Minggu, 11 Agustus 2013

Mujadddid Rabbani Pada malam 27 Ramadhan 2013

Tuan guru Prof. Dr. Muhammad Abdul Latif menceritakan kisah beliau mendapatkan sanad 40 tarekat kemudian Rasulullah menyuruhnya meleburkan kepada Rabbaniyyah . Rabbaniyyah bagaikan Lautan namun tarekat-tarekat lain bagaikan anak-anak sungai yang akhirnya akan bertemu juga dengan lautan.

" Beruntunglah kamu sekarang ALlah memuliakan kamu dengan Rabbani.
" Janglah kamu ragu, aku adalah khalifah daripada guruku Sheikh Makki al-Kattani ketika itu beliau mengisytiharkan aku seorang yang Makzun dan Khalifahnya "

Ketika itu aku merasa tidak yakin dengan ucapan Sheikh Makki dan lantas aku menanyakannya lagi, Makzun atau khalifah ?
 Sheikh Makki menjawabnya Makzun dan Khalifah daripa sheikh nya itu tarekat Syazili, kemudian tuan guru juga mendapatkan ijazah puluhan tarekat-tarekat yang lain dari semua guru-gurunya. Seperti Naqsyabandi dari Sheikh Abu Yursa `Abidin, kemudian Sheikh Abburrahman As-Syaguri, dll

Beruntunglah siapa yang mengenal khususiah Sheikhnya, semoga kita semua ALlah bukakan pintu futuh kepada kamu semuanya.

Begitulah sedikit kutipan daripad kata-kata tuan guru Prof. Dr. Muhammad Abdul Latif Shalih Al-Furfur Al-Hasani, Allah menganggat beliau membawa Syari`at Tarekat Hakekat dan Irfan. Semoga memang betul Allah mengangkat beliau Mujaddid 100 tahun, bahkan untuk 1000 tahun. Mengingat penguasaan beliau terhadap semua cabangan ilmu memang lengkap. Beliau seorang yang Alim secara dhahir iaitu bidang ilmu dhahir seperti Feqah, Ushul Feqah, Tafsir, Balaghah, Hadith, Mantiq, ekonomi Islam, pemikiran Islam dll, buku yang dikarangnya mencecah 200 lebih. Begitu juga beliau seorang yang `Alim secara bathin.

Beliau mempunyai kitab Irfan yang bejudul : Tajul Hikmah Wajauharul Walayah


Tidak ada komentar:

Posting Komentar