PENYAMPAI.............Ruh Ke Ruh
Salam para pembaca yang budiman.
Berikut fakir catatkan beberapa AMALAN khazanah lama yang
fakir petik dari beberapa manuskrip termasuk manuskrip Tok Peramu ini. Penulis
manuskrip memberi Ijazah Umum kepada sesiapa sahaja yang berhajat untuk
mengamalkannya.
PENYAMPAI.............Ruh Ke Ruh
Salamun Qaulan Mir Rabbir Rahim Ya Ruhi ......( nama orang
yang ditujukan )
Aku tahu asal usulmu ...
Tatkala dalam tubuh tuhan DI namanya engkau
Ditatang malaikat 44 dan
Kembali ketubuh Tuhan WADI namanya engkau
Dikandung bapa 9 hari MANI namanya engkau
Dikandung ibu sembilan bulan ..MA’NIKAM namanya engkau
Lahir kedunia
Yasin namanya engkau ( jika lelaki )
Siti Terjelan namanya engkau ( jika perempuan )
.....dari manuskrip Tok Pawang Johol.
SELAWAT DIRI.....
Amalkan 70 kali sebelum tidur selama 7 hari berturut – turut
. Elok juga dibaca setiap hari bila teringat..
Bacaannya..........
Allah Hum Ma Salla Ruhi Fil Arwahi Fil Jasadi Fil Ajsaadi
Fil Kab Rihi Fil Kabrii
Hadiahkan bacaan FATIHAH sebelum tidur kepada ....
Kedua ruh ibu bapa, Rasullullah, Para Nabi, Pari Wali dan
DIRI kita sendiri.
.....dari manuskrip Abang Dolku.
KASIH MAKRIFAT...............Ketika Berkasih Sayang ?????
DI – WADI – MANI – MA’NIKAM
Bukan aku yang punya tikam...
Allah Muhammad yang punya tikam.
Aku yang menikamkan kepintu hawa....( sebutkan nama sihawa
tu )
Yang tujuh beradik...
Asiah dikanan....
Halijah dikiri....
Maimunah dihadapan...
Salamah dibelakang...
Kabul berkat Allah Allah Hu Hu ..
KASIH MAKRIFAT 2....
Baca dalam penafasan ( tarik nafas – tahan & lepas
perlahan makrifatkan ke arah sianu..
Ya Allah Ya Rasullullah
Hai telaga hawa Fatimah namanya engkau ( sianu sebutkan nama
)
Ya Allah Ya Rasullullah Muhammad namanya aku..
Alif namanya tempat jadi..
Kabul allah kabul Muhammad Kabul baginda Rasullullah kabul
berkat Allah Allah Allah
SANDARAN FATIHAH............
Bacalah setiap hari apabila sahaja bangun dari tidur...
Alhamdulillah ....akan ibuku Ya Allah Ya Rasullullah
Rab Bul Alamin ....akan sarungku Ya Allah Ya Rasullullah
Ar Rahman ....akan uratku Ya Allah Ya Rasullullah
Ar Rahim .....akan dagingku Ya Allah Ya Rasullullah
Malikiyau middin ...akan darahku Ya Allah Ya Rasullullah
Iyya Kanaq Budu...akan tulangku Ya Allah Ya Rasullullah
Wa iyya kanash taa in ..akan otakku Ya Allah Ya Rasullullah
Ih dina sh....siratul mustaqim ..akan hidupku Ya Allah Ya
Rasullullah
Siraa tal laazi ...akan hatiku Ya Allah Ya Rasullullah
Na an am taa alai him ...akan rupakau Ya Allah Ya
Rasullullah
Ghairil magh du ...akan ilmu taufikku Ya Allah Ya
Rasullullah
Wa lad dhallin ...sebenar benar taufikku Ya Allah Ya
Rasullullah
Assalamualaikum Ya Jibrael dihadapanku ya saudaraku Ya Allah
Ya Rasullullah
Assalamualaikum Ya Mikail dibelakangku ya saudaraku Ya Allah
Ya Rasullullah
Assalamualaikum Ya Izrael dikananku ya saudaraku Ya Allah Ya
Rasullullah
Assalamualaikum Ya Izrafil dikiriku ya saudaraku Ya Allah Ya
Rasullullah
Assalamualaikum Ya Malaikat Yang Empat memagarkan aku Ya
Allah Ya Rasullullah
Assalamualaikum Ya Malaikat Kiraman dikananku ya saudaraku
Ya Allah Ya Rasullullah
Assalamualaikum Ya malaikat Katibin dikiriku ya saudaraku Ya
Allah Ya Rasullullah
Assalamualaikum Ya malaikat Raqib dihadapanku ya saudaraku
Ya Allah Ya Rasullullah
Assalamualaikum Ya malaikat Muqarribin dibelakangku ya
saudaraku Ya Allah Ya Rasullullah
Sekaliannnya berkata Aku memakai SANDARAN FATIHAH didalam
Kalimah La Ila Ha Illallah Muhammadur Rasullullah.
MENCUCI DIRI / BERSUCI DIRI SENDIRI.............
Mandiku mandi kalam didalam kandil Allah
Perigi yang keruh sekali yang harum tinggal iman cahaya
Allah
La Ilaha Illallah Muhammadur rasullullah
Ruh mandi Insan mandi
Ruh mandi pintu langit
Insan mandi pintu Kaabah
Aku mandi Cahaya Muhammad
Berkat La Ilaha Illallah Muhammadur rasullullah
Airku Air Al-hayat
Air Yang Hidup tiada mati
Air titik asalku jadi
..SIRR ALLAH namanya
Temuni Sirr aku Allah namanya
Allah terdiri Muhammad duduk
Aku mensuci Zat dan mencuci Sifat Fardhu atasku kerana Allah
DOA AMALAN KETIKA HENDAK TIDUR
Sahadat 3 kali
Fatihah sekali
Selawat 7 kali
Berdoalah kepada Allah saperti berikut :-
Ya Allah Ya Rasullullah . Tunjukkanlah aku akan Jalan
Yang Benar dan janganlah matikan aku sebelum dapat Jalan Yang Sebenar-benarnya.
PENDINDING DIRI HAKIKI
HAQ ada didalam Haq
HU ada didalam Hu
Aku ada didalam HU
Mim ada didalam Mim
Aku ada didalam Mim
MIM HU ALLAH
SANDARAN SAHADAH
Ash Hadu Alla Ila Ha Illallah = Tubuhku tubuh Muhammad
Wa ash Hadu annna muhammadar rasulalullah = Tubuh Muhammad
terpulang kepada menjadikan aku
La Ilaha Illlah Muhammdur rasulullah
Sifat Allah sifat aku sifat aku didalam kalimah Allah Allah
Muhammad Rasulullah.
Sekian .....jika ada fakir tambah lagi. Betulkan ejaan sbb
ditaip laju dan tak diedit Salam dari fakirabdillah algemasi
SEMBANG KOSONG - Ada ke isinya ?
Posted by alfakirabdillah algemasi on January 15,
2011 at 12:51 AM
|
Salam para pembaca yang budiman. Semuga sentiasa di Rahmati
Allah SWT
Hari ini hari sabtu. Hari cuti. Sebenarnya fakir sentiasa
bercuti, maklumlahdah pencen, dah lama pencen dah , pencen kerajaan. Kerja
fakir dulu kerja pelik juga. Fakir dipencenkan ketika berumur 36 tahun sekarang
dah tua dah sudah 59 tahun ikut kiraan tahun Masehi. Jika ikut kiraanTahun
Hijrah agaknya dah lebih 63 tahun kot ? Lebih 20 tahun dah kata orang fakir
MAKAN PENCEN.
