BEBERAPA CONTOH HADIS YANG BERORIENTASIKAN
SAINS DAN KUPASAN ULAMA TERDAHULU MENGENAINYA
Islam yang tidak bertentangan dengan sains
إِنَّ خَيْرَ مَنِ
اسْتَأْجَرْتَ الْقَوِيُّ الْأَمِينُ
"…sesungguhnya
sebaik-baik orang yang ayah ambil bekerja ialah orang yang kuat, lagi amanah."
(Surah al-Qashas [28]:26)
Syaikhul Islam Al-Imam Ibnu Tayyimah rahimullahi
Ta'ala di dalam karyanya "al-Siyasah al-Syar'iyyah fi
Islah ar-Ra'i wa ar-Ra'iyyah", m/s 27-28 (cetakan Dar
Al-Arqam, Kuwait), menjadikan dalil ini tatkala membahaskan tentang isu
rukun-rukun dalam bab kepimpinan. Ertinya, menurut Syaikhul Islam,
abila berbicara akan bab kepimpinan, "kepimpinan ulamak" semata-mata
justeru tidak mencukupi, kerana ciri-ciri kepimpinan ulamak itu diwakili oleh الْأَمِينُ yakni amanah, atau dalam istilah lainnya Syariatullah. Tetapi,
harus ada juga pada seorang pemimpin itu, ciri-ciri الْقَوِيُّ yakni kekuatan, atau dalam istilah dunia professional pada
hari ini, bisa disebut juga sebagai "kompetensi". Kompetensi inilah,
suatu perkara yang berlaku secara lumrah, atau tidak menentang "hukum
alam", yang kita kenali sebagai Sunnatullah.
Itulah sebabnya, ketika Quran berbicara tentang
sang bijak, ulul albab, Allah tidak sekadar menyebut mereka sebagai
orang yang berzikir semata-mata. Tetapi mereka turut merupakan orang yang
berfikir, kerana begitulah Islam; Islam mewajibkan penganutnya meyakini
kekuatan dan kekuasaan Allah. Kemampuan Allah melakukan hal yang beyond
the norm, inilah yang kita sebut sebagai Syariatullah. Tapi, at
the same time, Islam juga menggariskan pemahaman, betapa secara lumrahnya
semua perkara berlangsung berdasarkan norma logiknya, dan
inilah yang kita maksudkan sebagai Sunnatullah.
Firman Allah:
إِنَّ فِي
خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلَافِ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ لَآيَاتٍ
لِأُولِي الْأَلْبَابِ
|
الَّذِينَ
يَذْكُرُونَ اللَّهَ قِيَامًا وَقُعُودًا وَعَلَىٰ جُنُوبِهِمْ وَيَتَفَكَّرُونَ
فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَٰذَا بَاطِلًا
سُبْحَانَكَ فَقِنَا عَذَابَ النَّارِ
|
"Sesungguhnya pada
kejadian langit dan bumi dan pada pertukaran malam dan siang, ada tanda-tanda
(kekuasaan, kebijaksanaan dan keluasan rahmat Allah) bagi orang-orang yang
berakal; (Iaitu)
orang-orang yang menyebut dan mengingati Allah semasa mereka berdiri dan duduk
dan semasa mereka berbaring mengiring dan mereka pula memikirkan tentang
kejadian langit dan bumi (sambil berkata): Wahai Tuhan kami! Tidaklah Engkau
menjadikan benda-benda ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, maka peliharalah
kami dari azab Neraka."
(Surah Ali Imran [3]:190-191)
Oleh yang demikian, tidak menjadi kesalahan
tatkala kita menyebut sesuatu berdasarkan norma logikanya, tanpa meragui
kemampuan Syariatullah to be against it. Misalnya, Islam tidak
pernah menentang kenyataan betapa wanita tidak akan pernah mungkin melahirkan
zuriat, melainkan ia telah digauli oleh seorang lelaki, sama ada ia sudah
bernikah atau pun tidak. Maka, Islam akan bersetuju bahawa sang wanita itu –andainya
ia masih bujang- tentu telah berzina, kalau andainya ia tiba-tiba didapati
telah mengandung. Kerana pelahiran dan pembentukan zuriat itu, secara saintifik
atau sunnatullahnya, memang memerlukan percampuran di antara
seorang lelaki dan seorang wanita.
Ini kenyataannya. Bila kita sebut hal ini,
tidak bererti aqidah kita rosak, kerana secarasyariatullah boleh
saja Allah Yang Maha Berkuasa menjadikan wanita mengandung tanpa adanya
percampuran lelaki, seperti yang berlaku pada Maryam ibunya Nabi Isa alaihis
salam. Namun, secara kebiasaannya, kita sebut wanita tidak akan mengandung
melainkan ia telah melakukan hubungan seks dengan seorang lelaki.
Inilah bahasa atau hukum umum dalam kehidupan
manusia, dan Islam mengakui hal itu. Maka, tidaklah menjadi kesalahan ketika
Quran di dalam Surah Al-Kahfi menyebut matahari terbenam di Barat, seperti yang
disaksikan oleh Dzulkarnain, walhal kita tahu matahari sebenarnya tidak timbul
dan tidak tenggelam! Tetapi, peredaran bumilah yang membuat kita melihatnya
seakan-akan yang demikian. Tetapi Quran berbicara hal-hal normal yang difahami
manusia, bukan berbicara hal itu dari segi saintifiknya.
Firman Allah:
حَتَّىٰ إِذَا
بَلَغَ مَغْرِبَ الشَّمْسِ وَجَدَهَا تَغْرُبُ فِي عَيْنٍ حَمِئَةٍ وَوَجَدَ
عِنْدَهَا قَوْمًا ۗ قُلْنَا يَا ذَا الْقَرْنَيْنِ إِمَّا أَنْ
تُعَذِّبَ وَإِمَّا أَنْ تَتَّخِذَ فِيهِمْ حُسْنًا
|
"Sehingga apabila
dia sampai ke daerah matahari
terbenam, dia mendapatinya
terbenam di sebuah mata air yang hitam berlumpur dan dia dapati di sisinya satu
kaum (yang kufur ingkar). Kami berfirman (dengan mengilhamkan kepadanya): Wahai
Zulkarnain! Pilihlah samada engkau hendak menyeksa mereka atau engkau bertindak
secara baik terhadap mereka."
(Surah Al-Kahfi [18]:86)
Oleh yang demikian, Islam tentunya tidak go
against fakta sains betapa "tenaga tidak boleh dicipta, dan tidak
boleh dimusnahkan." Kerana ketika syariatullah menetapkan
tenaga boleh dimusnahkan, maka ketika itulah berlakunya hari Kiamat, dan Kiamat
adalah penghabisan kepada semua logika dan norma kehidupan! Seperti tidak lagi
timbulnya matahari dari Timur, dan tidak juga terbenam di Barat! Apa lagi
terbenam "di sebuah mata air hitam berlumpur" seperti yang disebutkan
Allah di dalam Surah Al-Kahfi!
Dan menyebut fakta sains itu sebagai
"Hukum Keabadian Tenaga" juga tiada salahnya, kerana itulah istilah
yang diguna pakai, seperti mana Quran menyebut "matahari terbenam" di
dalam kisah Dzulkarnain walhal matahari tidak pernah terbenam sebenarnya,
tetapi begitulah istilah yang diguna pakai dan difahami oleh manusia, maka
Islam yang memang dekat dengan kemanusiaan pun berbicara sesuai dengan akal dan
pemikiran masyarakat kemanusiaan!
Sejadah "solat" yang menggemparkan
tanahair. Begitulah Islam (konon), ia hanya berbicara hal "miracle",
tetapi tidak pernah bebricara tentang penemuan teknologi, pengurusan
professional dan lain-lain hal menyangkut kemanusiaan
Maka, janganlah kita tampilkan Islam kepada
masyarakat sebagai sebuah ajaran yang penuh dengan mistik, dan jauh daripada
saintifik. Islam hanya bebricara tentang perkaramiracle, dan seolah-olah
tidak memberikan ruang untuk perkara realistic. Sungguh, Islam tidaklah sejumud
itu, bahkan dengan Islamlah, tentu umat ini dapat kembali kepada kegemilangan!
Dengan syarat, dalam beriman kepada yang syariatullah, kita
tidak sampai menafikan yang sunnatullah!
(tajuk artikel ini telah diedit pada jam
5.58pm)
Perbuatan dan amalan yang bertentangan dengan Islam
Oleh KETUA EDITOR
Timbul kemusykilan yang membawa kepada keraguan, adakah majlis
menyalakan lilin bagi memperingati kematian Teoh Beng Hock di Ipoh baru-baru
ini yang turut disertai oleh Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin, sebagai suatu upacara rasmi amalan
non-Muslim atau sekadar amalan taaruf (perhubungan kemasyarakatan sahaja). Apa
pun, dari sisi akidah, sesungguhnya di dalam Islam, amalan memohon ‘keampunan’
bagi pihak bukan Islam itu jelas dilarang keras sepertimana firman Allah yang
bermaksud:“Tidaklah
dibenarkan bagi
Nabi dan orang yang beriman bersamanya untuk memohon keampunan bagi orang
musyrik sekalipun kaum kerabat sendiri.” (at-Taubah: 113)
Begitu juga amalan upacara peribadatan atau pemakaian rasmi agama
lain seperti salib, tali
pinggang rasmi yang dipakai oleh paderi dan sebagainya, semuanya dilarang umat
Islam daripda memakai dan menirunya dengan rela hati dan berlapang dada. Amalan
upacara tersebut boleh dilakukan dengan bebas hanya di kalangan dan di kawasan
mereka sahaja sahaja serta dilarang untuk diamalkan di kalangan orang Islam
terutama di negara yang diterima
Islam sebagai agama rasmi seperti Malaysia ini.
Oleh yang demikian itu, dikira haram (salah) bagi umat Islam yang
tahu dan sedar untuk mengikuti upacara tersebut, melainkan kerana terpaksa atau tanpa disedari dan sebagainya.
Dalam hal ini. Allah berfirman yang bermaksud: “Sesiapa yang kufur kepada Allah sesudah ia
beriman (maka baginya kemurkaan dan azab Allah) melainkan mereka yang dipaksa
(melakukan kerja-kerja kekufuran tersebut ) sedangkan hatinya masih tetap
dengan iman, tetapi sesiapa yang lapang hatinya dengan kekufuran itu, maka
atasnya kemurkaan Allah dan
untuk mereka azab seksa yang amat besar.” (al-Nahl:106)
Berdasarkan andaian inilah dapat difahami bahawa penghormatan yang
diberi oleh Rasulullah s.a.w kepada jenazah seorang Yahudi yang diusung lalu di
hadapan baginda, lalu baginda bangun memberi penghormatan kepadanya. Para
sahabat bertanya, adakah penghormatan tersebut harus diberikan juga kepada
jenazah orang Yahudi. Lalu baginda
bersabda, “Bukankah
dia juga manusia (hamba Allah).” Jadi kita harus menghormati dan
menyayangi setiap kejadian Allah (hamba-Nya) semata-mata, bukan kerana fahaman
atau anutan agamanya.
Umat Islam yang diakui sebaik-baik umat sepatutnya dapat menjadi
contoh ikutan dan teladan yang baik terutama dari kalangan mereka yang dilantik
sebagai pemimpin untuk dicontohi masyarakat
ramai. Mereka harus menjaga diri masing-masing dan jangan sekali-kali terlibat
dengan amalan yang boleh meragukan dan mengelirukan orang ramai. Sehubungan
ini, Nabi s.a.w bersabda yang bermaksud: ”Tinggallah
apa yang meragukan kamu kepada apa yang tidak meragukan.”
Untuk peringatan kita semua, Rasulullah s.a.w pernah mengingatkan
kita agar tidak hanyut dan menjadi ‘pak turut’ sepertimana sabda baginda
yang bermaksud: “Jangan kamu jadi pak turut yang bersikap ’aku
bersama-sama orang ramai; kalau mereka baik, baiklah aku, kalau mereka tidak
baik, aku juga tidak baik’, malahan hendaklah kamu cekalkan hati kamu kalau
orang ramai baik, ‘aku akan mengikut jejak mereka,’kalau mereka tidak baik, aku
akan menjauhi kejahatan mereka’.” (Riwayat
Tirmizi)
Biasanya kejadian tersebut dilakukan untuk mencari sokongan dan
populariti. Bagaimanapun, kita harus sedar bahawa Rasulullah s.a.w pernah
mengingatkan melalui hadis baginda yang bermaksud: “Sesiapa yang menyebabkan kemurkaan Allah
kerana hendak mengambil hati manusia nescaya dimurkai Allah ke atasnya dan
menjadikan orang yang hendak diambil hatinya, menjadi marah kepadanya dan sesiapa
yang menyebabkan keredaan Allah kerana menyebabkan kemarahan manusia kepadanya
nescaya dia diredai Allah dan menjadikan hati orang yang marah kepadanya itu
tadi bertukar menjadi sayang dan menyukainya.” (Riwayat
Tabrani)
Adapun amalan upacara kemasyarakatan untuk merapatkan perhubungan
dan mengeratkan perpaduan antara manusia sejagat, maka ianya digalakkan. Ini
berdasarkan firman-Nya bermaksud: ”Wahai
manusia! Kami jadikan kamu daripada leaki dan wanita dan Kami jadikan kamu
berbangsa-bangsa dan berpuak-puak untuk kamu saling kenal mengenal,
sesungguhnya yang paling mulia daripada kamu ialah yang orang paling bertakwa
dari kalangan kamu.” (al-Hujuraat:
13)
Dalam hubungan
kerjasama dan kemasyarakatan dengan bukan Islam tidak ada larangan agama mengenainya,
malahan ia digalakkan berdasarkan firman-Nya
yang bermaksud: ”Allah
tidak melarang kamu terhadap orang kafir yang tidak memerangi kamu dalam agama
dan tidak mengusir kamu dari kampung halaman kamu untuk kamu berbuat baik
kepada mereka dan berlaku adil kepada mereka. Sesungguhnya Allah kasih akan
orang yang berlaku adil (saksama).” (al-Mumtahanah: 8)
Apa yang dilarang itu hanyalah menyerah kesetiaan dan kasih sayang
yang tidak berbelah bagi kepada mereka yang memerangi dan memusuhi umat Islam
sebagaimana yang dijelaskan Allah dalam firman-Nya bermaksud: ”Sesungguhnya Allah melarang kamu terhadap
bukan Islam yang memerangi kamu dalam agama dan telah mengusirkan kamu dari
negara kamu,dan bekerjasama mengusir kamu untuk memberi kesetiaan dan kuasa
kepada mereka.” (al-Mumtahanah:
9)
Sesungguhnya, kita kadangkala meremehkan perilaku meragukan yang
muncul daripada dalam diri kita demi mengejar sesuatu yang sama ada kita sedar
atau tidak sebagai sesuatu yang sementara dan tidak kurang pula bersifat
fatamorgana. Demi memenuhi bisikan naluri, kita tergamak melakukan sesuatu yang
‘membimbangkan’ masyarakat, khususnya di kalangan Muslim. Dan lebih parah jika
kita sanggup ‘membelakangkan’ agama, semata-mata mengejar sesuatu yang entah
apa
hadis
1-Matahari Terbit Dari Barat
Fenomena ini terdapat di dalam satu hadith yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah r.a, katanya, Rasulullah s.a.w telah bersabda (yang bermaksud).
“Tiga perkara, apabila zahir kesemuanya, tidak akan memberimanfaat iman seseorang itu. Sama ada yang tidak pernah beriman sebelum itu atau imannya tidak memberi kebaikan terhadap dirinya. (Iaitu) ketika matahari terbit dari arah barat, Dajjal dan Daabatul Ardh (sejenis makhluk dari dalam bumi).” (Riwayat Muslim)
Sabda nabi maksudnya :
"tidak akan terjadi kiamat sampai matahari terbit dari sebelah barat.Jika manusia melihatnya,maka berimanlah semua orang dimuka bumi.Hal itu terjadi ketika iman sudah tidak lagi memberi sebarang manfaat pada sesorang yg sebelumnya tidak beriman"
Muslim juga meriwayatkan hadis mengenai tanda2 akhir Kiamat Kubra (Besar). Rsulullah SAW bersabda ertinya :
"sesungguhnya tanda2 kiamat (besar) yg pertama kali muncul adalah terbitnya matahari dari sebelah barat dan juga munculnya binatang melata pada waktu dhuha (pagi hari).Mana2 yg telebih dahulu muncul,maka yg lain akan segera menysulnya."
keterangan Hadis :
musuh2 islam terdiri dari para atheis arab mahupun non arab dan orientalis menolak adanya kemungkinan terbitnya matahari dari barat. mereka berpendapat bahawa sejak manusia wujud di muka bumi, matahari terbit di timur dan tengelam dibarat. mereka tidak pernah terfikir dan tidak pula terdetik dlm hati mereka adanya kekuatan yg mampu mengubah proses terbit tenggelamnya matahari.
Fenomena ini terdapat di dalam satu hadith yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah r.a, katanya, Rasulullah s.a.w telah bersabda (yang bermaksud).
“Tiga perkara, apabila zahir kesemuanya, tidak akan memberimanfaat iman seseorang itu. Sama ada yang tidak pernah beriman sebelum itu atau imannya tidak memberi kebaikan terhadap dirinya. (Iaitu) ketika matahari terbit dari arah barat, Dajjal dan Daabatul Ardh (sejenis makhluk dari dalam bumi).” (Riwayat Muslim)
Sabda nabi maksudnya :
"tidak akan terjadi kiamat sampai matahari terbit dari sebelah barat.Jika manusia melihatnya,maka berimanlah semua orang dimuka bumi.Hal itu terjadi ketika iman sudah tidak lagi memberi sebarang manfaat pada sesorang yg sebelumnya tidak beriman"
Muslim juga meriwayatkan hadis mengenai tanda2 akhir Kiamat Kubra (Besar). Rsulullah SAW bersabda ertinya :
"sesungguhnya tanda2 kiamat (besar) yg pertama kali muncul adalah terbitnya matahari dari sebelah barat dan juga munculnya binatang melata pada waktu dhuha (pagi hari).Mana2 yg telebih dahulu muncul,maka yg lain akan segera menysulnya."
keterangan Hadis :
musuh2 islam terdiri dari para atheis arab mahupun non arab dan orientalis menolak adanya kemungkinan terbitnya matahari dari barat. mereka berpendapat bahawa sejak manusia wujud di muka bumi, matahari terbit di timur dan tengelam dibarat. mereka tidak pernah terfikir dan tidak pula terdetik dlm hati mereka adanya kekuatan yg mampu mengubah proses terbit tenggelamnya matahari.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar