FAKULTI GUNAAN DAN SAINS SOSIAL
SEMESTER 1/ TAHUN 2014
HMEF5014
METODOLOGI PENYELIDIKAN PENDIDIKAN
TUTOR : DR. AHMAD ISKANDAR
PROGRAM : SARJANA PENGAJIAN ISLAM
NAMA : MUHAMMAD KAMAL BIN SULAIMAN
NO. KAD PENGENALAN : A 2931438
NO. TELEFON : 019-6279108
E-MEL : leo.kamal@yahoo.com
PUSAT PEMBELAJARAN
: PP MELAKA
1.0 PENDAHULUAN
PENGGUNAAN
PERISIAN KEMENTERIAN PELAJARAN MALAYSIA DALAM KELAS
PPSMI. Jurnal: Pemimpin Jurnal IPK. Tahun Penerbitan: 2007.
Penerbit: Non-ISI/ Non- SCOPUS Cited Publication, Jilid 7, Halaman 59-76, 15
Halaman, Maziah Mohammad Sathiarmoorthy Kannau (PhD)
1.1.1 OBJEKTIF
KAJIAN
Objektif kajian ini adalah untuk mengenal pasti tahap keberkesanan
penggunaan perisian oleh guru–guru PPSMI di
dua buah sekolah luar bandar di negeri Johor. Tinjauan faktor- faktor seperti
kompetensi literasi komputer di kalangan guruguru yang terlibat dengan PPSMI, pengalaman
mengajar guruguru, faktor masa,
penglibatan pihak pentadbiran dan masalah-masalah lain yang dihadapi dalam
penggunaan perisian di peringkat sekolah. Selain itu, objektif lain juga adalah
bagi mengkaji sama ada terdapat hubungan yang baik antara kompetensi literasi
komputer yang dipakai dengan perisian yang telah diwajibkan oleh KPM.
1.1.2 TEORI
Kajian ini
menggunakan model teoritikal Bronson (1992) yang menggunakan kelebihan teknologi dalam pengajaran dan pembelajaran.
Model ini merupakan sebuah keadaan pengajaran dan pembelajaran yang interaktif
menggunakan teknologi sepenuhnya dengan menggunakan teknologi terkini. Para
pelajar boleh belajar terus dari pengkalan data, sistem pakar, tutor
cerdas atau pelajar lain secara formal.
1.1.3 KONSEP
Konsep kajian ini adalah jelas seperti pada Rajah 1:
Model Ubahsuaian Bronson untuk penggunaan perisian dalam pengajaran. Guru dan
teknologi seharusnya bergandingan, iaitu teknologi sebagai penyampai maklumat
kepada pelajar dan guru membuat perancangan proses pengajaran dan pembelajaran.
Ia adalah suatu teori yang ideal (Heinich, 1993). Konsep disini meliputi
kompetansi literasi komputer, pengalaman, faktor masa, penglibatan pihak
pentadbiran dan faktor-faktor lain terhadap para guru untuk penggunaan
perisisian dalam pengajaran dan pembelajaran murid.
Rajah 1: Model Ubahsuaian Bronson untuk penggunaan perisian dalam pengajaran
1.1.4 PERBINCANGAN
Perbincangan utama kajian ini adalah untuk melihat
perhubungan kompetensi literasi komputer dengan tahap penggunaan perisian oleh
guru-guru PPSMI. Serta perbezaan tahap penggunaan perisian mengikut
pengalaman guru. Begitu juga perhubungan
faktor masa dengan tahap penggunaan perisian. Perhubungan diantara penglibatan
pihak pendadbiran sekolah dengan tahap penggunaan perisian di kelas. Ditambah
lagi tentang masalah lain yang dihadapi oleh responden dalam penggunaan
perisian didalam kelas, beserta cadangan yang diberikan oleh pengkaji.
1.1.5 METHODOLOGI
Kajian ini yang dijalankan di dua buah sekolah luar bandar
yang terletak di daerah Segamat, Johor dan merupakan sekolah menengah gred A.
Kumpulan sasaran adalah seramai 45 orang guru PPSMI yang terdiri daripada
guru-guru yang mengajar mata pelajaran Sains, Matematik dan bahasa Inggeris.
Persampelan dengan menggunakan
borang soal selidik dan pemilihan dibuat secara persampelan bersengaja. Seramai
45 orang guru-guru PPSMI terdiri daripada pelbagai kaum, kelayakan, umur dan pengalaman
mengajar telah mengisi boring soal selidik berkenaan.
1.1.6 EVIDENS
Terdapat
evidens dalam kajian ini namun tidak berapa signifikan, iaitu (p>0.05)
dimana terdapat perbezaan tahap penggunaan perisian berdasarkan pengalaman mengajar.
Pengkaji menggunakan model Bronson bagi menggambarkan faktor-faktor yang
mempengaruhi tajuk perbincangan dengan kurangnya evidens. Kajian ini dibuat
hanya berdasarkan hasil pemantauan oleh Pusat Perkembangan Kurikulum (PPK) terhadap
pencapaian murid dalam mata pelajaran Sains, Matematik dan Bahasa Inggeris
tidak begitu memberansangkan berbanding usahausaha dan peruntukan besar
yang dibelanjakan oleh pihak kerajaan. Peratus kelulusan pelajar
tingkatan 1 dalam ketiga-tiga mata pelajaran tersebut pada tahun 2004 adalah
antara 69.8% hingga 72.2% manakala mata pelajaran sains dan bahasa Inggris
menunjukkan jurang perbezaan yang besar antara skor murid luar bandar
dan skor murid di bandar.
1.1.7 NILAI IMPLICIT
Kurikulum
mata pelajaran Sains dan Matematik telah digubal dengan menggalakkan penggunaan
ICT yang boleh menjadikan pengajaran dan pembelajaran Sains dan Matematik lebih
menarik dan berkesan.
Ini kerana dengan penggunaan perisian secara berkesan akan
dapat meninggkatkan minat serta pencapaian murid dalam pembelajaran. Bagi
memastikan pembangunan dan keberkesanan penggunaan perisian di sekolah adalah wajar
bagi pihak pentadbiran melihat factor-faktor seperti kompetensi literasi komputer
di kalangan guru-guru PPSMI, pengalaman guru mengajar, faktor masa, penglibatan
pihak pentadbiran dan masalah-masalah lain yang guru-guru tersebut hadapi dalam
penggunaan perisian agar guru-guru agar benar-benar dapat membantu menarik
minat murid yang akhirnya dapat meningkatkan pencapaaian pembelajraan
mereka semasa P&P didalam kelas.
Diharapkan dengan peningkatan penggunaan perisian secara
berkesan dalam pengajaran guru mampu menjadikan mata pelajaran Sains dan
Matematik lebih menarik serta dapat memupuk minat murid terhadap mata
pelajaran ini.
1.1.8 LITERATUR
KAJIAN
Tiada
literatur dalam kajian ini secara khusus, kerana variabel-variabel satu sama
lain sangat kurang perhubungan. Antaranya variable kompetansi literasi
komputer, pengalaman, faktor masa, penglibatan pihak pentadbiran, faktor-faktor
lain.
1.1.9 SUMBANGAN
Kajian ini telah memberikan sumbangan terhadap
perkembangan ilmu dalam disiplin berkenaan, terutama setelah Kementerian
Pelajaran Malaysia ( KPM ) telah mengambil arah tuju yang sangat baik
dalam menyediakan pendidikan Sains dan
Matematik pada peringkat awal dimana ianya akan dapat menjamin sebuah
masyarakat berpengetahuan serta mampu berdaya saing di kawasan Asia dan
antarabangsa. Hari ini bahasa Inggeris telah dianggap masyarakat dunia
sebagai bahasa ilmu dan bahasa komunikasi antarabangsa. Semenjak pelaksanaannya
pada tahun 2003, telah ada kajian-kajian dibuat mengenai PPSMI sama ada terhadap keberkesanan,
kepentingan, kelemahan dan lain-lain. Maka kajian ini sangat memberikan
nilai positif dalam pelaksanaan PPSMI, contohnya pihak pentadbiran sekolah
perlu menyediakan prasarana yang baik untuk pelaksanaan PPSMI di sekolah.
Begitu juga bagi pihak kementerian pelajaran perlu merancang dan
menyediakan program intervensi bagi guru-guru PPSM, begitu juga pihak KPM
perlu menyediakan prasarana dan memastikan dengan betul-betul setiap prasarana
boleh dipakai 100 persen.
Kajian ini dapat menjadi panduan
kepada pihak-pihak yang terlibat seperti Kementerian Pelajaran Malaysia,
Jabatan Pelajaran Negeri dan pihak sekolah untuk merancang program program
intervensi yang sesuai bagi menjamin pelaksanaan dasar PPSMI ini dapat berjalan
dengan lancar.
Menurut Philip (2006) kejayaan
pengajaran dan pembelajaran bukan hanya terletak di atas sejauh mana
dasar, galakan, teknologi dan kemudahan prasarana yang dibekalkan.
Kebijaksanaan, semangat kesungguhan dan iltizam yang tinggi guru-guru amat
diperlukan bagi menjamin pelaksanaan dasar PPSMI ini berjaya mencapai matlamat
yang telah ditentukan. Ditambah pula dengan peranan guru-guru pakar dan
berpengalaman serta mahir dalam menggunakan kompetansi literasi
komputer. Guru pakar ialah golongan professional yang mewujudkan
kuasa dalam diri mereka sendiri (Mohd. Fauzi, 2005). Pengajaran dan
Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) ialah nama rasmi
bagi satu dasar pendidikan Malaysia yang menetapkan bahasa Inggeris
menggantikan bahasa kebangsaan sebagai bahasa perantara mata pelajaran Sains dan
Matematik di semua peringkat pendidikan. Dasar PPSMI sering menjadi
isu perdebatan yang hangat semenjak dilaksanakan pada tahun 2003. Akhirnya
pada 8 Julai 2009,dasar ini telah dimansuhkan sepenuhnya pada tahun 2012 seperti
yang diumumkan oleh YAB Menteri Pelajaran Tan Sri Muhyidin bin Yassin setelah
kajian mendalam dilakukan. Menurut Jamilah dan Norashimah (2005), penglibatan guru
dalam proses pembuatan keputusan terutamanya dalam pengurusan kurikulum
sekolah bermakna kepakaran mereka sebagai pelaksana kurikulum akan dimanfaatkan.
Guru sebagai pelaksana juga perlu diberi peluang menjadi pembuat dasar
pendidikan, ini akan membantu sesuatu dasar itu berjaya
dengan lebih cemerlang.
Bahasa Melayu adalah bahasa
kebangsaan, sehubungan dengan itu, rakyat Malaysia hendaklah yakin bahawa
bahasa Melayu adalah bahasa ilmu berperanan sebagai pengantar ilmu pengetahuan
atau sebagai alat menyampaikan ilmu seperti ilmu sains teknologi, kejuruteraan,
kedoktoran dan undang undang di samping sastera dan agama (Siti Kahiriah,
2012). Pemansuhan dasar PPSMI diharap dapat memartabatkan bahasa
Melayu sebagai bahasa ilmu. Kajian semula pendidikan sedang
hebat dijalankan oleh pihak kerajaan bagimerancakkan transformasi
pendidikan negara. Sehubungan dengan itu, Pelan Pembangunan Pendidikan
Malaysia (PPPM) dilancarkan pada tahun 2012. Pelaksanaan
selama 13 tahun bermula 2013 hingga 2026 untuk
menjamin pendidikan di Malaysia bertaraf antarabangsa (Mohd. Nasiruddin,
2012). Oleh yang demikian, kajian- kajian pendidikan amat
diperlukan dalam merealisasikan matlamat ini termasuklah kajian ini yang amat penting bagi bidang pendidikan
pada masa tersebut.
1.1.10 STAIL
Kajian ini menggunakan bahasa yang tinggi dan sukar untuk
dipahami oleh orang awam bahkan ahli ilmu. Ada sedikit kesalahan dalam
penulisan dan segi bahasa dan tulisan seperti :
Beberapa
kekurangan daripada segi bahasa seperti berikut: Penggunaan kata hubung yang salah contohnya penggunaan dari dan daripada,contohnya
di muka surat 7 baris kedua ' hasil dari kajian...' sepatutnya ' hasil
daripada kajian... '
Penggunaan huruf besar yang salah di beberapa perkataan
seperti di Daerah Segamat ,daerah sepatutnya huruf kecil. Terdapat ayat yang
sukar difahami, contohnya di muka surat 4 dalam kerangka konsep kajian, iaitu teknologi
sebagai penyampai maklumat kepada pelajar dan guru membuat
perancangan dan perancang proses pengajaran dan pembelajaran. Terdapat juga susunan
penerangan yang tidak teratur, contohnya dalam menulis mengenai 'alat
kajian' (muka surat 6). Jadual 2 sepatutnya ditulis mengikut susunan iaitu A,
B, C, D dan E supaya mudah untuk dibaca dan difahami. Begitu juga di muka surat
7 'Analisis Data'. Penerangan penulis tidak mengikut susunan menyebabkan
terdapat kejanggalan apabila bahagian C diletakkan di ayat terakhir, bukan
bahagian E. Sementara di muka surat 8, perhubungan di antara tahap
penggunaan perisian mengikut pengalaman guru di asingkan antara dapatan kajian
dan perbezaan. Sepatutnya kedua-dua perkara tersebut dijelaskan dalam
perenggan yang sama supaya mudah difahami.
1.1.11 RUMUSAN
Berdasarkan kajian, perhubungan di antara pengalaman
mengajar guru dengan tahap penggunaan
perisian di dalam kelas menunjukkan majority responden ( 42.2%) adalah guru-guru
yang mengajar antara 0 – 5 tahun , 40.0% guru-guru mengajar lebih
daripada 10 tahun dan hanya 17.8% guru-guru yang berpengalaman mengajar antara
6 – 10 tahun.
Hasil ANOVA menunjukkan bahawa
nilai F bagi ANOVA adalah 0.231 dan perbezaan ini tidaklah
signifikan( p>0.05) Perhubungan di antara kompetensi literasi komputer guru
dengan tahap penggunaan perisian di dalam kelas menunjukkan pekali
Korelasi, r = 0.133 bermakna terdapat hubungan yang
lemah di antara kompetensi literasi komputer dengan tahap penggunaan perisian.
Perhubungan di antara faktor masa dengan tahap penggunaan perisian di kalangan
guru pula menunjukkan pekali Kolerasi, r = - 0.204. Ini
menunjukkan hubungan yang lemah diantara faktor masa dengan tahap penggunaan
perisian. Kolerasi yang negatif menunjukkan penggunaan perisian akan
bertambah seandainya situasi kekurangan masa dapat dikurangkan dikalangan
responden. Walaupun faktor masa mempunyai hubungan yang lemah namun masalah utama
dalam faktor kekangan masa yang menjadi penghalang terbesar adalah banyak masa diperlukan
untuk perancangan pelajaran menggunakan perisian di dalam kelas dengan min sebanyak
3.22. Perhubungan di antara penglibatan pihak pentadbiran sekolah dengan tahap
penggunaan perisian di dalam kelas menunjukkan pekali Kolersi, r = 0.195.
Ini menunjukkan hubungan antara keduanya adalah lemah. Walau bagaimana pun,
kajian juga mendapati seramai 8.9% (4 orang) guru tidak
pernah merujuk kepada pembantu teknikal sekolah, 55.6% (25 orang) guru
merujuk kepada pembantu teknikal sekolah dan selebihnya iaitu 35.5% (16 orang)
guru kerap merujuk kepada pembantu teknikal atau pakar komputer di sekolah.
Terdapat juga masalah-masalah lain yang dihadapi oleh guru-guru
PPSMI dalam penggunaan perisian di peringkat sekolah , masalah-masalah ini merujuk kepada jadual di
bawah :
Jadual
2 : Masalah-masalah lain dalam penggunaan perisian di
dalam kelas.
Bil
|
Masalah
|
Frekuansi
|
Peratus
|
1
|
Kandungan dan penyampaian
|
34
|
75.6
|
2
|
Gangguan masa pengajaran
|
16
|
35.4
|
3
|
Ketersediaan peralatan
|
12
|
26.7
|
4
|
Bekalan elektrik
|
11
|
24.4
|
5
|
Sokongan teknikal
|
8
|
17.8
|
6
|
Penyediaan tempat/kelas
|
6
|
13.3
|
2.0 PERBINCANGAN MENGENAI ARTIKEL
Dalam kajian ini dapat ditemukan beberapa kelemahan seperti:
Perbezaan tahap penggunaan perisian mengikut pengalaman mengajar didapati
tidak signifikan (p > 0.05 ). Begitu
juga perhubungan di antara penglibatan pihak pentadbiran sekolah dengan
tahap penggunaan perisian di dalam kelas terdapat adanya
kolerasi yang lemah tetapi positif ( pekali korelasi,
r = 0.195) Sedangkan perhubungan di antara tahap
penggunaan perisian dengan kompetensi literasi komputer diperolehi
hubungan yang positif tetapi lemah (pekali korelasi, r
= 0.133). Dan perhubungan tahap penggunaan perisian dengan
faktor masa mempunyai hubungan yang
lemah (pekali kolerasi, r = - 0.204).
Kajian ini membuktikan bahawa tiada
unsur-unsur dan faktor-faktor yang kuat yang ditunjukkan oleh penulis yang
memberikan kesan yang jelas kepada tajuk kajian itu sendiri. Ia juga
membuktikan tahap penggunaan perisian yang dijalankan di sekolah-sekolah
sekarang ini masih boleh dilaksanakan dengan baik dengan kerjasama pihak-pihak
yang terbabit, namun yang lebih utama adalah faktor seorang guru yang profesional
dalam mengajarkan kepada murid-muridnya. Kerana guru guru yang cemerlang
akan membantu sekolah mencapai visi dan misi
sekolah dan seterusnya merealisasikan Falsafah Pendidikan Negara dan
menjayakan Pelan Induk Pembangunan Pendidikan (PIPP). (Norbi, 2011) .
Literatur kajian
juga perlu lebih diperkukuhkan lagi, agar kualiti kajian lebih outentik dan
mempunyai dasar yang kuat. Terdapat beberapa kelemahan dari segi gaya bahasa,
penulisan, penyusunan ayat dan kelemahan dari segi turutan penyampaian isi. Perkara
ini boleh ditambahbaikkan dengan menggunakan
kaedah tatabahasa yang betul menurut DBP.
Kesalahan bahasa
merujuk kepada bentuk bahasa yang binaannya menyalahi
peraturan yang telah ditetapkan. Hal ini berlaku kerana kealpaan,
ketidakfahaman atau kejahilan pengguna terhadap peraturan dan
tatabahasa yang ada (Ahmad Khair, 2012).
Dalam segi artikel secara amnya boleh juga ditambahbaikkan dengan
memperkemas lagi cara penyampaian dan susunan idea yang sistematik agar mudah
difahami. Paling penting adalah penulis perlu mengemukakan evidens yang amat
kukuh sebelum meletakkan semua faktor di dalam kajian, bukti yang kukuh dalam
perhubungan antara pelaksanaan perisian didalam kelas dengan faktor-faktor yang
dikemukakan akan lebih dipercayai dan lebih besar pengaruhnya. Begitu juga
kajian ini perlu melihat faktor-faktor perbezaan antara kawasan kampung dengan
bandar, kerana perbezaan antara kampung dengan bandar sangat ketara contohnya
bahasa inggeris sangat mudah didapati tertulis
di papantanda-papantanda dan amat berbeza dengan kawasan kampung. Kajian ini juga
perlulah dibuat dengan skala lebih meluas dan perlu mengkaji adakah alat-alat
yang diberi disekolah itu samaada yang dipakai telah mendapati sertifikasi yang
terbaik, kualiti yang baik, dan bagaimana peralatan itu disimpan, misalkan
adanya alat, tapi sebenarnya elektrik tidak berfungsi dengan baik. Prasarana
tidak boleh diabaikan, elektrik dan lain-lain; hal ini perlu ditambahbaikkan
lagi dalam kajian ini. Seharusnya diberikan lebih banyak lagi ruang dan masa
dalam kajian ini. Kerana sepertinya ia
tidak jelas dengan perkara-perkara yang dilibatkan.
3.0 CADANGAN:
Kajian ini memberikan indikasi bahwa fokus kajian boleh
merujuk kepada prestasi pencapaian dalam
meningkatkan prestasi akademik terutama bagi mata pelajaran Sains dan Matematik
serta bahasa Inggeris secara berskala dan berkesinambungan. Punca bagi masalah
adalah adakah dengan penguasaan bahasa Inggeris yang sederhana disekolah, para pelajar mampu memahami Sains dan
Matematik dalam bahasa Inggeris?
Tidak terkecuali peranan guru
bahasa Inggeris dalam pelaksanaan PPSMI di sekolah, apa yang telah dilakukan
oleh guru-guru mentor ini sehingga dapat memberikan sumbangan yang signifikan
bagi prestasi akademik pelajar bagi mata pelajaran Sains dan Matematik.
Sebagaimana menurut Sahlah (2005) bahwa istilah 'mentoring dan coaching'
sering digunakan dalam situasi yang saling berkait rapat
dengan tugas membimbing sesuatu kemahiran (Salhah, 2005). Namun yang lebih
penting lagi hala tuju kedepan agar guru-guru bahasa Inggeris lebih berkerja
sama lagi dengan para guru yang mengajar mata pelajaran Sains dan Matematik,
kerana dengan pengenalan secara awal dalam mata pelajaran bahasa Inggeris akan
sangat membantu bagi guru-guru PPSMI dalam menjalankan tugas mereka dengan
baik. Hal ini akan membawa kepada arah bahwa para pelajar lepasan PPSMI ini
adakan lebih berjaya dalam dunia pendidikan global yang lebih menantang untuk
masa-masa yang akan datang.
Mengingat kembali segala pembelanjaan yang telah dikeluarkan
oleh kerajaan Malaysia setiap tahun dalam jumlah yang besar kepada sektor
pendidikan, kos ini diharapkan akan memberikan impak yang sepadan dengan pengeluaran.
Pengeluaran dana yang besar ini bersesuaian dengan cita-cita dan hala tuju
negara untuk menjamin para rakyatnya berpengetahuan serta mampu bersaing di era
global.
4.0 PENUTUP
Kajian ini menyatakan perhubungan antara setiap variable
dengan yang lain, seperti perhubungan kompetensi literasi komputer, pengalaman
mengajar guru, faktor masa dan penglibatan pihak pendadbiran sekolah dengan
tahap penggunaan perisian dalam masalah-masalah lain yang dihadapi seperti
kandungan dan penyampaian perisian, gangguan masa pengajaran, ketersediaan
peralatan, bekalan elektrik, sokongan teknikal, penyediaan tempat/kelas. Hasil
kajian ini menunjukkan nilai yang kurang signifikan satu variable dengan yang
lain. Walaupun demikian diharapkan kajian ini akan terus dikembangkan lagi
untuk kajian yang mendatang dengan membuat perbandingan sekala besar di merata
sekolah di kawasan Malaysia. Kajian lanjutan dan lebih mendalam diharapkan akan
memberi manfaat kepada sekolah-sekolah, Pejabat Pelajaran Daerah, Jabatan
Pelajaran Negeri, Kementrian Pelajaran Malaysia dan meningkatkan penggunaan
perisian secara berkesan dalam pengajaran guru dalam mata pelajaran Sains dan Matematik
dan Bahasa Inggeris. Penguasaan
teknologi dan menggunakannya dengan professional diharapkan dapat meningkatkan
lagi kualiti para pelajar terutama dalam mata pelajaran Sains, Matematik dan
Bahasa Inggeris sekaligus mejadikan para pelajar semakin maju. Sebagaimana
harapan sebuah negara yang menginginkan rakyatnya berilmu dan berakhlak mulia,
terutama sekali di era global pada abad 21.
BIBILIOGRAFI
Ahmad,
K.M.N. (2012). Kesalahan dalam bahasa Melayu. Pelita Bahasa. Utusan
Printcorp Sdn. Bhd. DBP. 16-17
Heinich,
R. (1993). Instruction media and new technologies of instruction. New
York. Macmillan Publishing Co.
Jamaliah,
A. H. & Norashimah, I. (2005). Pengurusan dan kepimpinan pendidikan.
Penerbit Universiti Putra Malaysia.205.
Nasiruddin,
M. A. N. (2012). Merancakkan transformasi pendidikan negara. Kajian semula
pendidikan. Dawama Sdn. Bhd. Dewan Masyarakat.8-10
Norbi
Husin (2011). Memecah masalah (soal jawab guru). Utusan publications &
distribution Sdn. Bhd.13.
Salhah
Abdullah & Ainon Mohd. 2005. Guru sebagai mentor, Percetakan Zafar Sdn.
Bhd. ,5– 7.
Siti
Khairiah Mohd. Zubir (2012,Ogos). Memartabatkan bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu.
Pelita Bahasa.Utusan Printcorp Sdn. Bhd. DBP.12.
Philip
ak Pupur.(2006). Jurnal Penyelidikan Tindakan Tahun 2006. Jilid 1/ Kerjasama
IPBL dengan PPG Sri Aman dan PPDK Serian, JPN Sarawak. laman sesawang : http://www.ipbl.edu.my/BM/penyelidikan/JurnalActionResearch/2006/10%20
Philip.pdf
Tidak ada komentar:
Posting Komentar