Pagi ini fakir meneruskan sembang maya dengan saorang anak
muda yang sudi menceritakan pengalaman kerohaniannya. Saorang anak muda yang
bertuah. Fakir dah pun postkan jawapan kepada e-mailnya. Ianya merupakan
SEMBANG SEMBANG kosong antara2 hamba Allah bercerita tentang Allah jua. Kira
zikirlah tu sebab zikir itu bukankah maksudnya Mengingati Allah. Jika kita
bercerita tentang Allah mustahil kita lupa kat DIA ya tak ?
Ikutilah sembang sembang kosong itu saperti dicatatkan
dibawah :-
Salam takzim,
sifakir dari gemas.
............................................................................
Saorang hamba Allah ...dalam perjalanan MENCARI DIRI-nya
menulis...
(Kadang kadang saya terfikir sekiranyalah BENAR kata kata
IBNU ARABIbahawa YANG WUJUD HANYA ALLAH - maka saya pun ALLAH juga ) ( kalaulah
saya ditakdirkan masuk Neraka dan dibakar dengan API NERAKA ) maka saya KENALAH
bertanya :-
kalu dok kena bakar api neraka sapa yg sakit?? aku ke
Allah..???
Pening ( kepala ) bila difikirkan.. nanti malam2 saya
cuba "on" minta GURU bagi ilham.
Saorang hamba Allah yang lain mulalah berlagak menjadi USTAZ
katanya wahai saudaraku tidakkah kamu pernah dengar / baca FirmanNya dimana DIA
berfirman :-
DIA Allah membiarkan dua lautan mengalir danbertemu diantaranya
ada BATAS / sempadan -
Batas ini sangat nipis..entah berapa mikron agaknya )
...apakah batas itu ?? hapuskan batas itu....barulah dua lautan menjadi SATU
dan menjadi LAUTAN SEBENARNYA
Si –ustaz terus menulis ( macam dia ni BAGUS je ,
macam PANDAI je – ustaz tu macam terdengar komen aku )
Dia terus berkata ..yang pandai itu bukan akulah brader..
tapi GURU aku..yaitu AKU ..peliklah kata ustaz ni ..cakap macam orang SEWEL je
bukanaku tetapi AKU juga )
Salam tuan,( kata ustaz cabuk tu kepada sihamba Allah )
Dalam bab saperti ayat tuan diataslah selalu menyebabkan
orang tergelincir...sebab tabir pemisah dua lautan yang mengalir itu terlalulah
nipis umpama buih sabun.
Ramai yang keliru hingga ramai juga yang mengaku dia Allah
dan menjadikan Ilmu Hakikat inisebagai satu ilmu yang bukan sahaja sesat tetapi
ilmu gila pada orang yang tidak memahaminya. Maka jadilah Ilmu Hakikat ini
bahan senda gurau orang.
Contohnya ialah mengaku diri Tuhan adalah kerja
paling gila dan pembohongan tahap maksima dan kesesatan paling nyata.
Itulah awal awal lagi saya sudah sebutkan perbezaan antara MANUSIA dan
INSAN....
Insan itu bukan manusia dan manusia itu bukan insan TAPI
akhirnya tuan akan tahu juga bahawa Manusia itulah Insan dan Insan itulah
Manusia. ..ya AKHIRNYA bukan sekarang ini .( Peliklah orang inicakap berbelit
belit dan merapu tidak tentu arah pulak - kalau bercakap biarlah dengan cara
yang mudah supaya orang senang faham )
Manusia itu tetap manusia MUSTAHIL Tuhan. Keupayaan manusia
itu amatlah terbatas..sangat minimal ..keupayaan INSAN ( pada kamu sekarang ini
) juga kelihatan amat minimal jika ianya masih dibalut oleh lapisan lapisan
asalnya... HAPUSKAN BALUTAN2 itu.
Dalam keadaan sebegini keupayaan yg ditunjuk oleh INSAN
hanyalah bertahap SIFAT MAANI hingga ramai pelajar ( termasuk aku = ustaz cabuk
tu ) SAKIT kepala untuk JUSTIFY kenyataan Allah ...yang mengistiharkan bahawa
Insan itu ialah MAKHLUK paling sempurna dijadikanNYA....( lebih sempurna dari
Malaikat & Iblis )
Sempurna apa ?? aku terkial - kial untuk dapat hidup
mewah..disana sini banyak sangat perkara negatif berlaku dsb dsb..yang
menunjukkan keupayaan minimal manusia dan insan yang menggerakkannya...tetapi
IMAN ( aku ) berkata ...tak kan Tuhanku Allah SWT berbohong ...cuma aku yang tidak
tahu ..( Maha Suci Allah dari berbohong ..engkau itu memang bodoh dan sombong
).
( Ustaz cabuk itu terus berkata kepada sihamba Allah itu )
Dalam bab ini saya PENING hampir sebulan mencari
jawapan...ketika itu saya rasa kira terror juga RASA macam boleh MAMPU mencari
jawapan....tapia khirnya balik ke pangkal jalan..juga ..kena serah ke guru
sejati semula....
Badan melalui otak amat terhad keupayaannya...dah tu selalu
pulak komplen ...aduhai macam nak pecah kepala aku memikirkannya...macam nak
pecah je ..belum pecah lagi....dan masaalah tak juga terpecahkan oleh otak
badan
Sehinggalah GURU berkata engkau pergilah duduk kat belakang
rumah engkau tu semasa DINIHARI ....Sayapun pergi kebelakang rumah ..duduk
..kat kerusi malas ...mula mula nak berlatih...tafakur cara bagindo
muchtar..guru kata ..tak payah..gi masuk rumah semula ..lampu terpasang tu
..kipas berpusing...offkan switch..letrik mahal..nape cuai !!!!!...
aduhai cerewetlah guru ni..yang bayar bil aku ..bukan engkau
...kata otak badan...guru kata...alahai ..sombong lagi..kamu wahai otak itulah
pasal engkau perlukan AKU.
Guru kata kepada otak ...ok ..ok BERHENTILAH berhujah
..sekarang kau mulai bekerja semula ..aku tadi kata pasal LETRIK .sekarang
..kau arahkan mata kau ..pandang DAWAI LETRIK tu...dah sebulan kau
PENING..jawapannya mudah sekali...ada kat dawai letrik itu dan ada di semua
perkakas letrik didalam rumah engkau ini
Disitu ( dawai dan kelengkapan letrik ) ada SIFAT MAKNUYAH
AKU ....sifat aku banyak...bukan 20 shj..tapi kau kan LEMAH cukuplah tahu
20..kat engkau ada ..7 + 6 ....yang ada kat dawai tu 7 + 1 lagi....yakni
SIFATMAHA...Maha Melihat...Maha Mendengar..Maha Berkuasa dsb dsb......
Peliklah engkau wahai guruku engkau kata ada 20 sifat yang
wajib aku tahu ..bila aku campurkan pada aku ada 7 + 6 jadi 13 pada dawai
letrik ada 7 +1 jadi 8 ..campur semua jadi 21 bukan 20. Wahai guru
.....matematik mudah pun engkau tak dapat selesaikankan dengan betul.
Mana boleh guru salah..akulah yang salah agaknya ...ok ok 21
pun 21 lah Ustaz cabuk malas berhujah lagi dia terus berkata....
Berkaitan dengan ini tuan carilah sambungannya dalam blog
fakirabdillah...Pengantar Ilmu Hakikat ....disitu ada sambungan dan jawapannya
Seterusnya ustaz bertukar tajuk ...dia berkata..
.
Balik kepada ayat tuan .....siapa yang berasa sakit bila
dibakar api nerakata ....Saya rasa yang berasa sakit itu cuma jasad
....sedangkan yang kembali kepada Allah itu ialah Nyawa yakni Zat.
Saya rasa Zat tidak berasa panas jika dibakar sebab dia ZAT
nak bakar cam mana...yang boleh dibakar ialah OBJEK . Objek ialah benda benda
yang ada SEMPADAN ...Zat itu Maha Meliputi ..mana ada sempadan ...dan ianya
adalah SATU YANG ESA ...zat yang menaip ini yakni pada saya Zat
saya ( nyawa saya ) adalah Zat yang sama yang akan membaca tulisan ini (
zat tuan )
Ia umpama air teh dalam tea pot / teko yang dituangkan
kedalam pelbagai cawan...jadi kalaulah boleh dibakar zat saya ..zat tuan pun
akan sama turut terbakar....zat yang meliputi semua makhluk juga akan
ikut terbakar dan hangus bersama. Jadi apa lagi yangtinggal......??????
Perlu juga kita fikirkan tentang DEFINASI..perkataan BAKAR
itu. Adakah PEMBAKARAN api Neraka sama dengan apa yang kita faham dan lihat
didunia ini ...macam kita bakar kayu lemang tu ? atau maksudnya lain ?? Hanya
Allah yang tahu. Selalunya apa yang Allah dok kata kena ditafsirkan...dan
berbentuk perumpamaan....Yang mampu beri tafsiran ialah orang yang tahu
bertaraf pandai bergelar ULAMAK.
Pada saya PRIORITY kita ialah ...perkara yang paling hampir
pada / dengan kita..yakni MATI. Yang paling hampir pada MATI ialah TEMUDUGA
malaikat diliang lahad.
Kalau badan tak boleh jawab ..aduhai teruklah kena belasah.
Hukum akal dok kata ..mesti tak boleh jawab punya..benda dah mati ....tak kan
boleh menjawab...tadi semasa dikafankan...dia tak jawab apa pun...AMAT PELIK
bila malaikat tanya dia boleh DENGAR dan MENJAWAB pulak...
Lebai besar yang baca TALQIN tu macam confirm ya YAKIN
saudara dia kat liang lahad tu BODOH sangat...soalan mudah UPSR pun tak boleh
jawab..tulah sebab Lebai Besar tu bagi TUITION. Kok dah bagi tuition masih tak
bolehjawab ...padan mukalah engkau kena BELASAH.....
Kita kenalah TUITION bab nak menjawab TEMUDUGA malaikat
ni..masa kita masih belum menjadi BANGKAI.....masa GURU masih lagi nak jadi
GURU...semasa Guru masih bersama sama kita. Bila Guru dah pergi baru nak
tanya..dah terlewatlah tu..
Guru tu kalau dia dah pergi ..dia dah tak mahu balik lagi
dah sebab dia bukan pergi dia KEMBALI atau PULANG. Dah lama dia nak pulang dah tapi
MAHAGURU kata belum lagi. Engkau kenalah tunai AMANAH AKU. Guru kalau dah
KEMBALI kepada MAHAGURU...kita yang tinggal pasti akan HANCUR. Jadi janganlah
berlengah untuk bertanya !!!!
Guru ni kalau dia sayang kat kita barulah dia nak mengajar
...kalau dia menyampah ...dia buat DEK je...jadi kita kenalah selalu BODEK guru
tu....sampai DIA sentiasa berkata..engkau sebenarnya bukan MURIDKU...engkau itu
SIFATKU yaitu AKU...Aku itu Engkau...Engkau ituAku....Aku Engkau ..Engkau
..Aku. yaitu DIA.
Jadi aku = engkau. Aku =Dia. Akhirnya mengikut formula
algebra a=b. b = c t herefore a ialah c.
Kan guru selalu SEBUT ..INNI ANA ZATULHAQ INNALLAH ....kita
kenalah jawabdengan ...INNI ANA SIFATUL HAQ...siapa Sifatul Haq.??..Guru
kata..INNALLAH. Jadi selalulah engkau katakan : INNI ANA
SIFATULHAQINNALLAH. Inilah Aku SIFAT kepada HAQ yaitu Allah
Kita pun selalu DOAKAN guru...kita kata Salam Sejahtera
wahai PENYAMPAI ( Nabi = Naba" = Rasul = Penyampai= Guru ) Semuga
Dirahmati Dan Diberkati Allah .
Guru menjawab dengan jawapan PELIK:Guru kata Salam Sejahtera
Wahai AKU ( Ana ) Aku itu Engkau , Engkau itu Aku.Aku adalah Hamba Yang
Soleh...Marilah kita bersatu semula sebab kita sebenarnya adalah SATU . Marilah
kita istiharkan pengakuan kita yakni YANG WUJUD HANYA AKU Namaku ALLAH....
Salam Takzim bro.......................hanya sembang sembang
kosong dipagi sabtu.Luv u all
DARI ... Manuskrip ILMU & MAKRIFAT TOK GURU PERAMU - ENTRI KEEMPAT ( 4 )
Posted by alfakirabdillah algemasi on January 14,
2011 at 6:12 AM
|
ALHAMDU ( Alif–Lam- Ha -Mim -Dal )
Saudara pembaca yang budiman,
Mengikut penceritaan kalimah ALHAMDU ialah kalimah pertama
yang disuarakan oleh manusia yakni Nabi Adam a.s yang bermaksud SegalaPuji
milik Allah.Tidak ada satu pun manuskrip Ilmu Hakikat yang adaditangan fakir
yang tidak membicarakan kalimah ALHAMDU ini. Masing masingmemberi tafsiran
tersendiri secara panjang lebar.
Melalui ENTRI kali ini fakir sampaikan penjelasan penulis
manuskrip ILMU & MAKRIFAT TOK GURU PERAMU berkaitan kalimah ALHAMDU ini.
........................................................................................
ALHAMDU .....( Alif – Lam – Ha – Mim - Dal )
ALIF
Huruf ALIF itu WAKTU SUBUH. Nabi Adam a.s cahayanya putih.
Malikatnya Jibrael Ruhani. Sahabatnya Abu Bakar & Fatimah Keluar dari huruf
ALIF itu DUA RAKAAT kerana TAJALLI Tuhan dua mertabat yakni MERTABAT ZAT atau
AHDIAH dan Mertabat SIFAT atau WAHDAH. Istananya dibawah susu kiri .Keluar
cahaya pada dahi. Kenyataan pada kita ialah MULUT & LIDAH
LAM
Huruf LAM itu waktu ZUHUR. Nabi IBRAHIM cahayanya Kuning.
Malaikatnya MAKRIBUN. Keluar dari huruf Lam itu empat rakaat keranaTAJALLI
Tuhan WUJUD – ILMU – NUR – SUHUD. Istananya pada HATI di lambung susu kiri
yaitu RUH MAZIFAH. Kenyataan pada kita ialah HIDUNG & MATA
HA
Huruf HA ini waktu ASAR. Nabinya Nabi Yunus a.s Cahayanya
Hijau Kuning. Malaikatnya MIKAIL. Sahabatnya pula ialah Omar. Keluar dari huruf
HA ini empat rakaat yakni API– AIR – ANGIn – TANAH. Istananya pada LIMPA
– Nafsu Jasmani. Kenyataan pada kita ialah BAHU & DADA.
MIM
Huruf MIM itu waktunya MAGHRIB . nabinya ialah Nabi MUSA.
Cahayanya MERAH HITAM. Malaikatnya ISHDAH & WAHIDIAH. Istananya PARU –PARU
Nafsunya Nafsu Haiwan. Kenyataan pada kita ialah MATA ( Cahayanya )
DAL
Huruf DAL itu waktu ISYA’ Nabinya Nabi NUH. Cahayanya HIJAU
HITAM. Malaikatnya IZRAFIL. Sahabatnya ALI. Keluar dari huruf DAL itu 4rakaat
kerana Tajalli Tuhan DI – WADI – MANI – MA’NIKAM. Istananya HEMPEDU dari bawah
lidah hingga ke telinga. Kenyataan pada kita ialah TAPAK KAKI.
Nota Fakir :-
Saudara pembaca , fakir minta maaf kerana tidak dapat
menjelaskan penjelasan diatas kerana fakir tidak faham.
Barangkali mengikut ILMU TETENTU waktu waktu solat ada
kaitan dengan kalimah ALHAMDU ini kerana Allah jua.
Bagi saudara pembaca yang ada mempelajari perkara ini
eloklah beri penjelasan melalui Ruangan KOMEN Entri ini untuk pemahaman mereka
mereka yang tidak faham termasuk fakir . Tq.
TEMPAT ZIKIR PADA TUBUH
ZIKIR QALBI
Dua jari bawah susu kiri = QALBI = HATI
ZIKIR RUH
Dua jari bawah susu kanan = RUH = NYAWA
ZIKIR SIRR
Dua jari bawah susu kiri = SIRR = RAHSIA
ZIKIR KHOFI
Dua jari atas susu kanan = KHOFI = TERSEMBUNYI
ZIKIR AKHFA
Ditengah dada = AKHFA = TERLEBIH SEMBUNYI
ZIKIR NAFAS
Antara 2 kening meliputi sekalian kepala
ZIKIR KHALIAH
Di ubun ubun meliputi sekalian jasad
Bersambung.........................20 SIFAT DIDALAMDIRI
MENATAP
WAJAH ALLAH
Kata Ibnul Qayyim Al-Jauziyyah, “Ini merupakan puncak
kerinduan pecinta surga dan bahan kompetisi mereka. Dan untuk hal ini
seharusnya orang-orang bekerja keras untuk mendapatkannya.”
Nabi Musa pernah meminta hal ini. Dijawab oleh Allah swt. seperti yang tertera di ayat 143 surat Al-A’raf.
Dan tatkala Musa datang untuk (munajat dengan Kami) pada waktu yang telah Kami tentukan dan Tuhan telah berfirman (langsung) kepadanya, berkatalah Musa, “Ya Tuhanku, nampakkanlah (diri Engkau) kepadaku agar aku dapat melihat kepada Engkau.” Tuhan berfirman, “Kamu sekali-kali tidak sanggup melihat-Ku. Tapi lihatlah ke gunung itu, jika ia tetap di tempatnya (sebagai sediakala) niscaya kamu dapat melihat-Ku”. Tatkala Tuhannya menampakkan diri kepada gunung itu, dijadikannya gunung itu hancur luluh dan Musa pun jatuh pingsan. Maka setelah Musa sadar kembali, dia berkata, “Maha Suci Engkau, aku bertaubat kepada Engkau dan aku orang yang pertama-tama beriman.”
Ada tujuh pelajaran dari ayat di atas:
1. Tidak boleh menuduh kepada Nabi Musa bahwa ia meminta sesuatu yang tidak diperkenankan oleh Allah swt.
2. Allah tidak memungkiri permintaan Nabi Musa.
3. Allah menjawab dengan kalimat, “Kamu tidak akan sanggup melihat-Ku.” Bukan mengatakan, “Aku tidak bisa dilihat.”
4. Allah Mahakuasa untuk menjadikan gunung itu tetap kokoh di tempatnya, dan ini bukan hal mustahil bagi Allah, itu merupakan hal yang mungkin. Hanya saja dalam hal ini Allah juga mempersyaratkan adanya proses ru’yah (melihat). Jadi, seandainya hal itu merupakan sesuatu yang mustahil, sudah tentu Allah tidak akan mempersyaratkan hal itu.
5. Kalimat “tatkala Tuhannya menampakkan diri kepada gunung itu, dijadikannya gunung itu hancur luruh” adalah bukti bahwa bolehnya melihat Allah swt. Jika boleh bagi-Nya menampakkan diri kepada gunung, bagaimana terhalang untuk menampakan diri kepada para nabi, rasul, dan wali-Nya di kampung akhirat?
6. Di ayat itu Allah swt. memberitahu kepada Nabi Musa bahwa gunung saja tidak mampu melihat-Nya di dunia, apalagi manusia yang lebih lemah dari gunung.
7. Allah swt. telah berbicara dengan Nabi Musa. Nabi Musa juga telah mendengar perkataan Allah swt. tanpa perantara. Maka, melihat-Nya sudah pasti sangat bisa.
Dalil Bertemu Allah
1. Bertakwalah kepada Allah dan ketahuilah bahwa kamu kelak akan menemui-Nya. (Al-Baqarah: 223)
Istri-istrimu adalah (seperti) tanah tempat kamu bercocok tanam, maka datangilah tanah tempat bercocok-tanammu itu bagaimana saja kamu kehendaki. Dan kerjakanlah (amal yang baik) untuk dirimu. Dan bertakwalah kepada Allah dan ketahuilah bahwa kamu kelak akan menemui-Nya. Dan berilah kabar gembira orang-orang yang beriman.
2. Penghormatan kepada mereka (orang-orang beriman) pada hari mereka menemui-Nya adalah salam. (Al-Ahzab: 44)
Salam penghormatan kepada mereka (orang-orang mukmin itu) pada hari mereka menemui-Nya ialah: Salam; dan dia menyediakan pahala yang mulia bagi mereka.
3. Barang siapa mengharap perjumpaan dengan Rabbnya maka hendaklah ia mengerjakan amal yang shalih. (Al-Kahfi: 110)
Katakanlah: Sesungguhnya aku Ini manusia biasa seperti kamu, yang diwahyukan kepadaku, “Bahwa Sesungguhnya Tuhan kamu itu adalah Tuhan yang Esa”. Barang siapa mengharap perjumpaan dengan Tuhannya, maka hendaklah ia mengerjakan amal yang shalih dan janganlah ia mempersekutukan seorang pun dalam beribadat kepada Tuhannya”.
4. Orang-orang yang meyakini bahwa mereka akan menemui Allah. (Al-Baqarah: 249)
Maka tatkala Thalut keluar membawa tentaranya, ia berkata, “Sesungguhnya Allah akan menguji kamu dengan suatu sungai. Maka siapa di antara kamu meminum airnya, bukanlah ia pengikutku. Dan barang siapa tiada meminumnya, kecuali menceduk seceduk tangan, Maka dia adalah pengikutku.” Kemudian mereka meminumnya kecuali beberapa orang di antara mereka. Maka tatkala Thalut dan orang-orang yang beriman bersama dia telah menyeberangi sungai itu, orang-orang yang telah minum berkata, “Tak ada kesanggupan kami pada hari Ini untuk melawan Jalut dan tentaranya.” Orang-orang yang meyakini bahwa mereka akan menemui Allah berkata: “Berapa banyak terjadi golongan yang sedikit dapat mengalahkan golongan yang banyak dengan izin Allah. Dan Allah beserta orang-orang yang sabar.”
Para ahli bahasa sepakat bahwa jika liqa’ itu dinisbahkan kepada yang hidup, yang selamat dari gangguan kebutaan dan penghalang lainnya. Maka, hal itu menuntut adanya penglihatan dengan mata.
Bagaimana Dengan Ayat 103 Surat Al-An’am?
Laa tudriku hu al-absharu wa huwa yudriku al-abshara wa huwa al-lathiifu al-khabiir.
Dia tidak dapat dicapai oleh penglihatan mata, sedang Dia dapat melihat segala penglihatan itu.
Kata Ibnu Taimiyah, “Ayat ini lebih menunjukkan bahwa Allah bisa dilihat daripada menunjukkan tidak bisa dilihat. Allah menyebutkannya dalam konteks memberikan pujian. Sudah maklum bahwa pujian terhadap diri-NYa adalah sifat-sifat yang pasti dan melekat. Jika tidak ada, maka tidak sempurna, sehingga tidak layak dipuji.”
Ibnu Taimiyah menambahkan, “Hanya saja Allah itu dipuji dengan tidak adanya sesuatu bila sesuatu itu mengandung hal yang ada wujudnya, sebagaimana pujian terhadap diriNya dengan menafikan kantuk dan tidur yang mencakup kesempurnaan terus-menerusnya Allah mengurus makhluk-Nya; menafikan kematian yang berarti kesempurnaan hidup, serta menafikan capek dan letih yang mengandung kesempurnaan kekuasaan.”
Ibnu Taimiyah lalu menegaskan, “Oleh karena itu, Allah tidak memuji diri-Nya dengan ketiadaan yang mengandung sesuatu yang melekat. Sebab, sesuatu yang ditiadakan (ma’dum) itu menyertai yang disifati berkenaan dengan ketiadaan itu. Sesuatu Dzat Yang Sempurna tidak bisa disifati dengan hal yang layak bagi-Nya maupun sesuatu yang tiada. Jika saja yang dimaksud oleh firman Allah swt. laa tadrikuhu al-abshaaru adalah bahwa Dia tidak bisa dilihat dalam kondisi apa pun, maka dalam hal ini tidak ada pujian maupun kesempurnaan, karena yang tiada juga demikian. Sesuatu yang tiada jelas tidak bisa dilihat dan tidak bisa ditangkap dengan penglihatan, sedangkan Rabb jelas Mahatinggi untuk dipuji dengan sesuatu yang juga terdapat pada sesuatu yang jelas tidak ada. Dengan demikian, makna dari ayat di atas adalah bahwa Ia tetap bisa dilihat namun tidak bisa ditangkap sepenuhnya dan tidak bisa dimengerti hakikatnya.”
Maka, kata Ibnu Taimiyah, “Firman Allah laa tudrikuhu al-abshaaru menunjukkan puncak dari keagungan Allah. dan bahwa Dia lebih Besar dari segala sesuatu. Dan juga, karena keagunganNya, Dia tidak bisa ditangkap atau dimengerti oleh pandangan. Kata idraak adalah lebih dalam daripada ru’yah (melihat).”
Liqa’ullah Adalah Az-Ziyadah
Allah menyeru (manusia) ke Darussalam (surga), dan menunjuki orang yang dikehendaki-Nya kepada jalan yang lurus (Islam). Bagi orang-orang yang berbuat baik, ada “pahala yang baik” (surga) dan “tambahannya”. Dan muka mereka tidak ditutupi debu hitam dan tidak (pula) kehinaan. Mereka itulah penghuni surga, mereka kekal di dalamnya. (Yunus: 25-26)
Menurut Ibnu Qayyim, yang dimaksud dengan kata al-husna di ayat itu adalah al-jannah (surga), sedangkan yang dimaksud dengan az-ziyadah (tambahan) adalah memandang wajah Allah Yang Mulia. Ini adalah tafsir Rasulullah saw. atas ayat itu dalam hadits yang diriwayatkan oleh Muslim dalam Shahih-nya.
Rasulullah membaca ayat lilladzina ahsanu al-husna wa ziyadah, lalu bersabda, “Jika ahli surga sudah masuk ke dalam surga, demikian juga ahli neraka sudah masuk ke dalam neraka, maka ada seorang malaikat yang menyeru: Wahai ahli surga, sesungguhnya kalian telah dijanjikan di sisi Allah, maka sekarang Allah hendak menunaikan janji itu kepada kalian. Mereka berkata: apakah janji itu? Bukankah Dia telah membuat berat timbangan kebaikan kami dan telah membuat putih (cerah) wajah kami, serta telah memasukkan kami ke dalam surga dan mengeluarkan kami dari neraka? Akhirnya, tabir pun dibuka lalu mereka bisa melihat kepada-Nya. Sungguh tidak ada sesuatu yang telah Dia berikan kepada ahli surga yang lebih mereka cintai daripada melihat kepada-Nya. Itulah yang dimaksud dengan ziyadah.”
Ali bin Abi Thalib dan Anas bin Malik berkata, “Yang dimaksud adalah melihat Wajah Allah swt.” saat menafsirkan ayat lahum maa yasyaa-una fiihaa wa ladainaa maziid, mereka di dalamnya memperoleh apa yang mereka kehendaki; dan pada sisi kami ada tambahannya. (Qaf: 35).
Melihat Dengan Mata Kepala
Wajah-wajah (orang-orang mukmin) pada hari itu berseri-seri. Mereka melihat kepada RabbNya. (Al-Qiyamah: 22-23)
Ayat ini menegaskan dengan gamblang bahwa Allah akan dilihat dengan mata kepala secara langsung pada hari kiamat nanti. Tentang hal ini banyak hadits berderajat mutawatir.
Hadits Abu Hurairah dan Abu Sa’id dalam Shahihain menceritakan bahwa para sahabat bertanya, “Ya Rasulullah, apakah kita akan melihat Rabb kita pada hari kiamat?” Rasulullah saw. menjawab, “Apakah kalian mendapatkan kesulitan melihat bulan pada saat purnama?” Mereka menjawab, “Tidak, ya Rasulullah.” Beliau bertanya lagi, “Apakah kalian mendapatkan kesulitan melihat matahari pada saat tidak ada awan?” Mereka menjawab, “Tidak.” Beliau kemudian bersabda, “Seperti itu juga kalian melihat Rabb kalian.”
Anas bin Malik berkata, “Manusia akan melihat Allah pada hari kiamat nanti dengan mata kepala mereka.”
Orang Kafir Tidak Akan Melihat Allah
Sekali-kali tidak (demikian), sebenarnya apa yang selalu mereka usahakan itu menutup hati mereka. Sekali-kali tidak, sesungguhnya mereka pada hari itu benar-benar terhalang dari (melihat) Rabb mereka. (Al-Muthaffifin: 14-15)
Dan salah satu bagian dari hukuman terbesar terhadap orang-orang kafir adalah mereka terhalang untuk melihat Allah dan terhalang dari mendengar perkataan-Nya.
Muhammad bin Idris Asy-Syafi’i menjelaskan tentang ayat itu, “Ketika mereka itu terhalang dari melihat Rabb mereka karena mereka dalah orang-orang yang dibenci atau dimurkai Allah, maka ini menjadi bukti bahwa wali Allah itu akan melihat Allah karena Allah meridhai mereka.”
Lalu Ar-Rabi’ bertanya, “Wahai Abu Abdillah, apakah benar engkau mengatakan demikian?” Ia menjawab, “Ya, benar! Karena itu pulalah aku menundukkan diri diri di hadapan Allah. Kalau saja Muhammad bin Idris tidak meyakini bahwa ia akan melihat Allah tentu ia tidak mau menghambakan diri kepada-Nya.”
Nabi Musa pernah meminta hal ini. Dijawab oleh Allah swt. seperti yang tertera di ayat 143 surat Al-A’raf.
Dan tatkala Musa datang untuk (munajat dengan Kami) pada waktu yang telah Kami tentukan dan Tuhan telah berfirman (langsung) kepadanya, berkatalah Musa, “Ya Tuhanku, nampakkanlah (diri Engkau) kepadaku agar aku dapat melihat kepada Engkau.” Tuhan berfirman, “Kamu sekali-kali tidak sanggup melihat-Ku. Tapi lihatlah ke gunung itu, jika ia tetap di tempatnya (sebagai sediakala) niscaya kamu dapat melihat-Ku”. Tatkala Tuhannya menampakkan diri kepada gunung itu, dijadikannya gunung itu hancur luluh dan Musa pun jatuh pingsan. Maka setelah Musa sadar kembali, dia berkata, “Maha Suci Engkau, aku bertaubat kepada Engkau dan aku orang yang pertama-tama beriman.”
Ada tujuh pelajaran dari ayat di atas:
1. Tidak boleh menuduh kepada Nabi Musa bahwa ia meminta sesuatu yang tidak diperkenankan oleh Allah swt.
2. Allah tidak memungkiri permintaan Nabi Musa.
3. Allah menjawab dengan kalimat, “Kamu tidak akan sanggup melihat-Ku.” Bukan mengatakan, “Aku tidak bisa dilihat.”
4. Allah Mahakuasa untuk menjadikan gunung itu tetap kokoh di tempatnya, dan ini bukan hal mustahil bagi Allah, itu merupakan hal yang mungkin. Hanya saja dalam hal ini Allah juga mempersyaratkan adanya proses ru’yah (melihat). Jadi, seandainya hal itu merupakan sesuatu yang mustahil, sudah tentu Allah tidak akan mempersyaratkan hal itu.
5. Kalimat “tatkala Tuhannya menampakkan diri kepada gunung itu, dijadikannya gunung itu hancur luruh” adalah bukti bahwa bolehnya melihat Allah swt. Jika boleh bagi-Nya menampakkan diri kepada gunung, bagaimana terhalang untuk menampakan diri kepada para nabi, rasul, dan wali-Nya di kampung akhirat?
6. Di ayat itu Allah swt. memberitahu kepada Nabi Musa bahwa gunung saja tidak mampu melihat-Nya di dunia, apalagi manusia yang lebih lemah dari gunung.
7. Allah swt. telah berbicara dengan Nabi Musa. Nabi Musa juga telah mendengar perkataan Allah swt. tanpa perantara. Maka, melihat-Nya sudah pasti sangat bisa.
Dalil Bertemu Allah
1. Bertakwalah kepada Allah dan ketahuilah bahwa kamu kelak akan menemui-Nya. (Al-Baqarah: 223)
Istri-istrimu adalah (seperti) tanah tempat kamu bercocok tanam, maka datangilah tanah tempat bercocok-tanammu itu bagaimana saja kamu kehendaki. Dan kerjakanlah (amal yang baik) untuk dirimu. Dan bertakwalah kepada Allah dan ketahuilah bahwa kamu kelak akan menemui-Nya. Dan berilah kabar gembira orang-orang yang beriman.
2. Penghormatan kepada mereka (orang-orang beriman) pada hari mereka menemui-Nya adalah salam. (Al-Ahzab: 44)
Salam penghormatan kepada mereka (orang-orang mukmin itu) pada hari mereka menemui-Nya ialah: Salam; dan dia menyediakan pahala yang mulia bagi mereka.
3. Barang siapa mengharap perjumpaan dengan Rabbnya maka hendaklah ia mengerjakan amal yang shalih. (Al-Kahfi: 110)
Katakanlah: Sesungguhnya aku Ini manusia biasa seperti kamu, yang diwahyukan kepadaku, “Bahwa Sesungguhnya Tuhan kamu itu adalah Tuhan yang Esa”. Barang siapa mengharap perjumpaan dengan Tuhannya, maka hendaklah ia mengerjakan amal yang shalih dan janganlah ia mempersekutukan seorang pun dalam beribadat kepada Tuhannya”.
4. Orang-orang yang meyakini bahwa mereka akan menemui Allah. (Al-Baqarah: 249)
Maka tatkala Thalut keluar membawa tentaranya, ia berkata, “Sesungguhnya Allah akan menguji kamu dengan suatu sungai. Maka siapa di antara kamu meminum airnya, bukanlah ia pengikutku. Dan barang siapa tiada meminumnya, kecuali menceduk seceduk tangan, Maka dia adalah pengikutku.” Kemudian mereka meminumnya kecuali beberapa orang di antara mereka. Maka tatkala Thalut dan orang-orang yang beriman bersama dia telah menyeberangi sungai itu, orang-orang yang telah minum berkata, “Tak ada kesanggupan kami pada hari Ini untuk melawan Jalut dan tentaranya.” Orang-orang yang meyakini bahwa mereka akan menemui Allah berkata: “Berapa banyak terjadi golongan yang sedikit dapat mengalahkan golongan yang banyak dengan izin Allah. Dan Allah beserta orang-orang yang sabar.”
Para ahli bahasa sepakat bahwa jika liqa’ itu dinisbahkan kepada yang hidup, yang selamat dari gangguan kebutaan dan penghalang lainnya. Maka, hal itu menuntut adanya penglihatan dengan mata.
Bagaimana Dengan Ayat 103 Surat Al-An’am?
Laa tudriku hu al-absharu wa huwa yudriku al-abshara wa huwa al-lathiifu al-khabiir.
Dia tidak dapat dicapai oleh penglihatan mata, sedang Dia dapat melihat segala penglihatan itu.
Kata Ibnu Taimiyah, “Ayat ini lebih menunjukkan bahwa Allah bisa dilihat daripada menunjukkan tidak bisa dilihat. Allah menyebutkannya dalam konteks memberikan pujian. Sudah maklum bahwa pujian terhadap diri-NYa adalah sifat-sifat yang pasti dan melekat. Jika tidak ada, maka tidak sempurna, sehingga tidak layak dipuji.”
Ibnu Taimiyah menambahkan, “Hanya saja Allah itu dipuji dengan tidak adanya sesuatu bila sesuatu itu mengandung hal yang ada wujudnya, sebagaimana pujian terhadap diriNya dengan menafikan kantuk dan tidur yang mencakup kesempurnaan terus-menerusnya Allah mengurus makhluk-Nya; menafikan kematian yang berarti kesempurnaan hidup, serta menafikan capek dan letih yang mengandung kesempurnaan kekuasaan.”
Ibnu Taimiyah lalu menegaskan, “Oleh karena itu, Allah tidak memuji diri-Nya dengan ketiadaan yang mengandung sesuatu yang melekat. Sebab, sesuatu yang ditiadakan (ma’dum) itu menyertai yang disifati berkenaan dengan ketiadaan itu. Sesuatu Dzat Yang Sempurna tidak bisa disifati dengan hal yang layak bagi-Nya maupun sesuatu yang tiada. Jika saja yang dimaksud oleh firman Allah swt. laa tadrikuhu al-abshaaru adalah bahwa Dia tidak bisa dilihat dalam kondisi apa pun, maka dalam hal ini tidak ada pujian maupun kesempurnaan, karena yang tiada juga demikian. Sesuatu yang tiada jelas tidak bisa dilihat dan tidak bisa ditangkap dengan penglihatan, sedangkan Rabb jelas Mahatinggi untuk dipuji dengan sesuatu yang juga terdapat pada sesuatu yang jelas tidak ada. Dengan demikian, makna dari ayat di atas adalah bahwa Ia tetap bisa dilihat namun tidak bisa ditangkap sepenuhnya dan tidak bisa dimengerti hakikatnya.”
Maka, kata Ibnu Taimiyah, “Firman Allah laa tudrikuhu al-abshaaru menunjukkan puncak dari keagungan Allah. dan bahwa Dia lebih Besar dari segala sesuatu. Dan juga, karena keagunganNya, Dia tidak bisa ditangkap atau dimengerti oleh pandangan. Kata idraak adalah lebih dalam daripada ru’yah (melihat).”
Liqa’ullah Adalah Az-Ziyadah
Allah menyeru (manusia) ke Darussalam (surga), dan menunjuki orang yang dikehendaki-Nya kepada jalan yang lurus (Islam). Bagi orang-orang yang berbuat baik, ada “pahala yang baik” (surga) dan “tambahannya”. Dan muka mereka tidak ditutupi debu hitam dan tidak (pula) kehinaan. Mereka itulah penghuni surga, mereka kekal di dalamnya. (Yunus: 25-26)
Menurut Ibnu Qayyim, yang dimaksud dengan kata al-husna di ayat itu adalah al-jannah (surga), sedangkan yang dimaksud dengan az-ziyadah (tambahan) adalah memandang wajah Allah Yang Mulia. Ini adalah tafsir Rasulullah saw. atas ayat itu dalam hadits yang diriwayatkan oleh Muslim dalam Shahih-nya.
Rasulullah membaca ayat lilladzina ahsanu al-husna wa ziyadah, lalu bersabda, “Jika ahli surga sudah masuk ke dalam surga, demikian juga ahli neraka sudah masuk ke dalam neraka, maka ada seorang malaikat yang menyeru: Wahai ahli surga, sesungguhnya kalian telah dijanjikan di sisi Allah, maka sekarang Allah hendak menunaikan janji itu kepada kalian. Mereka berkata: apakah janji itu? Bukankah Dia telah membuat berat timbangan kebaikan kami dan telah membuat putih (cerah) wajah kami, serta telah memasukkan kami ke dalam surga dan mengeluarkan kami dari neraka? Akhirnya, tabir pun dibuka lalu mereka bisa melihat kepada-Nya. Sungguh tidak ada sesuatu yang telah Dia berikan kepada ahli surga yang lebih mereka cintai daripada melihat kepada-Nya. Itulah yang dimaksud dengan ziyadah.”
Ali bin Abi Thalib dan Anas bin Malik berkata, “Yang dimaksud adalah melihat Wajah Allah swt.” saat menafsirkan ayat lahum maa yasyaa-una fiihaa wa ladainaa maziid, mereka di dalamnya memperoleh apa yang mereka kehendaki; dan pada sisi kami ada tambahannya. (Qaf: 35).
Melihat Dengan Mata Kepala
Wajah-wajah (orang-orang mukmin) pada hari itu berseri-seri. Mereka melihat kepada RabbNya. (Al-Qiyamah: 22-23)
Ayat ini menegaskan dengan gamblang bahwa Allah akan dilihat dengan mata kepala secara langsung pada hari kiamat nanti. Tentang hal ini banyak hadits berderajat mutawatir.
Hadits Abu Hurairah dan Abu Sa’id dalam Shahihain menceritakan bahwa para sahabat bertanya, “Ya Rasulullah, apakah kita akan melihat Rabb kita pada hari kiamat?” Rasulullah saw. menjawab, “Apakah kalian mendapatkan kesulitan melihat bulan pada saat purnama?” Mereka menjawab, “Tidak, ya Rasulullah.” Beliau bertanya lagi, “Apakah kalian mendapatkan kesulitan melihat matahari pada saat tidak ada awan?” Mereka menjawab, “Tidak.” Beliau kemudian bersabda, “Seperti itu juga kalian melihat Rabb kalian.”
Anas bin Malik berkata, “Manusia akan melihat Allah pada hari kiamat nanti dengan mata kepala mereka.”
Orang Kafir Tidak Akan Melihat Allah
Sekali-kali tidak (demikian), sebenarnya apa yang selalu mereka usahakan itu menutup hati mereka. Sekali-kali tidak, sesungguhnya mereka pada hari itu benar-benar terhalang dari (melihat) Rabb mereka. (Al-Muthaffifin: 14-15)
Dan salah satu bagian dari hukuman terbesar terhadap orang-orang kafir adalah mereka terhalang untuk melihat Allah dan terhalang dari mendengar perkataan-Nya.
Muhammad bin Idris Asy-Syafi’i menjelaskan tentang ayat itu, “Ketika mereka itu terhalang dari melihat Rabb mereka karena mereka dalah orang-orang yang dibenci atau dimurkai Allah, maka ini menjadi bukti bahwa wali Allah itu akan melihat Allah karena Allah meridhai mereka.”
Lalu Ar-Rabi’ bertanya, “Wahai Abu Abdillah, apakah benar engkau mengatakan demikian?” Ia menjawab, “Ya, benar! Karena itu pulalah aku menundukkan diri diri di hadapan Allah. Kalau saja Muhammad bin Idris tidak meyakini bahwa ia akan melihat Allah tentu ia tidak mau menghambakan diri kepada-Nya.”
Diposkan oleh Menggapai cahaya Ilahi
Nama
Dan Istilah Ruh
Nama Dan Jenis Ruh.
Di sini kita akan membincangkan tentang ruhul amri (hati)
yakni perbahasan secara diurai dan terperinci tentang perjalanan ruhul
tamyiz atau ruhul amri atau qalbun (hati).
Yaitu roh yang membedakan antara manusia, jin dan malaikat dengan haiwan.
Setelah dikaji dalam kitab-kitab Islam, didapati ada
bermacam-macam nama atau istilah roh yang diberi oleh ulama. Bahkan dalam Al
Quran kalau kita lihat ada bermacam-macam nama. Antara yang terkenal ialah
roh. Adakalanya ia dipanggil dengan qalbun - hati, fuaadun -
hati sanubari, latifatur-rabbaniah atau ruhul amri).
Pada orang Melayu ia juga dipanggil hati, nyawa, hati nurani atau hati
sanubari. Tetapi yang terkenalnya adalah roh saja.
Roh yang sedang kita perkatakan ini, kalau dia berperasaan
seperti sedih, gembira, senang, terhibur, marah atau sebagainya, maka ia
dipanggil dengan roh atau hati atau nyawa. Tetapi waktu ia berkehendak,
berkemauan atau merangsang baik sesuatu yang berkehendak itu positif atau
negatif, baik atau buruk, yang dibenarkan atau tidak, yang halal ataupun yang
haram, di waktu itu ia tidak dipanggil roh, hati atau nyawa lagi. Tetapi ia
dipanggil nafsu. Kalau di waktu ia berfikir, mengkaji, menilai, memerhati dan
menyelidik, maka ia dipanggil akal.
Kalau begitu uraiannya, maka nafsu, roh atau akal ini
hakikatnya adalah satu. Ia dipanggil akal di waktu ia berfikir, mengkaji,
menilai, memerhati dan menyelidik. Walhal bila berperasaan, ia tidak
dipanggil akal lagi, sebaliknya ia dipanggil roh atau hati atau nyawa. Tetapi
waktu ia berkehendak, berkemahuan atau merangsang baik sesuatu yang
berkehendak itu positif atau negatif, baik atau buruk, yang dibenarkan atau
tidak, yang halal ataupun yang haram, di waktu itu ia dipanggil nafsu.
Kalau begitu walaupun ia mempunyai tiga nama atau tiga
istilah tetapi hakikatnya adalah satu. Benda yang sama juga. Cuma peranannya saja
yang tidak sama. Peranan yang tidak sama itulah yang menjadikan namanya tidak
sama atau namanya berlainan.
Untuk mudah difahami begini kiasannya: manusia bila dia
berbohong dinamakan pembohong. Bila dia menipu dinamakan penipu. Tetapi bila
dia mencuri dinamakan pencuri. Bila dia memimpin dipanggil pemimpin.
Dinamakan pembohong, penipu, pencuri dan pemimpin, hakikatnya adalah orang
yang sama. Cuma namanya berbeda bila peranannya bertukar. Kenapa fisik yang
sama dapat timbul istilah yang berlainan? Ini karena peranannya tidak sama.
Apakah bila namanya berlainan, orangnya berlainan? Tidak! Orang yang sama
juga.
Perlu diingat, bila kita membicarakan tentang roh ini,
bukannya pula kita hendak mengkaji hakikat roh atau mengkaji ain ataupun
mengkaji hakikat zat roh itu. karena zat atau hakikat roh itu tidak akan
dapat dilihat oleh mata kepala. karena ia adalah jismullatif),
yakni benda halus yang bersifat maknawiah atau abstrak. Iaitu tidak dapat
dilihat oleh mata kepala tetapi terasa akan adanya. Inilah yang dimaksudkan
oleh Allah SWT dalam firman-Nya:
Maksudnya: “Mereka bertanya kepada engkau wahai Muhammad
tentang roh. Hendaklah engkau katakan kepada mereka, ‘Roh itu adalah urusan
daripada Tuhanku’…” (Al Israk: 85)
Dari ayat ini dapatlah kita faham bahawa hakikat roh itu
tidak akan dapat dijangkau oleh mata kepala. Zat roh itu tidak akan dapat
difikirkan oleh akal. Kita tidak tahu bagaimana rupanya. Sebab tidak dapat
dilihat oleh mata kepala. Tetapi terasa oleh hati akan adanya. Maka oleh yang
demikian, hakikat roh itu tidak dapat difikirkan oleh akal bagaimana rupanya,
bagaimana bentuknya, berapa tebal atau panjangnya. Ia tidak dapat
dibayangkan. Hanya Allah yang tahu dan tidak ada makhluk yang tahu.
Walaupun Allah berkata hakikat roh atau zat roh tidak
dapat diketahui dan tidak dapat dijangkau oleh akal dan mata kepala, namun
ada juga ulama-ulama yang berijtihad tentangnya. Antaranya ialah Imam Malik.
Beliau pernah berkata: “Roh manusia itu sama saja bentuknya dengan jasad
lahirnya.”
Kalau diambil ijtihad Imam Malik itu, artinya rupa roh
kita ialah seperti rupa bentuk badan lahir kita. Ini juga memberi arti bahawa
walaupun Allah berkata roh itu adalah urusan-Nya, iaitu hakikat roh itu Allah
saja yang tahu dan makhluk lain tidak mengetahuinya, tetapi tidak pula ada
larangan dari Allah kalau ada sesiapa yang ingin berijtihad untuk
mengkajinya.
Bagi sesetengah orang, mungkin Allah beri ilmu yang
mendalam tentang hal ini sehingga dia dapat menjangkaunya. Oleh itu maksud
ayat Al Quran yang menyatakan ‘roh itu adalah urusan Tuhanku’, Allah
bermaksud kebanyakan manusia tidak dapat mengetahuinya tetapi tidak pula
menolak kalau ada orang-orang yang tertentu secara khusus yang Allah beri
ilmu tentang hakikat roh ini sehingga dapat menghuraikannya.
Mengikut pendapat saya boleh jadi juga Imam Malik
memperkatakan hakikat roh ini bukan berdasarkan ijtihadnya saja tetapi juga
berdasarkan kasyaf. Kalau berdasarkan ijtihad tidak
mungkin akal beliau dapat menjangkaunya karena roh itu jismullatif (tubuh
halus). Ia adalah hati nurani yang bersifat maknawiah. Diibaratkan seperti
cahaya. Bahkan cahaya, dapat juga dilihat tetapi cahaya yang ini tidak dapat
dilihat atau ia jenis cahaya yang tersembunyi.
Bagaimana pula hendak diijtihadkan? Ijtihad itu dibuat
pada benda-benda yang berketul atau benda yang dapat dilihat. Benda-benda
yang dapat diraba dan dirasa. Tetapi roh, benda yang tidak dapat diraba,
tidak dapat dirasa dan tidak dapat dilihat oleh mata kepala. Jadi bagaimana
hendak diijtihadkan. Begitulah pandangan saya. Wallahu ‘alam.
Oleh itu atas dasar apakah roh seseorang itu seperti rupa
bentuk lahirnya sebagaimana pendapat Imam Malik itu? Saya berpendapat Allah
beri dia (Imam Malik) kasyaf. Allah perlihatkan roh itu. Roh yang jismullatif itu
dibentukkan, dilihatkan macam rupa diri seseorang itu. Kalau begitu apa yang
dimaksudkan oleh Al Quran bahawa tidak ada orang yang mengetahui hakikat roh
itu melainkan Allah saja, itu adalah untuk orang awam. Manakala bagi orang
yang khusus macam Imam Malik mungkin Allah beritahu padanya sebagai karamahnya.
Pendapat Imam Malik ini agak munasabah (masuk
akal), boleh diterima dan agak rasional. Contohnya kita bermimpi melihat
seseorang yang kita tidak pernah jumpa atau dengan orang yang pernah kita
jumpa sama ada yang masih hidup mahupun sudah mati. Apa yang kita lihat dalam
mimpi itu serupa dengan bentuk lahir orang itu. Sedangkan orang yang kita
lihat dalam mimpi itu rohnya bukan orangnya. Mungkin waktu itu orang tersebut
berada di rumah atau telah berada di alam Barzakh.
Jadi di waktu itu dia adalah roh. Roh bertemu dengan roh.
Tetapi mengapa dalam mimpi kita roh orang itu serupa dengan dirinya?
Sedangkan bukan berjumpa jasadnya tetapi rohnya. Ini membuktikan roh orang
itu macam jasadnya juga. Jadi benarlah apa yang diijtihadkan oleh Imam Malik
itu.
Begitu juga orang yang diyakazahkan melihat secara jaga
orang yang sudah meninggal dunia. Contohnya melihat Rasulullah, melihat para
ulama zaman dahulu atau siapa saja yang dia kenal. Dia melihat Rasulullah
betul-betul macam Rasulullah. Atau dia melihat gurunya benar-benar macam
gurunya, melihat ibu dan ayahnya serupa macam ibu dan ayahnya, tidak ada
cacatnya. Sedangkan mereka sudah mati. Waktu itu yang dilihat adalah rohnya.
Ini juga membuktikan benarnya pendapat Imam Malik yang mana roh seseorang itu
serupa dengan diri lahirnya.
Contoh lain, Rasulullah SAW sewaktu diisrak dan
dimikrajkan telah ditemukan dengan roh para rasul dan para nabi. Rasulullah
SAW lihat mereka seperti melihat jasad-jasad mereka. Ini juga merupakan bukti
yang rasional bahawa roh seseorang itu sama rupanya dengan bentuk jasadnya.
Boleh jadi juga ayat Al Quran di atas itu bermaksud bahawa
ayat itu khusus ditujukan kepada orang-orang kafir. Yakni mereka ini memang
tidak memahami tentang perjalanan roh dan fungsinya. Allah SWT memberitahu
kepada kekasih-Nya, Rasulullah SAW bawa mereka tidak akan faham tentang hal
ini. Kekufuran mereka itulah yang menghijabnya (menutup) sepertimana uraian
saya yang panjang lebar tentang hal ini di dalam Bab Mata Hati.Karena
itulah menjadi penyebab mereka langsung tidak memahaminya.
Allah SWT tidak meminta Rasulullah SAW bersusah payah
untuk pergi memahamkan orang-orang kafir itu tentang hal roh ini. Lantaran
itulah dikatakan roh itu urusan Allah. Ini bukan pula bermaksud umat Islam
pun turut juga dilarang mengkaji tentang roh. Bahkan umat Islam mesti
memahaminya sungguh-sungguh tentang perjalanan roh ini. Kalau tidak bagaimana
pula hendak memperbaiki diri? Atau bagaimana hendak mengekalkan watak-watak
kemanusiaannya dan bukan watak kebinatangannya.
Untuk ini kita wajib memahaminya serta menghayati watak-
watak kemanusiaan itu. Hati manusia berbeda dengan hati hewan. karena hati
manusia dapat menerima perintah suruh dan perintah larangan. karena itulah ia
disebut ruhulamri. Manakala hati hewan tidak bersifat demikian,
maka ia disebut ruhul hayah.
|
Tidak ada komentar:
Posting Komentar