungguhnya mereka pada hari itu benar-benar terhalang dari (melihat) Rabb mereka. (Al-Muthaffifin: 14-15)

Dan salah satu bagian dari hukuman terbesar terhadap orang-orang kafir adalah mereka terhalang untuk melihat Allah dan terhalang dari mendengar perkataan-Nya.

Muhammad bin Idris Asy-Syafi’i menjelaskan tentang ayat itu, “Ketika mereka itu terhalang dari melihat Rabb mereka karena mereka dalah orang-orang yang dibenci atau dimurkai Allah, maka ini menjadi bukti bahwa wali Allah itu akan melihat Allah karena Allah meridhai mereka.”

Lalu Ar-Rabi’ bertanya, “Wahai Abu Abdillah, apakah benar engkau mengatakan demikian?” Ia menjawab, “Ya, benar! Karena itu pulalah aku menundukkan diri diri di hadapan Allah. Kalau saja Muhammad bin Idris tidak meyakini bahwa ia akan melihat Allah tentu ia tidak mau menghambakan diri kepada-Nya.”
Diposkan oleh Menggapai cahaya Ilahi




Nama Dan Istilah Ruh


Nama Dan Jenis Ruh.
Di sini kita akan membincangkan tentang ruhul amri (hati) yakni perbahasan secara diurai dan terperinci tentang perjalanan ruhul tamyiz atau ruhul amri atau qalbun (hati). Yaitu roh yang membedakan antara manusia, jin dan malaikat dengan haiwan.
Setelah dikaji dalam kitab-kitab Islam, didapati ada bermacam-macam nama atau istilah roh yang diberi oleh ulama. Bahkan dalam Al Quran kalau kita lihat ada bermacam-macam nama. Antara yang terkenal ialah roh. Adakalanya ia dipanggil dengan qalbun - hati, fuaadun - hati sanubari, latifatur-rabbaniah atau ruhul amri). Pada orang Melayu ia juga dipanggil hati, nyawa, hati nurani atau hati sanubari. Tetapi yang terkenalnya adalah roh saja.
Roh yang sedang kita perkatakan ini, kalau dia berperasaan seperti sedih, gembira, senang, terhibur, marah atau sebagainya, maka ia dipanggil dengan roh atau hati atau nyawa. Tetapi waktu ia berkehendak, berkemauan atau merangsang baik sesuatu yang berkehendak itu positif atau negatif, baik atau buruk, yang dibenarkan atau tidak, yang halal ataupun yang haram, di waktu itu ia tidak dipanggil roh, hati atau nyawa lagi. Tetapi ia dipanggil nafsu. Kalau di waktu ia berfikir, mengkaji, menilai, memerhati dan menyelidik, maka ia dipanggil akal.
Kalau begitu uraiannya, maka nafsu, roh atau akal ini hakikatnya adalah satu. Ia dipanggil akal di waktu ia berfikir, mengkaji, menilai, memerhati dan menyelidik. Walhal bila berperasaan, ia tidak dipanggil akal lagi, sebaliknya ia dipanggil roh atau hati atau nyawa. Tetapi waktu ia berkehendak, berkemahuan atau merangsang baik sesuatu yang berkehendak itu positif atau negatif, baik atau buruk, yang dibenarkan atau tidak, yang halal ataupun yang haram, di waktu itu ia dipanggil nafsu.
Kalau begitu walaupun ia mempunyai tiga nama atau tiga istilah tetapi hakikatnya adalah satu. Benda yang sama juga. Cuma peranannya saja yang tidak sama. Peranan yang tidak sama itulah yang menjadikan namanya tidak sama atau namanya berlainan.
Untuk mudah difahami begini kiasannya: manusia bila dia berbohong dinamakan pembohong. Bila dia menipu dinamakan penipu. Tetapi bila dia mencuri dinamakan pencuri. Bila dia memimpin dipanggil pemimpin. Dinamakan pembohong, penipu, pencuri dan pemimpin, hakikatnya adalah orang yang sama. Cuma namanya berbeda bila peranannya bertukar. Kenapa fisik yang sama dapat timbul istilah yang berlainan? Ini karena peranannya tidak sama. Apakah bila namanya berlainan, orangnya berlainan? Tidak! Orang yang sama juga.
Perlu diingat, bila kita membicarakan tentang roh ini, bukannya pula kita hendak mengkaji hakikat roh atau mengkaji ain ataupun mengkaji hakikat zat roh itu. karena zat atau hakikat roh itu tidak akan dapat dilihat oleh mata kepala. karena ia adalah jismullatif), yakni benda halus yang bersifat maknawiah atau abstrak. Iaitu tidak dapat dilihat oleh mata kepala tetapi terasa akan adanya. Inilah yang dimaksudkan oleh Allah SWT dalam firman-Nya:
Maksudnya: “Mereka bertanya kepada engkau wahai Muhammad tentang roh. Hendaklah engkau katakan kepada mereka, ‘Roh itu adalah urusan daripada Tuhanku’…” (Al Israk: 85)
Dari ayat ini dapatlah kita faham bahawa hakikat roh itu tidak akan dapat dijangkau oleh mata kepala. Zat roh itu tidak akan dapat difikirkan oleh akal. Kita tidak tahu bagaimana rupanya. Sebab tidak dapat dilihat oleh mata kepala. Tetapi terasa oleh hati akan adanya. Maka oleh yang demikian, hakikat roh itu tidak dapat difikirkan oleh akal bagaimana rupanya, bagaimana bentuknya, berapa tebal atau panjangnya. Ia tidak dapat dibayangkan. Hanya Allah yang tahu dan tidak ada makhluk yang tahu.
Walaupun Allah berkata hakikat roh atau zat roh tidak dapat diketahui dan tidak dapat dijangkau oleh akal dan mata kepala, namun ada juga ulama-ulama yang berijtihad tentangnya. Antaranya ialah Imam Malik. Beliau pernah berkata: “Roh manusia itu sama saja bentuknya dengan jasad lahirnya.”
Kalau diambil ijtihad Imam Malik itu, artinya rupa roh kita ialah seperti rupa bentuk badan lahir kita. Ini juga memberi arti bahawa walaupun Allah berkata roh itu adalah urusan-Nya, iaitu hakikat roh itu Allah saja yang tahu dan makhluk lain tidak mengetahuinya, tetapi tidak pula ada larangan dari Allah kalau ada sesiapa yang ingin berijtihad untuk mengkajinya.
Bagi sesetengah orang, mungkin Allah beri ilmu yang mendalam tentang hal ini sehingga dia dapat menjangkaunya. Oleh itu maksud ayat Al Quran yang menyatakan ‘roh itu adalah urusan Tuhanku’, Allah bermaksud kebanyakan manusia tidak dapat mengetahuinya tetapi tidak pula menolak kalau ada orang-orang yang tertentu secara khusus yang Allah beri ilmu tentang hakikat roh ini sehingga dapat menghuraikannya.
Mengikut pendapat saya boleh jadi juga Imam Malik memperkatakan hakikat roh ini bukan berdasarkan ijtihadnya saja tetapi juga berdasarkan kasyaf. Kalau berdasarkan ijtihad tidak mungkin akal beliau dapat menjangkaunya karena roh itu jismullatif (tubuh halus). Ia adalah hati nurani yang bersifat maknawiah. Diibaratkan seperti cahaya. Bahkan cahaya, dapat juga dilihat tetapi cahaya yang ini tidak dapat dilihat atau ia jenis cahaya yang tersembunyi.
Bagaimana pula hendak diijtihadkan? Ijtihad itu dibuat pada benda-benda yang berketul atau benda yang dapat dilihat. Benda-benda yang dapat diraba dan dirasa. Tetapi roh, benda yang tidak dapat diraba, tidak dapat dirasa dan tidak dapat dilihat oleh mata kepala. Jadi bagaimana hendak diijtihadkan. Begitulah pandangan saya. Wallahu ‘alam.
Oleh itu atas dasar apakah roh seseorang itu seperti rupa bentuk lahirnya sebagaimana pendapat Imam Malik itu? Saya berpendapat Allah beri dia (Imam Malik) kasyaf. Allah perlihatkan roh itu. Roh yang jismullatif itu dibentukkan, dilihatkan macam rupa diri seseorang itu. Kalau begitu apa yang dimaksudkan oleh Al Quran bahawa tidak ada orang yang mengetahui hakikat roh itu melainkan Allah saja, itu adalah untuk orang awam. Manakala bagi orang yang khusus macam Imam Malik mungkin Allah beritahu padanya sebagai karamahnya.
Pendapat Imam Malik ini agak munasabah (masuk akal), boleh diterima dan agak rasional. Contohnya kita bermimpi melihat seseorang yang kita tidak pernah jumpa atau dengan orang yang pernah kita jumpa sama ada yang masih hidup mahupun sudah mati. Apa yang kita lihat dalam mimpi itu serupa dengan bentuk lahir orang itu. Sedangkan orang yang kita lihat dalam mimpi itu rohnya bukan orangnya. Mungkin waktu itu orang tersebut berada di rumah atau telah berada di alam Barzakh.
Jadi di waktu itu dia adalah roh. Roh bertemu dengan roh. Tetapi mengapa dalam mimpi kita roh orang itu serupa dengan dirinya? Sedangkan bukan berjumpa jasadnya tetapi rohnya. Ini membuktikan roh orang itu macam jasadnya juga. Jadi benarlah apa yang diijtihadkan oleh Imam Malik itu.
Begitu juga orang yang diyakazahkan melihat secara jaga orang yang sudah meninggal dunia. Contohnya melihat Rasulullah, melihat para ulama zaman dahulu atau siapa saja yang dia kenal. Dia melihat Rasulullah betul-betul macam Rasulullah. Atau dia melihat gurunya benar-benar macam gurunya, melihat ibu dan ayahnya serupa macam ibu dan ayahnya, tidak ada cacatnya. Sedangkan mereka sudah mati. Waktu itu yang dilihat adalah rohnya. Ini juga membuktikan benarnya pendapat Imam Malik yang mana roh seseorang itu serupa dengan diri lahirnya.
Contoh lain, Rasulullah SAW sewaktu diisrak dan dimikrajkan telah ditemukan dengan roh para rasul dan para nabi. Rasulullah SAW lihat mereka seperti melihat jasad-jasad mereka. Ini juga merupakan bukti yang rasional bahawa roh seseorang itu sama rupanya dengan bentuk jasadnya.
Boleh jadi juga ayat Al Quran di atas itu bermaksud bahawa ayat itu khusus ditujukan kepada orang-orang kafir. Yakni mereka ini memang tidak memahami tentang perjalanan roh dan fungsinya. Allah SWT memberitahu kepada kekasih-Nya, Rasulullah SAW bawa mereka tidak akan faham tentang hal ini. Kekufuran mereka itulah yang menghijabnya (menutup) sepertimana uraian saya yang panjang lebar tentang hal ini di dalam Bab Mata Hati.Karena itulah menjadi penyebab mereka langsung tidak memahaminya.
Allah SWT tidak meminta Rasulullah SAW bersusah payah untuk pergi memahamkan orang-orang kafir itu tentang hal roh ini. Lantaran itulah dikatakan roh itu urusan Allah. Ini bukan pula bermaksud umat Islam pun turut juga dilarang mengkaji tentang roh. Bahkan umat Islam mesti memahaminya sungguh-sungguh tentang perjalanan roh ini. Kalau tidak bagaimana pula hendak memperbaiki diri? Atau bagaimana hendak mengekalkan watak-watak kemanusiaannya dan bukan watak kebinatangannya.
Untuk ini kita wajib memahaminya serta menghayati watak- watak kemanusiaan itu. Hati manusia berbeda dengan hati hewan. karena hati manusia dapat menerima perintah suruh dan perintah larangan. karena itulah ia disebut ruhulamri. Manakala hati hewan tidak bersifat demikian, maka ia disebut ruhul hayah.


Tidak ada komentar:

Posting Komentar