KEISTEMEWAAN
AIR DAN AIR ZAM-ZAM MENURUT SAINS DAN AL QUR'AN
Firman Allah S.W.T :“Dan KAMI jadikan daripada air,
segala sesuatu yang hidup” (Surah Al-Anbia, ayat 30 ).
Maha
Suci Allah yang telah mencipta mahkluk
yang bernama air ini! Sesungguhnya ia adalah makhluk yang paling setia dan amat
peka sekali dalam menjalankan perintah Tuhannya!
Di dalam Al-Quran ada menyatakan
peratusan Hydrogen (air) ini adalah 72% dan bakinya tanah adalah hanya 28% sahaja.
Tubuh badan manusia adalah kunci kepada rahsia air ini. Rahsia manusia ada
jaluran elektrik yang dinamakan AURA adalah kerana rahsia air ini juga! Lupakah
kita sewaktu dalam kandungan perut ibu di dalam kandungan air semata-mata?
Air diperakui oleh saintis sedunia
sebagai alat
perakam terbaik. Air sebenarnya boleh merakam
setiap bunyi gema getaran yang dihadirkan kepadanya dengan baik termasuk dengan
kata-kata dan juga dari hanya niat kita (tanpa kata-kata).
Itulah keistimewaan air yang kita sangka hanya untuk pembersihan semata-mata.
Islam mendidik kita mengambil wuduk dengan air dengan niat, begitu juga dengan
mandian dari hadas kecil ataupun besar yang harus di letakkan dengan niat.
Tidakkah kita pernah terfikir air itu sedang merakam niat kita? Molekul
air mempunyai struktur yang mudah. Namun begitu, struktur ini dapat
menghasilkan tindak balas yang kompleks. Air terdiri daripada
satu atom oksigen dan dua atom hidrogen.
Kajian saintifik di
Jepun : Dr.
Masaru Emoto dari Universiti Yokohama dengan tekun melakukan penyelidikan tentang perubahan
molekul air. Air murni dari mata air di Pulau Honshu didoakan mengikut tradisi
agama Shinto, lalu didinginkan sehingga -5 °C di makmal, kemudian ia diambil
gambar dengan mikroskop elektron dengan kamera halaju tinggi. Ternyata molekul
air tersebut membentuk kristal segi enam yang indah.
Ujikaji diulangi dengan membacakan
kata, “Arigato
(terima kasih dalam bahasa Jepun)”
di depan botol air tadi. Kristal yang terbentuk sangat indah. Lalu dicuba
dengan menghadapkan tulisan huruf Jepun, “Arigato”. Kristal
membentuk dengan keindahan yang sama. Selanjutnya ditunjukkan kata “syaitan”, maka molekul air berbentuk buruk. Diputarkan muzik Symphony Mozart, kristal muncul berbentuk
bunga. Ketika muzik heavy metal diperdengarkan, molekul kristal air itu
terus hancur. Ketika 500 orang berkonsentrasi
memusatkan pesanan “peace” di depan sebotol air, kristal air tadi mengembang
bercabang-cabang dengan indahnya. Dan ketika diuji dengan dibacakan doa Islam, kristal
bersegi enam dengan lima cabang daun muncul berkilauan. Subhanallah!
Semasa di suatu seminar yang rata–ratanya dihadiri oleh bukan Islam, Prof. Masaru Emoto menunjukkan beberapa molekul air yang buruk rupanya. Kemudian yang terakhir beliau menunjukkan molekul-molekul air yang begitu indah, berbentuk kristal yang bercabang-cabang dan berkilauan. Beliau kemudiannya bertanya kepada hadirin tentang molekul air tersebut. Hadirin senyap. Dengan yakinnya seorang peserta seminar dari Malaysia bangun dan berkata “Itu molekul air zam-zam, air yang paling mulia”. Prof. Emoto menggangguk dan berkata “Saya tidak pasti sama ada itu adalah air yang paling mulia atau tidak tetapi memang benar itu adalah molekul air zam-zam”. Dr. Emoto akhirnya mengelilingi dunia melakukan percubaan dengan air di Swiss, Berlin, Perancis, Palestin, dan ia kemudian diundang ke Markas Besar PBB di New York untuk membentangkan hasil penemuannya pada bulan Mac 2005 lalu. Ternyata air boleh ”mendengar” kata-kata, “membaca” tulisan, dan boleh “mengerti” pesanan.
Di dalam bukunya iaitu
“The Hidden Message in Water”, Dr. Masaru
Emoto menghuraikan bahawa air mempunyai sifat yang
boleh merakam pesanan, seperti pita magnetik atau compact disk. Semakin kuat
konsentrasi yang diberikan oleh pemberi pesanan (contoh pembaca doa perubatan
menggunakan air) maka akan semakin kuat dan berkesan rakaman yang dirakamkan
pada molekul air berkenaan. Maka air itu boleh memindahkan pesanan
tadi melalui molekul air yang lain.
Penemuan ini menjelaskan air putih yang didoakan
mampu menyembuhkan penyakit mengikut bacaan dan niat. Air berkemampuan untuk
menangkap pesanan dan niat doa untuk penyembuhan penyakit lalu dipindahkan
pesanan dan niat itu kepada molekul air yang ada dalam badan pesakit itu
contohnya kepada molekul cecair darah. Tubuh manusia terdiri daripada 75%
air. Otak mempunyai 74.5% air,
Darah 82% air. Tulang yang keras pun mengandungi
22% air.
Rasulullah saw, bersabda, ”ZamZam Lima Syuriba Lahu,”
maksudnya Air zam zam akan melaksanakan pesanan dan niat orang yang meminumnya.
Barang siapa yang meminumnya untuk merasa kenyang, dia akan berasa kenyang.
Barang siapa yang meminumnya dengan niat untuk penyembuhan, InsyaAllah dia akan
sembuh.
Persidangan Air Sedunia baru-baru
ini di salah sebuah Universiti
di Malaysia membuktikan segala fakta
tentang air. Sewaktu persidangan itu, air dari merata dunia diambil dan
diperiksa akan “kehebatannya“. Kamera berfrekuensi tinggi berjarak jauh digunakan untuk
melihat akan gambaran yang terjadi kepada air yang sedang di uji itu. Maka air
dari Sungai
Ganges dan juga termasuk Air Zam-Zam diuji
dan dikenal pasti. Sesuatu yang nyata adalah Air Zam-Zam sahajalah air yang
begitu kukuh dalam merakam segala perubahan pada kadar gelombang alam semesta
ini dan strukturnya begitu kukuh (segi tiga). Keunikan Air Zam-Zam ini juga adalah strukturnya tidak berubah, ia
tidak akan terjejas di dalam apa sekali pun tekanan yang sedang diberikan padanya. Ia tetap utuh
sehinggakan seorang
Professor dari Jepun memeluk agama Islam kerana keunikan Air Zam-Zam yang
beliau ketahui hanya ada di Kaabah.
Lagi satu kehebatan air Zam-Zam ini adalah ia sahaja didapati boleh merakam dengan tepat gelombang
warna alam yang sering bertukar pada waktu-waktu yang tertentu.
Molekul Air Zam Zam
Rahsia kehebatan air begitu
terserlah apabila rahsia di Kaabah disingkap. Di bawah 4 penjuru (4 segi) bentuk Kaabah ada terkandung rahsia air yang bersifat Alkali. Itulah dia Air Zam-Zam, air yang merakam segala niat
jemaah-jemaah yang datang secara gema gelombang, penyerahan yang harus
diniatkan dan sebaliknya bukan niat yang negatif umpama menunjuk-nunjuk,
angkuh-sombong, riak-takbur dan sebagainya. Betapa ramai yang telah kita
dengari akan jemaah yang tersesat daripada dapat keluar dari pintu Masjidil
Haram, juga yang tersesat balik ke Hotel, juga hilang entah ke mana, hanya
menyimpan niat yang negatif, maka terakamlah segala niat kita maka dimakbulkan
akan permintaan tadi sebagai suatu ujian getir dan diterbalikkan segala niat
kita agar menjadi suatu peringatan supaya insaf dan sedar!
Hanya mereka yang benar-benar ingin
mengambil tahu dan mempercayai tanpa ragu akan rahsia kehebatan air zam zam ini
sahajalah yang akan mendapat ganjaran kehebatan dan keunikan air zam zam ini.
Di Kaabah, apabila niat kita
benar-benar ikhlas, memohonkan ampun dan taubat, maka dengan sendirinya,
kekuatan air iaitu Air Zam-Zam merakam niat jemaah tadi. Setelah ia melakukan
tawaf 7 kali pusingan ke kanan, maka di situlah berlaku resonan (pusingan
dengan geseran sesama manusia)
maka penyerapan dosa-dosa itu terjadi, Insyaallah iaitu rahsia Kaabah yang
memegang rahsia hitam serta Hajar Aswad yang juga hitam. Jemaah itu akan terasa
begitu hening, tenang serta lapang jesteru akan terasa sebak lalu menangis
teresak-esak kerana dapat merasakan kebesaran Allah SWT semata-mata.
Sebenarnya rahsia Kaabah dan Hajar
Aswad ini adalah rahsia pada kejadian manusia di dalam perut. Majalah
Medical Journal keluaran tahun 2000 ada menyatakan bahawa saintis
mendapati apabila air mani dari lelaki memasuki ruang rahim wanita,
berjuta-juta sperma berenang ke arah kanan ke kiri sebanyak 7 kali pusingan
sebelum hanya satu sperma yang berjaya bercantum dengan telur maka persenyawaan
pun terjadi maka samalah dengan rahsia pusingan jemaah di Kaabah iaitu apabila
penyerahan adalah bersungguh-sungguh, penyerapan dosa akan terjadi, ciuman
Hajar Aswad seakan-akan kita baru sahaja dijadikan iaitu bersih dari segala
dosa! Maha Suci Allah yang Maha Pencipta, Maha Pengasih, Maha Penyayang pada
hamba-hambanya. Apa yang disangkakan alam yang besar di dunia ini rupa-rupanya
hanyalah kecil sahaja kerana “alam pada diri manusia”
itu jauh lebih besar dan memegang segala rahsia luaran dan dalaman.
Air adalah sumber penyucian. Ia
berupaya merakam gema serta niat, umpama kita mengambil wuduk sambil membaca
niat, mandi wajib berniat dan sebagainya. Setiap tempat yang sudah pun
Bertekanan Rendah, akan berlaku pelbagai istilah “musibah” yang “berbunyi” umpama taufan, ombak, gempa bumi dan pelbagai lagi untuk
menyerap/seimbangkan semula gema/getaran kepada tahap tenaga asal tempat-tempat
itu. Tidak lain tidak bukan Allah Maha Pengasih Maha Penyayang menghantar suatu
“Isyarat” agar jangan kita “terbuai dan terhanyut jauh”
oleh nafsu nafsi dan kembali ke pangkal jalanNya!
Apabila kita renungkan
berpuluh-puluh ayat Al-Quran tentang air, kita akan tersentak bahawa Allah
rupanya selalu menarik perhatian kita kepada air. Bahawa air tidak sekadar
benda mati. Air menyimpan kekuatan, daya ingatan, daya penyembuh, dan
sifat-sifat aneh lagi yang menunggu disingkap manusia. Islam adalah agama yang
paling melekat dengan air. Solat fardhu wajib air wuduk 5 kali sehari, ketika
solat sunat, malah untuk memegang Al-Quran.
Persetubuhan, suami isteri wajib
mandi wajib. Wanita yang datang haid selepas itu pun wajib mandi. Setelah
matipun jenazah wajib dimandikan. Oleh itu kita mestilah menghormati air. Jaga
kebersihan dan jaga adab–adab serta jangan membazir. Seorang ilmuwan Jepun
telah merintis. Ilmuwan muslim harus melanjutkan kajian kehidupan ini
berdasarkan Al-Quran dan hadis.
Adakah anda tahu 60-70% daripada
badan manusia terdiri daripada unsur cecair (air)? Cuba anda bayangkan
bentuk molekul air dalam badan anda jika anda membuat sesuatu perkara yang
positif atau negatif? Dan setiap perkara pasti ada kesannya maka apakah
kesannya pula terhadap diri anda jika anda membuat sesuatu perkara yang positif
atau negatif? Muhasabah dirilah kita bersama-sama.
Menurut Ustaz Zamri, jika kita
melakukan atau mendengar perkara-perkara yg tidak berfaedah dan negatif molekul
air dalam badan kita berubah menjadi sesuatu yang ‘tidak cantik’. Apakan akan
terjadi dengan rohani dan jiwa kita? Jiwa kita juga kacau seperti molekul air
itu, rasa tidak tenang. Jika kita mengalunkan zikrullah, membaca
Al-quran, berfikiran positif dan membuat kerja-kerja yang diredhai oleh Allah,
insyaAllah rohani dan jiwa kita menjadi tenang seperti molekul air zam-zam yang
cantik dan berkilau yang telah dibuktikan melalui bacaan ayat suci alquran yang
dijalankan oleh Dr.
Masaru Emoto dari Universiti Yokohama .
Wallahua’lam..
Marilah kita menonton pula sedikit sedutan video berkaitan molekul air yang hebat ini terutamanya molekul air zam zam yang dijumpai oleh Profesor Dr. Masaru Emoto dari Universiti Yokohama :
KEHEBATAN AIR ZAM-ZAM
Posted on August 7, 2011 by
irfanirsyad
2 Votes
MUKADDIMMAH
AIR zamzam mempunyai
banyak kelebihan dan keistimewaan berbanding air lain. Perkara ini diperakui
oleh banyak kajian saintifik, termasuk sarjana Barat.
Air zamzam mempunyai
banyak khasiat dan kelebihan seperti sabda Nabi Muhammad SAW bermaksud:
Sebaik-baik
air di permukaan bumi adalah air zamzam. Padanya ada makanan yang menyegarkan
dan penawar bagi segala penyakit.
Disebutkan dalam hadis riwayat Ibnu Majah , Jabir
bin `Abdullah, katanya: Aku pernah mendengar Rasulullah bersabda: “Air zamzam itu diminum untuk keperluan apa saja.
Dalam erti kata lain,
jika meminumnya dengan maksud menghilangkan rasa haus, maka Allah akan
menghilangkan rasa hausnya. Jika meminumnya untuk menghilangkan rasa lapar,
maka Allah akan mengenyangkannya. Sekiranya, meminumnya untuk menyembuhkan
penyakit, maka Allah akan menyembuhkan penyakitnya.
Diriwayatkan Rasulullah
gemar meminumnya dan tangan Baginda yang mulia dan penuh barkah pernah
dicelupkan ke dalam perigi zamzam. Rasulullah pernah bersabda:
Air zamzam
itu diminum mengikut apa yang diniatkan atau dikehendaki. (Hadis riwayat Jabir, lbnu Abbas, lbnu Umar dan Muawiyah)
Ulama’ hadis meluaskan
huraian mereka terhadap hadis di atas. Al-Munawa berkata: “Air zamzam adalah
penghulu segala air, paling mulia, berharga dan disukai. “Allah memberi minum
dan menolong putera kekasihnya, Nabi Ismail bin Nabi Ibrahim dengan air zamzam.
Maka, pertolongan seperti itu juga boleh diperoleh oleh orang selepas baginda
iaitu bagi sesiapa saja yang meminumnya dengan niat ikhlas, termasuk kita.
Ulama sepakat bahawa
sunat bagi orang yang mengerjakan ibadah haji dan umrah, minum air zamzam. Ini
disebabkan Nabi Muhammad SAW minum air zamzam. Berdasarkan nas asy-Syafi’eyah,
bahawa air zamzam itu sunat diminum dalam apa keadaan sekali pun. Hukum sunat
itu tidak hanya khusus selepas mengerjakan tawaf, bahkan sunat diminum bagi
setiap orang walaupun bukan pada waktu mengerjakan ibadah haji atau umrah.
TELAGA ZAM-ZAM
Telaga Zamzam ialah
telaga biasa yang terletak di dalam Masjidil Haram di Makkah, hampir dengan
Kaabah, tempat paling suci dalam Islam. Telaga zam-zam merupakan satu-satunya
sumber air bersih dari bawah tanah di Mekah satu ketika dahulu. Umat Islam
sangat mengambil berat tentang air zamzam ini untuk air wuduk dan perubatan.
Telaga
zamzam dalamnya 30 meter sahaja dan kedalaman air hanya 3.32 meter. Dapat
bayangkan. Ada beberapa punca mata air di bawah 13 meter. Ujian mengeluarkan
air pada kelajuan 8000 liter/second selama tempoh 24 jam menunjukkan paras air
surut dari para 3.23 meter kepada 12.72 meter dan kemudian 13.39 meter selepas
itu. Paras air kembali normal ke paras 3.9 meter selepas 11 minit.
PENGURUSAN AIR ZAM-ZAM
Air zamzam asli tidak
boleh dieksport secara sah dari Arab Saudi untuk dijual secara komersial. Oleh
itu jemaah mengisi botol dan bekas air mereka untuk dibawa pulang serta
diagihkan kepada sanak saudara. Setiap jemaah dihadkan membawa lima gelen
(kira-kira 20 liter).
Tempat mengambil air
zamzam berhampiran Masjidil Haram mempunyai dua bahagian. Bahagian pertama
dilengkapi 14 pili yang boleh digunakan secara percuma oleh orang ramai
manakala yang kedua pula dipasang pili tiga kali ganda daripada jumlah itu dan
dikendalikan oleh syarikat swasta berlesen yang mengenakan sedikit bayaran
untuk mengisi botol dan tong air jemaah.
Biasanya syarikat ini
mengenakan bayaran hanya SR10 untuk botol 10 liter untuk keselesaan jemaah dari
berebut-rebut. Kaedah ini lebih baik dan jarang yang berani menipu.
Namun akhbar Arab News
melaporkan ahli “zamzam mafia” yang terdiri dari orang Mynamar, Bangladesh dan
Afrika beratur di pili awam sejak awal pagi. Mereka lengkap dengan tong dan
ambil masa lama. Sedangkan jemaah lain menyediakan tong kecil sahaja. Mereka
tidak rasa bersalah melakukannya dan merupakan rezeki halal bulan Ramadan.
Bagi memastikan
pengeluaran dan pengurusan berjalan lancar, pemerintah mewujudkan The Zamzam
Studies and Research Center. Pusat ini bertanggungjawab terhadap pembekalan (
daripada segi kualiti dankuantiti ) serta melaksanakan kajian, penyelidikan dan
memantau sumber air zam zam dalam memenuhi permintaan sama ada oleh penduduk
tempatan atau jemaah haji dan umrah.
KAJIAN SAINTIFIK
Pada Mei lalu, satu temu
bual telah dijalankan di Arab Saudi dengan Dr. Knut Pfeiffer dari Jerman,
menyatakan tentang kekagumannya terhadap air zam-zam. Idea untuk menguji air
yang dianggap suci oleh umat Islam itu muncul apabila dia menerima sebotol air
zam-zam dari seorang kawan lama yang baru pulang menunaikan haji. Dia mengambil
masa dua minggu untuk menjalankan uji kaji ke atas 60 orang reponden yang
aktif.
Dia membandingkan air di
Munich, Jerman dengan air zam-zam. Semua orang tahu, air di Munich adalah
paling asli dan bersih. Menurut Dr. Knut, air di Munich dari segi kimianya
memang sempurna tetapi dari segi tenaganya hancur.
Katanya setelah melalui
perjalanan yang jauh dari Jeddah ke Munich kemudian melalui tempoh yang panjang
berada di dalam simpanan dan mengalami perubahan cuaca tetapi air zam-zam tidak
berubah langsung. Itulah hasil yang dapat dibuktikan melalui gambar sel 40
orang yang diberi minum air tersebut.
Di dalam temu bual itu,
Dr. Knut menjalaskan, zam-zam mampu membekalkan tenaga jauh lebih banyak
berbanding minuman biasa.
Ujian sel badan yang diberi minum air
zam-zam menunjukkan kesan yang positif. Sel-sel di dalam badan menjadi lebih
segar dan menyukai air zam-zam. Apa yang saya lihat inilah jawapannya, jika
sistem sel badan memberikan kesan positif maka tenaga akan bertambah kerana
tenaga datangnya dari sel yang sihat.
Ibaratnya seperti menerima ciuman dari orang yang kita suka dan cinta. Perasaan
gembira di dalam hati itu sukar digambarkan. Bila lahir di dalam senyuman yang
kita balas untuk orang yang memeberikan ciuman itu, ia penuh bermakna.
Begitulan juga sel yang diberi minum air zam-zam, macam rasa cinta. Kalau sel
itu boleh bersua mungkin ia akan kata, “Wow! Aku menyukainya.”
Ia adalah
air pemberi tenaga yang paling hebat dan boleh membuatkan anda sihat. Jika ada
peluang minum setiap hari anda akan lebih sihat kerana ia adalah terapi semula
jadi. Di masa hadapan mungkin kita boleh hentikan kebergantungan kepada ubatan
kimia kerana ianya memberikan kesan yang tidak baik kepada tubuh. Air zam-zam
bukan sekadar mengenyangkan, menambah lagi tenaga, tetapi juga sebagai penawar
segala penyakit.
Air Zam-Zam
adalah minuman yang mengenyangkan dan ubat bagi penyakit” (HR.Bukhari Muslim)
“Saya hanya mengupas
sedikit sahaja tentang air zam-zam tetapi ia telah mebongkar banyak rahsianya.
Dari mana sumbernya? Berapa banyak tenaga yang air itu miliki semasa di Mekah
dan berapa yang tinggal apabila dibawa terbang jauh dari kota. Dengan mengkaji
lebih mendalam, kita dapat mengetahui lebih banyak lagi khasiatnya,”
Jelas Dr. Knut yang juga
membuat kajian tentang kekuatan sembahyang orang islam dan semabahyang orang
kristian. Baginya sembahyang orang Islam member kesan positif dan boleh
mengekalkan tahap tenaga untuk jantung.
Sedangkan doktor
Kristian pun kagum dengan kehebatan air zam-zam, apatah lagi sebagai orang
Islam yang memang ada peluang untuk menikmati air itu. Itulah tanda kekuasaan
Allah yang diberikan kepada Umat Islam.
Persidangan
Air Sedunia baru-baru ini di salah sebuah Universiti di Malaysia membuktikan
segala fakta tentang air. Sewaktu persidangan itu, air dari merata dunia
diambil dan diperiksa akan “kehebatannya“. Kamera berfrekuensi tinggi berjarak
jauh digunakan untuk melihat akan gambaran yang terjadi kepada air yang sedang
di uji itu.
Maka air
dari Sungai Ganges dan juga termasuk Air Zam-Zam diuji dan dikenal
pasti.Sesuatu yang nyata adalah Air Zam-Zam sahajalah air yang begitu kukuh
dalam merakam segala perubahan pada kadar gelombang alam semesta ini dan
strukturnya begitu kukuh (segi tiga).
Struktur kristal air
zam-zam
Keunikan
Air Zam-Zam ini juga adalah strukturnya tidak berubah, ia tidak akan terjejas
di dalam apa sekali pun tekanan yang sedang diberikan padanya. Ia tetap utuh
sehinggakan seorang Professor dari Jepun memeluk agama Islam kerana keunikan
Air Zam-Zam yang beliau ketahui hanya ada di Kaabah. Lagi satu kehebatan air
Zam-Zam ini adalah ia sahaja didapati boleh merakam dengan tepat gelombang
warna alam yang sering bertukar pada waktu-waktu yang tertentu.
AIR ZAM-ZAM & PENGUBATAN
Disebut pengarang kitab
al-’Aqdus Sameen bahawa Ahmad bin Abdillah Asy-Syarifee, seorang khadam di
Tanah Haram Makkah meminum air zamzam dengan niat dan tujuan untuk berubat
daripada buta. Lalu, dengan izin Allah, beliau sembuh. Menurut pengarang kitab
ini lagi, bahawa kejadian itu dikhabarkan sendiri gurunya, al-Fufti Abdul
Rahman bin Abil Khair alFasi. Al-lmam an-Nawawi sebagai mengulas hadis di atas
berkata: “Maknanya, barang siapa
minum kerana sesuatu hajat, nescaya memperoleh hajatnya itu.
