Selasa, 30 Juli 2013

Tasawwuf dan membina Ummat

Pembahasan Kedua

Tasawwuf dan membina Ummat
Berkata Al-Ustaz Al-Allamah Al-Ustaz Abu Zuhrah :
( Sesungguhnya Tasawwuf pada zahirnya menunjukkan kepada tiga hakikat :

1- Hakikat pertama : Memerangi segala keinginan hawa nafsu dan Syahwat dan mengusai atas diri manusia, bahwa sahanya perkataan Tasawwuf ini diambil daripada perkataan Amirul Mukminin Umar Bin Khattab R.A ketika beliau berkata :
( Wahai manusia jagalah dirikamu daripada segala syahwatnya sesungguhnya ia akan terus berlanjut hingga pada akhirnya membawa kepada keburukan ), maksudnya adalah Manusia akan senantiasa meneruskannya, akan tetapi dampaknya tidak baik.

2- Hakikat kedua : Yang menunjukkan kepada zahir Tasawwuf adalah : bersambungnya Ruh, alamat hati nurani dan Jiwa manusia.

3- Hakikat ketiga : bahwa sahanya Tasawwuf itu membawa kepada sebuah realiti yang kita Nampak iaitu Seorang yang diikuti dan yang mengikuti, Seorang Sheikh dengan muridnya, menghendaki kepada Orang yang menunjukkan, dan seseorang yang akan ditunjukkan. dan yang membawa kepada permintaan mengontrol piskologi ( emosi ) dan bimbingan piskologi ( emosi ).

diambil dari kitab : Al-Madrasah Ar-Rabbaniyyah
Dan Orang-orangnya yang Rabbani
Dalam Islam, Hal 47

Karangan : Prof. Dr. Muhammad Abdul Latif Shalih al-Furfuri al-Hasani ( Imam dan mursyid Madrasah Rabbaniyyah Al-Mujaddidiyyah Sedunia )

Tidak ada komentar:

Posting Komentar