Kamis, 01 Agustus 2013

Kata-kata Mujaddid Qurun ini ( Imam Rabbani Mujaddidy )


Jawapan bagi Soalan kesembilan
Text soalan  :
Boleh Tuan  jelaskan siapakah dia :
1)    Syeikh Ahmad Qusasi Al-Madinah
2)    Maulana Zakariyya Kandahlawi

Aku mengatakan Wabillahi taufiq
1-   Adapun Sheikh yang pertama
saya belum mengenalnya, kemungkinan besar dia berasal daripada Hindia Wallahu `A`lam.
2-   Adapun Sheikh yang kedua iaitu Maulana Zakariyya Kandahlawi ianya merupakan salah seorang daripada Sheikh Tarekat Naqsyabandi daripada negeri Hindia, mudah-mudahan sahaja ia adalah salah seorang daripada ahli keluarga seorang yang `Alim lagi terkenal di Hindia iaitu Sheikh Yusuf Al-Kandahlawi beliau pengarang kitab ( Hayatus Shahabah ) Wallahu `alam.
Adapun tentang biografi Sheikh Yusuf ini , kebanyakan para ahli-ahli sejarah banyak menulis tentang beliau dan banyak kita temukan tentangnya…
Mereka adalah para Ulama Hindia yang bermazhab Hanafi daripada kalangan Ahlisunnah Waljama`ah segoma Allah merahmati mereka semua dan meredhai atas mereka sekalian..
Aku mengatakan mudah-mudahan sahaja biografi tentang Maulana Zakariyya terdapat dalam kitab Al-`Alam  bagi Zarakli ataupun Mu`jam Al-Muallifin  bagi Kamalah.

Jawapan Soalan Kesepuluh

Text Soalan :
Apakah perberzaan antara mu`allim, murabbi, muaddib, muzakki, dan mursyid ? Bolehkah istilah Mursyid itu digunakan  untuk lain daripada alam Tasawwuf seperti guru disekolah ? kalau boleh dan tidak boleh apa hujjahnya ?
Aku mengatakan Wabillahi At-Taufiq :
A)          Jawapan perenggan yang pertama :
1-  Mu`allim adalah siapa sahaja yang mengajarkan kamu. Itu dari segi bahasa, dan adapun secara Istilahan adalah apa Yang dimaksudkan dengannya pada hari dinamakan juga  (Al-Ustaz ), maksudnya ( Manusia yang mempunyai kepakaran  pada pengajaran dan tertumpu padanya, Yang cemerlang dalam bidang ini dan ia menjadi tempat rujukan  dalam bidang ini dan pada Ilmu yang diajarkannya ).
2-  Murabbi ( Siapa sahaja yang mempunyai kepakaran dalam seni mentarbiyahkan jiwa manusia dan memperhalusinya ianya juga seorang yang`Alim ), Maka seorang yang Jahil ianya tidak akan mentarbiyahkan melainkan yang jahil juga, ataupun dibawah dari itu.
3-  Muzakki ( Ia adalah seorang Murabbi yang mempunyai kelebihan mentarbiyah pada menyucikan hati manusia daripada segala kotoran serta mengisinya dengan fadhilat-fadhilat melalui jalan bersuhbah ) Allah ta`ala berfirman :

قَدْ أَفْلَحَ مَن زَكَّاهَا
Sesungguhnya berjayalah orang yang menyucikan dirinya bertambah-tambah bersih (dengan iman dan amal kebajikan).


Maka Tazkiah itu berasal daripada perkataan Az-Zakah iaitu Tumbuh darisegi bahasa, aku mengatakan ianya tidak akan berlaku sama sekali melainkan dengan jalan bersuhbah `Arifin daripada kalangan Rabbani dengan bersuluk melalui mereka ini pada Jalan Al-Ihsan hingga sampai kepada al-Irfan  (  (  عرفتَ فالْزَم sekarang engkau sudah tau maka Ilzamlah.

4-  Dan adapun Mursyid ia merupakan daripada kalangan jenis yang khas dan sangat tinggi sekali daripada kalangan orang-orang yang pakar dalam bidang tazkiyah dan tarbiyah, ianya juga merupakan Al-Waris Al-Muhammady yang akan menunjukkan seseorang kepada Allah dengan halnya dan perkataannya dimana ia telahpun sempurna  enam syarat-syarat Irsyad  menurut Ijma` orang-orang Rabbaniyyin yang `Arif billah, syarat-syaratnya adalah :

1-   Ilmu Shahih ; Maksudnya bersamanya itu Burhan-burhan dan dalil-dalil yang menyokong mazhab Ahlisunnah waljama`ah.
2-   Zauq Sarih ; Maksudnya mengetahui secara pasti dengan penyakit-penyakit jiwa dan cara untuk mengobatinya.
3-   Halatun Mardhiyyah min al-Istiqamah ( keadaannya yang diredhai daripada sifat Istiqamah )
4-   Firasat yang benar daripada Ilham
5-   Mempunyai Hemmah yang tinggi dalam menuntut Ilmu dan Ma`rifat Allah Azza wajalla.
6-   Memperoleh Izin daripada Mursyid Yang kamil yang masih hidup, dan maksud dengan kamil disini adalah Yang paling sempurna pada zamannya.

