Pembahasan Terakhir
Kita menyudahi pembahasan ini dengan
natijah-natijah berikut ini :
1-
Tasawwuf Islami merupakan sebuah uslub / cara daripada
uslub-uslum Tazkiah dalam Islam, dan Ianya bukanlah semata-mata satu-satunya
uslub dan tidak terlepas daripada kesilapan, tetapi ianya merupakan bahagian
daripada Ijtihad dalam bentuk mazhab-mazhab Fiqhiah yang lahir daripada
Madrasah-Madrasah fiqhiah yang pertama
2-
Bahwa sahanya Rabbaniah lebih umum dan lebih syumul (
menyeluruh ) dan lebih banyak kemurnian, dan ianya merupakan asal daripada
Islam sendiri, maka setiap orang-orang Rabbani ia merupakan seorang sufi bahkan
lebih lagi ( sufi waziyadah ) , dan tidak semua sufi itu Rabbani, perbezaan
keduanya seperti umum dan khusus secara mutlaq, ia berdasarkan kepada saling
melengkapi, oleh kerena itu berkata Ulama yang `Arif billah :
عليك بصوفية الفقهاء واحذر فقيه الصوفي
Hendaklah kamu bersama dengan orang-orang Faqih lagi Sufi dan
berhati-hatilah kamu dengan orang-orang yang mengaku sufi tetapi mereka tidak
faqih
Tasawwuf itu dasarnya pada Feqah dhahir kemudian dengan Feqah Qulub ( feqah hati ) yang akan mengembalikan seseorang kepada Allamul Ghuyub dan disyaratkan haruslah berkesesuaian dengan Syari`at yang suci.
Tasawwuf itu dasarnya pada Feqah dhahir kemudian dengan Feqah Qulub ( feqah hati ) yang akan mengembalikan seseorang kepada Allamul Ghuyub dan disyaratkan haruslah berkesesuaian dengan Syari`at yang suci.
3-
Sesungguhnya Madrasah-Madrasah Tasawwuf yang berwarna-warni
merupakan sebuah bentuk Hadharah Islamiah dan merupakan sebuah gambar daripada
gambaran-gambarannya, baik daripada Madrasah Tasawwuf Nadhari maupun Tasawwuf
`Amali, kedua-duanya merupakan bahagian daripada Madrasah Rabbaniah ianya
merupakan Hadharah Islam yang benar, dan ianya merupakan baitul Qasid, dan
ianya juga merupakan Mutiara Islam dan hakekatnya
4-
Sesungguhnya masyarakat manusia pada hari ini, benar-benar sangat
memerlukan kepada Madrasah Rabbaniah warijaluha Rabbaniyun, dengan ini lah yang
dapat menghilangkan segala permasalahan-permasalahan zaman sekarang, dan dilema yang ada pada Jenis Manusia.
5-
Bahwa sahanya Madrasah Rabbaniyyah
bukan sahaja sebuah tarekat daripada tarekat-tarekat dan bukan juga Sebuah Zawiyah
( sudut ) daripada Zawiyah-zawiyah, bahkan
ianya intipati daripada Islam dan sebuah hakekat daripada hakekat-hakekatnya, dan
ianya merupakan asal daripada kalangan salaf
daripada kalangan Ummat ini daripada tiga kurun yang telah diberikan kesaksian atas
mereka dengan kebaikan, semoga Allah meredhai
mereka semua, betapa pentingnya bagi kita pada hari ini kepada Madrasah ini dan
kepada orang-orang Rabbaniyyin daripada kalangan para ulama Billah `Azzawajalla
( ۖ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ ۚ
ذَٰلِكَ لِمَنْ خَشِيَ رَبَّه)
Inilah maksud yang paling utama dalam pembahasan ini, segala puji bagi
Allah dengan nikmatnya disempurnakan amalan-amalan yang shalih.
Penulis
Prof. Dr. Muhammad Abdul Latif Shalih Al-Furfur Al-Hasani
Tidak ada komentar:
Posting Komentar