Hal ini,
dicuba ulama dan orang soleh bagi segala hajat mereka, sama ada hajat akhirat
mahupun dunia. Alhamdulillah, semuanya memperolehnya. (Lihat Tahzibul Asma Wal-Lughat 3/139).
Al-’Allamah lbnul Qayyim
al-Jauziah pula berkata:
Saya dan juga
orang lain mencuba berubat dengan air zamzam. “Saya berubat dengannya dalam
banyak penyakit dan sembuh dengan izin Allah. Demikian juga saya menyaksikan
orang yang menggantikan makanan biasa dengan air zamzam hampir setengah bulan
atau lebih, tetapi tidak lapar. Bahkan dia juga tawaf bersama orang ramai,
mampu menggauli isterinya dan berpuasa.
Al-’Allamah seterusnya
berkata: “Sudah berlaku kepada diri saya sewaktu di Makkah, saya sakit. Pada
masa itu, saya benar-benar ketiadaan ubat dan doktor. “Maka, saya pun berubat
sendiri dengan al-Fatihah. Saya ambil air zamzam dan bacakan di atasnya
berulang kali. Kemudian, saya minum lalu mendapati kesembuhan yang sempurna.
Sejak itu
saya melakukannya atas banyak penyakit dan semuanya memberi sebesar-besar
manfaat. (Lihat Zadul Ma’ad 4/718)
Berkata pula Al-Hakim:
Bahawa Abu
Bakar Muhammad bin Jaafar bercerita mengenai Ibnu Khuzaimah (Ibnu Khuzaimah
ialah seorang ilmuwan besar), katanya: “Saya mendengar orang bertanya kepada
lbnu Khuzaimah: “Daripada manakah tuan memperoleh ilmu?” Jawab lbnu Khuzaimah:
“(Bukankah) Rasulullah pernah bersabda: “Air zamzam itu diminum mengikut apa
yang diniatkan? (Lihat Sairul A’Iam
an-Nubala 14/370).
AI-Jalal as-Suyuti juga menceritakan mengenai
dirinya, katanya:
Dengan
memuji Allah, saya sudah musafir ke negeri Syam, Hijaz, Yaman, India dan
Maghribi. “Apabila saya menunaikan haji, saya minum air zamzam bagi beberapa
perkara yang berikut, antaranya: Agar saya mahir dalam ilmu fiqah hingga mencapai
martabat Asy-Syeikh Sirajuddin al-Bulqini.
Dalam ilmu
hadis hingga saya mencapai martabat al-Hafiz lbnu Hajar. Ada pun, semua ini
saya sebutkan demi mengingati nikmat Allah ke atas diri saya, bukannya untuk
bermegah-megah.
Apalah yang ada
untuk dimegahkan di dunia ini, sedangkan saat kembali semakin dekat dan uban
pun mulai subur.” (Lihat
Husnul Muhadharah 1/215 dan 2/296).
KELEBIHAN AIR ZAM-ZAM
Saturday, 20 August 2011 11:21 Admin2
MUKADDIMMAH
AIR zamzam mempunyai
banyak kelebihan dan keistimewaan berbanding air lain. Perkara ini diperakui
oleh banyak kajian saintifik, termasuk sarjana Barat.
Air zamzam mempunyai
banyak khasiat dan kelebihan seperti sabda Nabi Muhammad SAW bermaksud:
Sebaik-baik
air di permukaan bumi adalah air zamzam. Padanya ada makanan yang menyegarkan
dan penawar bagi segala penyakit.
Disebutkan dalam hadis riwayat Ibnu Majah , Jabir
bin `Abdullah, katanya: Aku pernah mendengar Rasulullah bersabda: “Air zamzam itu diminum untuk keperluan apa saja.
Dalam erti kata lain,
jika meminumnya dengan maksud menghilangkan rasa haus, maka Allah akan
menghilangkan rasa hausnya. Jika meminumnya untuk menghilangkan rasa lapar,
maka Allah akan mengenyangkannya. Sekiranya, meminumnya untuk menyembuhkan
penyakit, maka Allah akan menyembuhkan penyakitnya.
Diriwayatkan Rasulullah
gemar meminumnya dan tangan Baginda yang mulia dan penuh barkah pernah
dicelupkan ke dalam perigi zamzam. Rasulullah pernah bersabda:
Air zamzam
itu diminum mengikut apa yang diniatkan atau dikehendaki. (Hadis riwayat Jabir, lbnu Abbas, lbnu Umar dan Muawiyah)
Ulama’ hadis meluaskan
huraian mereka terhadap hadis di atas. Al-Munawa berkata: “Air zamzam adalah
penghulu segala air, paling mulia, berharga dan disukai. “Allah memberi minum
dan menolong putera kekasihnya, Nabi Ismail bin Nabi Ibrahim dengan air zamzam.
Maka, pertolongan seperti itu juga boleh diperoleh oleh orang selepas baginda
iaitu bagi sesiapa saja yang meminumnya dengan niat ikhlas, termasuk kita.
Ulama sepakat bahawa
sunat bagi orang yang mengerjakan ibadah haji dan umrah, minum air zamzam. Ini
disebabkan Nabi Muhammad SAW minum air zamzam. Berdasarkan nas asy-Syafi’eyah,
bahawa air zamzam itu sunat diminum dalam apa keadaan sekali pun. Hukum sunat
itu tidak hanya khusus selepas mengerjakan tawaf, bahkan sunat diminum bagi
setiap orang walaupun bukan pada waktu mengerjakan ibadah haji atau umrah.
TELAGA ZAM-ZAM
Telaga Zamzam ialah
telaga biasa yang terletak di dalam Masjidil Haram di Makkah, hampir dengan
Kaabah, tempat paling suci dalam Islam. Telaga zam-zam merupakan satu-satunya
sumber air bersih dari bawah tanah di Mekah satu ketika dahulu. Umat Islam
sangat mengambil berat tentang air zamzam ini untuk air wuduk dan perubatan.
Telaga
zamzam dalamnya 30 meter sahaja dan kedalaman air hanya 3.32 meter. Dapat
bayangkan. Ada beberapa punca mata air di bawah 13 meter. Ujian mengeluarkan
air pada kelajuan 8000 liter/second selama tempoh 24 jam menunjukkan paras air
surut dari para 3.23 meter kepada 12.72 meter dan kemudian 13.39 meter selepas
itu. Paras air kembali normal ke paras 3.9 meter selepas 11 minit.
PENGURUSAN AIR ZAM-ZAM
Air zamzam asli tidak
boleh dieksport secara sah dari Arab Saudi untuk dijual secara komersial. Oleh
itu jemaah mengisi botol dan bekas air mereka untuk dibawa pulang serta
diagihkan kepada sanak saudara. Setiap jemaah dihadkan membawa lima gelen
(kira-kira 20 liter).
Tempat mengambil air zamzam
berhampiran Masjidil Haram mempunyai dua bahagian. Bahagian pertama dilengkapi
14 pili yang boleh digunakan secara percuma oleh orang ramai manakala yang
kedua pula dipasang pili tiga kali ganda daripada jumlah itu dan dikendalikan
oleh syarikat swasta berlesen yang mengenakan sedikit bayaran untuk mengisi
botol dan tong air jemaah.
Biasanya syarikat ini
mengenakan bayaran hanya SR10 untuk botol 10 liter untuk keselesaan jemaah dari
berebut-rebut. Kaedah ini lebih baik dan jarang yang berani menipu.
Namun akhbar Arab News
melaporkan ahli “zamzam mafia” yang terdiri dari orang Mynamar, Bangladesh dan
Afrika beratur di pili awam sejak awal pagi. Mereka lengkap dengan tong dan
ambil masa lama. Sedangkan jemaah lain menyediakan tong kecil sahaja. Mereka
tidak rasa bersalah melakukannya dan merupakan rezeki halal bulan Ramadan.
Bagi memastikan
pengeluaran dan pengurusan berjalan lancar, pemerintah mewujudkan The Zamzam
Studies and Research Center. Pusat ini bertanggungjawab terhadap pembekalan (
daripada segi kualiti dankuantiti ) serta melaksanakan kajian, penyelidikan dan
memantau sumber air zam zam dalam memenuhi permintaan sama ada oleh penduduk
tempatan atau jemaah haji dan umrah.
KAJIAN SAINTIFIK
Pada Mei lalu, satu temu
bual telah dijalankan di Arab Saudi dengan Dr. Knut Pfeiffer dari Jerman,
menyatakan tentang kekagumannya terhadap air zam-zam. Idea untuk menguji air
yang dianggap suci oleh umat Islam itu muncul apabila dia menerima sebotol air
zam-zam dari seorang kawan lama yang baru pulang menunaikan haji. Dia mengambil
masa dua minggu untuk menjalankan uji kaji ke atas 60 orang reponden yang
aktif.
Dia membandingkan air di
Munich, Jerman dengan air zam-zam. Semua orang tahu, air di Munich adalah
paling asli dan bersih. Menurut Dr. Knut, air di Munich dari segi kimianya
memang sempurna tetapi dari segi tenaganya hancur.
Katanya setelah melalui
perjalanan yang jauh dari Jeddah ke Munich kemudian melalui tempoh yang panjang
berada di dalam simpanan dan mengalami perubahan cuaca tetapi air zam-zam tidak
berubah langsung. Itulah hasil yang dapat dibuktikan melalui gambar sel 40
orang yang diberi minum air tersebut.
Di dalam temu bual itu,
Dr. Knut menjalaskan, zam-zam mampu membekalkan tenaga jauh lebih banyak
berbanding minuman biasa.
Ujian sel badan yang diberi minum air
zam-zam menunjukkan kesan yang positif. Sel-sel di dalam badan menjadi lebih
segar dan menyukai air zam-zam. Apa yang saya lihat inilah jawapannya, jika
sistem sel badan memberikan kesan positif maka tenaga akan bertambah kerana
tenaga datangnya dari sel yang sihat.
Ibaratnya seperti menerima ciuman dari orang yang kita suka dan cinta. Perasaan
gembira di dalam hati itu sukar digambarkan. Bila lahir di dalam senyuman yang
kita balas untuk orang yang memeberikan ciuman itu, ia penuh bermakna.
Begitulan juga sel yang diberi minum air zam-zam, macam rasa cinta. Kalau sel
itu boleh bersua mungkin ia akan kata, “Wow! Aku menyukainya.”
Ia adalah
air pemberi tenaga yang paling hebat dan boleh membuatkan anda sihat. Jika ada
peluang minum setiap hari anda akan lebih sihat kerana ia adalah terapi semula
jadi. Di masa hadapan mungkin kita boleh hentikan kebergantungan kepada ubatan
kimia kerana ianya memberikan kesan yang tidak baik kepada tubuh. Air zam-zam
bukan sekadar mengenyangkan, menambah lagi tenaga, tetapi juga sebagai penawar
segala penyakit.
Air Zam-Zam
adalah minuman yang mengenyangkan dan ubat bagi penyakit” (HR.Bukhari Muslim)
“Saya hanya mengupas
sedikit sahaja tentang air zam-zam tetapi ia telah mebongkar banyak rahsianya.
Dari mana sumbernya? Berapa banyak tenaga yang air itu miliki semasa di Mekah
dan berapa yang tinggal apabila dibawa terbang jauh dari kota. Dengan mengkaji
lebih mendalam, kita dapat mengetahui lebih banyak lagi khasiatnya,”
Jelas Dr. Knut yang juga
membuat kajian tentang kekuatan sembahyang orang islam dan semabahyang orang
kristian. Baginya sembahyang orang Islam member kesan positif dan boleh
mengekalkan tahap tenaga untuk jantung.
Sedangkan doktor
Kristian pun kagum dengan kehebatan air zam-zam, apatah lagi sebagai orang
Islam yang memang ada peluang untuk menikmati air itu. Itulah tanda kekuasaan
Allah yang diberikan kepada Umat Islam.
Persidangan
Air Sedunia baru-baru ini di salah sebuah Universiti di Malaysia membuktikan
segala fakta tentang air. Sewaktu persidangan itu, air dari merata dunia
diambil dan diperiksa akan “kehebatannya“. Kamera berfrekuensi tinggi berjarak
jauh digunakan untuk melihat akan gambaran yang terjadi kepada air yang sedang
di uji itu.
Maka air
dari Sungai Ganges dan juga termasuk Air Zam-Zam diuji dan dikenal
pasti.Sesuatu yang nyata adalah Air Zam-Zam sahajalah air yang begitu kukuh
dalam merakam segala perubahan pada kadar gelombang alam semesta ini dan
strukturnya begitu kukuh (segi tiga).
Struktur kristal air
zam-zam
Keunikan
Air Zam-Zam ini juga adalah strukturnya tidak berubah, ia tidak akan terjejas
di dalam apa sekali pun tekanan yang sedang diberikan padanya. Ia tetap utuh
sehinggakan seorang Professor dari Jepun memeluk agama Islam kerana keunikan
Air Zam-Zam yang beliau ketahui hanya ada di Kaabah. Lagi satu kehebatan air
Zam-Zam ini adalah ia sahaja didapati boleh merakam dengan tepat gelombang
warna alam yang sering bertukar pada waktu-waktu yang tertentu.
AIR ZAM-ZAM & PENGUBATAN
Disebut pengarang kitab
al-’Aqdus Sameen bahawa Ahmad bin Abdillah Asy-Syarifee, seorang khadam di
Tanah Haram Makkah meminum air zamzam dengan niat dan tujuan untuk berubat
daripada buta. Lalu, dengan izin Allah, beliau sembuh. Menurut pengarang kitab
ini lagi, bahawa kejadian itu dikhabarkan sendiri gurunya, al-Fufti Abdul
Rahman bin Abil Khair alFasi. Al-lmam an-Nawawi sebagai mengulas hadis di atas
berkata: “Maknanya, barang siapa
minum kerana sesuatu hajat, nescaya memperoleh hajatnya itu.
Hal ini,
dicuba ulama dan orang soleh bagi segala hajat mereka, sama ada hajat akhirat
mahupun dunia. Alhamdulillah, semuanya memperolehnya. (Lihat Tahzibul Asma Wal-Lughat 3/139).
Al-’Allamah lbnul Qayyim
al-Jauziah pula berkata:
Saya dan juga
orang lain mencuba berubat dengan air zamzam. “Saya berubat dengannya dalam
banyak penyakit dan sembuh dengan izin Allah. Demikian juga saya menyaksikan
orang yang menggantikan makanan biasa dengan air zamzam hampir setengah bulan
atau lebih, tetapi tidak lapar. Bahkan dia juga tawaf bersama orang ramai,
mampu menggauli isterinya dan berpuasa.
Al-’Allamah seterusnya
berkata: “Sudah berlaku kepada diri saya sewaktu di Makkah, saya sakit. Pada
masa itu, saya benar-benar ketiadaan ubat dan doktor. “Maka, saya pun berubat
sendiri dengan al-Fatihah. Saya ambil air zamzam dan bacakan di atasnya
berulang kali. Kemudian, saya minum lalu mendapati kesembuhan yang sempurna.
Sejak itu
saya melakukannya atas banyak penyakit dan semuanya memberi sebesar-besar
manfaat. (Lihat Zadul Ma’ad 4/718)
Berkata pula Al-Hakim:
Bahawa Abu
Bakar Muhammad bin Jaafar bercerita mengenai Ibnu Khuzaimah (Ibnu Khuzaimah
ialah seorang ilmuwan besar), katanya: “Saya mendengar orang bertanya kepada
lbnu Khuzaimah: “Daripada manakah tuan memperoleh ilmu?” Jawab lbnu Khuzaimah:
“(Bukankah) Rasulullah pernah bersabda: “Air zamzam itu diminum mengikut apa
yang diniatkan? (Lihat Sairul A’Iam an-Nubala
14/370).
AI-Jalal as-Suyuti juga menceritakan mengenai
dirinya, katanya:
Dengan
memuji Allah, saya sudah musafir ke negeri Syam, Hijaz, Yaman, India dan
Maghribi. “Apabila saya menunaikan haji, saya minum air zamzam bagi beberapa
perkara yang berikut, antaranya: Agar saya mahir dalam ilmu fiqah hingga
mencapai martabat Asy-Syeikh Sirajuddin al-Bulqini.
Dalam ilmu
hadis hingga saya mencapai martabat al-Hafiz lbnu Hajar. Ada pun, semua ini
saya sebutkan demi mengingati nikmat Allah ke atas diri saya, bukannya untuk
bermegah-megah.
Apalah yang ada
untuk dimegahkan di dunia ini, sedangkan saat kembali semakin dekat dan uban
pun mulai subur.” (Lihat
Husnul Muhadharah 1/215 dan 2/296).
Jika diperhatikan dengan sehalus-halusnya
keterangan di atas, maka nyata, yang amat mustahak itu adalah niat dan keimanan
yang seikhlas- ikhlasnya untuk mengiringi perbuatan minum itu.Berikut adalah di antara FAKTA Rahsia kelebihan air zamzam
- Boleh menyembuhkan pelbagai penyakit dengan izin Allah.
- Diberkati dan mengeyangkan peminumnya.
- Mampu menyempurnakan hajat peminumnya dengan izin Allah.
- Allah menjadikan air zamzam sebagai penyebab kepada pembangunan dan kemajuan bumi Makkah.
- Antara mata air syurga.
- Antara tanda kekuasaan Allah di bumi Makkah.
- Antara nikmat besar dan manfaat yang dapat dilihat di Tanah Haram Makkah.
- Ia keluar dari kawasan paling mulia di muka bumi ini.
- Air dipilih untuk membersihkan hati Rasulullah SAW beberapa kali.
- Minuman orang mulia (al-abrar).
- Menambah kekuatan badan.
ADAB MEMINUMNYA
Terdapat beberapa adab
atau peraturan bagaimana meminum air Zamzam itu, antaranya:
Daripada Abdullah bin
Abi Mulaikah, katanya:
Seorang
laki-laki telah datang menemui lbnu Abbas. Lalu bertanya lbnu Abbas: “Tuan
datang dari mana?” Lelaki itu menjawab: “Saya baru lepas minum air Zamzam”.
Tanya lbnu Abbas lagi: “Adakah tuan minum itu mengikut cara yang sepatutnya’?”
Lelaki itu tidak menjawab, sebaliknya bertanya pula kepada lbnu Abbas:
“Bagaimanakah caranya wahai lbnu Abbas?” Maka lbnu Abbas pun menjelaskan:
“Apabila minum air Zamzam hendaklah menghadap kiblat, sebutkan nama Allah (baca
Bismillah) dan bernafas di luar bijana, kemudian baru teguk lagi, dan (sesudah
selesai minum) ucapkan pujian kepada Allah (baca Alhamdulillah). Sesungguhnya
Rasulullah s.a.w. ada bersabda: “Perbezaan diantara kita dan orang ramai (kaum
munafik) ialah bahawa mereka itu tidak suka meneguk (minum) air zamzam.” (Hadis riwayat Addara Qutni dan lbnu Majah).
Daripada ‘Ikramah
meriwayatkan, bahawa adalah lbnu Abbas r.a. apabila minum air Zamzam beliau
berdoa (ertinya) :
Ya Allah
ya Tuhanku! Aku bermohon kepadaMu supaya dikurniakan ilmu yang memberi manfaat,
rezeki yang luas dan kesembuhan daripada segala penyakit.” (Diriwayatkan oleh ad-Dara Qutni dan lbnu Majah).
Menurut riwayat, lbnu
Abbas adalah terkenal seorang sababat yang sangat mendalam ilmunya, luas
rezekinya dan tidak pernah sakit kecuali penyakit tua.
Syeikh Jamaludin
Muhammad Jarullah bin Muhammad Nuruddin dalam kitabnya ‘al-Jamiul Latif fi
Fadhli Makkah’ dalam bab Adab minum air Zamzam berkata:
Berkata
seorang ulama, sesiapa yang hendak meminum air Zamzam, eloklah dia mengambil
bekas yang berisi air Zamzam dengan mengadap kiblat, kemudian berkata: Ya
Allah, sesungguhnya telah sampai kepadaku daripada nabiMu s.a.w. bahawa baginda
bersabda: Maka Ya Allah, aku meminum air Zamzam ini untuk …………. (sebutkan hajat
apa yang dikehendaki). Selepas itu diminum seteguk, kemudian bernafas diluar
bijana itu, Dan begitulah dilakukan sebanyak tiga kali. Setiap kali meneguknya
dibaca Basmalah dan setiap kali selesai dibaca Hamdalah.
Beginilah cara meminum air Zamzam yang diriwayatkan
daripada lbnu Abbas dan doa yang di atas dibaca ketika meminumnya. Wa Allahu
‘alam.
Assalamualaikum...
AIR zamzam mempunyai banyak kelebihan dan keistimewaan berbanding air lain. Perkara ini diperakui oleh banyak kajian saintifik, termasuk saintis Barat.Air zamzam mempunyai banyak khasiat dan kelebihan seperti sabda Nabi Muhammad SAW bermaksud: “Sebaik-baik air di permukaan bumi adalah air zamzam. Padanya ada makanan yang menyegarkan dan penawar bagi segala penyakit.”
Ia juga mempunyai beberapa keistimewaan antaranya tidak pernah kering walaupun berjuta-juta manusia memanfaatkannya setiap hari, terutama pada musim haji. Air zamzam tidak akan kering hingga hari kiamat. Hal itu, adalah bukti keagungan dan kebesaran Allah.
Ulama sepakat bahawa sunat bagi orang yang mengerjakan ibadah haji dan umrah, minum air zamzam. Ini disebabkan Nabi Muhammad SAW minum air zamzam. Berdasarkan nas asy-Syafi’eyah, bahawa air zamzam itu sunat diminum dalam apa keadaan sekali pun. Hukum sunat itu tidak hanya khusus selepas mengerjakan tawaf, bahkan sunat diminum bagi setiap orang walaupun bukan pada waktu mengerjakan ibadah haji atau umrah.
Disebutkan dalam hadis, Jabir bin `Abdullah, katanya: “Aku pernah mendengar Rasulullah bersabda: “Air zamzam itu diminum untuk keperluan apa saja.” (Hadis riwayat Ibnu Majah)
Dalam erti kata lain, jika meminumnya dengan maksud menghilangkan rasa haus, maka Allah akan menghilangkan rasa hausnya. Jika meminumnya untuk menghilangkan rasa lapar, maka Allah akan mengenyangkannya. Sekiranya, meminumnya untuk menyembuhkan penyakit, maka Allah akan menyembuhkan penyakitnya.
Diriwayatkan Rasulullah gemar meminumnya dan tangan Baginda yang mulia dan penuh barkah pernah dicelupkan ke dalam perigi zamzam. Rasulullah pernah bersabda: “Air zamzam itu diminum mengikut apa yang diniatkan atau dikehendaki. ” (Hadis riwayat Jabir, lbnu Abbas, lbnu Umar dan Muawiyah)
Ahli ilmu meluaskan huraian mereka terhadap hadis di atas. Al-Munawa berkata: “Air zamzam adalah penghulu segala air, paling mulia, berharga dan disukai. “Allah memberi minum dan menolong putera kekasihnya, Nabi Ismail bin Nabi Ibrahim dengan air zamzam. Maka, pertolongan seperti itu juga boleh diperoleh oleh orang selepas baginda iaitu bagi sesiapa saja yang meminumnya dengan niat ikhlas, termasuk kita.
“Ramai ulama meminumnya kerana sesuatu hajat dan mereka berhasil memperolehnya.”
Disebut pengarang kitab al-’Aqdus Sameen bahawa Ahmad bin Abdillah Asy-Syarifee, seorang khadam di Tanah Haram Makkah meminum air zamzam dengan niat dan tujuan untuk berubat daripada buta. Lalu, dengan izin Allah, beliau sembuh. Menurut pengarang kitab ini lagi, bahawa kejadian itu dikhabarkan sendiri gurunya, al-Fufti Abdul Rahman bin Abil Khair alFasi. Al-lmam an-Nawawi sebagai mengulas hadis di atas berkata: “Maknanya, barang siapa minum kerana sesuatu hajat, nescaya memperoleh hajatnya itu.
“Hal ini, dicuba ulama dan orang soleh bagi segala hajat mereka, sama ada hajat akhirat mahupun dunia. Alhamdulillah, semuanya memperolehnya. ” (Lihat Tahzibul Asma Wal-Lughat 3/139).
Al-’Allamah lbnul Qayyim al-Jauziah pula berkata: “Saya dan juga orang lain mencuba berubat dengan air zamzam. “Saya berubat dengannya dalam banyak penyakit dan sembuh dengan izin Allah. Demikian juga saya menyaksikan orang yang menggantikan makanan biasa dengan air zamzam hampir setengah bulan atau lebih, tetapi tidak lapar. Bahkan dia juga tawaf bersama orang ramai, mampu menggauli isterinya dan berpuasa.”
Al-’Allamah seterusnya berkata: “Sudah berlaku kepada diri saya sewaktu di Makkah, saya sakit. Pada masa itu, saya benar-benar ketiadaan ubat dan doktor. “Maka, saya pun berubat sendiri dengan al-Fatihah. Saya ambil air zamzam dan bacakan di atasnya berulang kali. Kemudian, saya minum lalu mendapati kesembuhan yang sempurna.
“Sejak itu saya melakukannya atas banyak penyakit dan semuanya memberi sebesar-besar manfaat.” (Lihat Zadul Ma’ad 4/718)
Berkata pula Al-Hakim: “Bahawa Abu Bakar Muhammad bin Jaafar bercerita mengenai Ibnu Khuzaimah (Ibnu Khuzaimah ialah seorang ilmuwan besar), katanya: “Saya mendengar orang bertanya kepada lbnu Khuzaimah: “Daripada manakah tuan memperoleh ilmu?” Jawab lbnu Khuzaimah: “(Bukankah) Rasulullah pernah bersabda: “Air zamzam itu diminum mengikut apa yang diniatkan?” (Lihat Sairul A’Iam an-Nubala 14/370).
AI-Jalal as-Suyuti juga menceritakan mengenai dirinya, katanya: “Dengan memuji Allah, saya sudah musafir ke negeri Syam, Hijaz, Yaman, India dan Maghribi. “Apabila saya menunaikan haji, saya minum air zamzam bagi beberapa perkara yang berikut, antaranya: Agar saya mahir dalam ilmu fiqah hingga mencapai martabat Asy-Syeikh Sirajuddin al-Bulqini.
“Dalam ilmu hadis hingga saya mencapai martabat al-Hafiz lbnu Hajar. Ada pun, semua ini saya sebutkan demi mengingati nikmat Allah ke atas diri saya, bukannya untuk bermegah-megah.
“Apalah yang ada untuk dimegahkan di dunia ini, sedangkan saat kembali semakin dekat dan uban pun mulai subur.” (Lihat Husnul Muhadharah 1/215 dan 2/296).
Jika diperhatikan dengan sehalus-halusnya keterangan di atas, maka nyata, yang amat mustahak itu adalah niat dan keimanan yang seikhlas- ikhlasnya untuk mengiringi perbuatan minum itu.
FAKTA Rahsia kelebihan air zamzam
Boleh menyembuhkan pelbagai penyakit dengan izin Allah.
Diberkati dan mengeyangkan peminumnya.
Mampu menyempurnakan hajat peminumnya dengan izin Allah.
Allah menjadikan air zamzam sebagai penyebab kepada pembangunan dan kemajuan bumi Makkah. Seterusnya, kewujudan Baitullah di bumi itu.
Antara mata air syurga.
Antara tanda kekuasaan Allah di bumi Makkah.
Antara nikmat besar dan manfaat yang dapat dilihat di Tanah Haram Makkah.
Ia keluar dari kawasan paling mulia di muka bumi ini.
Air dipilih untuk membersihkan hati Rasulullah SAW beberapa kali.
Minuman orang mulia (al-abrar).
Menambah kekuatan badan.
Dr Masaru Emoto, seorang peneliti dari Jepun yang melakukan kajian ilmiah tentang Struktur molikul yang terkandung di dalam air, menemukan keajaiban stuktur molikul Air Zam-Zam yang sangat istimewa mempunyai kemampuan penyembuhan yang tidak dimiliki berbagai-bagai jenis air lainnya di dunia.
Air memiliki sifat sensitif namun juga reaktif. Hal ini menyebabkan molikul yang terdapat di dalam air sangat responsif dan bereaksi sesuai dengan masukan-masukan dari luar.
Keunikan ini digambarkan oleh Masaru Emoto sebagai sebuah kristal yang berstruktur segi enam (heksagonal) atau bahkan kristal pecah yang tidak beraturan. Label baik atau buruk inilah yang menentukan jenis kristal yang akan terbentuk nantinya.
Tidak menghairankan apabila stuktur yang terkandung di dalam air akan berubah-ubah sesuai dengan makna kata-kata yang terkandung saat dibacakan kepada air tersebut.
Ketika menjadi penceramah di Malaysia, Masaru Emoto menampilkan beberapa slide sampel air daripada berbagai-bagai sumber, seperti sumur, mata air, sungai, telaga, danau, laut dan sebagainya, yang terkumpul sebanyak seribu bentuk kristal.
Peserta diminta untuk menguji sendiri molikul yang dinginkan, dengan cara membacakan kata-kata ke dalam air mineralnya. Terlihat molikul-molikul air mineral tersebut membentuk struktur aneh saat peserta penguji membacakan kata-kata yang mengandung arti buruk (negatif). Namun sebaliknya ketika dibacakan doa (kata-kata yang mengandung arti baik /positif) molikul-molikul air mineral itu membentuk struktur yang teratur dan indah yang berkilau seperti berlian.
Apabila dibacakan kata-kata yang mengandung kebaikan, maka struktur yang terbentuk molikul kristal teratur dan indah yang melahirkan sifat positif, namun sebaliknya apabila dibacakan kata-kata yang bermakna buruk, maka akan terbentuk molikul kristal pecah yang tidak beraturan yang tentunya akan melahirkan sifat negatif.
Hanya sekadar satu perkongsian.
Sumber : www.suhaimy.org
So makcik pun ada cerita jugak la. Sorang pesakit ni excident.So menyebabkan dia lumpuh, Dia hampir putus asa jugak la. Satu hari ada seseorang suruh dia mnum air zamzam. Dapatlah jugak dia air zamzam. Tapi sebab nak jimat, dia minum air masak campur dengan lebih kurang 1 penutup botol minuman. So maksudnya di sini dia tak minum fully 1 gelas air zamzam. Cuma 1 penutup botol sahaja, selebihnya air masak biasa. Tapi dia berkeyakinan tinggi dan berdoa pada Allah. Alhamdulillah, selepas 2 bulan dia amalkan, PULIH. Doktor pun terkejut. Tisu-tisu otot dia pun mempunyai pertumbuhan yang baik. Alhadulillah, mana yang baik saya kongsi bersama.
AIR zamzam mempunyai banyak kelebihan dan keistimewaan berbanding air lain. Perkara ini diperakui oleh banyak kajian saintifik, termasuk saintis Barat.Air zamzam mempunyai banyak khasiat dan kelebihan seperti sabda Nabi Muhammad SAW bermaksud: “Sebaik-baik air di permukaan bumi adalah air zamzam. Padanya ada makanan yang menyegarkan dan penawar bagi segala penyakit.”
Ia juga mempunyai beberapa keistimewaan antaranya tidak pernah kering walaupun berjuta-juta manusia memanfaatkannya setiap hari, terutama pada musim haji. Air zamzam tidak akan kering hingga hari kiamat. Hal itu, adalah bukti keagungan dan kebesaran Allah.
Ulama sepakat bahawa sunat bagi orang yang mengerjakan ibadah haji dan umrah, minum air zamzam. Ini disebabkan Nabi Muhammad SAW minum air zamzam. Berdasarkan nas asy-Syafi’eyah, bahawa air zamzam itu sunat diminum dalam apa keadaan sekali pun. Hukum sunat itu tidak hanya khusus selepas mengerjakan tawaf, bahkan sunat diminum bagi setiap orang walaupun bukan pada waktu mengerjakan ibadah haji atau umrah.
Disebutkan dalam hadis, Jabir bin `Abdullah, katanya: “Aku pernah mendengar Rasulullah bersabda: “Air zamzam itu diminum untuk keperluan apa saja.” (Hadis riwayat Ibnu Majah)
Dalam erti kata lain, jika meminumnya dengan maksud menghilangkan rasa haus, maka Allah akan menghilangkan rasa hausnya. Jika meminumnya untuk menghilangkan rasa lapar, maka Allah akan mengenyangkannya. Sekiranya, meminumnya untuk menyembuhkan penyakit, maka Allah akan menyembuhkan penyakitnya.
Diriwayatkan Rasulullah gemar meminumnya dan tangan Baginda yang mulia dan penuh barkah pernah dicelupkan ke dalam perigi zamzam. Rasulullah pernah bersabda: “Air zamzam itu diminum mengikut apa yang diniatkan atau dikehendaki. ” (Hadis riwayat Jabir, lbnu Abbas, lbnu Umar dan Muawiyah)
Ahli ilmu meluaskan huraian mereka terhadap hadis di atas. Al-Munawa berkata: “Air zamzam adalah penghulu segala air, paling mulia, berharga dan disukai. “Allah memberi minum dan menolong putera kekasihnya, Nabi Ismail bin Nabi Ibrahim dengan air zamzam. Maka, pertolongan seperti itu juga boleh diperoleh oleh orang selepas baginda iaitu bagi sesiapa saja yang meminumnya dengan niat ikhlas, termasuk kita.
“Ramai ulama meminumnya kerana sesuatu hajat dan mereka berhasil memperolehnya.”
Disebut pengarang kitab al-’Aqdus Sameen bahawa Ahmad bin Abdillah Asy-Syarifee, seorang khadam di Tanah Haram Makkah meminum air zamzam dengan niat dan tujuan untuk berubat daripada buta. Lalu, dengan izin Allah, beliau sembuh. Menurut pengarang kitab ini lagi, bahawa kejadian itu dikhabarkan sendiri gurunya, al-Fufti Abdul Rahman bin Abil Khair alFasi. Al-lmam an-Nawawi sebagai mengulas hadis di atas berkata: “Maknanya, barang siapa minum kerana sesuatu hajat, nescaya memperoleh hajatnya itu.
“Hal ini, dicuba ulama dan orang soleh bagi segala hajat mereka, sama ada hajat akhirat mahupun dunia. Alhamdulillah, semuanya memperolehnya. ” (Lihat Tahzibul Asma Wal-Lughat 3/139).
Al-’Allamah lbnul Qayyim al-Jauziah pula berkata: “Saya dan juga orang lain mencuba berubat dengan air zamzam. “Saya berubat dengannya dalam banyak penyakit dan sembuh dengan izin Allah. Demikian juga saya menyaksikan orang yang menggantikan makanan biasa dengan air zamzam hampir setengah bulan atau lebih, tetapi tidak lapar. Bahkan dia juga tawaf bersama orang ramai, mampu menggauli isterinya dan berpuasa.”
Al-’Allamah seterusnya berkata: “Sudah berlaku kepada diri saya sewaktu di Makkah, saya sakit. Pada masa itu, saya benar-benar ketiadaan ubat dan doktor. “Maka, saya pun berubat sendiri dengan al-Fatihah. Saya ambil air zamzam dan bacakan di atasnya berulang kali. Kemudian, saya minum lalu mendapati kesembuhan yang sempurna.