Maka barang siapa yang telah sempurna semua syarat-syarat yang enam itu, maka ia adalah seorang Mursyid dimana kita harus mencontohinya dan mengikutinya dalam suluk kepada Allah Azza wajalla untuk sampai ( wusul ) kepada ma`rifat kepada Allah Jalla wa`ala dimana dia telah menciptakan dunia serta isinya melainkan supaya kita dalam mengenalnya ( ma`rifat),  Allah ta`ala berfirman :

وما خلقت الجن والإنس إلا ليعبدون
Tidaklah aku menciptakan Jin dan manusia melainkan untuk menyembahku  ( beribadat kepadaku )

Ibnu Abbas R.A  dalam tafsiran ayat ini mengatakan :     ( beribadat kepadaku maksudnya adalah mengenalnya )[1]

B)          Jawapan perenggan kedua daripada soalan kesepuluh.
Kamalimat Muryid ia merupakan Isim Fa`il daripada perkataan Arsyada maksudnya ( Dalla / Menunjukkan ) Maka mursyid itu adalah yang menunjukkan kepada sesuatu. Mursyid disisi ulama Syari`ah adalah       ( Yang menunjukkan manusia kepada urusan-urusan agama mereka yang menjamin kebaikan mereka didunia maupun akhirat ) ianya seperti orang yang memberi Nasihat ( Al-Wa`idh ) orang-orang terdahulu menamakannya sebagai ( Al-Muzakkir / yang mengingatkan ) kerena ia mengingatkan manusia kepada Allah Azza wajalla )
Oleh kerena itu boleh sahaja dipakai Istilah Mursyid itu kepada siapa sahaja yang menunjukkan kita kepada agama kita, maka dikatakan juga ia seorang Mursyid ( bagi satu kumpulan ) dan ini merupakan sebuah perkara yang diharuskan secara syara` dan akal dan tidak berlebihan kiranya dan tidak juga ditegah pada syara`, ini adalah seorang Mursyid dengan makna umum.
        Akan tetapi Muryid dalam makna khas sebagaimana yang telah aku sebutkan ia adalah ( Al-Waris al-Muhammadi yang menunjukkan kita kepada Allah dengan halnya dan perkataannya dimana ia telahpun sempurna  enam syarat-syarat  Irsyad yang telah disebutkan, dan sebagai ingatan  bahwa sahanya wajiblah ianya merupakan yang ter`alim pada zamannya baik dalam ilmu Al-Kasbiyah ( ilmu yang dituntun ) maupun ilmu Al-Wahbiyyah ( Ilmu yang diberikan langsung dari Allah ) dan telahpun sampai kepada darjah Ijtihad pada sebuah mazhab walaupun dalam tahapan rendah, mengongsikan dengan orang-orang pada zamannya pada ilmu mereka, dan mendahului atas mereka, dan menambahkan bagi mereka ilmu-ilmu Wahbiyyah yang berasal daripada hati Rasulullah selawat dan salam kepadanya dan kepada ahli keluarga dan para sahabatnya sekalian.
Maka darjah Irsyad yang bermakna khas seperti yang telah disebutkan adalah Darjat yang paling tinggi dalam Tasawwuf, kerena derjat ini        ( Isyad dengan pengertian khas ) berasal daripada Rabbaniyyah, dan Rabbaniyyah lebih tinggi dan agung daripada Tasawwuf, maka setiap daripada daripada Rabbani ia merupakan sufi bahkan lebih, dan tidak setiap sufi itu Rabbani, maka Tasawwuf itu merupakan  derjat sebuah  perjalanan ( tariq ) Rabbaniyyah seperti Ilmu Nahwu dalam mempelajari bahasa Arab , atau  yang tepat sekali seperti Ilmu Mantiq dalam mempelajari alat-alat berfikir dengan akal …
Aku mengatakan; oleh kerena itu Istilah ( Mursyid ) ianya berkongsi secara lafaz disisi ulama Balaghah iaitu (  satu lafaz tetapi memberikan maksud yang banyak  diketahuinya dengan Qarinah ( bukti-bukti ) )
Oleh keren itu;
Maka ini semua apa yang Allah berkati kepadaku dan mengilhamkanku jawapan-jawapan  daripada sepuluh soalan yang ditanyakan kepadaku daripada Anak kekasih hatiku yang penuh dengan kebaikan iaitu Sheikh / Muhammad Khairuddin Bin Hasyim Ar-Rabbanni, di Melaka- Malaysia pada 31 / 5 / 2013 M.
Telahpun ada jawapannya, dan segala puji hanya bagi Allah dan tempat bersyukur hanya padanya.
                                                                Hari Ahad petang
                                                                24 Rajab 1443
2 June 2013

Dengan ini, Segala puji bagi Allah dengan nikmat-nikmatnya menyempurnakan amalan orang-orang shalih.
Ditulis oleh

Prof. Dr. Muhammad Abdul Latif Shalih Al-Furfur Al-Hasany
Khadam bagi Ilmu Asy-Syarif dan Madrasah Ar-Rabbaniyyah Al-Mujaddidiyyah Al-Islamiyyah Al-`Alamiyyah


[1]  Asal pada ayat ini adalah bukan pada penurunannya ( liya`buduni  / supaya menyembah kepadaku ) akan tetapi ditakdirkan huruf Ya` untuk ( Al-Fashilah / menjelaskan lebih rinci ), ianya  dan ianya menyalahi daripada Qafiyah dalam syair yang merupakan perkataan manusia, oleh kerana itu ia datang pada akhir ayat, aku mengatakan ini merupakan daripada rahasia-rahasia Al-i`jaz Al-Quran Wallahu a`lam.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar