c
yaduuru maca ilatihi wujudan wa cadaman.11
Penerangan yang dilakukan oleh Rahima mengenai hijab di mana mereka
memetik sepotong ayat dari al-Quran yang menceritakan tentang hijab
dan
mentafsirkannya mengikut cara mereka iaitu dari surah al-Ahzab 33:
53. Ayat ini
telah ditafsirkan oleh mereka sebagai ayat yang bersifat khusus
yang mana
dinyatakan bahawa arahan yang terdapat dalam ayat ini adalah kepada
perkara
yang berlaku ketika itu dan hanya khusus kepada Rasulullah. Kerana
terdapatnya
larangan untuk menikahi isteri Rasulullah setelah kewafatan beliau.
Dan larangan
untuk menikahi janda adalah bersifat khusus hanya kepada isteri
Rasulullah
bukanlah kepada janda yang kehilangan suaminya. Maka dengan itu
secara tidak
langsung ayat perintah supaya berhijab yang terdapat dalam ayat
larangan khusus
menikahi janda Rasulullah memahamkan bahawa kewajiban berhijab juga
adalah
bersifat secara khsusus dan bukan kewajiban kepada semua Muslim.12
Seterusnya penerangan mengenai jilbab yang dilakukan oleh Rahima.
Dalam penerangan ini telah dikaitkan menggunakan ayat al-Quran dari
surah al-
Ahzab 33: 59. Perkataan jilbab secara istilahnya dimaksudkan
sebagai pakaian
yang menutupi tubuh badan untuk kaum wanita secara keseluruhan ataupun
kecuali tapak tangan atau muka atau kecuali mata sahaja. Pelbagai
tafsiran telah
diberikan para ilmuwan mengenai maksud sebenar ayat ini. Rahima
telah
mentafsirkan hukum mengenai jilbab ini berdasarkan sebab turunnya
ayat ini.13
Demi menjaga keamanan, al-Quran telah memberikan satu jalan
penyelesaian iaitu suruhan kepada wanita Islam supaya mengenakan
jilbab
sebagai tanda kepada mereka bahawa wanita yang mengenakan jilbab
tidak boleh
diganggu. Ini membawa maksud wanita yang mengenakan jilbab ialah
wanita
Islam yang sudah baligh yang haknya dilindungi oleh Islam dan
masyarakat Arab.
Jadi, kesimpulan yang diambil ialah ayat ini diturunkan dengan
tujuan untuk
merespon segala tindak tanduk sosial yang berlaku pada ketika itu.
14
11
Ahmad Dicky Sofyan , 2009, h. 17.
12
Ahmad Dicky Sofyan, 2009, h. 25.
13
Ahmad Dicky Sofyan, 2009, h. 25-26.
14
Ahmad Dicky Sofyan, 2009, h. 32.
39
Para ulama tafsir juga menyatakan bahawa jilbab ketika itu
merupakan
pembeza pakaian wanita Islam dewasa dengan budak kecil. Pakaian
yang
membezakan status seseorang wanita itu sama ada dewasa ataupun
budak kecil.
Jika kefahaman ayat jilbab ini hanyalah sekadar untuk membezakan
hal ini sahaja,
maka ayat ini boleh memberi dua maksud, iaitu satu aspek adalah
untuk
menghilangkan status kebudakan wanita itu dan satu aspek lagi
adalah untuk
membezakan status kebudakan dengan wanita dewasa di mana
kedua-duanya
melalui cara berpakaian.
Oleh sebab itu, Rahima memberi penjelasan bahawa ayat ini
menekankan
bukan sahaja kepada cara berpakaian tetapi juga kepada tuntutan
moral iaitu
menggunakan pakaian yang sopan kerana keadaan susuk tubuh wanita
dewasa
dan budak adalah berbeza. Dan disebabkan kesopanan itu adalah
perkara yang
bersifat relatif maka spesifikasinya tidak bersifat statik tetapi
boleh berubah.
Sehingga diberikan maksud apapun pakaian yang telah memenuhi
spesifikasi
kesopanan adalah dikira sebagai jilbab. Juga dapat difahami dengan
ayat ini ialah
jilbab tidak lagi difahami sebagai pakaian tertutup tetapi ialah
pakaian yang
bersifat sebagai pakaian yang sopan. Oleh itu secara kesimpulan
keseluruhannya
mengenai jilbab adalah tidak terbatas kepada pakaian yang menutup
keseluruhan
tubuh wanita.15
Konsep Qawamah Dalam Islam
Qawamah atau konsep kepimpinan dalam masyarakat dipandang hanya
terletak kepada satu jenis jantina sahaja yang memberi kesan kepada
situasi yang
berbeza dan ia boleh menjadi hak milik lelaki ataupun hak milik
wanita. Konsep
qawamah atau kepimpinan yang ada pada masa sekarang ini
kebanyakannya
merujuk kepada al-Quran dan hadis tetapi sayangnya ia difahami
secara tekstual.
Qawwam sering dieertikan kepada lelaki.
Kepimpinan lelaki sering dikaitkan dengan ayat al-Quran dalam surah
Al-
Nisa. 4: 34, di mana perkataan qawwam iaitu sebagai ketua yang
berkuasa mutlak
dan perlu ditaati. Ramai ahli tafsir telah memberi terjemahan
kepada makna
qawwam ini berdasarkan kenyataan di atas, antaranya ialah seperti
Ibnu Kathir,
Muhammad Abduh dan Imam Suyuthi. Manakala pentafsir kontemporari
turut
memberikan tafsiran kepada perkataan ini dengan memberikan makna
dari
perspektif yang lain bagi istilah qawwam ini.16
Kita lihat pandangan yang dikemukakan oleh penafsir kontemporari
iaitu
Riffat Hassan mengenai andaian yang bersifat keagamaan yang
menjatuhkan
wanita serta mengurangkan peranan ataupun fungsi wanita. Yang
pertama ialah
makhluk utama Tuhan ialah lelaki bukan wanita kerana dikatakan
bahawa wanita
ini diciptakan dari rusuk Adam dan merupakan ciptaan yang kedua
selepas Adam
a.s. Kedua ialah wanita adalah penyebab lelaki dicampakkan dari
syurga ke
15
Ahmad Dicky Sofyan, 2009, h. 37.
16
Noor Rohman, 2010, Konsep Qiwamah Perempuan dalam Islam, h. 2-3.
40
dunia. Dan yang ketiga ialah wanita bukan sahaja diciptakan dari
lelaki malah
diciptakan untuk lelaki. Ketiga-tiga kenyataan inilah yang menjadi
asas
pengurangan dan pemencilan skop terhadap kaum wanita. 17
Perlu disedari jika wanita itu diletakkan darjatnya di bawah lelaki
oleh
kerana akal dan agamanya, ini adalah satu kenyataan yang sangat
naif. Kerana
perkara itu mampu ditangani oleh setiap wanita. Dan jika
mendiskriminasikan
wanita itu datang dari al-Quran maka ia adalah salah kerana telah
lari dari objektif
penurunan al-Quran yang menggunakan terma „al-Quran sesuai untuk
semua
tempat dan zaman.. Oleh itu kita patut menerima kehadiran para
intelektual
Muslim kontemporari yang berusaha menyeimbangkan Islam dengan
masalahmasalah terkini termasuk hal gender.
Kumpulan Rahima berpandangan terdapat masalah dalam pentafsiran al-
Quran adalah kerana masyarakat yang masih memegang satu kefahaman
lama
iaitu yang masih tertumpu kepada lelaki melebihi wanita. Ada
beberapa
kemungkinan di mana agama dianggap sebagai punca peminggiran kaum
wanita.
Yang pertama kerana terjadi kekeliruan dalam menterjemahkan teks
al-Quran.
Kedua ialah kerana pentafsiran dilakukan secara sepotong-sepotong
ayat tidak
menyeluruh dan mengabaikan pandangan dunia Islam dan yang ketiga
ialah
terkadang ia berdasarkan kepada hadis yang lemah atau palsu. Dua
sebab yang
awal membuatkan terjemahan itu tidak diletakkan di tempat yang
sebenar dan ia
sepatutnya disemak semula dan dibawakan pentafsiran yang baru.