“Sejak itu saya melakukannya atas banyak penyakit dan semuanya memberi sebesar-besar manfaat.” (Lihat Zadul Ma’ad 4/718)
Berkata pula Al-Hakim: “Bahawa Abu Bakar Muhammad bin Jaafar bercerita mengenai Ibnu Khuzaimah (Ibnu Khuzaimah ialah seorang ilmuwan besar), katanya: “Saya mendengar orang bertanya kepada lbnu Khuzaimah: “Daripada manakah tuan memperoleh ilmu?” Jawab lbnu Khuzaimah: “(Bukankah) Rasulullah pernah bersabda: “Air zamzam itu diminum mengikut apa yang diniatkan?” (Lihat Sairul A’Iam an-Nubala 14/370).
AI-Jalal as-Suyuti juga menceritakan mengenai dirinya, katanya: “Dengan memuji Allah, saya sudah musafir ke negeri Syam, Hijaz, Yaman, India dan Maghribi. “Apabila saya menunaikan haji, saya minum air zamzam bagi beberapa perkara yang berikut, antaranya: Agar saya mahir dalam ilmu fiqah hingga mencapai martabat Asy-Syeikh Sirajuddin al-Bulqini.
“Dalam ilmu hadis hingga saya mencapai martabat al-Hafiz lbnu Hajar. Ada pun, semua ini saya sebutkan demi mengingati nikmat Allah ke atas diri saya, bukannya untuk bermegah-megah.
“Apalah yang ada untuk dimegahkan di dunia ini, sedangkan saat kembali semakin dekat dan uban pun mulai subur.” (Lihat Husnul Muhadharah 1/215 dan 2/296).
Jika diperhatikan dengan sehalus-halusnya keterangan di atas, maka nyata, yang amat mustahak itu adalah niat dan keimanan yang seikhlas- ikhlasnya untuk mengiringi perbuatan minum itu.
FAKTA Rahsia kelebihan air zamzam
Boleh menyembuhkan pelbagai penyakit dengan izin Allah.
Diberkati dan mengeyangkan peminumnya.
Mampu menyempurnakan hajat peminumnya dengan izin Allah.
Allah menjadikan air zamzam sebagai penyebab kepada pembangunan dan kemajuan bumi Makkah. Seterusnya, kewujudan Baitullah di bumi itu.
Antara mata air syurga.
Antara tanda kekuasaan Allah di bumi Makkah.
Antara nikmat besar dan manfaat yang dapat dilihat di Tanah Haram Makkah.
Ia keluar dari kawasan paling mulia di muka bumi ini.
Air dipilih untuk membersihkan hati Rasulullah SAW beberapa kali.
Minuman orang mulia (al-abrar).
Menambah kekuatan badan.
Dr Masaru Emoto, seorang peneliti dari Jepun yang melakukan kajian ilmiah tentang Struktur molikul yang terkandung di dalam air, menemukan keajaiban stuktur molikul Air Zam-Zam yang sangat istimewa mempunyai kemampuan penyembuhan yang tidak dimiliki berbagai-bagai jenis air lainnya di dunia.
Air memiliki sifat sensitif namun juga reaktif. Hal ini menyebabkan molikul yang terdapat di dalam air sangat responsif dan bereaksi sesuai dengan masukan-masukan dari luar.
Keunikan ini digambarkan oleh Masaru Emoto sebagai sebuah kristal yang berstruktur segi enam (heksagonal) atau bahkan kristal pecah yang tidak beraturan. Label baik atau buruk inilah yang menentukan jenis kristal yang akan terbentuk nantinya.
Tidak menghairankan apabila stuktur yang terkandung di dalam air akan berubah-ubah sesuai dengan makna kata-kata yang terkandung saat dibacakan kepada air tersebut.
Ketika menjadi penceramah di Malaysia, Masaru Emoto menampilkan beberapa slide sampel air daripada berbagai-bagai sumber, seperti sumur, mata air, sungai, telaga, danau, laut dan sebagainya, yang terkumpul sebanyak seribu bentuk kristal.
Peserta diminta untuk menguji sendiri molikul yang dinginkan, dengan cara membacakan kata-kata ke dalam air mineralnya. Terlihat molikul-molikul air mineral tersebut membentuk struktur aneh saat peserta penguji membacakan kata-kata yang mengandung arti buruk (negatif). Namun sebaliknya ketika dibacakan doa (kata-kata yang mengandung arti baik /positif) molikul-molikul air mineral itu membentuk struktur yang teratur dan indah yang berkilau seperti berlian.
Apabila dibacakan kata-kata yang mengandung kebaikan, maka struktur yang terbentuk molikul kristal teratur dan indah yang melahirkan sifat positif, namun sebaliknya apabila dibacakan kata-kata yang bermakna buruk, maka akan terbentuk molikul kristal pecah yang tidak beraturan yang tentunya akan melahirkan sifat negatif.
Hanya sekadar satu perkongsian.
Sumber : www.suhaimy.org
So makcik pun ada cerita jugak la. Sorang pesakit ni excident.So menyebabkan dia lumpuh, Dia hampir putus asa jugak la. Satu hari ada seseorang suruh dia mnum air zamzam. Dapatlah jugak dia air zamzam. Tapi sebab nak jimat, dia minum air masak campur dengan lebih kurang 1 penutup botol minuman. So maksudnya di sini dia tak minum fully 1 gelas air zamzam. Cuma 1 penutup botol sahaja, selebihnya air masak biasa. Tapi dia berkeyakinan tinggi dan berdoa pada Allah. Alhamdulillah, selepas 2 bulan dia amalkan, PULIH. Doktor pun terkejut. Tisu-tisu otot dia pun mempunyai pertumbuhan yang baik. Alhadulillah, mana yang baik saya kongsi bersama.
Posted 19th
October 2012 by HJ
MOHD MOKHYAR BIN HJ BAHARDIN
"Air Zam Zam itu diminum untuk keperluan apa saja."
Air Zam Zam Penghulu Segala Air
AIR zamzam mempunyai banyak kelebihan dan keistimewaan
berbanding air lain. Perkara ini diperakui oleh banyak kajian saintifik,
termasuk sarjana Barat.Air zamzam mempunyai banyak khasiat dan kelebihan
seperti sabda Nabi Muhammad SAW bermaksud: "Sebaik-baik air di permukaan
bumi adalah air zamzam. Padanya ada makanan yang menyegarkan dan penawar bagi
segala penyakit."
Ia juga mempunyai beberapa keistimewaan antaranya tidak pernah kering
walaupun berjuta-juta manusia memanfaatkannya setiap hari, terutama pada musim
haji.Air zamzam tidak akan kering hingga hari kiamat. Hal itu, adalah bukti
keagungan dan kebesaran Allah. Ulama sepakat bahawa sunat bagi orang yang mengerjakan ibadah haji dan umrah, minum air zamzam. Ini disebabkan Nabi Muhammad SAW minum air zamzam.
Berdasarkan nas asy-Syafi'eyah, bahawa air zamzam itu sunat diminum dalam apa keadaan sekali pun. Hukum sunat itu tidak hanya khusus selepas mengerjakan tawaf, bahkan sunat diminum bagi setiap orang walaupun bukan pada waktu mengerjakan ibadah haji atau umrah.
Disebutkan dalam hadis, Jabir bin `Abdullah, katanya: "Aku pernah mendengar Rasulullah bersabda: "Air zamzam itu diminum untuk keperluan apa saja." (Hadis riwayat Ibnu Majah)
ADAB atau peraturan minum air zamzam itu, antaranya:- Daripada Abdullah bin Abi Mulaikah, katanya: "Seorang lelaki datang menemui Ibnu Abbas. Lalu bertanya Ibnu Abbas: "Tuan datang dari mana?"
Lelaki itu menjawab: "Saya baru lepas minum air zamzam."
Tanya Ibnu Abbas lagi: "Adakah tuan minum itu mengikut cara yangsepatutnya?"
Lelaki itu tidak menjawab, sebaliknya bertanya pula kepada Ibnu Abbas: "Bagaimanakah caranya wahai lbnu Abbas?"
Ibnu Abbas menjelaskan: "Apabila minum air zamzam hendaklah menghadap kiblat, sebutkan nama Allah (baca Bismillah) dan bernafas di luar bijana, kemudian baru teguk lagi dan (sesudah selesai minum) ucapkan pujian kepada Allah (baca Alhamdulillah). Sesungguhnya Rasulullah SAW ada bersabda: "Perbezaan antara kita dan orang ramai (kaum munafik) adalah mereka itu tidak suka meneguk (minum) air zamzam." (Hadis riwayat Addara Qutni dan lbnu Majah).
Daripada `Ikramah meriwayatkan, bahawa Ibnu Abbas apabila minum air zamzam berdoa (ertinya): "Ya Allah ya Tuhanku! Aku bermohon kepada-Mu supaya dikurniakan ilmu yang memberi manfaat, rezeki yang luas dan kesembuhan daripada segala penyakit." (Hadis riwayat ad-Dara Qutni dan lbnu Majah).
Menurut riwayat, Ibnu Abbas ialah sahabat yang sangat mendalam ilmunya, luas rezekinya dan tidak pernah sakit kecuali penyakit tua.
FAKTA
Rahsia kelebihan air zamzam
- Boleh menyembuhkan pelbagai penyakit dengan izin Allah.
- Diberkati dan mengeyangkan peminumnya.
- Mampu menyempurnakan hajat peminumnya dengan izin Allah.
- Allah menjadikan air zamzam sebagai penyebab kepada pembangunan dan kemajuan bumi Makkah. Seterusnya, kewujudan Baitullah di bumi itu.
- Antara mata air syurga.
- Antara tanda kekuasaan Allah di bumi Makkah
ADAB atau peraturan minum air zamzam itu, antaranya:- Daripada Abdullah bin Abi Mulaikah, katanya: "Seorang lelaki datang menemui Ibnu Abbas. Lalu bertanya Ibnu Abbas: "Tuan datang dari mana?" Lelaki itu menjawab: "Saya baru lepas minum air zamzam."
Tanya Ibnu Abbas lagi: "Adakah tuan minum itu mengikut cara yangsepatutnya?"Lelaki itu tidak menjawab, sebaliknya bertanya pula kepada Ibnu Abbas: "Bagaimanakah caranya wahai lbnu Abbas?" Ibnu Abbas menjelaskan: "Apabila minum air zamzam hendaklah menghadap kiblat, sebutkan nama Allah (baca Bismillah) dan bernafas di luar bijana, kemudian baru teguk lagi dan (sesudah selesai minum) ucapkan pujian kepada Allah (baca Alhamdulillah). Sesungguhnya Rasulullah SAW ada bersabda: "Perbezaan antara kita dan orang ramai (kaum munafik) adalah mereka itu tidak suka meneguk (minum) air zamzam." (Hadis riwayat Addara Qutni dan lbnu Majah).
Daripada `Ikramah meriwayatkan, bahawa Ibnu Abbas apabila minum air zamzam berdoa (ertinya): "Ya Allah ya Tuhanku! Aku bermohon kepada-Mu supaya dikurniakan ilmu yang memberi manfaat, rezeki yang luas dan kesembuhan daripada segala penyakit." (Hadis riwayat ad-Dara Qutni dan lbnu Majah). Menurut riwayat, Ibnu Abbas ialah sahabat yang sangat mendalam ilmunya, luas rezekinya dan tidak pernah sakit kecuali penyakit tua.
Insert Sub Header Here
Insert descriptive text which supports the above header.
Insert descriptive text which supports the above header.Insert descriptive text
which supports the above header. Insert descriptive text which supports the
above header.
AIR
ZAMZAM-adab dan khasiat
satu-satunya air yang adap
meminumnya harus berdiri ...menghadap kiblat..bismillah..selawat ke atas nabi 3
kali..minum dalam 3 teguk satu nafas sampai kenyang...jadi gunakanlah bekas
yang biasa anda minum dan kenyang dengan hanya satu bekas itu
sahaja...amalkanlah...
Tidak ada air sehebat dan sebaik air zamzam didunia ini kerana air zamzam adalah air dari syurga...masyaAllah..subhanallah..hanya dia yang maha mengetahui...
Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam bersabda :
Ertinya: Air Zamzam itu diminum mengikut apa yang diniatkan atau dikehendaki." (Diriwayatkan dari Jabir, lbnu Abbas, lbnu Umar dan Muawiyah)
AIR ZAM-ZAM
AHLI SAINS JEPUN YANG MELEBIHI 500 ORANG TELAH MEMBUAT KAJIAN TENTANG AIR ZAM-ZAM MENGAKUI AIR BIASA TIDAK AKAN DAPAT MENANDINGI AIR ZAM-ZAM WALAUPUN TELAH DIOLAH DENGAN BERBAGAI CARA TETAPI TETAP TIDAK DAPAT MENANDINGI KHASIAT YANG TERDAPAT PADA AIR ZAM-ZAM.
SETELAH MENGGUNAKAN PERALATAN YANG CANGGIH UNTUK MENGUBAH KANDUNGAN AIR ZAM-ZAM, AHLI SAINS JEPUN TETAP MENGAKUI MEREKA TIDAK MAMPU MENGUBAH KANDUNGAN KHASIAT YANG TERDAPAT DALAM AIR ZAM-ZAM.
KEUTAMAAN AIR ZAMZAM yaitu banyak sekali, diantaranya :
1.. Sabda Nabi Sallollohu 'Alaihi Wasallam : "Ma-u Zamzama lima Syuribalah"
Artinya : Air Zamzam Itu Dapat Mengikut Kehendak Peminumnya.
2.. Berkata Sheih Al-Islami Sarojaddinil Balqin : "Ma-u Zamzama afdholu min ma'il kausari"
Artinya :
Air Zamzam itu lebih afdhol dari air Kausar.
3.. Melihat kedalam sumur Zamzam itu menjadi terang mata, dan menggugurkan kesalahan.
4.. "Anna ahmadabna 'abdullohil ma'rufa bisy-syarifil farrosyi bil haromis syarifil maki, hashola lahu 'aman fasyariba min maa-i zamzama biniyyatit tadawi fasyufia min zalikal
'amaa".
Artinya :
Bahwasanya Achmad bin Abdulloh yang terkenal Asy-syarif sebagai penggelar tikar di Masjidil Harom yang mulya orang Mekkah, telah mendapat baginya penyakit buta maka ia minum dari Air Zamzam dengan niat obat, maka disembuhkan dari penyakit itu.
5.. "Anna rojulan aakhoro 'amiya fasyariba minmaa-i zamzama washobba fi 'aynayhi minhu biniyyatis syifa-i fasyufiya fi asro'i waqtin"
Artinya :
Bahwasanya seorang laki-laki yang lain itu buta, maka ia minum dari air Zamzam itu dan ia menuang kannya di dua matanya dari air Zamzam itu dengan niat sembuh, lalu disembuhkan dalam waktu singkat.
6.. "La yajtami'u hua wanaru jahannama fi jaufi 'abdin abada"
Artinya : Tiada kumpul air Zamzam dan api neraka jahannam dirongga seorang hamba selamanya.
Dan jika yang hendak lebih jelas, maka lihatlah pada kitab Jama'it Thoifi halaman 263.
KAIFIAT ATAU ADAB MINUMNYA :
1.. Membaca "Bismillahir rohmanir rohim".
2.. Menghadap qiblat sebelum berdiri.
3.. Satu kali minum tiga kali nafas.
4.. Sampai kenyang.
5.. Setelah selesai maka memuji Kepada Alloh Ta'ala.
6.. Kita sebutkan dan niatkan akan segala hajat kita "Min Umurid dun yaa wal akhiroh".
Dan bacalah ini do'anya :
"Allohumma inni as aluka 'ilman naa fi'an warizqon waa si'an wasyifa'an min kulli da'in wasaqomin ya arhamar rohimin"
Dan bacalah do'a-do'a lainnya.
PERHATIAN :
Air Zamzam terpancar padanya tiga mata air :
1.. Dari jurusan Shofa.
2.. Jurusan Marwah.
3.. Jurusan Hajarul Ashwad.
Maka yang dari jurusan Hajarul Ashwad itu langsung dari Air Kausar. (sungai di Syorga).
Ahli-ahli ilmu telah meluaskan huraian mereka mengenai dengan hadis di atas. Al-Munawa Rahimahullah Ta'ala telah berkata: "Air Zam zam ialah penghulu segala air, paling mulia, paling berharga dan paling disukai. Allah Ta'ala telah memberi minum dan menolong putera kekasihnya, Nabi Ismail bin Nabi Ibrahim Alaihissalam dengan air Zamzam. Maka begitulah pertolongan yang seperti itu juga boleh diperolehi oleh orang-orang yang selepas baginda, iaitu bagi sesiapa sahaja yang meminumnya dengan niat ikhlas, termasuk juga kita. Ramai para ulama telah meminumnya kerana sesuatu hajat, dan mereka itu berhasil memperolehinya."
Disebut oleh pengarang kitab 'al-'Aqdus Sameen, 'bahawa Ahmad bin Abdillah Asy-Syarifee, seorang khadam di Tanah Haram Mekah telah meminum air Zamzam dengan niat dan tujuan untuk berubat daripada buta. Lalu (dengan izin Allah) beliau itu sembuh. Menurut pengarang kitab ini lagi, bahawa kejadian ini dikhabarkan sendiri olch gurunya, al-Fufti Abdul Rahman bin Abil Khair alFasi.
Berkata al-lmam an-Nawawi Rahimahullah sebagai mengulas hadis di atas: "Maknanya, barangsiapa yang mnum kerana sesuatu hajat, nescaya memperolehi hajatnya itu, Hal ini, telah dicuba oleh para ulama dan orang-orang saleh bagi segala hajat mereka, sama ada hajat akhirat mahupun hajat dunia, dan Alhamdulillah, semuanya telah memperolehinya." (Lihat Tahzibul Asma Wal~Lughat 3/139).
Al- 'Allamah lbnul Qayyim al-Jauziah Rahimahullah pula berkata: "Saya dan juga orang-orang lain sudahpun mencuba berubat dengan air Zamzam. Saya telah berubat dengannya dalam banyak penyakit, dan sembuh dengan izin Allah. Demikian juga saya sudah menyaksikan orang yang menggantikan makanan biasa dengan air Zamzam hampir setengah bulan atau lebih , tetapi tidak merasa lapar. Bahkan dia juga tawaf bersama orang ramai, mampu menggauli isterinya dan berpuasa."
Menambah lagi al-'Allamah: "Telah berlaku kepada diri saya sewaktu di Mekah, saya jatuh sakit, dan pada masa itu benar-benar ketiadaan ubat dan doktor. Maka saya pun berubat sendiri dengan al-Fatihah. Saya ambil air Zamzam, dan saya bacakan di atasnya berulang kali, kemudian saya minum, lalu saya mendapati kesembuhan yang sempurna. Semenjak itu saya melakukannya atas banyak penyakit dan semuanya memberi sebesar-besar manfaat." (Lihat Zadul Ma'ad 4/718)
Berkata pula AI-Hakim: "Bahawa Abu Bakar Muhammad bin Jaafar telah bercerita tentang diri lbnu Khuzaimah(lbnu Khuzaimah ialah seorang ilmuan besar), katanya: "Saya telah mendengar orang bertanya kepada lbnu Khuzaimah: "Dari manakah tuan memperolehi ilmu? " Menjawab lbnu Khuzaimah: "(Bukankah) Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallain pernah bersabda: " Air Zamzam itu diminum mengikut apa yang diniatkan? "" (Lihat Sairul A'Iam anNubala14/370).
AI-Jalal as-Suyuti juga turut menceritakan tentang dirinya, katanya: "Dengan memuji Allah Ta'ala, saya sudah musafir ke negeri-negeri Syam, Hijaz, Yaman, India dan Maghribi. Apabila saya menunaikan haji, saya telah minum air Zamzam bagi beberapa perkara yang berikut, antaranya:
◦Agar saya sampai (mahir) dalam ilmu fiqeh sehingga mencapai mertabat Asy-Syeikh Sirajuddin al-Bulqini.
◦Dalam ilmu hadis sehingga saya mencapai mertabat al-Hafiz lbnu Hajar.
Adapun semua ini saya sebutkan demi mengingati nikmat Allah Ta'ala ke atas diri saya, bukannya untuk bermegah-megah. Kerana apalah yang ada untuk dimegahkan didunia ini, sedang saat kembali semakin dekat dan ubanpun mulai subur." (Lihat Husnul Muhadharah 1/215 dan 2/296).
Jika diperhatikan dengan sehalus-halusnya keterangan di atas, maka nyatalah yang amat mustahak itu ialah niat dan keimanan yang seikhlas-ikhlasnya untuk mengiringi perbuatan minum itu. Tidak memadai setakat minum semata-mata tanpa niat dan tanpa yakin terhadap iradat dan kudrat Allah yang menunaikan hajat kita. Kerana itu minum yang kosong daripada niat dan keyakinan mungkin sahaja tidak mendatangkan hasil, sesuai dengan maksud dan tujuan hadis yang disebutkan di atas.
ADAB MEMINUMNYA
Terdapat beberapa adab atau peraturan bagaimana meminum air Zamzam itu, antaranya:
Daripada Abdullah bin Abi Mulaikah, katanya: Seorang laki-laki telah datang menemui lbnu Abbas. Lalu bertanya lbnu Abbas: "Tuan datang dari mana?" Lelaki itu menjawab: "Saya baru lepas minum air Zamzam".Tanya lbnu Abbas lagi: "Adakah tuan minum itu mengikut cara yang sepatutnya'?" Lelaki itu tidak menjawab, sebaliknya bertanya pula kepada lbnu Abbas: "Bagaimanakah carariya wahai lbnu Abbas?" Maka lbnu Abbas pun menjelaskan: "Apabila minum air Zamzam hendaklah menghadap kiblat, sebutkan nama Allah (baca Bismillah) dan bernafas di luar bijana ,kemudian baru teguk lagi,dan (sesudah selesai minum) ucapkan pujian kepada Allah (baca Alhamdulillah). Sesungguhnya Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam ada bersabda: "Perbezaan diantara kita dan orang ramai (kaum munafik) ialah bahawa mereka itu tidak suka meneguk (minum) air zamzam." (Hadis riwayat Addara Qutni dan lbnu Majah).
Daripada 'Ikramah meriwayatkan, bahawa adalah lbnu Abbas Radhiallahu Anhuma apabila minum air Zamzam beliau berdoa (ertinya) : "Ya Allah ya Tuhanku! Aku bermohon kepadaMu supaya dikurniakan ilmu yang memberi manfaat, rezeki yang luas dan kesembuhan daripada segala penyakit." (Diriwayatkan oleh ad-Dara Qutni dan lbnu Majah).
Dalam bahasa Arabnya doa itu berbunyi:
Menurut riwayat, lbnu Abbas adalah terkenal seorang sababat yang sangat mendalam ilmunya, luas rezekinya dan tidak pernah sakit kecuali penyakit tua.
Syeikh Jamaludin Muhammad Jarullah bin Muhammad Nuruddin dalam kitabnya 'al-Jamiul Latif fi Fadhli Makkah' dalam bab Adab minum air Zamzam berkata:
"Berkata seorang ulama Rahimahullah, sesiapa yang hendak meminum air Zamzam, eloklah dia mengambil bekas yang berisi air Zamzam dengan mengadap kiblat, kemudian berkata: Ya Allah, sesungguhnya telah sampai kepadaku daripada nabiMu Sallallahu 'Alaihi Wasallam, bahawa baginda bersabda:
Maka Ya Allah, aku meminum air Zamzam ini untuk............. (sebutkan apa yang dikehendaki). Selepas itu diminum seteguk,kemudian bernafas diluar bijana itu, Dan begitulah dilakukan sebanyak tiga kali. Setiap kali meneguknya dibaca Basmalah dan setiap kali selesai dibaca Hamdalah.
Beginilah cara meminum air Zamzam yang diriwayatkan daripada lbnu Abbas dan doa yang di atas dibaca ketika meminumnya.
Tidak ada air sehebat dan sebaik air zamzam didunia ini kerana air zamzam adalah air dari syurga...masyaAllah..subhanallah..hanya dia yang maha mengetahui...
Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam bersabda :
Ertinya: Air Zamzam itu diminum mengikut apa yang diniatkan atau dikehendaki." (Diriwayatkan dari Jabir, lbnu Abbas, lbnu Umar dan Muawiyah)
AIR ZAM-ZAM
AHLI SAINS JEPUN YANG MELEBIHI 500 ORANG TELAH MEMBUAT KAJIAN TENTANG AIR ZAM-ZAM MENGAKUI AIR BIASA TIDAK AKAN DAPAT MENANDINGI AIR ZAM-ZAM WALAUPUN TELAH DIOLAH DENGAN BERBAGAI CARA TETAPI TETAP TIDAK DAPAT MENANDINGI KHASIAT YANG TERDAPAT PADA AIR ZAM-ZAM.
SETELAH MENGGUNAKAN PERALATAN YANG CANGGIH UNTUK MENGUBAH KANDUNGAN AIR ZAM-ZAM, AHLI SAINS JEPUN TETAP MENGAKUI MEREKA TIDAK MAMPU MENGUBAH KANDUNGAN KHASIAT YANG TERDAPAT DALAM AIR ZAM-ZAM.
KEUTAMAAN AIR ZAMZAM yaitu banyak sekali, diantaranya :
1.. Sabda Nabi Sallollohu 'Alaihi Wasallam : "Ma-u Zamzama lima Syuribalah"
Artinya : Air Zamzam Itu Dapat Mengikut Kehendak Peminumnya.
2.. Berkata Sheih Al-Islami Sarojaddinil Balqin : "Ma-u Zamzama afdholu min ma'il kausari"
Artinya :
Air Zamzam itu lebih afdhol dari air Kausar.
3.. Melihat kedalam sumur Zamzam itu menjadi terang mata, dan menggugurkan kesalahan.
4.. "Anna ahmadabna 'abdullohil ma'rufa bisy-syarifil farrosyi bil haromis syarifil maki, hashola lahu 'aman fasyariba min maa-i zamzama biniyyatit tadawi fasyufia min zalikal
'amaa".
Artinya :
Bahwasanya Achmad bin Abdulloh yang terkenal Asy-syarif sebagai penggelar tikar di Masjidil Harom yang mulya orang Mekkah, telah mendapat baginya penyakit buta maka ia minum dari Air Zamzam dengan niat obat, maka disembuhkan dari penyakit itu.
5.. "Anna rojulan aakhoro 'amiya fasyariba minmaa-i zamzama washobba fi 'aynayhi minhu biniyyatis syifa-i fasyufiya fi asro'i waqtin"
Artinya :
Bahwasanya seorang laki-laki yang lain itu buta, maka ia minum dari air Zamzam itu dan ia menuang kannya di dua matanya dari air Zamzam itu dengan niat sembuh, lalu disembuhkan dalam waktu singkat.
6.. "La yajtami'u hua wanaru jahannama fi jaufi 'abdin abada"
Artinya : Tiada kumpul air Zamzam dan api neraka jahannam dirongga seorang hamba selamanya.
Dan jika yang hendak lebih jelas, maka lihatlah pada kitab Jama'it Thoifi halaman 263.
KAIFIAT ATAU ADAB MINUMNYA :
1.. Membaca "Bismillahir rohmanir rohim".
2.. Menghadap qiblat sebelum berdiri.
3.. Satu kali minum tiga kali nafas.
4.. Sampai kenyang.
5.. Setelah selesai maka memuji Kepada Alloh Ta'ala.
6.. Kita sebutkan dan niatkan akan segala hajat kita "Min Umurid dun yaa wal akhiroh".
Dan bacalah ini do'anya :
"Allohumma inni as aluka 'ilman naa fi'an warizqon waa si'an wasyifa'an min kulli da'in wasaqomin ya arhamar rohimin"
Dan bacalah do'a-do'a lainnya.
PERHATIAN :
Air Zamzam terpancar padanya tiga mata air :
1.. Dari jurusan Shofa.
2.. Jurusan Marwah.
3.. Jurusan Hajarul Ashwad.
Maka yang dari jurusan Hajarul Ashwad itu langsung dari Air Kausar. (sungai di Syorga).
Ahli-ahli ilmu telah meluaskan huraian mereka mengenai dengan hadis di atas. Al-Munawa Rahimahullah Ta'ala telah berkata: "Air Zam zam ialah penghulu segala air, paling mulia, paling berharga dan paling disukai. Allah Ta'ala telah memberi minum dan menolong putera kekasihnya, Nabi Ismail bin Nabi Ibrahim Alaihissalam dengan air Zamzam. Maka begitulah pertolongan yang seperti itu juga boleh diperolehi oleh orang-orang yang selepas baginda, iaitu bagi sesiapa sahaja yang meminumnya dengan niat ikhlas, termasuk juga kita. Ramai para ulama telah meminumnya kerana sesuatu hajat, dan mereka itu berhasil memperolehinya."
Disebut oleh pengarang kitab 'al-'Aqdus Sameen, 'bahawa Ahmad bin Abdillah Asy-Syarifee, seorang khadam di Tanah Haram Mekah telah meminum air Zamzam dengan niat dan tujuan untuk berubat daripada buta. Lalu (dengan izin Allah) beliau itu sembuh. Menurut pengarang kitab ini lagi, bahawa kejadian ini dikhabarkan sendiri olch gurunya, al-Fufti Abdul Rahman bin Abil Khair alFasi.
Berkata al-lmam an-Nawawi Rahimahullah sebagai mengulas hadis di atas: "Maknanya, barangsiapa yang mnum kerana sesuatu hajat, nescaya memperolehi hajatnya itu, Hal ini, telah dicuba oleh para ulama dan orang-orang saleh bagi segala hajat mereka, sama ada hajat akhirat mahupun hajat dunia, dan Alhamdulillah, semuanya telah memperolehinya." (Lihat Tahzibul Asma Wal~Lughat 3/139).
Al- 'Allamah lbnul Qayyim al-Jauziah Rahimahullah pula berkata: "Saya dan juga orang-orang lain sudahpun mencuba berubat dengan air Zamzam. Saya telah berubat dengannya dalam banyak penyakit, dan sembuh dengan izin Allah. Demikian juga saya sudah menyaksikan orang yang menggantikan makanan biasa dengan air Zamzam hampir setengah bulan atau lebih , tetapi tidak merasa lapar. Bahkan dia juga tawaf bersama orang ramai, mampu menggauli isterinya dan berpuasa."
Menambah lagi al-'Allamah: "Telah berlaku kepada diri saya sewaktu di Mekah, saya jatuh sakit, dan pada masa itu benar-benar ketiadaan ubat dan doktor. Maka saya pun berubat sendiri dengan al-Fatihah. Saya ambil air Zamzam, dan saya bacakan di atasnya berulang kali, kemudian saya minum, lalu saya mendapati kesembuhan yang sempurna. Semenjak itu saya melakukannya atas banyak penyakit dan semuanya memberi sebesar-besar manfaat." (Lihat Zadul Ma'ad 4/718)
Berkata pula AI-Hakim: "Bahawa Abu Bakar Muhammad bin Jaafar telah bercerita tentang diri lbnu Khuzaimah(lbnu Khuzaimah ialah seorang ilmuan besar), katanya: "Saya telah mendengar orang bertanya kepada lbnu Khuzaimah: "Dari manakah tuan memperolehi ilmu? " Menjawab lbnu Khuzaimah: "(Bukankah) Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallain pernah bersabda: " Air Zamzam itu diminum mengikut apa yang diniatkan? "" (Lihat Sairul A'Iam anNubala14/370).
AI-Jalal as-Suyuti juga turut menceritakan tentang dirinya, katanya: "Dengan memuji Allah Ta'ala, saya sudah musafir ke negeri-negeri Syam, Hijaz, Yaman, India dan Maghribi. Apabila saya menunaikan haji, saya telah minum air Zamzam bagi beberapa perkara yang berikut, antaranya:
◦Agar saya sampai (mahir) dalam ilmu fiqeh sehingga mencapai mertabat Asy-Syeikh Sirajuddin al-Bulqini.
◦Dalam ilmu hadis sehingga saya mencapai mertabat al-Hafiz lbnu Hajar.
Adapun semua ini saya sebutkan demi mengingati nikmat Allah Ta'ala ke atas diri saya, bukannya untuk bermegah-megah. Kerana apalah yang ada untuk dimegahkan didunia ini, sedang saat kembali semakin dekat dan ubanpun mulai subur." (Lihat Husnul Muhadharah 1/215 dan 2/296).
Jika diperhatikan dengan sehalus-halusnya keterangan di atas, maka nyatalah yang amat mustahak itu ialah niat dan keimanan yang seikhlas-ikhlasnya untuk mengiringi perbuatan minum itu. Tidak memadai setakat minum semata-mata tanpa niat dan tanpa yakin terhadap iradat dan kudrat Allah yang menunaikan hajat kita. Kerana itu minum yang kosong daripada niat dan keyakinan mungkin sahaja tidak mendatangkan hasil, sesuai dengan maksud dan tujuan hadis yang disebutkan di atas.
ADAB MEMINUMNYA
Terdapat beberapa adab atau peraturan bagaimana meminum air Zamzam itu, antaranya:
Daripada Abdullah bin Abi Mulaikah, katanya: Seorang laki-laki telah datang menemui lbnu Abbas. Lalu bertanya lbnu Abbas: "Tuan datang dari mana?" Lelaki itu menjawab: "Saya baru lepas minum air Zamzam".Tanya lbnu Abbas lagi: "Adakah tuan minum itu mengikut cara yang sepatutnya'?" Lelaki itu tidak menjawab, sebaliknya bertanya pula kepada lbnu Abbas: "Bagaimanakah carariya wahai lbnu Abbas?" Maka lbnu Abbas pun menjelaskan: "Apabila minum air Zamzam hendaklah menghadap kiblat, sebutkan nama Allah (baca Bismillah) dan bernafas di luar bijana ,kemudian baru teguk lagi,dan (sesudah selesai minum) ucapkan pujian kepada Allah (baca Alhamdulillah). Sesungguhnya Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam ada bersabda: "Perbezaan diantara kita dan orang ramai (kaum munafik) ialah bahawa mereka itu tidak suka meneguk (minum) air zamzam." (Hadis riwayat Addara Qutni dan lbnu Majah).
Daripada 'Ikramah meriwayatkan, bahawa adalah lbnu Abbas Radhiallahu Anhuma apabila minum air Zamzam beliau berdoa (ertinya) : "Ya Allah ya Tuhanku! Aku bermohon kepadaMu supaya dikurniakan ilmu yang memberi manfaat, rezeki yang luas dan kesembuhan daripada segala penyakit." (Diriwayatkan oleh ad-Dara Qutni dan lbnu Majah).
Dalam bahasa Arabnya doa itu berbunyi:
Menurut riwayat, lbnu Abbas adalah terkenal seorang sababat yang sangat mendalam ilmunya, luas rezekinya dan tidak pernah sakit kecuali penyakit tua.
Syeikh Jamaludin Muhammad Jarullah bin Muhammad Nuruddin dalam kitabnya 'al-Jamiul Latif fi Fadhli Makkah' dalam bab Adab minum air Zamzam berkata:
"Berkata seorang ulama Rahimahullah, sesiapa yang hendak meminum air Zamzam, eloklah dia mengambil bekas yang berisi air Zamzam dengan mengadap kiblat, kemudian berkata: Ya Allah, sesungguhnya telah sampai kepadaku daripada nabiMu Sallallahu 'Alaihi Wasallam, bahawa baginda bersabda:
Maka Ya Allah, aku meminum air Zamzam ini untuk............. (sebutkan apa yang dikehendaki). Selepas itu diminum seteguk,kemudian bernafas diluar bijana itu, Dan begitulah dilakukan sebanyak tiga kali. Setiap kali meneguknya dibaca Basmalah dan setiap kali selesai dibaca Hamdalah.
Beginilah cara meminum air Zamzam yang diriwayatkan daripada lbnu Abbas dan doa yang di atas dibaca ketika meminumnya.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar