Selasa, 08 Juli 2014

SERANGAN PEMIKIRAN YANG MEMBAHAYAKAN BAGI UMMAT ISLAM




SERANGAN PEMIKIRAN YANG MEMBAHAYAKAN BAGI UMMAT ISLAM

1.0  PENDAHULUAN
Musuh-Musuh Islam tidak akan pernah diam dalam menyesatkan dan membawa ummat Islam terpesong dari ajaran yang sebenar, sebagaimana firman Allah ta`ala:
وَلَن تَرْضَى عَنكَ الْيَهُودُ وَلاَ النَّصَارَى حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ قُلْ إِنَّ هُدَى اللّهِ هُوَ الْهُدَى وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءهُم بَعْدَ الَّذِي جَاءكَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَكَ مِنَ اللّهِ مِن وَلِيٍّ وَلاَ نَصِيرٍ
Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak sekali-kali akan bersetuju atau suka kepadamu (wahai Muhammad) sehingga engkau menurut ugama mereka (yang telah terpesong itu). Katakanlah (kepada mereka): "Sesungguhnya petunjuk Allah (ugama Islam itulah petunjuk yang benar". Dan demi sesungguhnya jika engkau menurut kehendak hawa nafsu mereka sesudah datangnya (wahyu yang memberi) pengetahuan kepadamu (tentang kebenaran), maka tiadalah engkau akan peroleh dari Allah (sesuatupun) yang dapat mengawal dan memberi pertolongan kepada mu.
            Salah satu agenda musuh kepada ummat Islam adalah dengan serangan pemikiran. Dari sudut bahasa, Ghazwatul (غزوة) bermaksud serangan dan fikri (الفكري) bermaksud pemikiran. Justeru itu, Ghazwatul Fikri atau Ghazwah Al-Fikri (غزوة الفكري) bermaksud serangan pemikiran. (Mu’jam Al-Wasit, 2004, hal:658).   Menurut M. Hanafi Ma`sum serangan pemikiran adalah upaya-upaya gencar pihak musuh-musuh Allah subhanahu wata’ala untuk meracuni pikiran umat Islam agar umat Islam jauh dari Islam, lalu akhirnya membenci Islam, dan pada tingkat akhir Islam diharapkan habis sampai ke akar-akarnya. Upaya ini telah berlangsung sejak lama dan terus berlanjut hingga kini.
Sebahagian ulama menyatakan bahwa perang pemikiran adalah kumpulan dari segala syak wasangka serta perkara-perakara yang tidak jelas kemudian dimasukkan kedalam sebuah keyakinan secara keilmuan, sehingga masuk kedalam akal-akal ummat Islam dengan cara yang berbeza-beza dan dengan cara yang pelbagai, yang bertujuan untuk meragukan orang-orang Muslim dalam agama mereka serta peradaban mereka dan para tokoh-tokoh mereka, yang bertujuan untuk menaklukkan mereka untuk tunduk dibawah musuh mereka dan tujuan-tujuannya.
Dari segi istilah, Ghazwatul Fikri bermaksud penggunaan wasilah-wasilah tertentu yang bukan ketenteraan yang digunakan oleh Nasrani dan  lain-lain musuh Islam untuk menghapuskan cara hidup islam serta memalingkan dan melalaikan orang-orang islam daripada berpegang dengan Islam.  Ada yang mengatakan Ghazwul fikri dimulai ketika kaum salib dikalahkan dalam sembilan kali peperangan besar. Kemenangan kaum muslimin tersebut sangat spektakuler, sebab pasukan muslim yang diterjunkan dalam pertempuran berjumlah sedikit. Pasukan Khalid bin Walid, misalnya pernah berperang dengan jumlah tentara sekitar 3000 personil, sedangkan pasukan Romawi yang dihadapi berjumlah 100.000 personil, hampir 1 berbanding 35.
 Sesungguhnya pertikaan dan perang pemikiran dan kebudayaan dalam dunia Islam bukanlah sesuatu yang baru, bahkan ia lahir semenjak lahirnya risalah Islamiah yang dibawakan oleh Nabi Muhammad, akan tetapi orang-orang muslim yang sihat tidak terpengaruh dengan tipudaya mereka sebarkan, sehinggalah jiwa-jiwa orang-orang muslim yang lemah, yang tiada perlawanan dari segi ruh, sehingga menyerang diri seorang muslim, sehingga ternampaklah pengaruh serangan pemikiran dan kebudayaan dan bahayanya (Prof Dr Muhammad Abdul Latif, 2002).
Ummat Islam harus selalu berjaga-jaga daripada musuh-musuhnya, yang selalu bekerja siang dalam malam dalam menghancuran Islam. Mereka tidak akan pernah lelah sehingga melihat ummat Islam terpecah-pecah. Orang-orang yang tersesat adalah mereka yang terpengaruh dengan pemikiran-pemikiran yang tidak selari dengan apa yang diperintahkan oleh Allah untuk menjadi insan yang rabbani. Mereka tidak lagi mengikut Aqidah yang sudah digariskan oleh mayoriti ummat Islam iaitu Ahlissunnah waljama`ah.  Syaitan adalah musuh yang amat nyata, mereka akan menghasut manusia agar selalu tergelincir daripada jalan yang lurus, manusia-manusia yang tergelincir ini terus sahaja menyerbarkan pemahaman mereka agar manusia sama-sama satu meja dengan mereka, sehingga menjadi orang-orang yang tersesat.
2.0  SASARAN SERANGAN PEMIKIRAN

I.                   Kaum Remaja
Dunia remaja adalah dunia yang penuh dengan kekuatan dan sumber yang baik bagi sesebuah negara. Jika para pemuda dan pemudinya baik maka negara tersebut bagus dan kuat. Jika rosak maka rusakkan lah sebuah negara. Tegaknya Islam tidak terlepas dari peranan remaja, seperti Ali Bin Abi Thalib, Ibnu Mas`ud, Zaid Bin Harithah dan lainnya. Rasulullah mendidik para remaja ini sehingga menjadi pemimimpin yang tangguh dikemudian hari. Sebagaimana sebuah perkataan “Semangat pemuda itu dapat meruntuhkan gunung Uhud”
Menurut Ibnu Kathir dalam tafsirnya bahwa al-quran banyak mengisahkan perjuangan para nabi dan Rasul A.S yang kesemuanya adalah orang-orang terpilih daripada kalangan pemuda yang berusia sekitar empat puluhan. bahkan ada di antara mereka yang telah diberi kemampuan untuk berdebat dan berdialog sebelum umurnya genap 18 tahun. berkata ibnu abbas R.A. Tak ada seorang Nabi pun yang diutus allah, melainkan dia dipilih di kalangan pemuda sahaja (yakni 30-40 tahun). begitu pula tidak seorang ‘alim pun yang diberi ilmu, melainkan ia (hanya) dari kalangan pemuda". kemudian ibnu abbas membaca firman allah swt: "mereka berkata: kami dengan ada seorang pemuda yang mencela berhala-berhala ini yang bernama ibrahim"
Dengan mengetahui betul pemuda sebagai aset sebuah negara, maka musuh-musuh Islam dengan berbagai cara memperdaya mereka, salah satunya dengan hiburan, memakai barang-barang terlarang seperti pemakaian dadah dengan segala jenis-jenisnya, meninggalkan dunia keislaman seperti bertalaqqi belajar dengan guru agama. Sebahagian mereka terlena dengan hiburan-hiburan yang melalaikan seperti fanatik bola sepak, motor, minuman keras, dan kepada sex bebas.
Ketika ini dianggarkan lebih 400,000 remaja Islam terjebak dengan penagihan dadah dan ini bermakna negara kehilangan 400,000 pemimpin generasi akan datang. Keadaan bertambah buruk apabila kerajaan terpaksa mengeluarkan perbelanjaan besar untuk memulihkan mereka kembali. Ini tidak termasuk mereka yang ketagih arak, melacur, terbabit dengan kegiatan kongsi gelap, punk dan gejala sosial lain. (wordpress.com, 2008)
II.                Orang Islam `awam
Imam Al-Ghazali membezakan tingkatan ummat Islam itu menjadi tiga bahagian: `awam, khawas, khawasul Khawas. Orang `awam disini adalah mereka yang tidak mempuyai guru untuk membimbing mereka dari segi  ilmu dhahir maupun bathin. Namun orang-orang khawas dan khawasul Khawas adalah orang-orang yang mempunyai guru yang disebut juga dengan Shaikhut Tarbiyyah. Orang `awam mereka yang tidak memiliki dasar ilmu dengan kukuh, mereka adalah orang-orang yang tidak terlalu mementingkan terhadap ilmu agama. Orang yang seperti ini akan sangat sering terpengaruh dengan apa sahaja yang masuk dalam pemikiran mereka, baik dari segi budaya dan pemikiran. Mereka inilah yang kemudian hari cepat terpengaruh dengan pluralisme agama, syiah, serta ajaran-ajaran kebathinan yang menyesatkan.
Di Indonesia orang yang seperti ini disebut juga dengan Islam KTP atau dengan nama lain Islam abangan. Islam hanya sebatas agama di IC sahaja. Namun pengabdian diri kepada Allah tidak sama sekali. Mereka lebih percaya dengan hal-hal ghaib dibandingakan dengan Al-Quran dan Al-Hadist.
Abangan adalah sebutan untuk golongan penduduk Jawa Muslim yang mempraktikkan Islam dalam versi yang lebih sinkretis bila dibandingkan dengan golongan santri yang lebih ortodoks. Istilah ini, yang berasal dari kata bahasa Jawa yang bererti merah, pertama kali digunakakan oleh Clifford Geertz, namun saat ini maknanya telah bergeser. Abangan dianggap lebih cenderung mengikuti sistem kepercayaan lokal yang disebut adat daripada hukum Islam murni  daripada syari`ah. (www.wikipedia.com)
III.             Kanak-kanak
Seorang yang remaja terlebih dahulu melalui masa kanak-kanak, kemudian tumbuh dewasa menjadi pemuda dan pemudi. Jika pemikiran kanak-kanak telah diracuni dengan pemikiran-pemikran yang menjauhkan daripada agama Islam. Maka akan tumbuh remaja-remaja yang akan mengabaikan Islam dan ajarannya. Tanpa sedar sebenarnya keadaan itu sangat dekat dimata kita. Coba kita melihat dulu ketika electrik belum ada lagi, rama kanak-kanak yang mengaji, suara mereka terdengar dari rumah-rumah selepas shalat magrib. Namun sekarang keadaan itu hampir telah berubah seratus peratus. Belum lagi keadaan sekarang yang serba bertoknologi, kanak-kanak lebih suka duduk dihadapan televisyen dibandingankan dengan membaca al-Quran. Lebih suka bermain tab, media sosial, dan perkara-perkara kurang bermanfa`at.
Menurut (Mohd Rumaizuddin Ghazali, 2007) Kanak-kanak memerlukan kasih sayang daripada ibu-bapa sepertimana dia berhajat kepada makanan dan minuman. Kasih sayang kepada anak-anak adalah merupakan sebahagian daripada pendidikan pertama yang sepatutnya diberi perhatian oleh ibubapa. Menurut ahli psikologi, kanak-kanak memerlukan kasih sayang disebabkan kepada tiga faktor utama iaitu:
Pertama: Kanak-kanak memerlukan kebahagian dan ketenangan dalam hidupnya. Melalui kasih sayang kepada kanak-kanak ,dia dapat merasai ketenangan dan kebahagiaan kerana mereka dilahirkan dalam keadaan lemah dan memerlukan pertolongan dan pergantungan kepada orang lain. Kedua:Pembentukan dari segi pemikiran .Kanak-kanak yang terbentuk dari suasana kasih sayang yang sepenuhnya ,maka dia dapat membentuk pemikiran yang kreatif dan cemerlang. Di samping itu, kanak-kanak tersebut mempunyai daya ingatan yang kuat dan perangai yang baik. Ketiga: Pembentukan dari segi masyarakat. Kanak-kanak yang diberikan kasih sayang sejak kecil lagi dapat menyesuaikan diri dengan masyarakat dan mempunyai kasih sayang kepada masyarakat sekelilingnya.
            Oleh kerana itu, peran keluarga adalah salah satu benteng utama dalam mejadikan kanak-kanak itu daripada seorang muslim yang sejati hingga tumbuh dewasa, peranan seorang ibu yang mengajar anak-anak mereka, peranan seorang ayah yang mengajarkan dan mengawasi dan memberikan kasih sayang menjadikan mereka anak-anak Islam yang cemerlang. Membentengi mereka dengan ilmu tauhid dan mencitai Al-Quran. Mengajar mereka sembahyang, dan mengawasi segala perlakukan mereka dengan kawan-kawan serta mengajarkan mereka tentang pentingnya waktu dan media-media sosial serta alat komunikasi tentang kelebihan dan kemudharatannya jika disalah gunakan.

3.0  BENTUK-BENTUK SERANGAN PEMIKIRAN
Banyak serangan pemikiran oleh musuh-musuh Islam dari pelbagai golongan, yang tujuannya untuk menyesatkan dan memesongkan pemikiran ummat Islam. Salah satunya dengan menyebarkan pemahaman hermeneutika sebagai metode penafsiran al-Quran, seperti yang diajarkan di universiti yang pelbagai termasuk di Indonesia. Ada yang menyebarkan dengan bentuk fisik dengan membagi-bagikan bantuan serta uang yang dapat diperolehi dengan mudah. Banyak bantuan-bantuan yang diberikan seperti dalam bentuk Injil dan juga bacaan-bacaan yang dapat memesongkan aqidah ummat Islam.
            Dari sekian banyak serangan pemikiran yang dilancarkan oleh musuh-musuh Islam, kita dapat melihat tiga serangan pemikiran secara umum:
3.1  Membuat keraguan pada nash-nash al-Quran
Mereka membuat keraguan pada Al-Quran Al-Karim dari segi penurunannya, dan dari segi maudhu`nya, dan dari segi `ijaznya, dan dari segi makna-maknanya dan hukum-hakamnya dan dari segi bahasanya dan lainnya. Dan secara umum dia terdapat dalam tiga katagori:
1-      Dalam menisbahkan Al-Quran Al-Karim kepada Allah.
2-      Dalam text Al-Quran
3-      Pada syakhsiyah Nabi Muhammad S.A.W
Mereka mengatakan bahwa Al-Quran Al-Karim itu bukanlah wahyu daripada Allah, akan tetapi berasal daripada Nabi Muhammad, dan dia termasuk juga daripada perkara-perkara yang pelik, dan ianya diambil juga daripada taurat dan injil, oleh kerana itu ia bukanlah sebuah mu`jizat tidak pada susunannya dan tidak juga pada maknanya.
            Namun pada text Al-Quran mereka mengatakan bahwa setiap huruf-hurufnya telah diganti, dan saling tidak bersesuaian satu dengan yang lain, dan dalam texsnya juga kesalahan yang banyak secara ilmiah, sejarah, bahasa, akhlak, dan tidak ada tempat untuk melawan tuduhan tersebut melainkan kita meninggalkanya. Dan adapun dari segi kepribadian Nabi Muhammad mereka pun banyak menuduh dan membuat karikatur palsu tentang banginda dan menggambarkan dengan sesuatu yang keji, seperti seorang teroris, seorang yang suka perempuan, seorang yang menikah perempuan dibawah umur dan lain-lain.
Tahun 1998, Salman Rushdie menulis “Satanic Verses” yang konon terinspirasi sebagian oleh kehidupan nabi Muhammad. Karya Rushdie ini memenangkan pujian dari kritikus di Inggris tetapi menimbulkan kemarahan di kalangan umat Islam, yang menganggap novel itu berisi fitnah dan pelecehan. film penghina Nabi ‘Innocence of Muslim’ beredar sekarang di tahun 2012 ini, pada tahun 1998, Salman Rushdie sudah “memelopori” penghinaan terhadap Islam dengan bukunya ‘Satanic Verses’. Gaung Rushdie ketika itu hanya didengar di beberapa negara saja, tidak seheboh seperti sekarang. (Islampos.com, 2012). Ditambah lagi karikatur-karikatur palsu dan menghinakan Rasulullah. Beliau digambarkan sebagai orang yang haus peperangan dan seorang teroris. Beliau disebut juga sebagai orang yang suka wanita dan gila sex. Inilah gambaran-gambaran serangan pemikiran ummat Islam, jika kita tidak siap maka akan mudah terpengaruh dengan mereka. Kerana dengan menggunakan media surat kabar serta televisyen, hal-hal seperti ini akan sangat mudah menyebar dalam masyarakat Muslim.
3.2     Membuat keraguan pada Sunnah Nabawiyyah
Musuh-musuh Islam membuat keraguan pada sunnah Rasullullah. Sangat susah bagi mereka untuk melakukan perkara ini, namun mereka memilih cara lain, iaitu membuat keraguan atas para sahabat tentang keadialan dan dhabath pada diri mereka. Sehingga menjadikan hadist baginda Rasulullah S.A.W seakan-akan ditolak sebab perawinya tidak betul. Dan menyalahkan satu riwayat dengan riwayat yang lain. Kemudian mereka membuat keraguan atas para pakar-pakar hadist dikalangan para ulama, terutama daripada ilmu jarh wa ta`dil. Kemudian mereka menggunakan sistem hermenetika dalam memahami hadist yang akan memberikan pemahaman yang sangat jauh dengan apa yang diuraikan oleh ulama-ulama dahulu hingga sekarang.
            Orang-orang sekular memahami hadist dan Al-Quran secara akal mereka. Walaupun itu bertentangan dengan ijma` para ulama. Bahkan mengambil mudah dalam perkara hadist Rasul ini. Inilah yang dilakukan oleh para orientalis barat. Mengkaji tentang hadist-hadist dan menukar-nukar hadist-hadist yang dianggap menguntungkan mereka. Hal ini sangat berbahaya sekali bagi orang awam, yang tidak memahami Islam secara menyeluruh.
3.3  Penyerangan dari segi hiburan (Hidonisme)
Kata hedonisme diambil dari Bahasa Yunani ἡδονισμός hēdonismos dari akar kata ἡδονή hēdonē, artinya "kesenangan".  Paham ini berusaha menjelaskan adalah baik apa yang memuaskan keinginan manusia dan apa yang meningkatkan kuantitas kesenangan itu sendiri. Hedonisme adalah pandangan hidup yang menganggap bahwa orang akan menjadi bahagia dengan mencari kebahagiaan sebanyak mungkin dan sedapat mungkin menghindari perasaan-perasaan yang menyakitkan. Hedonisme merupakan ajaran atau pandangan bahwa kesenangan atau kenikmatan merupakan tujuan hidup dan tindakan manusia. Terdapat tiga sekolah pemikiran dalam hedonis yakni Cyrenaics, Epikureanisme, dan Utilitarianisme. (www.wikipedia.com). Hidonisme adalah mencari sesuatu kesenangan tanpa melihat perkara itu halal atau haram. Padalah baginda Rasulullah S.A.W bersabda:
إِنَّ الحَلاَلَ بَيِّنٌ وَإِنَّ الحَرَامَ بَيِّنٌ وَبَيْنَهُمَا أُمُوْرٌ مُشْتَبِهَاتٌ
" Sesungguhnya sesuatu yang halal itu jelas dan yang haram itu jelas, dan diantara keduanya ada perkara yang samar-samar yang kebanyakan manusia tidak mengetahui. (H.R Imam Bukhari dan Muslim)
            Ummat Islam dalam mencari kesenangan mempunyai aturan-aturan yang telah digariskan oleh syara`. Tidak ada salahnya mencari kesenangan akan tetapi selama tidak membawa kepada perkara-perkara yang haram. Rasulullah juga mempunyai sahabat yang menghibur beliau, termasuk penyair yang menghibur baginda Rasulullah. Namun dengan cara menyalah gunakan apa yang digariskan Allah dan Rasulullnya akan menjadi haram dilakukan. Seperti mencari kesenangan dengan berhibur secara berlebih-lebihan, apalagi ada unsur-unsur syahyat birahi bukan suami isteri. Dan berhibur dengan menghisap dadah agar mencapai titik ketenangan. Perkara-perkara yang melanggar syara` ini sangat dilarang oleh Islam. Islam adalah agama yang sempurna yang mengatur segala sendi-sendi kehidupan secara sempurna.
            Menurut Prof. Dr. H. Fauzul Iman MA, (2011) Watak hedonis ini jelas sangat berbahaya dan mengancam kemaslahatan umat. Alquran menyebutnya manusia seperti ini seperti Qarun, orang yang sangat gemar dengan kepuasan dunia sesaat. Qarun adalah manusia hedonis yang sehari-harinya menimbun harta dan emas di dalam istananya. Pintunya dikunci dengan gembok yang besar hingga tak seorang pun mampu mengangkatnya.
            Sebagaimana Berita yang tersebar di dalam akhabar utama seluruh Malaysia baru-baru ini menyebarkan khabar buruk di mana polis telah mengesahkan enam maut (tiga lelaki dan tiga wanita) termasuk tiga gadis, disyaki akibat mengambil dadah berlebihan (melebihi dos) hingga mengalami sesak nafas, ketika menghadiri sebuah konsert di perkarangan Stadium Nasional Bukit Jalil pada hari Jumaat, 15 Mac lalu. Sementara tiga lagi menerima rawatan di Pusat Perubatan Universiti Malaysia (PPUM) dan Pusat Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia. (budiey.com)

4.0  TIGA CONTOH ALIRAN PEMIKIRAN
4.1 Komunisme
Komunisme adalah sebuah ideologi. Penganut paham ini berasal dari Manifest der Kommunistischen yang ditulis oleh Karl Marx dan Friedrich Engels, sebuah manifesto politik yang pertama kali diterbitkan pada 21 Februari 1848 teori mengenai komunis sebuah analisis pendekatan kepada perjuangan kelas (sejarah dan masa kini) dan ekonomi kesejahteraan yang kemudian pernah menjadi salah satu gerakan yang paling berpengaruh dalam dunia politik. Komunisme pada awal kelahiran adalah sebuah koreksi terhadap paham kapitalisme di awal abad ke-19, dalam suasana yang menganggap bahwa kaum buruh dan pekerja tani hanyalah bagian dari produksi dan yang lebih mementingkan kesejahteraan ekonomi. Akan tetapi, dalam perkembangan selanjutnya, muncul beberapa faksi internal dalam komunisme antara penganut komunis teori dan komunis revolusioner yang masing-masing mempunyai teori dan cara perjuangan yang berbeda dalam pencapaian masyarakat sosialis untuk menuju dengan apa yang disebutnya sebagai masyarakat utopia (Wikipedia)
Fahaman ini dianut oleh berabagai negara sehingga sekarang ini. Di Indonesia fahaman ini telah dilarang kerana telah menjadikan Indonesia huru-hara pada tahun 1965. Fahaman yang menghalalkan setiap cara untuk memperoleh sebuah tujuan. Komunisme adalah satu pemikiran yang sangat berbahaya. Kerana ia akan menjadikan perkara-perkara yang haram menjadi halal, contohnya dalam bidang ekonomi, Islam menganut asas jual beli dan menjauhkan daripada riba, namun perkara ini tidak berlaku dalam pahaman ini.
4.2        Liberalisme
Liberalisme adalah salah satu pemikiran yang berasal daripada barat. Namun pada hari ini para iktelektual mengadopsinya dalam Islam. Sehingga dikenal juga dengan Islam liberal. Menurut mohammad Ariffin  dalam bukan beliau “Cabaran akidah : Pemikiran Islam Liberal” bahwa Islam liberal pada mulanya diperkenalkan oleh buku “Liberal Islam : A Source Book” yang ditulis oleh Charles Kuzman (London, Oxford University Press, 1988) dan buku “Islamic Liberalism : A Critique of Development Ideologies ” yang ditulis oleh Leonard Binder (Chicago, University of Chicago Press, 1998). Walaupun buku ini diterbitkan tahun 1998, tetapi idea yang mendokong liberalisasi telah muncul terlebih dahulu seperti gerakan modenisasi Islam, gerakan sekularisme dan sebagainya. Oleh sebab itu walaupun Jaringan Islam Liberal di Indonesia bermula tahun 2001, tetapi idea-idea Islam Liberal di Indonesia sudah ada sejak tahun 1970 dengan munculnya idea sekularisasi dan modernisasi Islam yang dibawa oleh Nurkholis Majid, Harun Nasution, Mukti Ali, dan kawan- kawannya (lebih lanjut rujuk buku 50 Tokoh Islam Liberal di Indonesia, Budi Handrianto, Jakarta, 2000).
Liberalisme atau liberal boleh juga dikatakan sebuah ideologi, pandangan filsafat, dan tradisi politik yang didasarkan pada pemahaman bahwa kebebasan dan persamaan hak adalah nilai politik yang utama. Secara umum, liberalisme mencita-citakan suatu masyarakat yang bebas, dicirikan oleh kebebasan berpikir bagi para individu (oxford). Paham liberalisme menolak adanya pembatasan, khususnya dari pemerintah dan agama. Dalam masyarakat modern, liberalisme akan dapat tumbuh dalam sistem demokrasi, hal ini dikarenakan keduanya sama-sama didasarkan pada kebebasan mayoritas.
Pemikiran ini termasuk daripada golongangan yang dapat merusakkan tida unsur dibawah ini:
Pertama – Tasykik iaitu gerakan yang berupaya menciptakan keraguan dan kedangkalan (superficiality) aqidah umat Islam terhadap ajaran agamanya. Misalnya, tindakan segelintir manusia yang menyerang (memperlecehkan) Al-Qur’an dan Hadits, menghina Nabi Muhammad S.A.W atau berkempen bahawa hukum Islam tidak sesuai dengan tuntutan cara hidup zaman sekarang.
Kedua – Tasywih iaitu gerakan yang berupaya menghilangkan kebanggaan umat Islam terhadap ajaran agamanya. Anologinya dengan memberikan gambaran Islam secara buruk sehingga timbul rasa rendah diri (inferiority) di kalangan umat Islam. Di sini, mereka melakukan penceritaan (naratif) negatif tentang agama Islam melalui media massa dan ceramah dengan menggambarkan bahawa agama Islam itu kelihatan menyeramkan, kejam, sadis, radikal dan lain-lain istilah yang kurang menyenangkan pendengarnya.
Ketiga – Tadzwib iaitu usaha pencairan budaya dan pemikiran (dilution of culture and thought). Di sini, kuffar dan munafiqin telah mencampuradukkan antara hak dan batil di antara ajaran Islam dan bukan Islam. Sehingga umat Islam kekeliruan dan kebingungan untuk mendapatkan bimbingan atau pedoman hidup.
Keempat – Taghrib iaitu usaha pembaratan (westernization) dunia Islam dengan mengalak atau mendorong umat Islam untuk menerima pemikiran Barat dan budaya mereka seperti sekularisme, pluralisme, nasionalisme, dan liberalisme.
            Hal ini sangat berbahaya dikalangan ummat Islam sekarang ini, terutama di Indonesia yang mempraktikan bahwa agama itu semua sama. Dan menikah dengan berbagai agama lelaki dengan perempuan adalah perkara yang biasa. Mereka boleh meneka-neka sendiri cara beribadat, padahal perkara itu telah di ijma`kan oleh para ulama.

4.3   Zionisme
Zionisme adalah sebuah gerakan politik kaum Yahudi yang tersebar di seluruh dunia untuk kembali lagi ke Zion, bukit di mana kota Yerusalem berdiri. Gerakan yang muncul di abad ke-19 ini semula ingin mendirikan sebuah negara Yahudi di Afrika kemudian berubah di tanah Palestina yang kala itu dikuasai Kekaisaran Ottoman (Khalifah Ustmaniah) Turki.
Zionisme merupakan gerakan Yahudi Internasional. Istilah zionis pertama kali dipakai oleh perintis kebudayaan Yahudi, Mathias Acher (1864-1937), dan gerakan ini diorganisasi oleh beberapa tokoh Yahudi antara lain Dr. Theodor Herzl dan Dr. Chaim Weizmann. Dr. Theodor Herzl menyusun doktrin Zionisme sejak 1882 yang kemudian disistematisasikan dalam bukunya "Der Judenstaat" (Negara Yahudi) (1896). Doktrin ini dikonkritkan melalui Kongres Zionis Sedunia pertama di Basel, Swiss, tahun 1897. Setelah berdirinya negara Israel pada tanggal 15 Mei 1948, maka tujuan kaum zionis berubah menjadi pembela negara baru ini.
            Hal ini berdasarkan kepada firman Allah ta`la dalam surah al-Baqarah, ayat 120:
Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak pernah akan senang kepada kamu hingga kamu mengikuti agama mereka. Katakanlah, “Sesungguhnya petunjuk Allah itulah petunjuk (yang benar). Dan sesungguhnya jika kamu mengikuti kemauan mereka setelah pengetahuan datang kepadamu, maka Allah tidak lagi menjadi pelindung dan penolong bagimu.
Tidak mudah untuk menjelaskan eksistensi gerakan rahasia kaum zionis. Bukan saja karena sifatnya yang rahasia, tetapi tenggang waktu gerakannya yang sudah berlangsung ratusan tahun dan warna sejarahnya yang panjang menyebabkan berbagai spekulasi dan hipotesis tentang gerakan tersebut. Memang pada awalnya, zionisme lahir dari aspirasi kaum Yahudi untuk memenuhi panggilan “tanah yang dijanjikan” atau Ezrat Yisrail. Akan tetapi, dalam perkembangannya, zionisme menjadi sebuah ideologi imperialisme baru yang ingin “mengangkangi” dunia dengan melemahkan potensi umat beragama termasuk agama Yahudi itu sendiri. Dengan kata lain, zionis adalah Yahudi sedangkan zionisme adalah ideologi atau gerakan sekuler-materialistis berskala internasional untuk mengkafirkan umat beragama.
            Pergerakan zionis ini boleh dirasakan sampai sekarang secara terang-terangan memusuhi ummat Islam, terlebih sekali orang-orang Palastine yang diambil tanah-tanah mereka dan mengotori kesucian mesjid Al-Aqsa. Mereka juga tidak henti-hentinya melakukan propaganda di negara-negara Muslim, seperti yang terjadi di Syiria sekarang ini serta Mesir dan negara-negara Arab Islam lainnya. Pengusaan dari segi ekonomi dan media internasional membuat mereka sangat aktif dalam menyebarkan berbagai fahaman yang meruntuhkan nilai-nilai ummat Islam di dunia. Agenda perang terorisme adalah satu satu program mereka yang meracuni ummat Islam. Sehingga dunia memandang Islam pada hari ini sebagai teroris yang harus dimusnahkan di muka bumi.

5.0  KAEDAH-KAEDAH YANG DIGUNAKAN OLEH MUSUH-MUSUH ISLAM
Musuh-musuh Islam selalu menggunakan cara-cara yang berkesan, sasarannya adalah ummat Islam yang tidak memiki pondasi yang kuat. Mereka adakan selalu terperdaya. Adapun beberapa kaedah diantaranya yang digunakan oleh musuh-musuh  Islam adalah:
5.1         Mengusai media masa
Mereka selalu melakukan pelbagai serangan melalui media masa, seperti televisyen dan akhbar serta halaman sosial sekarang ini, terutama sekali media youtube, dan lain-lain. Mereka mempunyai banyak tujuan mengusainya antaranya adalah:
Dengan membuat penyimpangan media, propaganda dan perang psikologi. Inilah yang terjadi dikawasan Timur tengah sekarang ini, akibat pengaruh pemberitaan antara berbagai media masa. Apa yang terjadi di Mesir baru-baru ini atas rampasan kuasa Mesir tidak luput daripada pemberitaan serta hasutan-hasutan terhadap ummat Islam di Mesir. Canel milik barat memberitakan berita lain, serta televisyen Arab memberitakan berita yang tidak sama. Media-media barat yang sebahagian besar pro dengan Yahudi. Inilah salah satu agenda pergerakan Zionisme agar membuat kawasan timur tengah selalu bergejolak sehingga memmbuat negara-negara mereka itu sibuk dan melupakan Palestin. Dengan terjadinya pergaduhan antara sesama negara-negara Islam menjadi peluang besar bagi negara zionis Israel bangkit.
5.2           Pesyen (busana)
Selain menjadi tujuan bisnis, matlamat utama adalah untuk merubah cara berpakaian orang Islam, dengan mengisukan tertinggal dan ketinggalan zaman sehingga ummat Islam meninggalkannya begitu sahaja. Islam membolehkan kita berbusana tetapi haruslah menutup aurat. Dari segi bentuk, warna dan menutup aurat baik lekai maupun perempuan.
Menurut Ervan Subagyo, (2012) Target musuh terutama dikalangan generasi muda yang kebanyakan sudah berkiblat pada trend-trend orang kafir yang selalu mengumbar aurat dan menimbulkan syahwat. Misalnya para perancang busana mempromosikan pakaian yang indah namun mengumbar lekuk tubuh pria dan wanita, memamerkan potongan pakaian yang menampakkan pakaian dalam pria dan wanita hingga promosi gaya hidup lesbian, homoseksual yang sekuler, mereka mninggalkan pakain ketqwaan ala islam dan para Nabi yang santun dibalut pakaian suci dan menutup aurat baik jilbab maupun gamis dan koko yang bersih. Yakinlah, kehidupan sekuler semakin dikejar sejatinya semakin tak mampu mengisi relung hati manusia dengan materi semata. Karena itulah tipu daya syaithan.
5.3        Menguasai media sosial
Kalau kita tahu bahwa yang membuat facebook merupakan salah seorang daripada orang yahudi. Begitu juga media-media sosial yang lain seperti yahoo.com dan lain-lain. Mereka menyebarkan berita-berita yang tidak betul tentang Islam. Dan menunjukkan perkara-perkara sehingga membuat ummat Islam menjauh daripada Allah. Termasuk facebook yang memang jelas-jelas dibuat dan dirancang oleh orang Yahudi sendiri iaitu Mark Zuckerberg. Namun madia sosial merupakan wasilah, ia bukanlah sebagai tujuan, seperti pisau untuk memotong daging, kalou dipakai untuk membunuh orang akan berdausa. Namun penggunaan media-media sosial jangan membuat ummat terpengaruh dengan posting-posting yang dilakukan oleh musuh-musuh Islam. Seperti kita dapati dihalaman email yahoo.com yang terkadang menyebarkan berita-berita yang merugikan ummat Islam.
6.0  MEDIUM-MEDIUM YANG DIGUNAKAN MUSUH-MUSUH ISLAM

I.                   Universiti
Institusi pendidikan merupakan sarana yang sangat tepat yang dilakukan oleh musuh-musuh Islam, terutama sekali kaum liberal. Di Indonesia yang dilakukan beberapa tokoh liberal yang masuk dalam pensyarah universiti. Hal ini berdampak sangat luas dan sangat besar pengaruhnya, terutama dalam meracuni generasi muda agar menjadi kaum liberal. Nur Khalis Majid (Caknur) Mengajar di IAIN Syarif Hidayatullah, 1972-1976; penysarah pascasarjana IAIN Syarif Hidayatullah, dan sebagai peneliti pada LIPI, mendirikan dan memimpin Yayasan Wakaf Paramadina, dengan kegiatan-kegiatan yang mengarah kepada gerakan intelektual Islam di Indonesia. Hal ini adalah kesempatan untuk menyebar pengaruhnya dalam meracuni generasi kaum muda.
II.                Konferensi
Kaum liberal juga masuk dalam organisi-organisasi kemahasiswaan, kemasyarakat, dan perpolitikan. Seperti tokoh liberal Indonesia Nur Khalis Majid yang aktif dalam beberapa organisasi intelektual Muslim Indonesia. Disitulah fikrah-fikrahnya mulai disebarkan dengan logik bagi mereka yang terpengaruh. Dan pernah memangku jawatan  sebagai Wakil Ketua Dewan pakar Ikatan Cendekiawan Muslim se Indonesia (ICMI).  Dan Aktif dalam gerakan kemahasiswaan, termasuk sebagai pengetua Umum PB HMI (Pengurus Besar Himpunan Mahasiswa Islam), 1966-1969 dan 1969-1971; Presiden (pertama) PEMIAT (Persatuan Mahasiswa Islam Asia Tenggara), 1967-1969; Wakil Sekjen IIFSO (International Islamic Federation of Students Organizations). Organisani-organisi ini akan membuat konferensi-konferensi ilmiah termasuk tentang isu semasa. Disanalah mulanya berkembang fahamah liberal yang kemudian hari berkembang dari anak-anak muridnya.

III.             Halaman wab dan buku cetak
Jaringan liberal juga mempunyai halaman wab sendiri. Termasuk liberal Indonesia yang sekarang aktif di halaman wab http://islamlib.com. Mereka terus menerus menulis artikel-artikel kemudian disebarkan kepada masyarakat. Terutama untuk kalangan yang terpelajar. Mereka juga membuat pembahasan ilmiah yang kemudian dipuliblikasikan serta di cetak. Tokoh-tokoh mereka juga aktif menulis dan tulisan mereka telah dicetak oleh beberapa penerbit di Indonesia. Seperti yang dilakukan oleh Nur Khalis Majid yang banyak menulis makalah-makalah yang diterbitkan dalam berbagai majalah, surat kabar dan buku suntingan, beberapa diantaranya berbahasa Inggris. Buku-bukunya yang telah terbit ialah Khazanah Intelektual Islam (Jakarta, Bulan Bintang/Obor, 1984) dan Islam, Kemodernan dan Keindonesiaan, suntingan Agus Edy Santoso (Bandung, Mizan, 1988).

7.0  LANGKAH-LANGKAH KAWALAN DAN KEKANGAN-KEKANGAN YANG WUJUD

I.                   Untuk mengawal dari serangan pemikiran ada tiga perkara dibawah ini:
 Yang pertama dengan wasathiyyah dengan makna Islam yang menyeluruh didalam kalangan ummat ini termasuk para pemikir dan para ulama. Yang kedua saling menyempurnakan dalam pemahaman Islam. Yang ketiga menasihatkan dengan Islam secara am dan dengan pehamanan yang menyeluruh. (Prof Dr Muhammad Abdul Latif, 2002). Untuk melakukan dua perkara diantara tiga diatas tersebut memiliki kekangan yang amat besar, terutama dari segi pemahaman masyarakat dengan Islam. Hal ini harus dibina terlebih dahulu mengenal Islam secara kaffah daripada diri sendiri, kemudian ahli keluarga, kemudian masyarakat dan negara.
II. Langkah-langkah untuk menangani ajaran yang melencong (sesat)
Menurut Prof Madya Dr Ismail Mamat, (2011) Langkah-langkah kawalan dengan melengkapkan diri dengan kefahaman Islam yang sebenar. Menyebarkan Islam. Kerjasama dalam penguat kuasa undang-undang. Program pemulihan Aqidah. Langkah ini pun hampir sama kekangan yang dihadapi seperti yang diatas, namun dari segi menyebarkan Islam perlulah mempersiapkan diri dulu, dengan ilmu dan tazkiyah, barulah mengajak orang untuk Islam yang sebenar. Kalau tidak apa yang kita sebarkan itupun akan menjadi ajaran yang  melencong pada dasarnya. Begitu juga penguatkuasa undang-undang yang suatu ketika dipermainkan akibat politik disesebuah negara. Akhirnya kerjasama yang seperti ini sudah untuk diwujudkan.
III. Menyerang pemikiran mereka
Menyerang pemikiran mereka tentulah harus memiliki ilmu yang kuat dan pehaman Islam yang menyeluruh. Hal ini dapat dilaksanakan dengan mewujudkan perkara-perkara berikut:
1. Mendirikan Universiti, dengan membuku universiti Islam dimerata-merata negara Islam dan melahirkan para ilmuan serta ulama dan para pendakwah hal dapat melawan segala serangan pemikiran dengan cepat.
 2. Membuka tempat-tempat kajian ilmu serta diskusi antara agama dan orang-orang yang menyimpang dari ajaran sebenar.
 3. Membuka institusi ilmiah  yang membahas isu-isu semasa yang menyerang pemikiran ummat Islam. Untuk menjalankan perkara-perkara ini mendapat kekangan yang besar terutama sagi dana, dan kesiapan intelektual seorang muslim. Kemudian sokongan daripada kerajaan, kalou tidak ada yang demikian itu maka perkara ini tidak dapat dilaksanakan kerena kekangan yang dihadapi.
1V. Menjadi Insan Rabbani
Allah subhnahu wata`ala menyuruh kita untuk menjadi orang-orang Rabbani sebagaimana firmannya Surah Ali-Imrah, ayat 79:
مَا كَانَ لِبَشَرٍ أَن يُؤْتِيَهُ اللّهُ الْكِتَابَ وَالْحُكْمَ وَالنُّبُوَّةَ ثُمَّ يَقُولَ لِلنَّاسِ كُونُواْ عِبَاداً لِّي مِن دُونِ اللّهِ وَلَـكِن كُونُواْ رَبَّانِيِّينَ بِمَا كُنتُمْ تُعَلِّمُونَ الْكِتَابَ وَبِمَا كُنتُمْ تَدْرُسُونَ
Maksudnya: “Tidaklah patut bagi seseorang manusia yang Allah berikan kepadanya Kitab ugama dan hikmat serta pangkat Nabi, kemudian ia tergamak mengatakan kepada orang ramai: "Hendaklah kamu menjadi orang-orang yang menyembahku dengan meninggalkan perbuatan menyembah Allah". Tetapi (sepatutnya ia berkata): "Hendaklah kamu menjadi orang-orang Rabbaniyin (yang hanya menyembah Allah Taala - dengan ilmu dan amal yang sempurna), kerana kamu sentiasa mengajarkan isi Kitab Allah itu, dan kerana kamu selalu mempelajarinya.”
    Rasulullah merupakan Imam bagi orang-orang Rabbani, mereka adalah orang-orang yang tidak akan tersesat dengan arus dunia, mereka tidak akan terkena serangan pemikiran-pemikiran dari pada ajaran Islam sebenar.
             Oleh kerana itu wahai manusia sekalian, perlulah kita mempersiapkan diri dengan kukuh baik dari segi rohani maupun jasmani. Mari kita mengishlahkan akal dan membersihkan jiwa kita sehingga kita mampu membentenginya. Dimulakan dari rumah kita,  kemudian setiap orang Islam, kemudian dengan masyarakat sekalian. Setelah kita mempesiapkan diri dengan matang barulah kita bebas dengan setiap serangan. Walaupun seribu dan berjuta-juta serangan yang datang tidak menjadi permasalahan bagi kita lagi. Walaupun seluruh manusia dimuka menyerang kita dan segi pemikiran dan membuat tipu daya atas kita namun tiada pengaruh sama sekali. Mereka adalah orang-orang yang terlah diselamatkan oleh Allah kerana membuat pondasi yang kuat sebagaimana yang telah diajarkan oleh baginda Rasulullah, sebagaimana firman Allah ta`ala dalam surah Ali-Imaran, ayat 173-174:
الَّذِينَ قَالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُواْ لَكُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزَادَهُمْ إِيمَاناً وَقَالُواْ حَسْبُنَا اللّهُ وَنِعْمَ الْوَكِيلُ
Mereka juga ialah yang diberitahu oleh orang-orang (pembawa berita) kepada mereka: "Bahawa kaum (kafir musyrik) telah mengumpulkan tentera untuk memerangi kamu, oleh itu hendaklah kamu gerun kepadanya". Maka berita itu makin menambahkan iman mereka lalu berkata: "Cukuplah untuk (menolong) kami, dan Ia sebaik-baik pengurus (yang terserah kepadaNya segala urusan kami)".
                  Rabbaniyyah Al-Mujaddidiyyah merupakan kesimpulan dari tiga unsur: Ilmu yang bermanfa`at, tazkiyah, dan dakwah.  Manhaj ini  mecakup kepada feqah hadhari, takamul hadhari, suluk shahih, dan dakwah.
           Namun kekangan untuk mewujudkan perkara ini adalah terjadinya khilaf diantara ummat Islam. Namun khilaf itu dijadikan bahan perpecahan dan bukan sebagai rahmat. Menurut Abdul Muiz (2012) Seca fitrah, manusia sememangnya dikaruniakan kekuatan dan pemahaman yang berbeza satu sama lain. Atas fenomena tersebut, terbit banyak perbezaan pandangan dikalngan mereka seterusnya membentuk pelbagai aliran. Ta`assub mazhab dan tidak mengindahkan perbezaan pendapat dengan orang lain merupakan sebuah fitnah besar dikalangan ummat Islam, apatah lagi sesama Ahlissunnah waljama`ah.

7.0  KESIMPULAN
Musuh-musuh Islam tidak henti-hentinya menyerang pemikiran ummat Islam. Serangan tersebut boleh kita elakkan dengan memperkuat diri, keluarga dan masyarakat, tentunya tidak menjauhkkan diri daripada orang-orang `Alim yang telah di i`tiraf, mengikutnya dan selalu berkomunikasi, perkara tersebuat akan menjadi benteng yang kuat sebagai mana yang telah dilakukan oleh para sahabat yang selalu bersama Rasulullah sehingga mereka tidak terpengaruh sama sekali dengan serangan pemikiran yang dilakukan oleh kafir Qurasy maupun golongan munafiqin.
Ummat Islam seharusnya tidak leka dan lalai dalam mendidik anak-anak. Kerana pondasi ummat Itu harus dibina dulu daripada hati, kemudian baru untuk ahli keluarga, kemudian kepada masyarakat, kemudian kepada negara dan seluruh manusia di muka bumi. Musuh-musuh Islam baik komusnisme, liberalisme, zionisme tidak akan berhenti menyerang pemikiran ummat Islam.
       Dia abad 21 berbagai pemikiran telah muncul. Kemungkinan besar pemikiran pemikiran yang menyimpang akan lebih keras dan berbahaya dimasa-masa yang akan datang. Hal inilah yang harus dikhawatirkan dari sekarang. Terutama bagi pihak kerajaan agar mengawasi setiap para penduduknya dari tokoh-tokoh atau orang-orang yang sengaja membuat serangan pemikiran sehingga terpengaruh begitu sahaja. Namun Ilmu yang shahih yang berasal dari Rasulullahlah yang dapat menangkis semua serangan tersebut. Jika manusia kembali kepada ajaran sebenarnya maka akan terselematkan dunia dan akhirat.
BIBILIOGRAFI
Al-Quran Al-karim dan terjemahannya.
Kamus Al-Wasith. (2014). Mesir. Maktabah Syuruq Ad-Dauliyyah. Hal : 658
Abdul Mu`izz. (2012). Khilaf. Kuala Lumpur, Malaysia. Must Read Sdn Berhad.
Ibnu Kathi , Tafsir Al-Qur`an Al-Karim surah Al-Anbiyaa ayat, 60, katsir iii/183).
Hamka. (2006). Falsafah Hidup. Selangor, Malaysia. Pustaka Dini Sdn Berhad.
Ismail Mamat. (2011). Kaedah Pengajian Ushuluddin. Selangor, Malaysia. Open Universitiy Malaysia (OUM)
Coady, C. A. J. (1995).  Distributive Justice, A . Liberalisme' didefinisikan sebagai suatu etika sosial yang menganjurkan kebebasan dan kesetaraan secara umum." - Companion to Contemporary Political Philosophy, editors Goodin, Robert E. and Pettit, Philip. Blackwell Publishing.
Muhammad Abdul Latif. (2009). Al-Madrasah Ar-Rabbaniyyah Warijaluha Ar-Rabbaniyyuna Fil Islam. Damasukus, Syiria.
……………………………..,(2002). Haqaiqu `anil Fikri al-Islami, Darul Maktabi, 2002. Syiria, Damaskus.hal: 147
……………………………… (2013).  Ar-Rabbaniyyah Al-Islamiyyah Al-Mujaddidiyyah Al-`Alamiyyah Madrasatan Wasulukan Wada`watan. Malaysa dan Syiria. Darul Tajdid Islami Al-`Alami.
Oxford Manifesto dari Liberal International:
Sukarna. (1981).  Ideologi : Suatu Studi Ilmu Politik. Bandung, Indonesia. Penerbit Alumni
Zulkifli Dahalan. Et. al. 2009. Sejarah  Pemikiran Dan Tamadun Islam. Selangor, Malaysia. Universiti (UPENA), UiTM.
Halaman Wab
http://siradel.blogspot.com/2011/12/bahaya-hedonisme-renungan.htmlJumat, 30 Desember 2011

1 komentar: