1.0
PENDAHULUAN
Allah S.W.T menyeru kepada selurruh hambanya agar berlaku adil
kepada setiap manusia sebagaimana firmannya dalam surah An-Nisa`, ayat 58-59:
إِنَّ اللّهَ
يَأْمُرُكُمْ أَن تُؤدُّواْ الأَمَانَاتِ إِلَى أَهْلِهَا وَإِذَا حَكَمْتُم
بَيْنَ النَّاسِ أَن تَحْكُمُواْ بِالْعَدْلِ إِنَّ اللّهَ نِعِمَّا يَعِظُكُم
بِهِ إِنَّ اللّهَ كَانَ سَمِيعاً بَصِيراً
(58) يَا أَيُّهَا الَّذِينَ
آمَنُواْ أَطِيعُواْ اللّهَ وَأَطِيعُواْ الرَّسُولَ وَأُوْلِي الأَمْرِ مِنكُمْ
فَإِن تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللّهِ وَالرَّسُولِ إِن كُنتُمْ
تُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ ذَلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ
تَأْوِيلاً
Sesungguhnya Allah menyuruh kamu supaya menyerahkan
segala jenis amanah kepada ahlinya (yang berhak menerimanya), dan apabila kamu
menjalankan hukum di antara manusia, (Allah menyuruh) kamu menghukum dengan
adil. Sesungguhnya Allah dengan (suruhanNya) itu memberi pengajaran yang
sebaik-baiknya kepada kamu. Sesungguhnya Allah sentiasa Mendengar, lagi
sentiasa Melihat. (58 )Wahai orang-orang yang beriman, taatlah kamu kepada
Allah dan taatlah kamu kepada Rasulullah dan kepada "Ulil-Amri"
(orang-orang yang berkuasa) dari kalangan kamu. Kemudian jika kamu
berbantah-bantah (berselisihan) dalam sesuatu perkara, maka hendaklah kamu
mengembalikannya kepada (Kitab) Allah (Al-Quran) dan (Sunnah) RasulNya - jika
kamu benar beriman kepada Allah dan hari akhirat. Yang demikian adalah lebih
baik (bagi kamu), dan lebih elok pula kesudahannya.
Para ulama menyatakan bahawa ayat pertama diatas diturunkan kepada
para penguasa untuk menunaikan amanah kepada ahlinya, iaitu apabila mereka
menghakimi, hendaklah mereka menghukum dengan adil. Bagi ayat kedua, ia
diturunkan untuk orang yang dipimpin iatu rakyat jelata, para tentera dan
lain-lain. Hendaklah bagi mereka mentaati pemimpin dalam hukumnya dan lain-lain
selama tidak menyerukan maksiat kepada Allah, maka apabila diperintahkan untuk
berbuat maksiat maka tidak boleh ta`at atasnya, tidak boleh ta`at kepada
makhluk dalam bermaksiat kepada Allah. Jika
sekiranya para pemimpin tidak menyerukan bermaksiat kepada Allah maka wajiblah
atas rakyat menta`atinya kerana menta`atinya itu sama juga dengan menta`ati
Allah dan Rasulnya, kerana mereka telah melaksanakan hak-hak mereka sebagaimana
yang diperintahkan oleh Allah dan Rasulnya (Taqiyuddin Abu Al-Abbas Ahmad Bin
Taimiyyah, 1983).
Dari ayat diatas
menunjukkan ada dua aspek dalam sebuah pemerintahan iaitu Pemimpin dan Rakyat,
kedua-duanya ada kewajiban dan tanggung jawab atas satu sama lain. Oleh kerena
itu dengan adanya sebuah negara barulah terwujudnya kedua aspek ini.
Kepemimpinan ( Al-Imamah )
merupakan sebuah pancaran daripada khilafah kenabiyan dalam menjaga agama dan
politik dunia, maka mendirikannya itu merupakan sebuah kewajipan bagi ummat ini
secara Ijma` maka jika terluput daripadanya maka berdausa. Namun terdahap
kewajipan atasnya itu mereka berbeza pendapat adakah kewajipan itu berdasarkan
hukum akal atau syara`. (Dr Muhammad Anas Qashim Ja`far, 2009). Salah satu kelompok menyatakan bahwa kewajipan berdasarkan akal yang
mewajibkan harus adanya seorang pemimpin yang sebuah kebaikan dan mencegah
daripada orang-orang yang saling mendhalimi, dan meleraikan segala percekcokan
dan persengketaan, sekiranya tiada pemimpin
maka akan terjadi sebuah kerosakan tanpa ada yang menghiraukannya. Namun kelompok yang lain mengatakan kewajipan itu berdasarkan
syara` bukan dari segi akal manusia, kerana seorang pemimpin itu menjajalankan
segala urusan-urusan syariat.
Untuk mewujudkan sebuah kepemimpinan dikalangan ummat manusia maka
perlulah mewujudkan sebuah pemerintahan, yang akan mereasilasikan segala
kepentingan manusia dan dijauhkan dari ketidak adilan dan dari tidak
mendapatkan hak. Addaulah ( Negara ) merupakan sebuah solusi yang
terbaik untuk itu, dengan adapanya pemimpin dan yang dipimpin iaitu rakyat,
maka barulah sebuah Negara boleh berdiri tegak.
Dalam
periode Madinah, Rasulullah mendirikan Negara Islam, beliau sekaligus sebagai
Nabi dan Rasul merangkup menjadi seorang pengetua Negara. Mulai dari situlah
asas-asas sebuah Negara Islam mulai ditegakkan. Menurut Ahmad Sajeed bahwa
sahanya Rasulullah saw menerima bai’ah sebagai pengetua negara, bukan sebagai
Nabi, sebagaimana pengakuan seorang Islam kepada kenabian Muhammad saw adalah
dengan ucapan dua kalimah syahadah, bukan dengan bai’ah.
Para sahabat mereka berbai`ah dengan baginda
Rasulullah, meraka bahu-membahu menolong Rasulullah dalam urusan agama dan
kenegaraan, Rasulullah meletakkan para sahabat pada posisi masing-masing,
seperti mengutusakan Muaz Bin Jabal ke negeri Yaman agar menjadi gubernur
disana. Sebagai seorang Nabi dan Rasul, Rasulullah merupakan Qudwah terbaik
dalam segi kepemimpinan kenegaraan, ini dengan cara Rasulullah membangun
hubungan antarbangsa dengan para raja-raja dan penguasa ketika itu, seperti
mengirim surat kepada pemerintah Mesir. Sebagaimana dalam sebuah Hadist baginda
Rasulullah S.A.W bersabda : "Kami
dahulu, ketika membai’ah Rasulullah saw untuk mendengar dan menaati perintah
beliau, beliau selalu mengatakan kepada kami: Fi Mastatha’ta’ (sesuai dengan
kemampuanmu)" ( (H.R.Bukhari dalam Shahih Bukhari, juga al-Bidayah IV/185)
Rasulullah
mengirim surat kepada Muqauqis melalui Hatib bin Baltaah, menyeru raja agar
memeluk Islam. Raja Muqauqis menerima Hatib dengan hangat, namun dengan ramah
dia menolak memeluk Islam, justeru dia mengirimkan Mariyah, Sirin, dan seorang
budak bernama Maburi, serta hadiah-hadiah hasil kerajinan dari Mesir untuk
Rasulullah (wikipedia).
Menurut
Anton Minardi, bahwa prinsip bernegara telah dipraktekkan oleh Rosulullah Saw,
faktanya ialah Piagam Madinah dan menjadikan semua persoalan yang tidak bisa
diatasi dikembalikan kepada Rasulullah Saw. untuk menyelesaikan persoalan
tersebut. Ini menunjukkan bahwa praktek bernegara telah ada pada zaman
Rosulullah Saw. Hal ini diakui oleh para orientalis seperti; Robert N Bellah,
Montgomery Watt, John L. Esposito, Antony Black, dan lain-lain.
2.0 Definisi Negara Islam
Untuk mewujudkan dan merealisasikan syari`at
Islam secara kaffah perlukan kepada sebuah negara, yang akan menerapkan
hukum-hakam sebagaimana yang diperintahkan dalam agama. Negara ( Ad-Daulah
) merupakan kumpulan daripada manusia yang diperintahkan oleh seorang pengetua.
Disana banyak definisi-definisi tentang negara Islam. Para ulama semenjak
beberapa kurun yang lepas hingga sekarang ini tidak henti-hentinya
membincangkan masalah ini, mereka pun memberikan definisi yang tersendiri.
Berikut beberapa definisi daripada tokoh-tokoh Islam terkemuka, namun dalam mendefinisikan negara Islam para ulama mempunyai dua pandangan
secara umum iaitu:
a.
Negara
Islam harus berdasarkan pada perlaksanaan hukum
Islam dan sistemnya.
b.
Negara Islam diasaskan kepada keadaan dan bilangan serta keamanan Muslim dan kawasannya (www.islam.gov.my).
Jika seorang muslim
mendapat keamanan sebagaimana keamanan negara
Islam maka negara itu adalah negara
Islam. Namun pendapat yang kedua ini dalam
menentukan negara Islam hanya ditentukan atas unsur
mayoriti bilangan Muslim, walaupun undang-undang
dan sistem Islam tidak terlaksana.
Mu’tazilah
Menurut salah seorang tokoh Mu`tazilah Abdul al–Jabar Negara islam
adalah menempatkan kepala negara pada posisisi yang sama dengan umat Islam
lainnya, pengetua negara bukan sosok yang luar biasa sebagaimana pandangan puak
Syi’ah atau sebahagian kelompok yang lain mengutamakan suku Quraisy untuk
menduduki pimpinan negara, siapapun boleh menjadi pemimpin negara, asalkan
mampu melaksanakannya, dan pemimpin negara ditentukan berdasarkan pemilihan
umat Islam sendiri (Sulhan Habib, et.al)
Menurut Syi`ah
Pandangan Syi`ah secara umum terhadap negara Islam adalah negara
yang dipimpin oleh seorang yang berada dikalangan mereka yang bersifat imam
ma’shum. Mereka memberikan batasan seorang imam dengan syarat-syarat berikut
ini :
1. Harus ma’shum iaitu terpelihara dari
salah, lupa, dan maksiat.
2. Seorang imam boleh
membuat hal luar biasa dari adat kebiasaan.
3. Seorang imam harus memiliki ilmu yang
meliputi setiap sesuatu yang berhubugan dengan syari’at.
4. Imam adalah pembela
agama dan pemelihara kemurnian dan kelestarian agar terhindar dari
penyelewengan.(Sulhan Habib, et.al)
Negara Islam menurut ulama dan para iktelektual Islam adalah:
Seorang ulama terkenal di Bagdad dan anak murid daripada Abu
Hanifah iaitu Al-Qadi Abu Yusuf di dalam kitab beliau al-Kharaj mengatakan bahwa negara Islam ialah
negara yang mengamalkan hukum-hukum Islam dengan jelas sekalipun kebanyakan
penduduknya terdiri daripada bukan Islam.
Imam Mawardi dalam kitab beliau Al-Ahkam
As-Sulthaniyyah menyebutkan bahwa Imamah (Khilafah) adalah suatu kedudukan yang
diadakan untuk mengganti peranan kenabian dalam urusan memelihara agama (Islam)
dan mengendalikan dunia".
Namun menurut bapak sosiologi Islam terkemuka Ibnu
Khaldun dalam kitab beliau muqaddimah mengatakan bahwa "Hakikat Khalifah
adalah Shahibus-Syari’ (iaitu seseorang yang bertugas memelihara dan
melaksanakan syariat) dalam memelihara urusan agama dan mengelola dunia".
Beliau memberikan dalil bentuk negara Khilafah ini, Rasulullah saw telah
menegaskannya dalam Hadis riwayat al-Bazzar: "kemudian akan muncul
(kembali) Khilafah yang mengikuti jejak kenabian..." 9 (Yusuf
an-Nabhani, al-Fath al-Kabir III; Musnad Imam Ahmad IV/273; Musnad Abu Daud
ath-Thayalisi, Hadis no. 438;Majma’uz Zawaid V/189
) Bentuk negara Khilafah Islamiyyah, baik secara normatif mahupun praktikal sebagaimana yang tercatat dalam lembaran sejarah sejak masa Nabi sampai runtuhnya Khilafah Islamiyyah yang berpusat di Turki pada tahun 1924.
) Bentuk negara Khilafah Islamiyyah, baik secara normatif mahupun praktikal sebagaimana yang tercatat dalam lembaran sejarah sejak masa Nabi sampai runtuhnya Khilafah Islamiyyah yang berpusat di Turki pada tahun 1924.
Syaikhul Islam Ibnu Taimiah berkata: “Suatu
tempat dikatakan negara kafir,
jika dihuni oleh orang-orang kafir. Lalu negara itu bisa berubah menjadi
negara Islam, jika penduduknya masuk Islam, seperti Makkah dahulu yang
awalnya adalah negara kafir.” (Majmu’ al Fatawa, 27/143)
jika dihuni oleh orang-orang kafir. Lalu negara itu bisa berubah menjadi
negara Islam, jika penduduknya masuk Islam, seperti Makkah dahulu yang
awalnya adalah negara kafir.” (Majmu’ al Fatawa, 27/143)
Seorang ulama
kontemporari berasal dari Saudi Arabiya iaitu Syaikh Abdul Aziz Bin Baz mengatakan
: "Setiap negara yang tidak
berhukum dengan syari'at Allah dan tidak tunduk kepada hukum Allah serta tidak
ridha dengannya, maka itu adalah negara jahiliyah, kafirah, dhalimah, fasiqah
dengan penegasan ayat-ayat muhkamat ini wajib atas pemeluk Islam untuk membenci
dan memusuhinya karena Allah dan haram atas mereka mencintainnya dan loyal
kepadanya sampai beriman kepada Allah saja dan menjadikan syari'atnya sebagai
rujukan hukum dan ridla dengannya."[6] (6 Naqdul Qaumiyyah Al
Arabiyyah yang dicetak dengan Majmu Fatawa waMaqaalaat Mutanawi'ah
I/309-310. )
Para ulama yang
tergabung di dalam Al Lajnah Ad Daimah ketika ditanya tentang negara
yang dihuni banyak kaum muslimin dan pemeluk agama lain dan tidak berhukum dengan
hukum Islam, mereka mengatakan, kaum muslimin dan pemeluk agama lain dan tidak
berhukum dengan hukum Islam, mereka mengatakan,
"Bila pemerintahan itu berhukum dengan selain apa yang diturunkan Allah,maka pemerintahan itu bukan Islamiyyah."[9] (9 Fatawa Al Lajnah Ad Daimah 1/789 No. 7796 diketuai oleh Syaikh IbnuBaz rahimahullah. ) Bahkan pemerintah atau hukum itu adalah pemerintah atau hukum Thagut.
"Bila pemerintahan itu berhukum dengan selain apa yang diturunkan Allah,maka pemerintahan itu bukan Islamiyyah."[9] (9 Fatawa Al Lajnah Ad Daimah 1/789 No. 7796 diketuai oleh Syaikh IbnuBaz rahimahullah. ) Bahkan pemerintah atau hukum itu adalah pemerintah atau hukum Thagut.
Ada beberapa definisi tentang negara. Menurut
Roger Soltau, negara adalah alat (agency) atau kekuasaan (authority)
yang mengatur atau mengendalikan persolan-persoalan bersama atas nama
masyarakat. Menurut Harold J. Laski, negara adalah suatu masyarakat yang
diintegrasikan kerana mempunyai kekuasaan yang bersifat memaksa dan yang secara
sah lebih agung daripada individu atau kelompok yang merupakan bahagian dari
masyarakat itu. Definisi menurut Max Weber dan Robert MacIver hampir senada
dengan Harold Laski (Ahmad sajeed).
Menurut ulama kontenporari alumni university
Al-Azhar Syeikh Yusuf Al-Qardhawi ( 1997 ) mengatakan Slogan daulah Islamiyah adalah seperti yang
dinyatakan Rab’y bin Amir di hadapan Rustum, pemimpin Persi, “Sesungguhnya
Allah mengutus kami untuk mengeluarkan manusia dari penyembahan terhadap
manusia kepada Allah semata dan kesempitan dunia kepada keluasannya, dari
kelaliman berbagai macam agama kepada keadilan Islam.”
Setelah melihat definisi-defini
diatas tentang negara Islam, namun kita harus mengetahui bahwa tidak sebuah
ulama mendefinisikan dengan negara Islam, bahkan ada sebahagian mereka
mengistilahkan dengan Al-Imamah, atau khalifah, namun tujuan dan maksud sama
sahaja, namun pada dasarnya istilah Negara Islam
“al-Dawlah Islamiyyah” atau “al-Hukumah al-Islamiyyah” tidak terdapat Nash yang
jelas tentangnya, ada yang berpendapat bahwa istilah ini merupakan satu istilah
baru yang mula diperkenalkan oleh Muhammad Rashid Rida dalam kitab beliau “
Al-Khilafah au Al-Imamah Al-`Udhma” sehingga ianya menjadi sebuah istilah yang
populer di kemudian hari.
Seorang Ulama
kontemporari yang berasal dari Pakistan
iaitu Al-Maududi mentakrifkan negara Islam ialah negara yang kuasa mutlaknya
pada Allah S.W.T. yang menentukan syariatnya dan syariat itu dibawa oleh Nabi
Muhammad s.a.w. Ia sebuah negara yang tergabung di dalamnya otoriti mutlak pada
Allah dan penyerahan otoriti yang terbatas kepada manusia dalam perlaksanaan
urusan negara yang diakui oleh syara’. Dasar-dasar beliaulah yang kemudian hari
mempengaruhi pemikiran Hasan Albanna dalam mengasaskan pergerakan Ikhanul
Muslimin di Mesir.
Sedangkan Imam
Mazhab Abu Hanifah berpendapat negara Islam ialah negara yang melaksanakan
hukum Islam atau orang Islam atau dhimmi berada dibawah pemerintahan Islam atau
pemerintah Islam. Namun anak murid
beliau Abu Yusuf, Muhammad dan setengah fuqaha’ lain berpendapat bahwa
penentuan negara Islam atau tidak ialah terletak kepada perlaksanaan hukum
Islam, jika hukum Islam dilaksanakan maka ia negara Islam dan jika tidak ia
bukan negara Islam.
Sedangkan bentuk negara yang dikatakan oleh
Hasan al-Banna yang merupakan pengasas
pergerakan Ikhanul Muslimin di Mesir ialah: “negara Islam adalah negara yang
merdeka, tegak di atas syari’at Islam, bekerja dalam rangka menerapkan sistem
sosialnya, memproklamasikan prinsip prinsip yang lurus, dan melakukan dakwah
yang bijak ke segenap umat manusia. Negara islam berbentuk khilafah. Khilafah
adalah kekuasaan umum yang paling tinggi dalam agama Islam. Khilafah Islam
didahului oleh berdirinya pemerintahan islam di Negara Negara Islam.”
Fazlur Rahman yang merupakan seorang pemikir neo-moderanis
berpendapat bahwa ; “Negara Islam ialah negara yang didirikan atau dihuni
oleh umat Islam dalam rangka memenuhi keinginan mereka untuk melaksanakan
perintah Allah melalui wahyu-Nya. Implementasi Negara tidak ditentukan secara
khusus, tetapi yang paling penting yang harus dimiliki ialah syura /
musyawarah.
Salah satu kelompok Islam Hizbut Tahrir, mendefinisikan Negara Islam adalah negara yang di dalamnya diterapkan hukum-hukum Islam dan keamanan negara tersebut berada di bawah keamanan Islam. Negara kafir adalah negara yang di dalamnya diterapkan hukum-hukum kufur dan keamanan negara tersebut berada di bawah keamanan bukan Islam.
Ibnu Hazm rohimahullah
berkata: “Suatu negara itu dilihat dari kekuasaan,
mayoritas (penduduknya), dan penguasa atau pemimpinnya.”
(lihat Al
Muhalla:13/140)
1.0.1 NEGARA ISLAM, DARUL ‘AHD, DAN DARUL HARB
Setelah melihat definisi yang telah dipaparkan
oleh tokoh-tokoh intelektual Islam maka kita perlu memahami unsure yang tiga
ini agar memperjelaskan lagi pemahaman kita tentang Negara Islam, asal mulanya
hingga sekarang ini. Darul Islam (negara Islam), Darul ‘Ahd
(Negara Dalam Perjanjian), dan Darul Harb (Negara Yang Diperangi).
Kebanyakan para ulama mendefinisikan Darul Islam sebagai negara yang
menerapkan hukum-hukum Islam dan diperintah oleh penguasa muslim. Darul ‘Ahd
ialah negara non muslim yang mengikat perjanjian dengan Darul Islam
bahwa mereka tidak akan memerangi Darul Islam dan akan membayar jizyah
(umpeti) selama keamanan mereka dijamin oleh Darul Islam. Sementara Darul
Harb ialah negara kafir yang menyerang Islam atau menghalang-halangi dakwah
Islam. Ianya mencakup beberapa aspek iaitu muslim, kafir dzimmiy ( orang
kafir dalam tanggungan pemerintahan Islam), kafir mu’ahhad( orang kafir
yang sudah membuat perjanjian dengan pemerintahan Islam ), dan kafir harbiy(
orang kafir yang mengi`lankan peperangan dengan pemerintahan Islam). Dengan
memahami konteks ini barulah kita dapat memahami posisi negara-negara Islam
pada zaman moden sekarang ini. Mana yang dinamakan negara Islam mana yang
bukan.
Menurut Abdurrahman Wahid (Gus Dur) seorang
pemikir Indonesia moden sekaligus mantan presiden Indonesia, seperti tertulis
dalam sebuah artikelnya yang berjudul “Negara Islam, Adakah Konsepnya?”
Islam tidak memiliki konsep yang jelas tentang negara, kerana ketiadaannya
pendapat baku dalam dunia Islam mengenai sebuah negara, entah bentuk negaranya
atau bentuk pemerintahannya. Apakah sebuah negara Islam harus berbentuk monarki
atau republik, atau apakah menganut demokrasi atau teokrasi, tidak ada pendapat
yang jelas tentang hal itu. Gus Dur berpendapat bahwa hal itu disebabkan oleh
dua faktor. Pertama, Islam tidak mengenal pandangan yang jelas tentang
pergantian pemimpin, dan kedua, adalah besarnya negara yang dikonsepkan Islam
juga tidak jelas ukurannya, apakah akan berbentuk Pemerintahan Dunia (World
Government), negara-benua (continental state), negara berdasarkan
kebangsaan (nation-state), atau bahkan hanya berbentuk negara-kota (city
state) seperti di zaman Yunani Kuno.
Cara
berfikir Gusdur seperti ini memang menjadi sebuah kritis yang rasional,
mengingat Islam tidak mengekang sebuah sistem yang mutlak yang wajib di pegang,
namun Islam telah menggariskan aturan-aturan dasar-dasar yang umum, sehingga
setiap negara boleh mempraktikkan apa yang sesuai bagi mereka, selama tidak
bercanggah kepada hukum-hakam Islam itu sendiri.
Namun menurut Dr. Muhammad Khair Haekal dalam
kitab beliau al-Jihâd wa al-Qitâl mendefinisikan Dâr al-Islâm
adalah istilah syar’iy yang menunjukkan realiti tertentu dari sebuah negara.
Frase Dâr al-Kufr juga merupakan istilah syar’iy yang menunjukkan
realiti tertentu dari sebuah negara yang berlawanan dengan dâr al-Islâm.
Begitu pula istilah “Dâr al-Kufr, dâr al-syirk, dan dâr al-harb”,
semuanya adalah istilah syar’iy yang maknanya sama untuk menunjukkan realiti
tertentu dari sebuah negara yang faktanya berbeda dengan fakta pertama (dâr
al-Islâm)
Imam ’Alauddin Al-Kasâiy menyatakan dalam buku
beliau Badâi’ al-Shanâi’, bahwa sahanya tidak ada perbezaan di kalangan mereka
bahwa Dâr Kufr (negeri kufur) dapat berubah menjadi Dâr al-Islâm dengan dilaksanakan
hukum-hakam Islam di sana. Mereka berbeza pendapat mengenai Dâr al-Islâm; bilakah
ianya dapat berubah menjadi Dâr al-Kufr? Abu Hanifah berpendapat; Dâr al-Islâm
tidak akan berubah menjadi Dâr al-Kufr kecuali jika telah memenuhi tiga syarat.
Pertama, telah tampak jelas diberlakukannya hukum-hukum kufur di dalamnya.
Kedua, meminta perlindungan kepada Dâr al-Kufr. Ketiga, kaum Muslim dan dzimmiy
tidak lagi dijamin keamanannya, seperti halnya keamanaan yang pertama, yakni,
jaminan keamanan dari kaum Muslim”. Sedangkan Abu Yusuf dan Muhammad
berpendapat, “”Dâr al-Islâm berubah menjadi Dâr al-Kufr jika di dalamnya telah tampak
jelas hukum-hukum kufur.
Namun Imam Mujtahid Ibnu `Abidin dalam kitab
beliau Hasyiyyah Ibnu `Abidin
berpendapat bahwa Dâr al-Islâm tidak akan berubah menjadi Dâr al-Harb
kerana jiak sekiranya orang Kafir berhasil menguasai salah satu negeri Islam,
atau penduduk Mesir atau negara Islam lain murtad (bughat) kemudian mereka
berkuasa, dan menerapkan hukum-hukum kufur; atau ahlu dzimmah mencabut
dzimmahnya (perjanjian untuk mendapatkan perlindungan dari Daulah Islam), lalu
menguasai negeri mereka. Semua hal ini tidak menjadikan Dâr Islam berubah
menjadi Dâr al-Harb, kecuali dengan tiga syarat tersebut. Sedangkan Abu Yusuf
dan Muhammad berpendapat; cukup dengan satu syarat saja; yakni tampaknya
hukum-hukum kufur di negara itu, dan ini adalah qiyas.. [4] “Hâsyiyyah Ibnu ‘Âbidîn, juz 3, hal.
390
Syaikh ‘Abd al-Wahhab Khallaf yang merupakan tokoh Usul Feqah Islam menyatakan
dalam kitab beliau as-Siyâsat asy-Syar’iyyah: “Dâr al-Islam adalah negeri
yang diberlakukan hukum-hukum Islam; dan keamanan negeri itu dibawah keamanan
kaum Muslim, sama saja, apakah penduduknya Muslim atau dzimmiy. Sedangkan Dâr
al-Harb adalah negeri yang tidak diberlakukan hukum-hukum Islam, dan keamanan
negeri itu tidak dijamin oleh kaum Muslim.
Menurut Syaikh Taqiyyuddin an-Nabhani
menyatakan dalam kitab beliau al-Syakhshiyyah al-Islâmiyyah: Yang benar,
penetapan suatu Negara apakah termasuk dâr Islam atau dâr kufr, harus
diperhatikan di dalam Negara itu dua perkara; pertama, al-hukm bi
al-Islâm (memerintah dengan Islam), dan kedua, keamanan kaum Muslim,
yakni kekuasaan mereka. Jika di dalam Negara tersebut terpenuhi dua unsur
tersebut, yakni diperintah dengan Islam, dan keamanan negeri tersebut di bawah
keamanan kaum Muslim, atau di bawah kekuasaan kaum Muslim, maka Negara itu
adalah Negara Islam; dan Negara itu telah berpindah dari Dâr Kufr menuju Dâr
Islam. Adapun jika Negara telah kehilangan salah satu dari dua unsur tersebut,
maka ia tidak menjadi Dâr Islam. Demikian juga, jika Dâr Islam tidak lagi
memerintah dengan hukum Islam, maka ia adalah Dâr Kufr. Demikian juga jika
Negara diperintah dengan Islam, namun keamanannya tidak di tangan kaum Muslim,
yakni tidak di bawah kekuasaan mereka, namun berada di bawah keamanan
orang-orang kafir, atau di bawah kekuasaan mereka, maka Negara itu menjadi Dâr
Kufr juga.
2.0
CIRI-CIRI NEGARA ISLAM
Negara Islam memiliki ciri-ciri tersendiri sehingga barulah ia
dinamakan sebuah negara Islam, diantara ciri-cirinya adalah : Mempunyai
asas-asas hukum dalam Islam secara umum, adanya tiga unsur kepemimpinan,
hak-hak dan kebebasan secara umum.
Untuk menjalankan perkara-perkara diatas tentulah sebuah negara itu
tidak boleh dipisahkan daripada agama. Islam mencakup urusan dunia dan agama yang
direalisasikan dalam sebuah negara.
Ciri-ciri sebuah negara itu adalah negara Islam
1-
Tidak
adanya pemisahan antara agama dan negara. Islam mencakup kepada urusan agama
dan urusan dunia
Perkara ini menjadi isu yang hangat
diperbincangakan oleh para intelektual moden, kerana sebahagian mereka tidak
mendapati lagi adanya kesesuaian penggabungan antara agama dan negara, inilah
buah dari pemikiran liberal dan sekular sekarang ini. Adakah Islam itu agama
dan negara ?
Beberapa kalanganan berselisih faham dalam perakara
ini, sebahagian menyatakan bahwa Islam tidak boleh dipisahkan antara agama dan
negara.
Menurut
Dr. Muhammad Anas Qasim Ja`far ( 2009)
Bahwa Islam tidak memisahkan antara agama dan negara, antara
pemerintahan agama dan juga pemerintahan negara, berbeza dengan agama kristen
yang sangat jelas perbezaan antara Baba (pemimpin keagamaan kristen)
dengan pemimpin negara, ini berdasarkan realisasi atas pernyaaan yesus “
Tinggalkan bagi kaisar itu milik bagi kaisar dan apa sahaja bagi Allah itu bagi
Allah “ inilah yang tercatat dalam injil mereka, kerana dalam pandangan mereka,
kaisar dan raja-raja ini hanya dalam memiliki jasad-jasad sahaja dan suatu saat
nanti akan binasa, akan tetapi kepemimpinan sebenar adalah pemimpin bagi
ruh-ruh ia hanya bagi Allah semata. Namun agama Islam tidak demikian, ianya
menyatukan antara agama dan negara. Oleh kerana itu seorang khalifah ia juga
merupakan seorang hakim yang memiliki wewenang atas urusan agama dan urusan
dunia, sebagai ganti apa yang telah dilakukan oleh baginda Rasulullah S.A.W,
mereka dinamakan juga sebagai Al-Imam atau Khalifah.
Pendapat ini disokong oleh para ulama yang
lain, dimana Islam mengatur urusan dunia dan agama sekaligus, dan tidak dapat
dipisahkan dengan begitu sahaja, kerana terlalu banyak yang berpendapat
demikian maka hampir menyerupai kepada Ijma`, kerana Islam itu bukan
agama sahaja, bahkan ia mencakup kepada agama dan dunia, kerana ia mencakup
kepada salah satu daripada usul-usul Islam yang memadukan antara kemaslahatan
dunia dan akhirat.
Islam sangat mengambil berat urusan-urusan
agama dan pengaturan negara, menurut Ustaz Muhammad Thahir Bin `Asyur “Urusan-urusan
agama dapat dipahami dengan adanya syari`at dalam Islam, sedangkan dengan
mendirikan sebuah negara menjadi tempat untuk merealisasikan syari`at yang
sedia ada. Bagaimana syari`at Islam dapat dijalankan kalau sebuah negara itu
tiada? ia yang akan menjalankan syari`at tersebut menjaga kelansungannya.
Jika syaria`t telah ada namun tanpa adanya
sebuah negara, maka mustahillah untuk menjalannkan syari`at Allah. Inilah yang
tunjukkan oleh baginda Rasulullah seorang Rasul merangkap sebagai pengetua
negara. Dengan tidak memakai hukum hakam syariat yang sedia ada sama sahaja
kita akan menggunakan hukum selai daripada Allah, iaitu hukum jahiliyah,
sebagaimana firmah Allah ta`ala surah Al-Maidah, ayat 50:
أَفَحُكْمَ الْجَاهِلِيَّةِ
يَبْغُونَ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللّهِ حُكْماً لِّقَوْمٍ يُوقِنُونَ
Sesudah itu, patutkah mereka berkehendak lagi
kepada hukum-hukum jahiliyah? Padahal - kepada orang-orang yang penuh keyakinan
- tidak ada sesiapa yang boleh membuat hukum yang lebih pada daripada Allah.
Al-Hafizh Ibnu Katsir menafsirkan ayat ini dalam kitab tafsir beliau Tafsir Quranil
Adhim bahwa Allah SWT, mengingkari perbuatan orang-orang yang keluar dari
hukum Allah yang telah mencakup segala hukum hakam lagi mencakup semua
kebaikan. Melarang setiap perbuatan yang jahat. Lalu mereka memilih
pendapat-pendapat yang lain dan kecenderungannya-kecendrungannya serta
peristilahan oleh kaum lelaki tanpa sandaran dari syari’at Allah. Seperti yang
dilakukan oleh ahli Jahiliyyah. Orang-orang Jahiliyyah memutuskan perkara
mereka dengan dengan kesesatan dan kebodohan yang mereka buat-buat sendiri oleh
pendapat dan keinginan mereka.
Rasulullah mempraktikkan dalam pemerintahan
beliau dengan meletakkan asas-asas sebuah negara Islam dari segala aspek,
seperti peraturan tentang pertahanan, penjagaan perdamaian, memberikan keadilan
dikalangan manusia dan menyebarkan ilmu, pembayaran pajak, membuat
perjanjian-perjanjian khususnya selepas hijrah.
Rasululllah sebagai pengetua bagi sebuah negara
Islam, mengeluarkan setiap arahan,dan perintah-perintah dan termasuk juga
hukum-hakam, yang menjadikannya sebuah negara Islam yang besar yang berpusat di
Madinah, dan mengurusi segala bentuk perpolitikan sehingga mengasaskan satu
model yang baru iaitu sebagai contoh teladan dan seorang pemimpin yang harus
diikuti.
Namun walaupun demikian timbul pertanyaan
adakah undang-undang pemerintahan Islam baru dilaksanan ketika di Madinah?
Jawapannya tidak sama sekali, adapun fase sebelum hijrah itu merupakan marhalah
permulaan dan persiapan, Rasulullah telah menyatakan banyak perkara sebelum
hijrah, ia mencakup kepada ilmu-ilmu dasar-dasar permulaan yang bersifat umum,
namun selepas hijrah barulah sebuah masyarakat islam berdiri tegak, dan
disempurnakan syariat-syari`at dan diterapkan segala hukum-hakam. Begitulah hal
yang sama terus dilakukan oleh para khulafaurrasyidin bersamaan dengan
meluasnya negara Islam, namun asasnya tetap sama iaitu, keadilan, persamaan,
kemerdekaan, takaful ijtima`i.
Islam mengatur segala urusan-urusan agama dan
dunia, dimana Al-Quran Al-Karim sebagai sumber hukum yang mengajarkannya secara
umum, namun secara perpolitikan islam mengatur mengatur dari segi tatacara
Syura, demokrasi, kemerdekaan, persamaan, dan keadilan bermasyarakat, namun selepas
itu banyak perkara yang terjadi dikalangan ummat islam terutama dalam
pemerintahan Islam, maka disanalah para ulama mengistinbathkan hukum-hakam atas
dasar-dasar undang-undang negara daripada Al-Quran dan Al-Hadist, dan daripada
perkataan para sahabat.
Dalil-dalil pendapat yang mengatakan bahwa
Agama dan negara tidak dapat dipisahkan.
2.1.1
Dalil-dalil daripada Al-Quran.
1. Al-Quran surah Annisa`, ayat: 59:
إِنَّ اللّهَ
يَأْمُرُكُمْ أَن تُؤدُّواْ الأَمَانَاتِ إِلَى أَهْلِهَا وَإِذَا حَكَمْتُم
بَيْنَ النَّاسِ أَن تَحْكُمُواْ بِالْعَدْلِ إِنَّ اللّهَ نِعِمَّا يَعِظُكُم
بِهِ إِنَّ اللّهَ كَانَ سَمِيعاً بَصِيراً
Sesungguhnya Allah menyuruh kamu supaya
menyerahkan segala jenis amanah kepada ahlinya (yang berhak menerimanya), dan
apabila kamu menjalankan hukum di antara manusia, (Allah menyuruh) kamu
menghukum dengan adil. Sesungguhnya Allah dengan (suruhanNya) itu memberi
pengajaran yang sebaik-baiknya kepada kamu. Sesungguhnya Allah sentiasa
Mendengar, lagi sentiasa Melihat.
2. Annisa` 33:
وَلِكُلٍّ جَعَلْنَا مَوَالِيَ مِمَّا تَرَكَ
الْوَالِدَانِ وَالأَقْرَبُونَ وَالَّذِينَ عَقَدَتْ أَيْمَانُكُمْ فَآتُوهُمْ
نَصِيبَهُمْ إِنَّ اللّهَ كَانَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ شَهِيداً
Dan bagi tiap-tiap (lelaki dan perempuan yang
telah mati), kami telah tetapkan orang-orang yang berhak mewarisi
peninggalannya iaitu ibu bapa dan kerabat yang dekat. Dan mana-mana orang yang
kamu telah membuat ikatan setia dengan mereka (untuk bantu-membantu dalam masa
kecemasan dan kesusahan) maka berikanlah kepada mereka bahagiannya.
Sesungguhnya Allah sentiasa Menyaksikan tiap-tiap sesuatu.
2.1.2
Dali daripada Hadist
حدثنا علي بن
المنذر الكوفي حدثنا محمد بن فضيل عن فضيل بن مرزوق عن عطية عن أبي سعيد قال قال رسول الله صلى الله عليه وسلم إن أحب الناس إلى الله يوم
القيامة وأدناهم منه مجلسا إمام عادل وأبغض الناس إلى الله وأبعدهم منه مجلسا إمام
جائر
Menurut Imam al-Hafiz Ibn Hajar al-Asqalani menjelaskan dalam kitab Fath al-Bari, mengenai pemimpin yang adil. Pemimpin di sini maksudnya ialah memiliki autoriti dalam kepimpinan agung, iaitu sesiapa pun yang memiliki kelayakan untuk mengurus urusan kaum Muslim (khalifah). Menurut beliau penjelasan yang paling baik berkaitan dengan adil ialah dengan mengikuti perintah Allah, dengan meletakkan sesuatu pada tempatnya, tanpa kurang atau lebih. Daripada kenyataan ini dapat difahami dengan jelas bahawa keadilan pemimpin hanya mungkin terjadi apabila seseorang pemimpin tersebut secara individu memang memiliki sifat-sifat ‘adalah (adil).
Menurut Imam al-Hafiz Ibn Hajar al-Asqalani menjelaskan dalam kitab Fath al-Bari, mengenai pemimpin yang adil. Pemimpin di sini maksudnya ialah memiliki autoriti dalam kepimpinan agung, iaitu sesiapa pun yang memiliki kelayakan untuk mengurus urusan kaum Muslim (khalifah). Menurut beliau penjelasan yang paling baik berkaitan dengan adil ialah dengan mengikuti perintah Allah, dengan meletakkan sesuatu pada tempatnya, tanpa kurang atau lebih. Daripada kenyataan ini dapat difahami dengan jelas bahawa keadilan pemimpin hanya mungkin terjadi apabila seseorang pemimpin tersebut secara individu memang memiliki sifat-sifat ‘adalah (adil).
Sunan
turmuzi باب ما جاء في الإمام العادل
2.1.3
Perkataan para sahabat
Pernyataan Abu bakar As-Siddiq selepas kewafatan baginda Rasulullah
“Sesungguhnya Muhammad telah melaksanakan jalannya, maka hendaklah ada daripada
orang-orang yang melaksanakannya kemudian”
Pernyaan Umar Bin Khattab” Tiada
Islam melainkan dengan jama`ah, tiada sebuah jama`ah melainkan dengan
mengimarahkannya, dan tiada imarah melainkan dengan keta`atan.
2.1.4
Pernyataan
para ulama Islam
Menurut Ibnu Taimiyyah dalam kitab As-Siasah Asy-Syariyyah, wajib
diketahui bahwa sahanya waliyul Amri ( pemimpin ) merupakan sebuah kewajipan
agam yang amat besar bahkan tidak akan berdiri agama itu melainnya dengan
berdirinya, maka sesungguhnya anak keturunan adam tidak akan tercapai
kemaslahatannya melainnkan dengan mengumpulkan diri untuk kepentingan
sebahagian mereka kepada sebahagian yang lain, maka dalam perkumpulan tersebut
mesti ada seorang pemimpin.
Namun dalam pandangan Ibnu Khaldun bahwa mengangkat seorang Imam (
pemimpin ) merupakan sebuah kewajipan dalam syara` berdasarkan ijma` para
sahabat dan para tabi`in, kerana para sahabat Rasulullah ketika baginda wafat
mereka bersegera untuk berbai`ah dengan Abu Bakar R.A dan menyerahkan segala
urusan mereka kepadanya, dan begitulah hingga seterusnya sepanjang zaman, ini
menunjukkan sebuah ijma` atas wajibnya mengangkat pemimpin.( Ibnu Khaldun,
Muqaddimah hal : 132 )
Adapun Imam Al-Ghazali melihat bahwa dunia dan keamanan atas
seseorang manusia dan hartanya tidak akan teratur melainkan dengan sultan (
kepemimpinan ) yang dita`ati, perkara ini ditunjukkan dengan adanya waktu-waktu
terjadinya fitnah dengan kematian seorang sultan (pemimpin) dan para
pemimpinnya, maka jika sekiranya perkara itu berlaku dan tidak diketahui siapa
sultan ( pemimpin ) yang akan diangkat kemudian yang akan dita`ati maka akan
berkekalan kesulitan itu dan terjadinya pertumpahan darah dan datang masa
penceklik.
Sedangkan Imam Al-Mawardi dalam Ahkam Sulthaniyyah mengangkan
seorang pemimpin yang akan melaksanakan kewajiban-kewajipannya bagi ummat ini
adalah wajib hukumnya secara ijma`, berdasarkan juga ayat Al-Quran An-Nisa 59
Al-Imam Al-Akbar Ustaz Muhammad Abduh dalam kitab beliau Al-Islam wa
An-Nashraniyyah mengatakan “ Sesungguhnya Islam itu merupakan agama dan
syari`at maka telah diletakkan hudud-hududnya dan telah tertulis hak-haknya dan
tidak akan sempurna hukum daripada sebuah pensyari`atan hukum-hakam melainkan
adanya kekuatan untuk melaksanakan hudud-hudud itu dan melaksanakan hukum Qadhi
dan menjaga masyarakat ( muallafatu Fi Al-Iqisad wa Al-i`tiqad hal : 135
Kelompok yang kedua menyatakan bahwa Islam itu adalah agama sahaja
yang tidak dicampur adukkan dengan dunia. Pernyataan kelompok ini menurut : Raji`
Fadhilah Al-Ustaz `Ali Abdurrazaq” Al-Islam wa Ushul Al-Hukmi cetakan baru,
oleh Al-Haiah Al-Misriyyah Al-`Amah, 1993 dalam Silsilah kitab At-Tanwir,
cetkan pertama daripada pembahasan telah dikeluarkan pada tahun 1925, dan boleh
di rujuk juga daripad Dr. Husein Fauzi Al-Najjar Al-Islam wa As-Siyyasah, Darul
Al-Ma`arif 1971.
Mereka berpendapat bahwa sahanya aturan-aturan perpolitikan bagi
masyarakat Islam wajiblah diambil daripada pemikiran manusia dan pengalaman
mereka, dan tidak daripada pensyari`atan Islam, dimana pensyari`atan tidak menyatakan sama sekali
dalam perkara urusan dunia ini, bahwa sahanya syari`at Allah dan dasar-dasar
agama itu tidak bersangkut pawut dengan kekhalifahan, kemaslahatan kaum
muslimin dalam urusan dunia mereka tidak ada hubung kait dengan agama. Maka
kita tidak memerlukan kepada kekhalifahan bagi urusan-urusan agama namun dia
hanya mengatur urusan dunia sahaja. Ini bersandarkan dalil bahwa sahanya baginda
Rasulullah S.A.W tidak datang untuk menjadi seorang raja dan mendirikan sebuah
negara, beliau adalah seorang Nabi dan Rasul kepada seluruh ummat manusia
secara menyeluruh dengan dakwah dan beliau ada penyudah bagi segala
risalah-risalah samawi.
Dalil-dali yang menyatakan perkara ini :
Al-Quran Al-Karim
1.
Surah
An-Nakhlu 125
2.
Al-Furqan:
56
3.
Al-Ghasyiyah
21 22
4.
Yunus
99
5.
`Ali
Imran 20
6.
Al-Kahfi
110
7.
Hud
12
8.
Al-Ahzab
40
9.
Asy-Syura
48
10.
Qaf
45
11.
An-Nakhlu
35
12.
Thaha
1 2 3
Sunnah Rasulullah
هون عليك فاني
لست بملك ولا جبار,
Dalil dari akal
Mereka berpendapat bahwa sahanya secara akal seorang `alim itu
harus mengambil agama sahaj, dan mengatur manusia secara keseluruhan dalam
kesatuan beragama. Adapun seorang `Alim kemudian dia mengambil juga kekuasaan
dan menghimpun dibawahnya menjadi satu perpolitikan yang bersamaan, maka dalam hal ini telah keluar daripada tabi`at
manusia pada dasarnya, akan tetapi urusan dunia itu merupakan sebuah tujuan
daripada tujuan duniawi dimana Allah ta`ala telah memisahkan antara syari`at yang
berasal darinya dan urusan dunia yang berasal daripada akal manusia. Kemudian
Allah memberikan kebebasan dalam mentabir ( menghuruskan ) berdasarkan kepada
apa yang diilhamkan oleh akal mereka dan ilmu pengetahuan mereka dan
kemaslahatan mereka dan keingingan mereka dan pemimpin-pemimpin mereka, ini
menunjukkan satu hikmah daripada Allah bahwa sahanya manusia diberi kesempatan
untuk berbeza pendapat, ini berdasarkan firman Allah ta`ala :
ولوشاء ربك لجعل
الناس أمة واحدة
Dan dalil daripada baginda Rasulullah S.A.W bahwa sahanya
kepemimpinan baginda Rasulullah bagi orang beriman ianya merupakan kepemimpinan
dari segi penyampaian risalah dan tidak bercampur-baur dengan kepemimpinan
negara. Kerana Rasulullah tidaklah bertujuan untuk mendirikan pemerintahan
bernegara, dan tidak juga sebuah negara, dan tidak juga dengan perkara-perkara
politik, dan bukan juga untuk mendapat kekuasaan seperti kerajaan dan
kekaisaran.
Melihat kedua-dua golongan
diatas ada dua pendapat yang sangat berlawanan. Namun pendapan pertama adalah
pendapat mayoriti ulama dikalangan para cendekiawan Islam sebagaimana yang
telah disebutkan diatas, adapun golongan yang kedua mereka juga menggunakan
dalil-dalil yang mengabsahkan pendapat mereka, namun kita boleh merujuk kembali
dalil-dalil mereka yang kurang bertepatan dengan yang diperkatakan:
Seperti dalil daripada ayat-ayat Al-Quran al-Karim
2-
Mempunyai
dasar-dasar perpolitikan dalam Islam
Islam bukanlah agama sahaja, namun ia merangkumi urusan-urusan
dunia, itulah Siasah Nabawiyyah, yang telah diajarkan oleh baginda
Rasulullah. Namun membinan sebuah perpolitikan hendaklah mempuyai asas-asas
dalam Islam. Diantaranya seperti dibawah ini:
-
Demokrasi
Islam
Demokrasi adalah bentuk
pemerintahan yang semua
warga negaranya memiliki hak setara dalam pengambilan keputusan yang dapat
mengubah hidup mereka. Demokrasi mengizinkan warga negara berpartisipasi baik
secara langsung atau melalui perwakilan dalam perumusan, pengembangan, dan
pembuatan hukum. Demokrasi
mencakup kondisi sosial, ekonomi, dan budaya yang memungkinkan adanya praktik kebebasan
politik secara bebas dan setara (Wikipedia)
Namun para intelektual Islam berbeza pendapat, adakah demokrasi
Islam itu boleh dinisbahkan kepada Islam, ataukah ia adalah kata-kata yang
berasal daripada Yunani yang tidak boleh di masukkan kedalam istilahan Islam.
Walaupun demikian, maksud dan tujuan adalah sama, demokrasi Islam
merupakan salah satu kebebasan hukum, yang dihasilkan dari rakyat kepada rakyat
dalam memberi pendapat mereka, begitu juga dalam menasehati para pemimpin.
Hal ini berkesesuaian dengan sabda Rasulullah, yang merupakan
hadist shahih menurut Al-Bani:
"لا طاعة لمخلوق فى معصية الخالق"
Ertinya: “
Janganlah ta`at kepada perintah sebarang makhluk pun pada perkara-perkara maksiat .
Allah S.W.T melarang kita
untuk ta`at kepada pemimpin jika memerintahkan rakyatnya kepada kemaksiatan,
namun sebaliknya jika berlaku adil menjadi kewajipan untuk menta`atinya.
Demokrasi Islam menyatakan bahwa tiada yang kebal hukum atas undang-undang
syari`at Islam, baik pemimpin maupun rakyat, kedua-duanya wajib mematuhi dan
dijatuhkan hukuman jika bersalah, sebagaimana baginda Rasulullah mengatakan
akan menghukum anaknya Fatimah jika sekiranya terbukti mencuri. Dan seorang
pemimpin boleh dinasihati jika dalam kepemimpinannya terdapat kesalahan dan
menyimpang dari syari`at, seorang pemimpin harus menerima dengan lapang dada
kritikan yang membangun daripada rakyatnya, sebagaimana yang dilakukan oleh
para sahabat.
Abu Bakar mengatakan kepada para sahabat yang lain ” Aku
telah dipilih untuk memimpin kamu semua, dan aku bukanlah yang terbaik, jika
kamu melihat aku atas kebenaran maka bantulah aku, jika kamu melihat aku
berbuat salah maka perbetulkanlah, ta`atilah aku sebagaimana selagi aku ta`at
kepada Allah, jika aku bermaksiat kepadanya maka janganlah kamu
menta`atiku”(Muhammad Anas Qasim Ja`far, 2009). Begitu juga dengan Amirul
Mukminin Umar Bin Khattab mengatakan ”Jika engkau melihat sebuah kesalahan
pada diriku maka perbetulkanlah” ketika itu seorang lelaki dari kalangan awam
berdiri dan berkata ”Demi Allah jika kami melihat kesalahan pada diri kamu maka
kami akan memperbetulkannya dengan pedang” maka Umar pun menjawab ”Segala puji
bagi Allah yang masih menjadidakan dikalangan ummat ini orang-orang yang ingin
memperbetulkan Umar dengan pedannya”.
Inilah demokrasi Islam yang sebenarnya yang harus
dimiliki orang kedua pihak Al-Hakim (pemimpin) dan Mahkum (rakyat) kedua-duanya
saling bantu-membantu dan saling memahami, sekiranya tiada sokongan rakyat apa
artinya pemimpin, jika pemimpin tidak memberikan hak-hak rakyatnya apa tujuan
dia memimpin. Di era moden ini gaya kepemimpinan seperti yang diajarkan oleh
para sahabat semakin luntur, terutama sekali di negara-negara Islam sekarang
ini, pemimpin sangat sukar mendengarkan rintihan rakyatnya.
-
Hak-hak
dan kebebasan secara am
Negara Islam adalah negara yang menjamin kebebasan kepada setiap warga
negaranya. Namun kebebasan disini bukanlah mutlak tanpa diatur oleh
undang-undang negara Islam, seperti permintaan akhir-akhir ini diberbagai
negara Islam, terutama di Malaysia agar dilegalkan hubungan sejenis, dengan
dalil kebebasan dan persamaan hak kepada setiap warga negara.
Kebebasan yang
dimaksudkan disini adalah kebebasan yang diberikan oleh Islam kepada setiap
manusia seperti kebebasan dalam mendapatkan hak-hak, seperti dapat memperolehi kepemilikan pribadi dengan adanya
syarat-syarat tertentu, seperti dengan syara urus niaga yang betul dan bukan
dari hasil pencurian, begitu juga disyaria`at kan untuk pembayaran zakat atas
hak kepemilikan hartanya jika sampai nisab, kerana setiap harta yang ia miliki
adalah pemberian daripada Allah sebagaimana firmannya dalam surah An-Nur, ayat
33:
وَآتُوهُم
مِّن مَّالِ اللَّهِ الَّذِي آتَاكُمْ
dan berilah kepada mereka dari harta Allah yang telah dikurniakan
kepada kamu
Islam memberikan
juga kebebasan dalam berpendapat, dengan memberikan hak-hak kepada setiap
manusia, dan kebebasan dalam ber`aqidah. Islam memberikan kebebasan kepada
setiap pemeluk agama untuk memilih agama yang dia kehendaki, dan tidak ada
paksaan terhadap masuk adalam agama Islam. Sebagaimana firman Allah ta`ala
dalam surah al-Baqarah, ayat256:
لاَ إِكْرَاهَ
فِي الدِّينِ قَد تَّبَيَّنَ الرُّشْدمِنَ الْغَيِّ
Tidak ada paksaan dalam ugama (Islam), kerana
sesungguhnya telah nyata kebenaran (Islam) dari kesesatan (kufur).
Hal inilah yang dipraktikkan oleh kerajan mongol di India ketika berkuasa,
mereka tidak sama sekali memaksa orang-orang Hindu untuk memasuki agama Islam,
Inisalah kebebasan yang dipraktikkan oleh negara Malaysia dan Indonesia, serta
sebahagian negara Islam lainnya dalam perundang-undangan negara dengan
memberikan setiap invidu untuk memilih agama masing-masing tanpa sembarang
paksaan.
Islam memberikan juga kebebasan individu, seperti kebebasan
menghormati hak individu orang lain. Tidak dibolehkan masuk kerumah orang lain
tanpa meminta izin sebagaimana firman Allah dalam surah An-Nur, ayat 27:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَدْخُلُوا
بُيُوتاً غَيْرَ بُيُوتِكُمْ حَتَّى تَسْتَأْنِسُوا وَتُسَلِّمُوا عَلَى أَهْلِهَا
ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ
Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu
masuk ke dalam mana-mana rumah yang bukan rumah kamu, sehingga kamu lebih
dahulu meminta izin serta memberi salam kepada penduduknya; yang demikian
adalah lebih baik bagi kamu, supaya kamu beringat (mematuhi cara dan peraturan
yang sopan itu).
-
Syura
Syura merupakan salah satu unsur yang sangat penting, kerana untuk
menghindari daripada hukum kediktatoran, hal ini sangat penting dalam sebuah
negara Islam, kerana ia akan mengawasi jalannya pemerintahan. Majlis syura
dinegara Indonesia disebut Majlis Permusyawaratan Rakyat (MPR), Ahli parlimen,
yang akan melihat kelangsungan pemerintahan berdasarkan undang-undang negara
yang telah dipersetujui.
Allah S.W.T
menyurut ummat manusia untuk bermusyawarah sebagaimana firmannya dalam surah
Asy-Syura, ayat38:
وَالَّذِينَ
اسْتَجَابُوا لِرَبِّهِمْ وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ وَأَمْرُهُمْ شُورَى بَيْنَهُمْ
وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ
Dan juga (lebih baik dan lebih kekal bagi)
orang-orang yang menyahut dan menyambut perintah Tuhannya serta mendirikan
sembahyang dengan sempurna; dan urusan mereka dijalankan secara bermesyuarat
sesama mereka; dan mereka pula mendermakan sebahagian dari apa yang Kami beri
kepadanya;
Baginda
Rasulullah S.A.W selalu bermusyarah dengan kaum muslimin seperti yang terjadi
dalam perang khandak ketika hendak menggali parit. Efek yang paling teruk
ketika ummat Islam meninggalkan hasil musyawarah dan mengambil pendapatnya
sendiri, inilah yang terjadi ketika peperangan Uhud, dimana ummat Islam
mengalami kekalahan setelah mengabaikan hasil musyawarah yang telah ditetapkan
oleh baginda Rasulullah.
-
Keadilan
Keadilan adalah hak yang paling utama yang diterima oleh semua anak
manusia dengan tanpa ada pengecualian. Dengan adanya keadilan barulah adanya
ketenangan. Allah S.W.T melarang manusia berlaku dhalim, termasuk kepada para
pemimpin. Pemimpin yang adil mendapatkan
posisi yang amat tinggi disisi Allah iaitu satu golongan yang mendapatkan
ampunan daripada Allah.
Apa artinya
kehidupan bernegara kalaou tidak adanya sebuah keadilan, pembunuhan secara
keji, menzalimi hak-hak rakyat, menzalimi pemimpin yang adil, ini adalah
perkara yang sangat dilarang oleh Allah. Firman Allah yang mengajak manusia
agar berbuat adil sebagaimana dalam firmannya dalam surah An-Naml, ayat 90:
إِنَّ اللّهَ
يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالإِحْسَانِ
Sesungguhnya Allah menyuruh berlaku adil, dan
berbuat kebaikan.
-
Persamaan
derjat antara semua manusia
Walaupun dalam sebuah negara berbilang kaum dan berbeza warna kulit
dan bahasa namun persamaan derjat itu harus sama. Islam tidak membeza-bezakan
hak antara lelaki dan perempuan, yang lemah dengan yang kuat, yang tua dengan
yang muda.
-
Takaful
bermasyarakat
Ini merupakan perkara asas yang tidak dapat tidak wajib dilakukan
dalam negara Islam. Ianya mencakup kepada menolong orang-orang yang memerlukan,
memberikan keamanan bagi orang-orang yang takut, menolong orang kelaparan, dan
tolong menolong dalam mendirikan hospital dan sekolah-sekolah, begitu juga
dengan menganjurkan pelaksanaan wakaf dan infak serta sadaqah, dan saling
tolong menolong dalam menegakkan amal ma`ruf nahi mungkar. Islam mengatur urusan-urusan agama dan dunia
secara bersamaan.
3-
Mempunyai
tiga kepemimpinan dalam undang-undang berpolitik dalam Islam iaitu Sulatatun
Tanfiz, sulthatun Tasyri`, sulthatun Qadha`
-Pemimpin pelaksanaan ( sultatun Tanfiz )
Seorang pemimpin negara yang melaksanakan segala urusan-urusan yang
tertakluk kepada undang-undang. Ini merupakan kewajiban kepada ummat Islam
untuk memilih mereka. Negara yang bersifat republik pemimpin pelaksaannya
disebut juga presiden, ada juga sesebuah negara meletakkan perdana menteri
sebagai pemimpin pelaksanaan, sebahagian negara tertakluk kepada raja.
Para ulama telah menetapkan syarat-syarat bagi seorang untuk
menjadi sultatun tanfiz , sebagaimana yang telah disyaratkan oleh Imam
Al-Mawardi dalam kitab beliau Al-Ahkam As-Sultaniyyah diantaranya :
1.
Melaksanakan
keadilan
2.
Mempunyai
ilmu tentang hukum-hakam dalam berijtihad
3.
Selamat
anggota badan seperti pendengaran, penglihatan, dan lisan.
4.
Selamat
anggota badan yang menyebabkan harus bergerak cepat
5.
Mempunyai
pandangan yang baik dalam urusan pendadbiran negara
6.
Mempunyai
keberanian dalam menjaga rakyatnnya
7.
Berasal
daripada golongan quraisy
Syarat yang ketujuh menjadi perdebatan dikalalangan para ulama,
dengan meletakkan selain keturunan Quraisy pun boleh menjadi pemimpin. Ibnu
Khaldun dalam muqaddimah beliau dengan meletakkan 4 syarat sahaja untuk menjadi
seorang khalifah iaitu: Ilmu, mempunyai kesanggupan, keadilan, dan selamat
anggota tubuh badan. Dalil yang mewajibkan untuk memilih pemimpin sebagaimana
yang telah di sebut diatas dalam surah
An-Nisa` ayat 58-59.
- Pemimpin Agama ( sulthatun tasyri`)
Ketika berdirinya negara Islam yang pertama yang bertempat di
Madinah Al-Munawwarah selepas hijrah, Rasulullah meletakkan bentuk majlis ini
sesetengah anggotanya daripada golongan Muhajirin dan setelah lagi
daripada golongan Al-Ansar, majilis ini yang menjadi rujukan pertama
sekaligus penasihat utama dalam berbagai urusan (Dr Muhammad Anas Qashim
Ja`far, 2009)
Ketika negara Islam berdiri tegak di Madinah, Rasulullah merupakan
pemimpin sultatun tasyri`, apabila para sahabat menjumpai masalah yang
tidak mendapatkan jawapannya. Rasulllah akan mejawab semua soalan tersebut baik
daripada Al-Quran, dan perkatan serta perbuatan beliau. Seperti dalam surah
Al-Baqarah ayat 219:
يَسْأَلُونَكَ
عَنِ الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ قُلْ فِيهِمَا إِثْمٌ كَبِيرٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ
Mereka bertanya kepadamu (wahai muhammad) mengenai arak dan judi.
katakanlah: "pada keduanya ada dosa besar dan ada pula beberapa manfaat
bagi manusia sebuah negara hendaklah mempunyai pemimpin.
Begitu juga
selepas kewafatan Rasulullah para khulafaurrasyidin meneruskannya, Abubakar
menghukumkan satu perkara ketika itu meruju` kepada kitab Allah, jika tidak
didapati maka pada perkataan Rasulullah, sehingga banyak yang datang menanyakan
perkara-perkara tentang keputusan hukum.
- pemimpin mahkamah ( qadhi )
4- Memberikan kebebasan bagi setiap individu, iainya mencakup
dibawah ini:
-
Kebebasan
keamanan
-
Kebebasan
tempat tinggal dan kehormatannya
-
Kebebasan
berpindah tempat
-
Kebebasan
berfikir
-
Kebebasan
berilmu dan hak untuk mengajarkan
-
Kebebasan
keyakinan
-
Menjaga
terhadap kebebasan aqidah dan aturan-aturan dalam penjagaannya
-
Hak
untuk bekerja
3.0
PERANAN SERTA TANGGUNGJAWAB KERAJAAN ISLAM
TERHADAP RAKYAT
Kerajaan Islam mempunyai peranan dan tanggung jawab atas rakyatnya.
Sebagaimana yang telah disebutkankan diatas. Namun kita boleh mengambil tiga
perkara yang penting dan merangkumi atas yang lainnya iaitu:
1.
Menegakkan
keadilan
Al-Quran al-Karim serta sunnah Rasulullah telah
menyatakan banyak kali tentang keadilan dan melarang sebuah kedhaliman. Perkataan
adil disebut dalam al-Quran sebanyak lebih 20 kali, di antaranya Allah S.W.T
dalam surah Al-Maidah, ayat 8: berfirman yang bermaksud: Dan janganlah
kebencianmu terhadap sesuatu kaum, mendorong kamu untuk berlaku tidak adil.
Berlaku adillah, kerana adil itu lebih dekat kepada takwa. (Surah al-Maidah,
ayat 8).
Menurut
Al-Imam Mawardi keadilan sebagai memiliki sifat benar, terjamin keimanan,
terjauh dari sesuatu yang haram, tenang ketika reda dan marah serta berterusan
menjaga maruah di dalam urusan agama dan dunia.
Keadilan sangat penting dalam sebuah negara Islam,
kerana ia merupakan tolak ukur yang paling mudah dilihat secara gamblang.
Kebanyakan dari pemberontakan terhadap pemerintah yang sah disebabkan tidak
adanya keadilan terhadap rakyat. Rasulullah telah menggariskan nilai-nilai
keadilan begitu penting, terutama sekali sikap seorang pemimpin terhadap yang
dipimpinya. Namun tentang tolak ukur sebuah keadilan masih diperbincangkan
tergantung keadaan dan masa. Namun Rasulullah telah menggariskan dengan
sempurna sehingga kita ummat Islam mampu mengikutnya.
Dalam buku As-Siyasah Asy-Syar`iyyah selibes
universiti Madinah menyatakan yang dimaksudkkan dengan pemimpin yang adil
sebagaimana yang dikatakan oleh Ibnu Hajar pemilik kita Al-Wilayatul Al-`Uzma, ianya
mencakupi kepada semua pemimpin atas segala sesuatu atas urusan orang-orang
muslim, maka haruslah berlaku adil padanya, dan perkataan ini dikuatkan lagi
dalam satu hadist yang diriwayatkan Imam Muslim dari hadist Abdullan Bin Umar :
إن المقسطين عند الله على منابر من نور
Sesungguhnya orang-orang yang berlaku adil disisi
Allah atas minbar-minbar daripada nur.
Kerajaan Malaysia salah satunya telah berupaya
sekuat mungkin untuk melakukan keadilan untuk seluruh rakyatnya. Terutama untuk
mensetarakan antara semua perkauman tanpa ada dibeza-bezakan dalam memberikan
hak-hak mereka, baik darisegi pendidikan, perundang-undangan mahkamah,
kebebasan dalam memilih agama, serta hukum yang ditegakkan sama rata tidak ada
membeza-bezakan antara satu suku dengan suku yang lain. Dengan dicetusnya satu
Malaysia menjadikan negara Malaysia tidak memangdang keta`assuban atas diri,
walaupun atas penduduk melayu yang
dikata gorikan sebagai orang tempatan yang layak didahulukan.
Persamaan hak bagi setiap rakyatnya
Selain keadilan
dalam bidang kehakiman, keadilan sosial juga dituntut ke atas umat Islam supaya
melakukannya kepada semua individu dalam masyarakat tanpa mengira kaum, agama
dan budaya. Setiap anggota masyarakat hendaklah mendapat keperluan asas mereka
seperti makanan, pakaian, tempat tinggal, peluang mendapat pelajaran dan
pekerjaan.
Keadilan
sosial bukanlah bererti membasmi kemiskinan sehingga ke akar umbinya supaya
tidak wujud lagi dalam masyarakat. Perkara ini bercanggah dengan sunnah alam
kerana kemiskinan dan kekayaan adalah dua hakikat yang wujud di dunia ini. Yang
kaya dan yang miskin ada tugas dan tanggungjawab masing-masing.
2.
Memberikan
keamanan
Menurut Sheikh Ali Jum`ah dalam khutbah beliau di Mesir menyatakan
bahwa ada yang lebih tinggi daripada iman iaitu keamanan, inilah yang tidak
dapat dipahami oleh orang-orang khawarij.
Keamanan
itu lebih dikedepankan daripada makanan, sebab orang yang ketakutan tidak akan
dapat merasakan lezatnya makanan, nyenyaknya tidur dan tempat yang tenang.
Demikianlah Allah mengabadikan doa Nabi Ibrahim as. Dalam Al-Qur’an:
رب اجعل
هذا بلدا آمنا وارزق أهله من الثمرات
“Ya
Tuhanku, jadikanlah negeri ini, negeri yang aman sentosa, dan berikanlah rezki
dari buah-buahan” (QS,Al-Baqarah: 126).
Menurut Dr shalih fauzan “Sungguh yang namanya keamanan merupakan
cita-cita ummat manusia dan tujuan pemerintah setiap negara. Kerenanya mereka
mengerahkan fikiran dan modal demi mewujudkannya. Keamanan yang dimaksud
merupakan lawan dari ketakutan yang berupa ketenangan hati dan lenyapnya
perasaan takut, sehingga suatu negara yang aman merupakan cerminan bahwa
rakyatnya tenang.
sehingga memberikan banyak pengorbanan termasuk harta, susah payah,
pembelajaran, sehingga dalam memperolehnya dan menikmatinya, akan tetapi
kebanyakan daripada ummat manusia dimuka bumi ini berusaha untuk mendapat salah
satu bahagian ini iaitu keamanan dan jahil atas bahagian satu lagi, atau dalam
perkataan lain mereka bermaksiat kepada Allah sehingga mereka dianggap sebagai
orang-orang teroris, maka ini merupakan balasan daripada Allah sebagaimana
dalam firmannya dalam Al-Quran surah Ali Imaran, ayat 112:
﴿ ذَلِكَ بِمَا عَصَوْا وَكَانُوا يَعْتَدُونَ ﴾
Indonesia telah menyatakan tentang jaminan
keamanan negara seperti yang tertera
dalam undang-undang
republik Indonesia nomor 17 tahun 2011 tentang intelijen
negara dengan rahmat tuhan yang maha esa presiden republik Indonesia
(www.hukumonline.com). Hal ini akan menjamin segala pencoroboh yang akan
memerangi negara, begitu juga musuh-musuh dan teroris yang merusakkan Indonesia
dari dalam.
undang-undang malaysia, akta 633 akta agensi penguatkuasaan maritim
malaysia 2004, termasuk
suatu akta untuk menubuhkan agensi penguatkuasaan maritim
malaysia untuk melaksanakan fungsi-fungsi penguatkuasaan bagi
memastikan kesejahteraan dan keselamatan zon maritim malaysia dengan tujuan melindungi kepentingan maritim
dan kepentingan lain negara dalam zon
itu dan bagi perkara-perkara yang perlu
atau yang berkaitan dengannya. [15 februari 2005, p.u.(b)67/2005] yang
didapatkan daripada sumber www. agc.gov.my . Hal ini sangat membantu sekali dalam
mengurangkan kes jenayah di Malaysia,
3.
Menegakkan
hukum Allah ta`ala
Hukuman dalam Islam terbagi menjadi tiga bagian :
Hukuman Had; hukuman yang telah ditentukan oleh Allah melalui nash
Al-Qur’an, dalam hal ini hakim tidak memiliki kekuasaan untuk memberi maaf
kepada pelaku hukuman.
Qishash; menghukum pelaku kejahatan serupa dengan perbuatan yang
dilakukannya. Qishash tidak dinamakan Had karena ia adalah hak manusia. Dalam
hal ini manusia boleh memberi maaf seperti pada kasus pembunuhan atau
membikin luka orang lain.
Ta’zir; hukuman berupa pelajaran bagi si pelaku pelanggaran agar
jera dan jangan melakukan perbuatan lagi.
Menurut
Dr Shalih Fauzan bahwa Sesungguhnya sebab-sebab keamanan itu ada dalam Islam
yang Allah pilih untuk manusia hingga hari kiamat.
ومن أحسن
من الله حكما لقوم يوقنون
(Dan (hukum) siapakah yg lebih baik daripada
(hukum) Allah bagi orang-orang yg yakin ?”
Jadi ada hubungan yang sangat erat antara sebuah sebuah keamanan
yang diperolehi pada sesebuah negara, dikeranakan mereka menjalankan hukum
Allah dengan sepenuhnya.
“Hai orang-orang yang
beriman hendaklah kamu jadi orang-orang yang selalu menegakkan kebenaran karena
Allah, menjadi saksi dengan adil. Dan janganlah sekali-kali kebencianmu
terhadap sesuatu kaum, mendorong kamu untuk berlaku tidak adil. Berlaku
adillah, karena adil itu lebih dekat kepada takwa. Dan bertakwalah kepada
Allah, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan.” [Al
Maa-idah:8]
Allah memerintahkan orang-orang
yang beriman untuk selalu menegakkan kebenaran dan berlaku adil.
Seorang wanita di jaman
Rasulullah Saw sesudah fathu Mekah telah mencuri. Lalu Rasulullah memerintahkan
agar tangan wanita itu dipotong. Usamah bin Zaid menemui Rasulullah untuk
meminta keringanan hukuman bagi wanita tersebut. Mendengar penuturan Usamah,
wajah Rasulullah langsung berubah. Beliau lalu bersabda : “Apakah kamu akan
minta pertolongan untuk melanggar hukum-hukum Allah Azza Wajalla?” Usamah lalu
menjawab, “Mohonkan ampunan Allah untukku, ya Rasulullah.” Pada sore harinya
Nabi Saw berkhotbah setelah terlebih dulu memuji dan bersyukur kepada Allah.
Inilah sabdanya : “Amma ba’du. Orang-orang sebelum kamu telah binasa disebabkan
bila seorang bangsawan mencuri dibiarkan (tidak dihukum), tetapi jika yang
mencuri seorang yang miskin maka dia ditindak dengan hukuman. Demi yang jiwaku
dalam genggamanNya. Apabila Fatimah anak Muhammad mencuri maka aku pun akan
memotong tangannya.” Setelah bersabda begitu beliau pun kembali menyuruh
memotong tangan wanita yang mencuri itu. (HR. Bukhari)
Begitulah sabda Nabi Muhammad.
Hukum harus ditegakkan tidak peduli orang itu kaya atau miskin. Hukum harus
dijalankan tidak peduli dia orang asing atau anak kita sendiri.
Baca selengkapnya di: http://media-islam.or.id/2009/11/25/cara-islam-menegakkan-hukum-dan-keadilan/
4.0 PERANAN MASHLAHAH AL-MURSALAH DAN SADDU AZ-ZARA`I BAGI TINDAKAN PEMIMPIM
TERHADAP RAKYAT
Imam Al-Ghazali dalam kitab beliau
Al-Mustashfa bahwa definisi Al-Mashalahu Al-Mursalah adalah sebuah ungkapan asal
untuk mendapatkankan manfa`at ataupun menjauhkan daripada kemudharatan, akan
tetapi bukanlah kemaslahatan yang diinginkan oleh manusia melainkan
maksud-maksud daripada syara`. Ianya mencakup kepada 5 unsur: Menjaga agama,
menjaga diri, menjaga akal, keturunan
dan harta benda, maka apa sahaja perkara yang menunjukkan kepada lima perkara
ini ianya dinamakan dengan Mashalah, dan apa jua yang tidak termasuk kepada
ushul-ushul ini ianya dinamakan juga mafsadah (kehancuran), sedangkan
melawan daripadanya dinamakan dengan maslahah.
Menurut Prof Dr Wahbah Zuhaili (2009) Para ulama telah bersepakat bahwa
maslahah al-Mursalah dibagi kepada tiga perkara:
1. Adh-Dharuriyyat (kepentingan primer), seperti menjaga 5 keperluan dalam
agama: menjaga agama, jiwa, akal, keturunan, harta.
2. Al-Hajiat (keperluan sekunder) seperti dalam bidang mu`amalat: Jual beli,
sewa-menyewa. Termasuk juga jenis-jenis rukhsah dan qashar.
3. At-Tahsiniyyat(tambahan) seperti memakai pakaian-pakaian yang bagus, dengan
adanya ahli perobatan dan persatuannya.
Mayoriti ulama mengatakan adanya perbezaan
pendapat ulama tentang Maslahah al-Mursalah, mereka mengatakan tidak diambil
sebagai hujjah secara mutlak. Dalam pandangan Al-Amudi ianya sebuah kebenaran
yang telah disepakati oleh para ulama. Akan tetapi kelompok syi`ah mereka tidak
bersepakat atas ini dan menentang dalam berfatwa dengannya. Namun menurut Imam Al-Ghazali dalam kitab beliau Al-Mankhul menyatakan
bahwa Imam Malik dan disokong oleh Imam al-Haramain mememang Maslahah
al-Mursalah sebagai hujjah secara mutlak, dan Imam al-Ghazali pun sepakat
dengan pendapat tersebut akan tetapi beliau menegaskan bahwa mashalah yang
dimaksudkan hanya sebatas kepada perkara-perkara dharuriyyat sahaja
tanpa yang lainnya.
Kalangan yang menerima Maslahah al-Mursalah
merupakan hujjah adalah Malikiyah dan Hanabilah, adapun kalangan
yang menentangnya adalah Adh-Dhahiriyyah, Syi`ah, Asy-Syafi`eyyah, dan Ibnu
Hajib daripada kalangan Malikiyah.
Pernyataan-pernyataan tentang Maslahah-al-Mursalah
dalam pandangan Imam Malik dan Ahmad dan para pengikutnya, mereka menganggap
sebagai salah satu jalan secara syara` dalam mengisthinbatkan hukum yang tidak
ada nash maupun ijma`, ianya merupakan sebuah asal yang dibini hukum
daripadanya. Dan mazhab-mazhab yang lain daripada kalangan ahlussunnah seperti
kedua Imam, iaitu Imam Asy-Syafi`e
menganggapnya bahagian daripada qiyas dan Imam Abu Hanifah menganggapnya
bahagian daripada Istihsan (Prof Dr Muhammad Abdul Latif, 2002).
Dalil-dalil daripada ulama yang mengatakan
bahwa Maslahah al-Mursalah merupakan salah satu hujjah yang dipakai dalam Islam
diantaranya :
Daripada Al-Quran Al-Karim surah Al-Hajj, ayat
22/78. Dan sabda baginda Rasulullah S.A.W:
لاضرار ولا ضرار
Nash diatas menyatakan secara umum, dan ianya
mencakup kepada maslahah yang tidak terdapat nash atau perintah atau larang
atas satu-satu perkara.
Adapun saddu Az-zara`i secara bahasa: Al-washilah. Menurut
Istilahan dalam pandangan syara`: Perkara yang mubah yang menjadi wasilah
kepada mafsadah (kehancuran) ( Prof Dr Abdul Latif 2002).
Kehancuran mencakup aspek yang pelbagai. Seperti kerosakan dalam
perniagaan seperti adanya unsur riba, zina, raswah. Atau suatu perkara yang
membawa kepada kemudharatan seperti menghancurkan bangunan dan membakar lading
tanaman. Perkara ini termasuk juga dalam keadaan yang mempunyai tujuan dalamnya
atau tidak, contohnya seperti menimbun sebuah sumur sehingga manusia dan haiwan
sulit untuk mendapatkan bekalan air.
Sedangkan makna secara umum dalam padangan Prof Dr Ahmad fahmi menyatakan bahwa makna Saddu
Az-Zara`i adalah tegahan syara` atasnya yang diharamkan secara ijma`.
Para ulama seperti dua Imam iaitu Imam Ahmad dan Imam Malik yang
menganggap bahwa Saddu Az-Zara`I merupakan salah satu sumber daripada Ushul
feqah. Begitu juga pendapat Ibnu Al-Qayyim bahwa Saddu Az-Zara`i dianggap
seperempat daripada agama. Imam Syafi` dan Imam Abu Hanifah sebagaimana yang
disebutkan dalam kitab Al-Muwafaqat bahwa mereka berdua mengambilnya dalam
beberapa keadaan dan mengingkarinya dalam beberapa perkara. Begitu juga
kelompok Syi`ah mengambilnya. Akan tetapi Ibnu Hazam Adh-Dhahiri mengingkarinya
secara mutlak (Prof Dr Wahbah Zuhaili, 2009).
Punca perselihan pendapat para ulama dalam Saddu Az-Zara`i adalah
ketika dalam jual beli bertempoh, jika sekiranya tidak jelas niat antara dua
orang yang bertransaksi tidak berapa jelas, dan tidak ada tujuan adanya riba,
sebagaiman yang telah dinyatakan oleh Imam Al-Qarafi. Dalam masalah ini mazhab
Syafi`e dan mazhab Hanafi sependapat dalam perkara ini, dan pendapat yang lain
daripada mazhab Ibnu Hambal.
Dalil-dalil yang mengatakan bahwa Saddu Az-Zara`i merupakan salah
satu hujjah, sebagaimana dalam Al-Quran surah Al-Baqarah: 104.
يَا أَيُّهَا
الَّذِينَ آمَنُواْ لاَ تَقُولُواْ رَاعِنَا وَقُولُواْ انظُرْنَا وَاسْمَعُوا
ْوَلِلكَافِرِينَ عَذَابٌ أَلِيمٌ
Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu
mengatakan: "raaina", (ketika kamu berkata-kata dengan Nabi
Muhammad), sebaliknya katakanlah: "unzurna", dan dengarlah kamu
(segala perintah dengan sebulat hati menerimanya); dan (ingatlah, bahawa)
orang-orang kafir itu akan beroleh azab seksa yang tidak terperi sakitnya.
Rai`ana disini
maksdunya adalah ejekan yang selalu dipakai oleh orang-orang yahudi kepada
Rasulullah untuk mecaci dan menghina Rasul. Rasulullah melarang ummat Islam
memakainya.
Dalil daripada As-Sunnah
دع
ما يريبك إلى ما يريبك
Hadist riwayat Annasai, dan Tirmizi, dan Hakim dan mereka
menshahihkannya daripada Hasan Bin Ali.
Para ulama ahli Ushul membahagikan Zara`I kepada tiga
bahagian:
-Pembahagian pertama: Melakukan sebuah perkara yang memang terbukti
akan membawa kepada kerosakan atau pun masing dalam sangkaan. Seperti menghina
tuhan selain orang Islam, sehingga mereka membalas menghina Allah. Sebagaimana
ayat al-Quran dalam surah Al-An`am, ayat: 108.
وَلاَ
تَسُبُّواْ الَّذِينَ يَدْعُونَ مِن دُونِ اللّهِ فَيَسُبُّواْ اللّهَ عَدْواً
بِغَيْرِ عِلْمٍ كَذَلِكَ زَيَّنَّا لِكُلِّ أُمَّةٍ عَمَلَهُمْ ثُمَّ إِلَى
رَبِّهِم مَّرْجِعُهُمْ فَيُنَبِّئُهُم بِمَا كَانُواْ يَعْمَلُونَ
Dan janganlah kamu cerca benda-benda yang
mereka sembah yang lain dari Allah, kerana mereka kelak, akan mencerca Allah
secara melampaui batas dengan ketiadaan pengetahuan. Demikianlah Kami
memperelokkan pada pandangan tiap-tiap umat akan amal perbuatan mereka,
kemudian kepada Tuhan merekalah tempat kembali mereka, lalu Ia menerangkan
kepada mereka apa yang mereka telah lakukan.
- Pembahagian kedua: Melakukan sebuah perkara yang membawa kepada
kerosakan sedikit dan jarang terjadi, seperti menjadikan kebun anggur yang
kegunaanya untuk dijadikan khamar.
- Pembahagian yang ketiga: Melakukan sebuah perkara yang membawa
kepada sebuah kerosakan yang diragukan, seperti melakukan transaksi perniagaan
jika seorang menjual satu kereta dengan
harga 5000 RM dalam ruang masa tiga bulan, kemudian sebelum tiga bulan sipenjual
membeli lagi dengan harga 4000 selepas menerima barang dari sipembeli secara
tunai. Hal ini akan sangat berkaitan antara Saddu Az-Zara`I maupun Maslahah
Al-Mursalah dengan tugas seorang pemimpin kepada Rakyatnya.
Dalam melaksanakan tugas dan amanat yang telah diberikan kepada
pemerintah negara Islam, maka para pemimpin hendaklah melaksanakan segala
kewajiban-kewajiban yang telah diwajibkan oleh Allah dan Rasulnya yang telah
termaktub dalam syari`at Islam. Untuk melaksanakan kerja-kerja dan kewajipan
atas rakyat, para pemimpin tidak terlepas daripada peranan Maslahah al-Mursalah
dan Saddu Az-Zara`i. Banyak hal-hal yang berkaitan dengannya dalam melaksanakan
segala kemaslahatan-kemasalah rakyat, serta menjaga rakyat dari terjadinya
kerosakan (mafsadah). Hal ini boleh kita simpulkan dalam beberapa contoh
dibawah ini secara umum:
1-
Mendirikan
Hospital
2-
Membuat
lampu Isyarat
3-
Mengawasi
makanan halal
5.0
KESIMPULAN
Negara Islam adalah negara yang mengamalkan asas-asas yang telah
digariskan oleh Syari`at. Semuanya mempunyai tanggung jawab baik daripada pihak
pemimmpin maupun pihak yang dipimpin (rakyat). Dengan menegakkan segala
unsur-unsur Islam barulah negara itu akan menjadi Baldatun Thaiyyibatun
Warrabul Ghafur. Inilah yang diajarkan oleh baginda Rasulullah,
menghilangkan manusia daripada sifat kejahiliyahan dari berbagai aspek termasuk
dalam aspek bernegara. Dimana negara Islam dizamannya menjadi era yang gemilang
sepanjang sejarah dunia. Dimana baginda Rasulullah seorang Nabi dan Rasul
sekaligus menjadi contoh teladan bagi para pemimpin negara.
Negara Islam adalah yang menganut dasar-dasar Islam, tidak salah
dengan kalau sesebuah negara itu menggunakan system pemerintahan yang pelbagai,
seperti Saudi Arabiya yang menganut pola beraja, Indonesia yang menganut sistem
republik, dan Malaysia yang menggunakan sistem beraja, namun pemerintahan
dilakukan oleh seorang perdana menteri. Selagi sebuah negara itu menerapkan dasar-dasar
dan unsur-unsur yang telah digariskan Islam maka Ia adalah negara Islam.
.
BIBILIOGRAFI
Taqiyuddin Abu Al-Abbas Ahmad Bin Taimiyyah, As-Siasah
Asy-Syar`iyyah, Darul Al-Afaqi Al-Jadidah, 1983, Bairut.
Muhammad Anas Qashim Ja`far, Mabadiu
Nidhamul Hukmi Fil Islam wamada ta`atthur Ad-Dustur Al-Mashri Biha, 2009,
Kairo.
Yusuf Qardawy, Fiqh Daulah dalam Perspektif Al-Qur’an dan Sunnah, (Jakarta:
Pustaka Al-Kausar, 1997), hal, 30.
Muhammad
Khair Haekal, al-Jihâd wa al-Qitâl, juz 1, hal. 660; lihat pula pada
Imam al-Syafi’iy, Al-Umm, juz 4, hal. 270-271
Imam al-Mawardiy, Ahkâm al-Sulthâniyyah, hal.
60.;
Muhammad Khair Haekal, al-Jihâd wa al-Qitâl,
juz 1, hal. 661
Al-Kasâiy, Badâi’ al-Shanâi’, juz 7,
hal. 130.
Hâsyiyyah Ibnu ‘Âbidîn, juz 3,
hal. 390
Syaikh ‘Abd al-Wahhab Khallaf (w. 1375 H), al-Siyâsat
al-Syar’iyyah, hal. 79, Dâr Al Qalam, Maktabah Syamilah.
Syaikh Taqiyyuddin al-Nabhani, al-Syakhshiyyah
al-Islâmiyyah, juz 2, hal.215-216.
Dr. Muhammad Khair Haekal, Al-Jihad wa
al-Qitâl, juz 1, hal. 669
Universiti Madinah Sedunia, As-Siyasah
Asy-Syar`iyyah, 2010.
Sumber : http://mtaufiknt.wordpress.com/2013/04/17/dr-al-islam-dan-dr-al-kufr-dalam-pandangan-para-ulama/
(H.R.Bukhari dalam Shahih Bukhari, juga al-Bidayah IV/185)
(Imam Mawardi, al-Ahkaamush Shulthaniyah, hal.
5
)
)
Ibnu Khaldun, Muqaddimah, hal. 159 pasal 25)
(Yusuf an-Nabhani, al-Fath al-Kabir III; Musnad
Imam Ahmad IV/273; Musnad Abu Daud ath-Thayalisi, Hadis no. 438;Majma’uz Zawaid
V/189
)
)
Dr. Muhammad Khair Haekal, al-Jihâd wa
al-Qitâl, juz 1, hal. 660; lihat pula pada Imam al-Syafi’iy, Al-Umm, juz
4, hal. 270-271
Al-Kasâiy, Badâi’ al-Shanâi’, juz 7, hal. 130.
“Hâsyiyyah Ibnu ‘Âbidîn, juz 3, hal. 390
Syaikh ‘Abd al-Wahhab Khallaf (w. 1375 H), al-Siyâsat
al-Syar’iyyah, hal. 79, Dâr Al Qalam, Maktabah Syamilah..
Syaikh Taqiyyuddin al-Nabhani, al-Syakhshiyyah
al-Islâmiyyah, juz 2, hal.215-216.
Ustaz Muhammad Thahir Bin `Asyur, hal : 25 .
Naqdu Ilmi likitabil Islam wa ushulu Al-Hukmi ).
(Tafsir Ibnu Katsir, 6/502-503)
Prof. Dr. Muhammad Abdul Latif, Al-Wajiz Fi
Ushul Istinbanthi Al-Ahkam fi Asy-Syari`ah Al-Islamiyyah. Darul Basyair,
Bairut. Hal 296
Prof Dr Wahbah Zuhaili (2009),Ushul Fiqhi
Al-Islami, jilid 1 cetakan Darul Fikri, Bairut. Hal 35.
(Majmu’ al Fatawa, 27/143)
Muhalla:13/140)
Muhammad Bin Sa`id Asy-Syuwaiir, Al-Imanu wa atharuhu fi tahqiqil
Amni, 5 julai ( 2012) dalam sebuah pembentangan Ilmiah.
Artikel Jornal
.( STAI Ma’had Aly al-Hikam Malang, smester VI, konsep imamah dan negara islam, Oleh: Sulhan Habib,
Miftahudin, Abu Hasan Suyuti , Dosen Pebimbing: Drs. Moh. Nafi )
Naqdul
Qaumiyyah Al Arabiyyah yang dicetak dengan Majmu Fatawa waMaqaalaat Mutanawi'ah
I/309-310. )
Halaman Wab
http://www.hizbut-tahrir.or.id,. (Abu
Namira Hasna Al-Jauziyah).
yang dimuat
oleh Harian Kompas pada hari Jumat 17 Mei 2002,
http://www.1malaysia.com.my/news_archive/laksanakan-keadilan-sosial/
: http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2012&dt=0209&sec=Bicara_Agama&pg=ba_03.htm#ixzz2wMqNawWk
Kitab
Al-Khuthob Al-Minbariyyah fi Al-Munasabaat Al-‘Ashriyyah karya: Dr. Shalih
Al-Fauzan
Tidak ada komentar:
Posting Komentar