Sebab yang
ketiga adalah manipulasi dari kepentingan diri sendiri terhadap
hadis Nabi s.a.w.18
Kumpulan ini telah menyarankan tiga kaedah untuk memperbetulkan
perkara di atas iaitu pertama ialah merujuk kembali ayat-ayat
al-Quran dan
memperbetulkannya semula, kedua merujuk ayat-ayat yang menekankan
kesetaraan lelaki dan wanita dan ketiga ialah membangunkan semula
terjemahan
yang terkini dengan cara pembacaan semula ayat-ayat yang selama ini
menjadi
ketidakadilan gender dengan penyelesaian baru yang telah dikemukakan.
Sememangnya pada umumnya kesalahfahaman terhadap isu kesetaraan
lelaki
dan wanita adalah bertitik tolak dari faktor pentafsiran yang tidak
adil terhadap
wanita19
Disebutkan juga bahawa terdapat banyak ayat al-Quran dan hadis yang
menyanjung kesetaraan lelaki dan wanita sehingga membolehkan wanita
mendapat hak menjadi seorang pemimpin. Di antara ayat al-Quran yang
disebutkan ialah surah al-Hujurat 49: 13, al-Nahl 16: 97, al-Taubah
9: 71, al-
Mumtahanah 60: 12, al-Baqarah 2: 23, dan juga hadis riwayat Bukhari
mengenai
bermusyawarah dengan perempuan tentang pernikahan anak-anak
perempuan
mereka.
17
Noor Rohman, 2010, h. 9.
18
Noor Rohman , 2010, h. 13.
19
Noor Rohman, 2010, h. 14.
41
Kefahaman dari segi kontekstual menyatakan bahawa ayat al-Quran
mengenai qiwamah atau qawwam ialah persoalan tafsir bukan merupakan
perintah Allah atau ketentuan Allah. Hal ini kerana setelah Nabi
Muhammad
s.a.w. wafat tidak ada seorang pun yang layak menggantikannya
sebagai utusan
Allah yang mampu menjelaskan perintah Allah atau orang yang paling
mengetahui
maksud ayat-ayat Allah. Dengan itu semua tafsir sekarang adalah
bersifat tafsiran
atau ijtihad yang sudah pastinya tidak bersifat mutlak dan bersifat
dinamis.20
Ayat “al-rij.l qawwammuna cala al-nis.’…” merupakan ayat yang
menunjukkan bahawa lelaki dan perempuan mempunyai hubungan yang
tertentu.
Lelaki adalah qawwam yang memberi maksud penjaga dan pelindung
wanita.
Ayat ini menunjukkan lelaki mempunyai peranan sebagai pelindung
kepada wanita
oleh kerana kekuatan fizikalnya (bim. fa..ala All.hu bac.ahum cala
bac.in) dan
kekuatan kewangannya iaitu (wa bim. anfaqu min amw.lihim).
Sekiranya perkara
ini tidak terdapat pada lelaki maka akan hilanglah peranan
pelindung tadi bagi
lelaki dan berpindah peranan pelindung tadi kepada pihak wanita
pula kerana ini
diertikan daripada kalimah yang terdapat dalam ayat ini iaitu
(bac.ahum cala
bac.in). Ini menunjukkan bahawa adanya proses timbal balik yang mengubah
maksud yang pertama dan berpindah kepada maksud yang sebaliknya
iaitu
mengenai peranan lelaki dan perempuan.
Menurut Kyai Husein perkara utama yang perlu dianalisis dan
diterjemahkan dalam ayat ini ialah tentang sebab mengapa lelaki
menjadi ketua
keluarga. Merujuk kepada perkara ini telah dinyatakan secara jelas
iaitu
sebahagian dari mereka telah diberikan Allah kelebihan ke atas
sebahagian
wanita. Firman Allah ini sangat jelas di mana Allah berfirman
dengan
menggunakan perkataan „sebahagian. bukan perkataan „semua., yang
memberi
maksud bahawa tidak semua lelaki diberi kelebihan oleh Allah dan
juga tidak
semua wanita diberi kelebihan oleh Allah. Ada juga pendapat yang
menyatakan
bahawa lelaki dan perempuan mempunyai kelebihan yang tersendiri.21
Menurut Amina Wadud Muhsin, lelaki pemimpin ke atas wanita tidaklah
diberikan kuasa sepenuhnya yang mesti ada pada diri setiap lelaki,
tetapi hanya
secara mengikut keadaan apabila lelaki itu telah ada syarat yang
ditentukan dalam
surah al-Nisa. ini barulah ia mempunyai kuasa. Menurut Khaled Abou
al-Fadl,
perkataan qawwam bererti pelindung, pemelihara dan penjaga. Ayat
itu memberi
maksud pemelihara atau pelindung berdasarkan kepada kemampuan
seseorang
seperti kemampuan memberi nafkah. Jika wanita yang mencari nafkah
maka
tugas pelindung telah bertukar kepada wanita dan jika bersama
mencari nafkah
maka tugas sama yang yang dipikul oleh keduanya iaitu tiada kuasa
mutlak di
antara keduanya.22
Secara umumnya sudah jelas bahawa wanita dan lelaki mempunyai taraf
yang sama. Jika seseorang wanita itu kuat peranannya dari segi
kewangan maka
20
Noor Rohman, 2010, h. 18-19.
21
Noor Rohman, 2010, h. 24.
22
Noor Rohman, 2010, h. 25-26.
42
yang layak menjadi pemimpin kewangan ialah wanita dan lelaki boleh
mengambil
peranan dalam bidang lain iaitu seperti keperluan kepada kekuatan
fizikal. Ini
jelas menunjukkan hubungan yang seimbang di antara lelaki dan
perempuan dan
pada masa ini wanita dan lelaki layak menjadi ketua mengikut
peranan semasa
yang ditanggung oleh mereka.23
Maka sehubungan dengan itu jelaslah tidak relevan pendapat Imam al-
Suyuthi berkenaan dengan konsep kepimpinan wanita. Beliau menisbahkan
pendapat beliau bersandarkan kepada hadis Nabi s.a.w. iaitu “Tidak
akan
beruntung sesuatu kaum yang telah menyerahkan urusannya kepada
seorang
perempuan” (Musnad Ahmad 19603), dan “Kaum perempuan adalah kurang
akal
dan agamanya” (al-Bukhari: 293). Hadis ini biasanya dihuraikan
bahawa yang
dikatakan kurang akal itu bermaksud persaksian tentang sesuatu
perkara yang
datang dari seorang perempuan ialah separuh persaksian (bukti),
manakala
maksud kurang agama itu ialah oleh kerana perempuan itu mendapat
haid maka
ia tidak boleh bersolat.24
Qawamah Dalam Kekeluargaan Islam
Pandangan yang selama ini tertanam dalam kotak pemikiran umat Islam
ialah lelaki yang menjadi ketua mutlak dalam keluarga. Pendapat ini
juga masih
dipertahankan oleh sebahagian kaum wanita tidak kira sama ada
mereka
merupakan orang yang terpelajar ataupun yang berasal dari
kampung-kampung
yang tidak mendapat pendidikan tinggi.
Kedudukan suami isteri di Indonesia yang dinyatakan dalam
Undangundang perkahwinan No. 1/1974 dan Kompilasi Hukum Islam (KHI) Pasal 79
KHI
menyebutkan: “Suami adalah kepala keluarga dan isteri adalah ibu
rumahtangga”.
Pasal 80 pula menyatakan: “Suami adalah pembimbing terhadap isteri
dan rumah
tangganya, akan tetapi hal urusan rumahtangga yang penting perlu
diuruskan
bersama suami dan isteri”. Kebahagiaan dalam sesebuah keluarga akan
tercapai
jika kepimpinan itu berada di pihak yang mempunyai kelebihan dalam
keluarga itu
tanpa mengira status lelaki atau perempuan.25
Penjelasan ayat al-Quran dari surah al-Rum 30: 21 turut dijadikan
sandaran dalam perbahasan. Jika diperhatikan ada tiga kata kunci
dalam
perkahwinan yang digariskan dalam ayat tersebut iaitu yang pertama
ialah
“litaskunu ilaiha” yang membawa maksud orang yang menjalani alam
perkahwinan
agar merasa terlindung dan dapat menjalani hidup dengan aman dan
tenteram.
Kedua ialah “mawadah” yang boleh diertikan sebagai mahabbah,
nasihat dan
hubungan yang kuat di mana perkahwinan itu merupakan ikatan yang
melahirkan
rasa saling mencintai, saling nasihat menasihati dan saling
menghargai tanpa ada
23
Noor Rohman, 2010, h. 29.
24
Noor Rohman, 2010, h. 30.
25
Noor Rohman, 2010, h. 31.
43
rasa sakit menyakiti. Manakala yang ketiga ialah “rahmah” yang
bererti kasih
sayang yang mendalam dan bersifat seikhlas-ikhlasnya.26
Qawamah Dari Sudut Politik
Ketika zaman Nabi s.a.w. telah tercatat golongan wanita yang turut
memainkan peranan bersama dengan kaum lelaki. Saidatina Khadijah,
Saidatina
c
Aisyah, Saidatina Ummu Salamah, dan para isteri Nabi s.a.w.,
Fatimah (anak),
Zainab (cucu) dan Sukainah (cicit) adalah wanita yang terkemuka dan
yang
bijaksana. Mereka sering terlibat dalam perbincangan mengenai
sosial dan politik.
Perbahasan turut memetik ayat al-Quran iaitu dalam surah al-Jumucah
62:
10. Allah s.w.t. sesekali tidak membezakan lelaki dan perempuan
dalam ayat ini
juga menghalang sikap mengeksploitasi terhadap orang lain. Sama
juga seperti
politik, ia merupakan perkara yang tidak boleh dipertikaikan lagi
kerana Saidatina
c
Aisyah merupakan isteri Rasulullah s.a.w. yang turut terlibat dalam
ruang politik.
Terdapat sebahagian yang mengambil hujah wanita tidak boleh
terlibat dengan
politik menggunakan dalil dari hadis Rasulullah s.a.w. iaitu “Tidak
akan beruntung
sesuatu kaum yang telah menyerahkan urusannya kepada seorang
perempuan”.
Padahal hadis Nabi s.a.w. ini merupakan tanggapan baginda kepada
peristiwa
tertentu tentang seorang sahabat yang menyampaikan berita kepada
Nabi s.a.w.
tentang kematian Raja Romawi yang telah diganti oleh puterinya.
Hadis ini tidak
boleh diambil sebagai syariat kerana ia terhenti sebagai hukum
kepada kes pada
masa berkenaan sahaja.
Fatima Mernissi telah mengkaji berkenaan dengan hadis berkenaan dan
didapati hadis tersebut hadis munfari. ah kerana terdapat dari
salah seorang
perawinya iaitu Abu Bakar pernah melakukan persaksian palsu ketika
zaman
c
Umar al-Khattab tentang peristiwa zina yang dituduhkan kepada
Mughirah bin
Syucbah. Oleh kerana itu hadis ini tidak boleh dijadikan sebagai
dasar
pengambilan hukum.27
Justeru itu kita wajib mengambil perkara yang jelas iaitu dari
al-Quran yang
menceritakan dengan jelas berkenaan dengan kehebatan seorang ratu
dari
kerajaan Saba, seorang ratu yang bersifat adil ketika zaman Nabi
Sulaiman a.s.
dan berjaya memimpin rakyatnya hidup dalam keadaan makmur. Kisah
kebesaran singgahsana ratu tersebut telah sampai ke pengetahuan
Nabi
Sulaiman a.s. melalui burung Hud sebagaimana dikisahkan dalam surah
al-Naml
27: 23. Ini jelas termaktub dalam al-Quran dan tidak boleh
disangkal. Berbeza
dengan kepimpinan ratu Parsi yang bersikap panas baran dan tidak
adil. Sikap
pemimpin wanita seperti inilah yang dikritik oleh Nabi Muahammad
s.a.w. sebagai
kekuasaan yang tidak boleh memberi keamanan.28
26
Noor Rohman, 2010, h. 34.
27
Noor Rohman, 2010, h. 39.
28
Noor Rohman, 2010, h. 40.
44
Kesimpulan bagi konsep qawamah keseluruhannya ialah berlakunya
sikap
yang murni dalam menterjemahkan al-Quran. Hampir semua pandangan
pentafsir
kontemporari menolak tafsiran klasik yang terdahulu berkenaan
dengan tafsiran
surah al-Nisa 4: 34. Masalah qawamah ini sepatutnya tidak
dibahaskan melalui
perbezaan jantina tetapi sepatutnya dibahaskan melalui faktor
kelebihan yang ada
pada sesuatu jantina itu.29
Kemerdekaan Wanita Islam
Kemerdekaan adalah hak setiap manusia di bumi Allah. Perkara ini
bukan
sahaja dipersetujui dalam kesepakatan PBB (united nation) iaitu di
dalam
deklarasi hak asasi manusia (HAM) malah juga dalam agama-agama yang
terdapat di seluruh dunia ini.30
Islam melalui apa yang diajarkan oleh Nabi s.a.w. telah mengajarkan
sejak
dari awal lagi erti kemerdekaan bagi umatnya. Nabi Muhammad s.a.w.
sememangnya diutuskan di muka bumi ini adalah untuk membawa risalah
ketauhidan iaitu bermaksud supaya mengesakan Allah s.w.t. dan tidak
menghambakan diri kepada perkara selain Allah. Ini bermaksud bahawa
tidak ada
seorang pun di muka bumi ini boleh memperhambakan manusia lain
kecuali
semuanya mesti menghambakan diri kepada Allah s.w.t. Allah telah
memberikan
kemerdekaan sepenuhnya kepada manusia supaya menggunakan akal dan
fikiran
dalam menjalankan tugas seharian sebagai khalifah Allah di muka
bumi kerana
Allah s.w.t. telah menciptakan manusia dengan ciptaan yang terbaik
di muka bumi
ini.31
Rahima menjelaskan bahawa dengan menggunakan terma “ini adalah
untuk kebaikan kamu juga pada masa hadapan” banyak hak kebebasan
anak
perempuan disekat, sedangkan dia mempunyai hak ke atas keputusan
dirinya.
Seperti ibu bapa yang menentukan di mana anaknya harus bersekolah
dan apa
fokus masa depan anak tersebut. Selain itu pula bila meningkat
dewasa wanita itu
dijodohkan dengan lelaki pilihan keluarga bukan pilihannya sendiri.
Itu sangatlah
menyakitkan bagi perempuan itu. Ini seolah-olahnya ibu bapa itu
mengetahui
segala-gala perkara yang akan berlaku pada masa hadapan.
Persoalannya
mengapa masih banyak lagi berlaku penceraian jika pilihan ibu bapa
tadi tepat?
Ini semua bertitik tolak dari terma di atas yang sering dijadikan
hujah bagi ibu bapa
untuk memastikan anak mendengar kata-kata mereka. Begitu juga dalam
hal
suami ingin mengadakan hubungan seks bersama isteri. Isteri tidak
boleh
menolak permintaan suami ketika ingin melakukan seks sedangkan
ketika itu
keadaan isteri masih belum bersedia kerana takut dengan
tafsir-tafsir agama yang
mengatakan tentang hukum menolak permintaan suami.32
29
Noor Rohman, 2010, h. 41-42.
30
KH Husein Muhamad, 2006, h. 3.
31
KH Husein Muhamad, 2006, h. 19.
32
Maman A. Rahman, 2006, h. 45.
45
Dengan melihat kes-kes ini adakah kita sudah boleh mengatakan
bahawa
wanita itu sudah benar-benar mendapat kemerdekaan. Sebenarnya masih
banyak yang perlu diteliti dalam memberi kesamarataan kepada kaum
wanita
supaya ia dapat merasakan kebebasan seperti kaum lelaki.33
Faqihuddin Abd Kodir (2006) memetik beberapa pandangan sarjana
dalam
memberikan definisi kemerdekaan. Kemerdekaan dalam bahasa Arab
disebut
sebagai al-hurriyah. Perkataan al-hurr menurut Raghib al-Isfahani
yang dipetik
melalui kitab Mufradat Alfaz al-Quran mengandungi dua erti, pertama
ialah lawan
dari budak dan yang kedua ialah orang yang bebas dari sifat-sifat
yang buruk
dalam urusan duniawi. Jadi kemerdekaan itu boleh diertikan sebagai
perkara
yang bersifat material dan bukan material. Manakala dari Syeikh Ali
al-Shabuni
dalam tafsirnya mengatakan bahawa perkataan al-hurr itu membawa
maksud suci
dari hal-hal yang boleh mencemarkan manusia. Perkataan al-hurr
disebut
sebanyak 1 kali dalam surah al-Baqarah 2: 178. Perkataan ini juga
berkait
dengan perkataan al-tahrir yang bererti pembebasan. Perkataan ini
juga ada
disebut dalam al-Quran iaitu dalam surah al-Nisa 4: 92, surah
al-Ma.idah 5: 89 dan
surah al-Mujadilah 58: 3. Ketiga-tiga surah ini semuanya menekankan
mengenai
pembebasan hamba
Manusia menurut Islam adalah makhluk merdeka atau bebas dari
sesuatu
yang menyekat. Manusia merupakan makhluk yang merdeka atau bebas
apabila
ia sesama manusia dan menjadi seorang hamba ketika ia berhadapan
dengan
Allah s.w.t. yang menciptakannya. Dengan itu, kemerdekaan manusia
adalah
sangat bertepatan dengan ajaran yang dibawa oleh Islam iaitu konsep
Tauhid.
Dalam isu ini turut memetik ayat yang berbunyi “yukhrijuhum min
al-.ulumat ila al
nur” ertinya ialah Nabi Muhammad s.a.w. hadir untuk mengeluarkan
manusia dari
kegelapan kepada cahaya. Ayat ini jelas menunjukkan bahawa Islam
itu agama
yang memerdekakan.34
Jadi dengan itu, cara untuk memerdekakan kaum wanita ialah dengan
merubah cara berfikir serta pandangan setiap individu terhadap kaum
wanita dan
mengambil secara terus konsep yang dibawakan oleh ajaran Islam yang
asli.
Dengan memberikan kepada mereka hak-hak sosial, ekonomi dan politik
mereka
tanpa pembatasan yang hanya disebabkan perbezaan dari segi
jantina.35
Jika agama diturunkan oleh Allah untuk membebaskan manusia dari
sebarang penindasan, maka tafsiran-tafsiran al-Quran perlu ditafsir
dan dimaknai
kemudian diarahkan tafsiran semula itu ke arah pembebasan wanita
agar mereka
tidak lagi ditindas. Usaha untuk melindungi wanita tidak boleh
dengan cara
membataskan terhadap pergerakan dan kelebihan yang ada pada
dirinya.
Kemerdekaan wanita juga merupakan salah satu dari kemerdekaan
manusia dan
33
Maman A. Rahman, 2006, h. 45.
34
Faqihuddin Abd Kodir, 2006, h. 20.
35
Faqihuddin Abd Kodir, 2006, h. 20-21.
46
harus diperjuangkan sehingga segala terma mengenai penindasan
terhadap
wanita itu hilang sama sekali dari pandangan individu dan dunia.36
Penutup
Perjuangan organisasi Rahima ini mengenai pendidikan kritis
terhadap
sesuatu isu bermain dalam ruang lingkup pentafsiran semula ayat
al-Quran
mengikut tafsiran oleh pentafsir-pentafsir al-Quran yang
kontemporari.
Kebanyakan kajian semula ia lebih bersifat terbuka daripada
tafsiran para ulama
terdahulu. Kebanyakan perkara yang ditafsirkan oleh ulama terdahulu
yang dilihat
sebagai melebihkan kepada lelaki adalah ditolak oleh Rahima dengan
menggunakan hujah-hujah logik yang dikemukakan oleh para pentafsir
kontemporari dan ahli-ahli ilmu mereka sendiri.
Manakala dari segi pergerakan, organisasi ini dilihat berkembang
dengan
baiknya dengan membantu wanita-wanita yang tertindas dan
melatih-melatih para
wanita yang berminat menjadi kader-kader untuk menyampaikan ilmu
yang
ditimba dari hasil pembelajaran di bawah latihan oleh Rahima.
Perkembangan
organisasi ini juga berkembang dengan sangat pantas walaupun ia
merupakan
organisasi non government. Ia telah mempunyai hubungan dengan
pelbagai
organisasi di luar negara iaitu di peringkat antarabangsa. Ia juga
mendapat
sokongan dari puluhan pesantren dan organisasi-organisasi yang
mempunyai
kesesuaian dengan perjuangan mereka. Dari segi pengurusan
organisasi juga
amat baik sekali dengan tidak melengahkan kes-kes atau isu-isu yang
diterima
oleh mereka iaitu segera menyelesaikan dan mengambil tindakan yang
sewajarnya. Dari perspektif pengurusan organisasi ini dan semangat
perjuangan
mereka untuk wanita, Rahima dilihat berseiringan dengan Sisters in
Islam di
Malaysia. Apa yang membezakan kedua aliran ini ialah aktivis Rahima
mendapat
dokongan yang jitu dari pesantren dan kalangan berpendidikan agama
Islam,
manakala organisasi Sisters in Islam mendapat sokongan kuat dari
kalangan
wanita-wanita intelektual yang berpendidikan moden dan mempunyai
kesedaran
perjuangan wanita tetapi tidak menjalankan program dalam kalangan
pondok atau
institusi agama.
Penulis berpendapat sewajarnya kalangan kita melihat semula kepada
tafsiran yang tepat mengenai sesuatu ayat al-Quran yang ditafsirkan
oleh Rahima
ataupun mana-mana organisasi yang menggunakan tokoh pentafsir
kontemporari
agar ia tidak bersalahan dengan ruh agama Islam itu sendiri. Kaedah
tekstual
dalam mentafsirkan pengertian al-Quran wajar difahami dengan
sebaiknya seperti
melihat jenis ayat Makkiyah dan Madaniyyah, asbab nuzul ayat,
madlul ayat dan
lain-lain ilmu. Penulis melihat ulama-ulama atau mufassir klasik
yang muktabar
tidak mengabaikan bidang ilmu ini dalam pentafsiran mereka dan
termasuklah
menjauhi sifat ketidakadilan dalam tafsiran. Manakala kaedah
kontekstual dalam
tafsiran ayat al-Quran sebagaimana dipegang oleh Rahima, pentafsir
kontemporari dan pejuang keadilan gender mestilah berpandukan juga
ruh
keadilan tafsiran yang telah disepakati ulama dan bukan meragui
ketinggian ilmu
Faqihuddin Abd Kodir, 2006, h. 21.
47
kalangan tersebut Penulis menegaskan di sini bahawa sikap
berhati-hati dalam
menerima sesuatu dan mengkaji ayat-ayat al-Quran secara berpandukan
kepada
kaedah yang telah ditentukan oleh ulama muktabar perlu
diaplikasikan dalam
melakukan sesuatu kesimpulan terhadap sesuatu isu-isu yang timbul.
Bibliografi
Ahmad Dicky Sofyan. 2009. Tubuh Perempuan dalam kajian: Menimbang
Ulang
Makna Hijab, Jilbab dan Aurat. Jakarta Selatan: Penerbit Rahima.
Faqihuddin Abd Kodir. 2008. Swara Rahima: Ketika Perempuan Bertanya
Haknya.
JakartaSelatan: Yayasan Rahima.
KH Husein Muhamad, Faqihuddin Abd Kodir, Maman A. Rahman. 2006.
Swara
Rahima: Perempuan Merdeka, Benarkah? Jakarta Selatan: Yayasan
Rahima.
Noor Rohman. 2010. Konsep Qiwamah Perempuan dalam Islam. Jakarta
Selatan:
Penerbit Rahima.
Rahima. 2010. Pusat Pendidikan dan Informasi Islam dan Hak-Hak
Perempuan.
Atas talian, http://www.rahima.or.id/, 7 Ogos 2011.
United Nation. 2000-2009. The Convention on the Elimination of All
Forms of
Discrimination Against Women (CEDAW). Atas talian,
http://www.un.org/womenwatch/daw/cedaw/, 11 Ogos 2011.
48
Isu-Isu Gender Dalam Kekeluargaan: Tumpuan Kepada
Wanita Islam Di Malaysia
Tidak ada komentar:
Posting Komentar