Pemahaman semula bermaksud memberikan penafsiran yang baru tentang
kedudukan, hak wanita dalam Islam dan peranan lelaki-wanita menurut
pandangan Islam yang tidak terpaku pada rujukan rujukan sebelumnya
yang
disalah pahamkan. Masyarakat Islam, teruma wanita harus mengetahui
hak-hak
dan tanggungjawab mereka dari sisi perspektif Islam agar tidak
dikriminasikan.
Dari pendapat diatas dapat diambil pemahaman bahawa inisiatif bagi
menangani
isu-isu gender adalah:
Memberikan pemahaman semula peranan lelaki dan wanita menurut Islam
terutama fahaman yang disalah ertikan oleh pejuang gender seperti,
lelaki
pemimpin wanita, poligami, membolehkan pemukulan terhadap isteri,
peranan
wanita sebagai sebagai anak perempuan, isteri dan ibu dan
sebagainya.
Para pengkaji dan mentelaah buku tidak hanya berlandaskan pada
khazanah ilmu
agama yang sedia ada sebagai sumber rujukan kukuh. Sumber rujukan
tersebut
dibuat mempunyai masa dan konteks sendiri mengikuti pemikiran dan
pengalaman serta keadaan sosial seseorang pengarang buku masa itu,
yang
memungkinkan tidak sesuai dengan sosial-budaya masa kini.
Melalui pendidikan yang mengeluarkan ilmuan yang memiliki intelektual
dan
kepakaran bahasa Arab mahupun ilmu lain seperti ilmu tafsir, ilmu
usul piqh yang
membolehkan menafsirkan, mengumpulkan maklumat, membuat
perbandingan
dari perspektif sosial (gender) dan akhirnya membentuk semula
tulisan
sebelumnya.
Peranan ulama sebagai pendakwah untuk menyampaikan pemahaman Islam
dalam masyarakat. Masyarakat Islam ramai belum mengetahui bahkan
tidak
mengetahui peranan jantina dan gender dari perspektif Islam, dengan
kejahilan ini
Husein Muhammad (2004), op. cit, h.1
30
masih ada segelintir yang masyarakat mengikuti budaya yang tidak
selaras
dengan ajaran Islam .
3. PENUTUP
Istilah gender adalah istilah yang dikemukakan oleh orang barat
kerana mereka
merasa dikriminasikan dan menuntut kesemerataan bagi wanita.
Istilah gender
tidak ada dalam Islam. Ketika keadilah gender diperjuangkan oleh
kaum wanita
Barat, jauh sebelum itu keadilan dan hak-hak antara lelaki dan
wanita sudah
termaktub dalam al-Quran dan Hadis. Masyarakat Islam yang ikut
serta untuk
mempurjuangkan keadilan gender kerana mereka belum faham hak dan
tanggung
jawab antara peranan lelaki dan perempuan dalam Islam, hal ini
menyebabkan
ada yang merasa wujudnya ketidak-adilan gender.
Isu-isu gender dalam masyarakat merupakan isu-isu yang berkait
dengan peranan
lelaki dan wanita seperti poligami, perceraian, kekerasann,
mengetepikan
perempuan, pembahagian tugas dalam keluarga yang tak seimbang.
Dalam Islam
semua ini bukan suatu isu gender yang harus diperjuangkan. Dalam
Islam
peranan, hak, tanggung jawab lelaki dan perempuan sudah jelas dalam
al-Quran
dan Hadis yang harus diyakini. Isu gender ini dibangkitkan kerana
berpunca
kecuaian dan gagalnya para pelaku yang seharusnya memikul
tanggungjawab
dan melaksanakan peranan yang sesuai menurut prespektif Islam.
Para pejuang gender telah salah faham tentang kedudukan wanita
Islam kerana
menjadikan agama sebagai sebab ketidak-adilan gender seperti
pemahaman
lelaki mempunyai kedudukan yang lebih tinggi dan unggul dari
wanita, wanita
hanya duduk dirumah dan sebagainya. Sesungguhnya Islam melebihkan
lelaki
kerana lelaki adalah pemimpin dan bertanggung jawab menafkahkan
kelurganya
dan peranan ini sesuai kodrat, tetapi disisi Allah lelaki dan
perempuan dinilai
dengan melihat ketakwaannya kepada Allah S.W.T, kedudukan lelaki
Islam dan
wanita Islam adalah sama.
BIBLIOGRAFI
Abdul Hadi Awang (2009), Islam Adil Untuk Semua, Kuala Lumpur: PTS
Islamika
Sdn.Bhd
Abdul Halim Abu Syuqah (1998) Kebebasan Wanita, Jilid I, Chairul
Halim (terj),
Kuala Lumpur: Pecetakan Zafar Sdn. Bhd.
Achmad Muthali.in (2001), Bias Gender Dalam Pendidikan, Surakarta:
Muhammadiyah University Press.
31
Husein Muhammad (2004), Fiqh Wanita, pandangan ulama terhadap wacana
agama dan gender, Norhayati Haji Kaprawi, Zaitun Mohmed Kasim
(terj)
Malaysia: Sister In Islam
Jawiah Dakir (2007), Pembelaan Hak Kumpulan Minoriti Dan Wanita,
Malaysia:
Jabatan Kemajuan Islam Malaisia
Khusaini Rofi.ah (2007), “Studi Pola Relasi Gender Suami Isteri
Pada Keluarga
STAIN Ponorogo,” KODIFIKASI, Jurnal Penelitian Keagamaan Dan Sosial
Budaya, Vol.1, No 1
Mohd Ruslan Mohd Nor dan Nor „Azzah Kamri (2011), Wanita Islam,
isu-isu dan
pemerkasaan hak Selangor: Persatuan Ulama. Malaysia. (ISBN :
978-983-230609-2)
Nor „Azzah Kamri (2011), Wanita dan Pengurusan Profesional, dalam
Mohd
Roslan Mohd Nor dan Nor „Azzah Kamri, Wanita Islam, isu-isu dan
Pemerkasaan
Hak, Selangor: Persatuan Ulama. Malaysia
Norsaleha Mohd Salleh, Abdul Halim Tamuri dan Salleh Amad (2011),
Hak-hak
Wanita Pada Zaman Rasulullah SAW: Meningkap Sejarah Srikandi Islam,
dalam
Mohd Roslan Mohd Nor dan Nor „Azzah Kamri, Wanita Islam: Isu-isu
Dan
Pemerkasaan Hak, Persatuan Ulama Malaysia
Rozi Bainon (1999) Wanita: Penghapusan Diskriminasi dariperspektif
Islam Dan
Undang-Undang Malaysia, Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka
Raihanah Abdullah, Nurhayati Surbaini (2011), Wanita Islam Dan
Isu-iisu gender
masa kini, dalam Mohd Roslan Mohd Nor dan Nor „Azzah Kamri, Wanita
Islam:
Isu-isu Dan Pemerkasaan Hak, Persatuan Ulama Malaysia
Sugihastuti, Istna Hadi Saptiawan, (2007) Gender & Inferioritas
perempuan:
Praktik Kritik Sastra feminis, Pustaka Pelajar, Yogyakarta: Pustaka
Pelajar
Saudi Berlian (2000), Pengelolaan Tradisional Gender, Jakarta:
Milenium Publiher
Thorik Muiz Mohammad (2001), Keistimewaan Wanita Menurut Islam,
Kuala
Lumpur: Usnie Sdn Bhd.
32
Isu-isu Dan Hak-hak Wanita Islam Dalam Gagasan Rahima, Indonesia
Indriaty Ismail.
Mohd Hanif Dzulkifli..
Abstrak
Tulisan ini membincangkan mengenai isu-isu dan hak-hak
wanita Islam yang diperjuangkan oleh kumpulan aktivis Rahima,
Indonesia. Rahima merupakan Pusat Pendidikan dan Informasi
Islam dan Hak-hak Perempuan yang ditubuhkan pada tahun
2000 sebagai reaksi kepada perbincangan dalam masyarakat
mengenai isu-isu gender dan Islam. Metodologi yang digunakan
untuk menghasilkan penulisan ini ialah melalui kajian
dokumentasi dan temu bual dengan aktivitis Rahima. Penemuan
kajian ini mendapati bahawa Rahima sentiasa peka dengan isuisu
semasa wanita Islam di Indonesia dan antara isu yang
menjadi fokus perjuangan mereka ialah pendidikan kritis dan
penyebaran maklumat mengenai hak-hak wanita di pesantren.
Program yang dilakukan di antaranya adalah memperkenalkan
pemahaman keislaman yang menjunjung tinggi kesetaraan
wanita dan menghargai pluraliti. Rahima juga menjalankan
penyelidikan dan aktif dalam penerbitan bahan-bahan yang
berkaitan perspektif Islam dan hak-hak wanita. Kajian
mendapati Rahima juga sedikit sebanyak mempunyai beberapa
persamaan dan perbezaan dengan kumpulan aktivis wanita di
Malaysia iaitu Sisters in Islam.
Kata Kunci: Rahima, isu-isu wanita, hak-hak wanita,
kesetaraan, pesantren, Islam.
The Issues And Muslim Women’s Rights In The Rahima Foundation,
Indonesia
Abstract
This paper discusses the issues and Muslim women’s rights
which are adopted by the Rahima activist group, in Indonesia.
Rahima is an Islamic Education, Information and Women’s rights
Centre. It was founded in the year 2000, as a reaction to a
.
Pensyarah Kanan di Jabatan Usuluddin dan Falsafah, Fakulti
Pengajian Islam, Universiti
Kebangsaan Malaysia.
..
Pelajar Sarjana di Jabatan Usuluddin dan Falsafah, Fakulti
Pengajian Islam, Universiti
Kebangsaan Malaysia.
33
massive discussion in the society regarding the issues of gender
and Islam. This is a documentation study which goes hand-inhand
with interviews done with selected the Rahima activists.
The outcome is that Rahima is always up-to-date with the current
women issues in Indonesia. Amongst the issues which they
focused were the critical education and the distribution of
information on the women’s rights in the pesantren (the traditional
Islamic education centre). They organised programmes to
provide a better understanding of Islamic teachings which uphold
the equalities of women in the society and how to value the
pluralities. Rahima is also active in researches and published
Medias on the Islamic perspectives and women’s rights. The
Rahima group resembles in some aspect with the Malaysian’s
Sisters in Islam (SIS) and differs in some other.
Keywords: Rahima, women issues, women’s rights, equalities,
pesantren, Islam.
Pengenalan
Islam mengiktiraf lelaki dan wanita diciptakan oleh Allah s.w.t.
dengan kejadian
biologi yang berbeza dan mempunyai peranan yang berbeza. Namun
keduaduanya adalah sama tarafnya di sisi Allah s.w.t. Ketinggian martabat di
sisi
Pencipta dinilai berdasarkan kepada ketakwaan kepada Allah s.w.t.
dan bukannya
pada harta, kekuatan ataupun jantina. Secara umumnya kelihatan di
beberapa
negara Islam, masih wujud bentuk-bentuk penindasan dan layanan yang
tidak adil
pihak masyarakat terhadap wanita pada masa sekarang ini termasuklah
di negara
Indonesia. Penulisan ini menggarap mengenai latarbelakang kumpulan
aktivis
feminis Rahima di Indonesia dan usaha-usaha mereka dalam
memperjuangkan
isu-isu wanita dan hak-hak wanita Islam dari segi keadilan dan
kesetaraan.
Latar belakang Pergerakan Rahima
Rahima merupakan Pusat Pendidikan dan Informasi tentang Islam dan
Hak-Hak Perempuan. Ia merupakan sebuah lembaga yang memperjuangkan
hakhak diri sendiri dalam masyarakat yang berfokus kepada perbezaan wanita dari
perspektif agama Islam. Rahima telah ditubuhkan pada tarikh 5 Ogos
2000
sebagai reaksi atau tindak balas terhadap isu mengenai gender dan
Islam. Status
kewujudan Rahima ini telah disahkan oleh sebuah badan kerajaan
Indonesia iaitu
Notaris pada tarikh 11 September 2000 di Jakarta. Rahima secara
rasminya
memulakan aktiviti mereka pada bulan Februari 2001 dan sehingga
sekarang
masih aktif menjalankan aktiviti dan programnya walaupun telah
memasuki tahun
yang kesebelas penubuhannya.1
Perkataan Rahima terhasil dari satu perkataan yang mempunyai maksud
yang berbeza. Yang pertama ia berasal dari perkataan „rahim
perempuan. iaitu
www.rahima.or.id/index.php, 7 Ogos 2011.
34
merupakan tempat manusia melakukan hubungan kelamin dan melahirkan
anak di
mana ia merupakan tempat lahirnya sebuah kehidupan. Maksud yang
kedua,
perkataan itu diambil dari salah satu nama Allah iaitu al-Rahman
dan al-Rahim
sepertimana yang terdapat di dalam Asma.ul Husna. Kedua-dua
perkataan ini
membawa maksud Yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang. Rahima
diberikan maksud sedemikian adalah kerana bertujuan untuk
mencetuskan
sebuah kehidupan yang penuh dengan kasih sayang.2
Pada awalnya Rahima bergerak pada aktiviti yang menjurus kepada
pendidikan kritis dan penyebaran maklumat mengenai hak-hak wanita
di
pesantren sahaja. Kemudian, oleh kerana keperluan masyarakat
terhadap
perkara yang dibawanya semakin meningkat, maka ia telah meluaskan
skopnya
kepada pelbagai kelompok selain dari kelompok pesantren. Tumpuan
telah
diperluaskan kepada sekolah, guru-guru sekolah agama sehinggalah
guru sekolah
agama negeri, majlis ta.alim, organisasi wanita muslim dan
organisasi
kemahasiswaan. Rahima bukan sahaja bergerak di peringkat kebangsaan
tetapi
juga di peringkat antarabangsa dan mempunyai hubungan dengan
pergerakan
wanita di peringkat antarabangsa. Rahima juga menggunakan segala
undangundang yang ada dalam memperjuangkan hak wanita.
Kesemua organisasi yang memberi kerjasama kepada Rahima telah
dipilih
oleh Rahima kerana dilihat bersesuaian dengan apa yang ingin mereka
ketengahkan. Ini menunjukkan bukan semua organisasi yang ada di
Indonesia
diterima oleh Rahima sebagai rakan kerjasama.
Kegiatan Rahima
Rahima meletakkan visinya sebagai: terhasil masyarakat yang adil
dengan
hubungkait yang setara antara lelaki dan wanita, terpenuhnya
hak-hak perempuan
di dalam hak asasi manusia. Manakala misinya ialah: melakukan
kesedaran hakhak wanita menurut perspektif Islam, menghasilkan ilmu yang baru
berlandaskan
kesamarataan dan mencetuskan dorongan terhadap penegakan hak-hak
kaum
wanita. Berdasarkan visi dan misinya, Rahima mengorak langkah
menjayakan
pelbagai aktiviti dan kegiatan.3
Kegiatan yang dilakukan oleh organisasi Rahima ini terbahagi kepada
beberapa kegiatan iaitu melalui pendidikan, penyelidikan,
penerbitan dan
perpustakaan. Kegiatan ini akan dijelaskan satu persatu bermula
dari pendidikan.
1) Pendidikan
Pendidikan yang dimaksudkan di sini ialah pendidikan secara kritis
iaitu
pendidikan kritis yang menjurus kepada hak-hak wanita. Ini
merupakan bentuk
pendidikan yang diyakini oleh Rahima yang mana dirasakan mampu
mengetengahkan ilmu yang boleh menjawab persoalaan realiti sosial
yang berlaku
2
www.rahima.or.id/index.php, 7 Ogos 2011.
3
www.rahima.or.id/index.php, 7 Ogos 2011.
35
dalam masyarakat dan kehidupan. Bentuk pendidikan ini berasaskan
metode
aksi-refleksi iaitu cetusan tindak balas secara terus menerus
terhadap sesuatu isu
melalui cara perbahasan dan sebagainya. Ia dilakukan juga dengan
kaedah
mengkaji nilai manfaat, tingkat perubahan dan kegagalan atau
keberhasilan
sebuah proses menjadi manusia yang menyedari kepentingan potensi
dirinya dan
menghargai sesama mereka dan melihat kepelbagaian pendapat sebagai
rahmat
Allah yang sangat kaya dan saling menyempurnakannya. Beginilah
metodologi
pendidikan kritis yang menggunakan aksi-refleksi berlaku dan ia
digunakan juga
melalui beberapa medium perlaksanaan iaitu rekrut, bengkel
penulisan atau
bengkel latihan, seminar, proses assessment, perencanaan,
monitoring dan
program tindak balas bersama pertubuhan-pertubuhan yang menjadi
penyokong
Rahima.4
2) Penyelidikan
Penyelidikan yang dilakukan adalah berasaskan kepada penyelidikan
kewanitaan (feminists’ participatory action research). Pengumpulan
maklumat
dilakukan melalui beberapa cara seperti mengumpul segala data-data
yang
bersifat sekunder, kajian terhadap pelbagai dokumentasi dan kajian
lapangan
(fieldwork research), dengan cara pemerhatian, temu bual, dan
kaedah ‘live in.
iaitu dengan cara turun ke suatu tempat mencari kekuatan kaum
wanita yang
boleh ditonjolkan didaerah itu.5
3) Penerbitan
Penerbitan media Rahima dilakukan melalui dua bentuk iaitu yang
pertamanya ialah media cetak dan yang kedua ialah media elektronik
dan
audiovisual. Penerbitan yang dilakukan oleh Rahima meliputi seluruh
penerbitan
seperti buku, jurnal dan pelbagai lagi jenis penerbitan yang mana
ia
keseluruhannya mempunyai kaitan dengan perspektif Islam dan hak-hak
wanita,
hasil daripada perbincangan mingguan, diskusi ilmiah dan seminar.
Setiap 3 kali
sebulan, Rahima juga menerbitkan sebuah majalah yang diberi nama
Swara
Rahima yang berfokus kepada tema perbincangan Islam dan hak-hak
wanita.
Orang awam juga boleh mendapat maklumat tentang Rahima dan pelbagai
artikel
dalam majalah Swara Rahima melalui website Rahima yang beralamat di
http://rahima.or.id atau melalui email di alamat Rahima
2000@rahima.or.id. Media
Shalawat (radio) yang merupakan hasil idea dari sebuah pusat
latihan Rahima.
Shalawat ini dikenali pada awalnya sebagai Shalawat Gender dan kini
telah
ditukar nama sebagai Shalawat Kesetaraan. Shalawat ini merupakan
salah satu
penghargaan dari Rahima terhadap inisiatif dan ilmu yang
disumbangkan dari
penyokongnya.6
4
www.rahima.or.id/index.php, 7 Ogos 2011.
5
www.rahima.or.id/index.php, 7 Ogos 2011.
6
www.rahima.or.id/index.php, 7 Ogos 2011.
36
4) Perpustakaan
Rahima telah melakukan pengumpulan maklumat dan penyimpanan
maklumat (dokumentasi) dari setiap kegiatan atau program yang
dilakukannya.
Rahima telah menyediakan perpustakaan kepada orang awam yang mana
ia
dibuka pada waktu bekerja dari hari Isnin sehingga Jumaat dari
10.00 pagi
sehingga 5.00 petang. Pelanggan perpustakaan ini boleh mendapat
bahan seperti
teks-teks klasik yang menjadi rujukan pesantren dan berbagai
pertubuhan
keagamaan, buku-buku, dan bahan berbentuk audiovisual seperti CD
dan video
yang bertemakan mengenai isu Islam dan wanita. Selain itu mereka
juga
menyediakan perkhidmatan untuk pelanggan Rahima bagi yang sukar
datang ke
perpustakaan Rahima iaitu secara on-line di alamat
rahima2000@cbn.net.id.
Katalog on-line perpustakaan Rahima di kemaskini 3 bulan sekali di
alamat
http://rahimalibrary.or.id.7
Isu-isu Dan Hak-hak Wanita Islam Indonesia
Isu-isu dan hak-hak wanita Islam di Indonesia masih hangat
diperjuangkan
sekarang ini. Hal ini kerana di Indonesia masih lagi terdapat
penindasan terhadap
wanita yang kadang-kadang apabila diteliti semula sepatutnya sudah
tidak ada
penindasan seperti itu pada zaman yang serba moden ini. Antara
penindasan
yang masih berlaku sekarang ialah di Batu dan Malang di Jawa Timur
Indonesia
yang mana di kawasan ini berlakunya arahan supaya wanita
menggunakan kunci
pada seluar bagi memelihara kehormatan diri dari dicabul.
Perbahasan ini akan melihat isu-isu dan hak-hak yang dituntut oleh
wanita
yang digerakkan oleh Rahima. Melalui kaedah pendidikan kritis
Rahima telah
membahaskan beberapa isu yang masih timbul di Indonesia berkenaan
dengan
penindasan kaum wanita sehingga membawa kepada penafsiran semula
sumber
agama iaitu al-Quran melalui tokoh-tokoh penafsir kontemporari.8
Aurat Wanita Menurut Rahima
Ahmad Dicky Sofyan (2009) merupakan penulis yang menulis buku hasil
terbitan Rahima berkenaan definisi aurat, hijab dan jilbab. Beliau
menyatakan
bahawa persoalan aurat, hijab dan jilbab semestinya dilihat
menerusi aspek
budaya dan keadaan sesuatu masa dan tempat barulah sesuatu hukum
mengenai
ketiga-tiga aspek ini dapat didefinisikan. Pengkajian secara adil
terhadap aspek ini
dapat melahirkan suatu kesimpulan atau hukum yang terkini dan
bersifat lebih adil
dalam memberikan keadilan sosial dalam kehidupan di sesebuah
kawasan. Al-
Quran juga diturunkan berkaitan dengan struktur masyarakat dan
sosial sesuatu
masa dahulu. Kerana itu sebab diturunkan al-Quran ialah untuk
membetulkan
masyarakat ketika itu.
7
www.rahima.or.id/index.php, 7 Ogos 2011.
8
KH Husein Muhamad, 2006, Swara Rahima: Perempuan Merdeka,
Benarkah?, h. 19.
37
Sebagai contoh, dalam konteks jilbab dan hijab, ayat ini tidak
turun secara
mendadak memberikan perintah, tetapi turun mengikut keadaan
masyarakat dan
kritikan terhadap masyarakat ketika itu (kritikan terhadap
perlakuan). Dikatakan
bahawa kesalahan penafsiran terhadap sesuatu ayat al-Quran adalah
terjadi
akibat dari penafsiran secara umum ke atas realiti turunnya ayat
dan konteks
turunnya ayat itu tanpa dikaji dan diselidiki secara lebih ilmiah
terlebih dahulu
mengenai sebab turun dan hukum yang terdapat pada ayat itu. Contoh
penafsiran
secara umum terhadap ayat al-Quran tanpa mengkajinya terlebih
dahulu dalam
hal ini ialah berkenaan dengan masalah hijab kerana dikatakan ayat
al-Quran
yang menceritakan mengenai hijab iaitu dalam surah al-Ahzab 33: 53,
yang mana
surah ini dikatakan ia diturunkan secara khusus dan juga dimaksudkan
hijab
dalam ayat ini bukanlah perempuan tetapi pintu atau dinding rumah
Nabi saw. dan
ayat ini hanyalah khusus diturunkan untuk peristiwa ketika itu.9
Jika latar belakang sesuatu ayat itu dapat difahami dengan jelas
sejarah
penurunannya, maka konsep perlindungan tubuh perempuan yang
terdapat dalam
ayat al-Quran mengenai aurat, hijab dan jilbab, tidaklah semestinya
difahami
sebagai alat untuk memenjarakan tubuh wanita atau menutupi tubuh
wanita
secara keseluruhan. Kerana ternyata konsep penutupan keseluruhan
tubuh
wanita itu secara total tidak sesuai dengan sifat umum al-Quran
khususnya ketika
ayat itu diturunkan. Mahu tidak mahu setiap usaha untuk
menghasilkan sesuatu
hukum semestinya menitikberatkan pertimbangan sosial. Kepelbagaian
kaedah
ahli fiqh dalam penentuan batasan aurat mengikut terma perkataan
„menghindari
kesulitan. atau „demi keperluan. atau „kekhuatiran menimbulkan
fitnah., dikatakan
terma ini tidak terlepas dari situasi seharian mengikut keadaan dan
tempat, dan
ianya bersifat relatif. Dengan itu, merujuk kepada hujah terma ini
aurat bukanlah
termasuk di dalam perbahasan agama tetapi ianya ialah mengenai hal
sosialbudaya.
Akhirnya segala ayat mengenai aurat, hijab dan jilbab seakan
menerangkan kepada kita yang bermaksud secara keseluruhan ialah
“Wahai
kaum lelaki dan wanita, kalian harus pandai menjaga pandangan
kalian agar tidak
saling menganggu dan kalian semua harus menghindari perbuatan
tercela. Dan
disebabkan itu kalian harus mengenakan pakaian yang sopan yang
menutupi
tubuh kalian. Batasan tubuh kalian yang harus ditutup itu harus
disesuaikan
dengan keadaan di mana kalian tinggal. Dan janganlah berlebihan dan
jangan
pula mengikuti jahiliyyah yang mengeksploitasi terhadap wanita”.10
Dalam penerangan mengenai aurat yang diterangkan oleh penulis buku
ini,
mereka mengambil ayat al-Quran dalam surah al-Nur 24: 30-31. Ayat
ini telah
ditafsirkan oleh penulis dengan tafsirannya bahawa surah al-Nur
ayat 30 diambil
sebagai penerangan kepada aurat kaum lelaki di mana ia disebut
sekali sahaja.
Manakala ayat 31 merupakan panduan etika pergaulan bagi kaum
wanita. Dalam
ayat ini al-Quran telah memberi peringatan kepada kaum wanita
sebanyak lima
9
Ahmad Dicky Sofyan, 2009, Tubuh Perempuan dalam Kajian: Menimbang
Ulang Makna
Hijab, Jilbab dan Aurat, h. 3.
10
Ahmad Dicky Sofyan, 2009, h.16.
38
kali iaitu empat kali lebih dari lelaki. Adapun dalam al-Quran ini
menyebutkan
lebih wanita dari lelaki tetapi ia bukanlah bererti untuk
diskriminasi kerana dua
pesanan dalam surah al-Nur ayat 31 berkenaan menjaga kemaluan dan
menundukkan pandangan adalah bersifat umum iaitu bagi lelaki dan
wanita.
Manakala pesanan ketiga, keempat dan kelima iaitu tidak menampakkan
perhiasan kecuali yang menjadi kebiasaan, mengenakan kain yang
menutup dada
dan tidak menghentakkan kaki untuk menunjuk perhiasan hanyalah
merupakan
reaksi terhadap perlakuan masyarakat Arab jahiliah. Juga dinyatakan
jika ketigatiga pesanan yang merupakan reaksi masyarakat jahiliah ini telang
hilang maka
perempuan dan lelaki telah dikatakan memiliki kewajiban yang sama.
Maka kesan
terhadap hukum ini pesanan ketiga hingga kelima tidak wujud lagi,
al-hukmu
c
yaduuru maca ilatihi wujudan wa cadaman.11
Penerangan yang dilakukan oleh Rahima mengenai hijab di mana mereka
memetik sepotong ayat dari al-Quran yang menceritakan tentang hijab
dan
mentafsirkannya mengikut cara mereka iaitu dari surah al-Ahzab 33:
53. Ayat ini
telah ditafsirkan oleh mereka sebagai ayat yang bersifat khusus
yang mana
dinyatakan bahawa arahan yang terdapat dalam ayat ini adalah kepada
perkara
yang berlaku ketika itu dan hanya khusus kepada Rasulullah. Kerana
terdapatnya
larangan untuk menikahi isteri Rasulullah setelah kewafatan beliau.
Dan larangan
untuk menikahi janda adalah bersifat khusus hanya kepada isteri
Rasulullah
bukanlah kepada janda yang kehilangan suaminya. Maka dengan itu
secara tidak
langsung ayat perintah supaya berhijab yang terdapat dalam ayat
larangan khusus
menikahi janda Rasulullah memahamkan bahawa kewajiban berhijab juga
adalah
bersifat secara khsusus dan bukan kewajiban kepada semua Muslim.12
Seterusnya penerangan mengenai jilbab yang dilakukan oleh Rahima.
Dalam penerangan ini telah dikaitkan menggunakan ayat al-Quran dari
surah al-
Ahzab 33: 59. Perkataan jilbab secara istilahnya dimaksudkan
sebagai pakaian
yang menutupi tubuh badan untuk kaum wanita secara keseluruhan ataupun
kecuali tapak tangan atau muka atau kecuali mata sahaja. Pelbagai
tafsiran telah
diberikan para ilmuwan mengenai maksud sebenar ayat ini. Rahima
telah
mentafsirkan hukum mengenai jilbab ini berdasarkan sebab turunnya
ayat ini.13
Demi menjaga keamanan, al-Quran telah memberikan satu jalan
penyelesaian iaitu suruhan kepada wanita Islam supaya mengenakan
jilbab
sebagai tanda kepada mereka bahawa wanita yang mengenakan jilbab
tidak boleh
diganggu. Ini membawa maksud wanita yang mengenakan jilbab ialah
wanita
Islam yang sudah baligh yang haknya dilindungi oleh Islam dan
masyarakat Arab.
Jadi, kesimpulan yang diambil ialah ayat ini diturunkan dengan
tujuan untuk
merespon segala tindak tanduk sosial yang berlaku pada ketika itu.
14
11
Ahmad Dicky Sofyan , 2009, h. 17.
12
Ahmad Dicky Sofyan, 2009, h. 25.
13
Ahmad Dicky Sofyan, 2009, h. 25-26.
14
Ahmad Dicky Sofyan, 2009, h. 32.
39
Para ulama tafsir juga menyatakan bahawa jilbab ketika itu
merupakan
pembeza pakaian wanita Islam dewasa dengan budak kecil. Pakaian
yang
membezakan status seseorang wanita itu sama ada dewasa ataupun
budak kecil.
Jika kefahaman ayat jilbab ini hanyalah sekadar untuk membezakan
hal ini sahaja,
maka ayat ini boleh memberi dua maksud, iaitu satu aspek adalah
untuk
menghilangkan status kebudakan wanita itu dan satu aspek lagi
adalah untuk
membezakan status kebudakan dengan wanita dewasa di mana
kedua-duanya
melalui cara berpakaian.
Oleh sebab itu, Rahima memberi penjelasan bahawa ayat ini
menekankan
bukan sahaja kepada cara berpakaian tetapi juga kepada tuntutan
moral iaitu
menggunakan pakaian yang sopan kerana keadaan susuk tubuh wanita
dewasa
dan budak adalah berbeza. Dan disebabkan kesopanan itu adalah
perkara yang
bersifat relatif maka spesifikasinya tidak bersifat statik tetapi
boleh berubah.
Sehingga diberikan maksud apapun pakaian yang telah memenuhi
spesifikasi
kesopanan adalah dikira sebagai jilbab. Juga dapat difahami dengan
ayat ini ialah
jilbab tidak lagi difahami sebagai pakaian tertutup tetapi ialah
pakaian yang
bersifat sebagai pakaian yang sopan. Oleh itu secara kesimpulan
keseluruhannya
mengenai jilbab adalah tidak terbatas kepada pakaian yang menutup
keseluruhan
tubuh wanita.15
Konsep Qawamah Dalam Islam
Qawamah atau konsep kepimpinan dalam masyarakat dipandang hanya
terletak kepada satu jenis jantina sahaja yang memberi kesan kepada
situasi yang
berbeza dan ia boleh menjadi hak milik lelaki ataupun hak milik
wanita. Konsep
qawamah atau kepimpinan yang ada pada masa sekarang ini
kebanyakannya
merujuk kepada al-Quran dan hadis tetapi sayangnya ia difahami
secara tekstual.
Qawwam sering dieertikan kepada lelaki.
Kepimpinan lelaki sering dikaitkan dengan ayat al-Quran dalam surah
Al-
Nisa. 4: 34, di mana perkataan qawwam iaitu sebagai ketua yang
berkuasa mutlak
dan perlu ditaati. Ramai ahli tafsir telah memberi terjemahan
kepada makna
qawwam ini berdasarkan kenyataan di atas, antaranya ialah seperti
Ibnu Kathir,
Muhammad Abduh dan Imam Suyuthi. Manakala pentafsir kontemporari
turut
memberikan tafsiran kepada perkataan ini dengan memberikan makna
dari
perspektif yang lain bagi istilah qawwam ini.16
Kita lihat pandangan yang dikemukakan oleh penafsir kontemporari
iaitu
Riffat Hassan mengenai andaian yang bersifat keagamaan yang
menjatuhkan
wanita serta mengurangkan peranan ataupun fungsi wanita. Yang
pertama ialah
makhluk utama Tuhan ialah lelaki bukan wanita kerana dikatakan
bahawa wanita
ini diciptakan dari rusuk Adam dan merupakan ciptaan yang kedua
selepas Adam
a.s. Kedua ialah wanita adalah penyebab lelaki dicampakkan dari
syurga ke
15
Ahmad Dicky Sofyan, 2009, h. 37.
16
Noor Rohman, 2010, Konsep Qiwamah Perempuan dalam Islam, h. 2-3.
40
dunia. Dan yang ketiga ialah wanita bukan sahaja diciptakan dari
lelaki malah
diciptakan untuk lelaki. Ketiga-tiga kenyataan inilah yang menjadi
asas
pengurangan dan pemencilan skop terhadap kaum wanita. 17
Perlu disedari jika wanita itu diletakkan darjatnya di bawah lelaki
oleh
kerana akal dan agamanya, ini adalah satu kenyataan yang sangat
naif. Kerana
perkara itu mampu ditangani oleh setiap wanita. Dan jika
mendiskriminasikan
wanita itu datang dari al-Quran maka ia adalah salah kerana telah
lari dari objektif
penurunan al-Quran yang menggunakan terma „al-Quran sesuai untuk
semua
tempat dan zaman.. Oleh itu kita patut menerima kehadiran para
intelektual
Muslim kontemporari yang berusaha menyeimbangkan Islam dengan
masalahmasalah terkini termasuk hal gender.
Kumpulan Rahima berpandangan terdapat masalah dalam pentafsiran al-
Quran adalah kerana masyarakat yang masih memegang satu kefahaman
lama
iaitu yang masih tertumpu kepada lelaki melebihi wanita. Ada
beberapa
kemungkinan di mana agama dianggap sebagai punca peminggiran kaum
wanita.
Yang pertama kerana terjadi kekeliruan dalam menterjemahkan teks
al-Quran.
Kedua ialah kerana pentafsiran dilakukan secara sepotong-sepotong
ayat tidak
menyeluruh dan mengabaikan pandangan dunia Islam dan yang ketiga
ialah
terkadang ia berdasarkan kepada hadis yang lemah atau palsu. Dua
sebab yang
awal membuatkan terjemahan itu tidak diletakkan di tempat yang
sebenar dan ia
sepatutnya disemak semula dan dibawakan pentafsiran yang baru.
Sebab yang
ketiga adalah manipulasi dari kepentingan diri sendiri terhadap
hadis Nabi s.a.w.18
Kumpulan ini telah menyarankan tiga kaedah untuk memperbetulkan
perkara di atas iaitu pertama ialah merujuk kembali ayat-ayat
al-Quran dan
memperbetulkannya semula, kedua merujuk ayat-ayat yang menekankan
kesetaraan lelaki dan wanita dan ketiga ialah membangunkan semula
terjemahan
yang terkini dengan cara pembacaan semula ayat-ayat yang selama ini
menjadi
ketidakadilan gender dengan penyelesaian baru yang telah dikemukakan.
Sememangnya pada umumnya kesalahfahaman terhadap isu kesetaraan
lelaki
dan wanita adalah bertitik tolak dari faktor pentafsiran yang tidak
adil terhadap
wanita19
Disebutkan juga bahawa terdapat banyak ayat al-Quran dan hadis yang
menyanjung kesetaraan lelaki dan wanita sehingga membolehkan wanita
mendapat hak menjadi seorang pemimpin. Di antara ayat al-Quran yang
disebutkan ialah surah al-Hujurat 49: 13, al-Nahl 16: 97, al-Taubah
9: 71, al-
Mumtahanah 60: 12, al-Baqarah 2: 23, dan juga hadis riwayat Bukhari
mengenai
bermusyawarah dengan perempuan tentang pernikahan anak-anak
perempuan
mereka.
17
Noor Rohman, 2010, h. 9.
18
Noor Rohman , 2010, h. 13.
19
Noor Rohman, 2010, h. 14.
41
Kefahaman dari segi kontekstual menyatakan bahawa ayat al-Quran
mengenai qiwamah atau qawwam ialah persoalan tafsir bukan merupakan
perintah Allah atau ketentuan Allah. Hal ini kerana setelah Nabi
Muhammad
s.a.w. wafat tidak ada seorang pun yang layak menggantikannya
sebagai utusan
Allah yang mampu menjelaskan perintah Allah atau orang yang paling
mengetahui
maksud ayat-ayat Allah. Dengan itu semua tafsir sekarang adalah
bersifat tafsiran
atau ijtihad yang sudah pastinya tidak bersifat mutlak dan bersifat
dinamis.20
Ayat “al-rij.l qawwammuna cala al-nis.’…” merupakan ayat yang
menunjukkan bahawa lelaki dan perempuan mempunyai hubungan yang
tertentu.
Lelaki adalah qawwam yang memberi maksud penjaga dan pelindung
wanita.
Ayat ini menunjukkan lelaki mempunyai peranan sebagai pelindung
kepada wanita
oleh kerana kekuatan fizikalnya (bim. fa..ala All.hu bac.ahum cala
bac.in) dan
kekuatan kewangannya iaitu (wa bim. anfaqu min amw.lihim).
Sekiranya perkara
ini tidak terdapat pada lelaki maka akan hilanglah peranan
pelindung tadi bagi
lelaki dan berpindah peranan pelindung tadi kepada pihak wanita
pula kerana ini
diertikan daripada kalimah yang terdapat dalam ayat ini iaitu
(bac.ahum cala
bac.in). Ini menunjukkan bahawa adanya proses timbal balik yang mengubah
maksud yang pertama dan berpindah kepada maksud yang sebaliknya
iaitu
mengenai peranan lelaki dan perempuan.
Menurut Kyai Husein perkara utama yang perlu dianalisis dan
diterjemahkan dalam ayat ini ialah tentang sebab mengapa lelaki
menjadi ketua
keluarga. Merujuk kepada perkara ini telah dinyatakan secara jelas
iaitu
sebahagian dari mereka telah diberikan Allah kelebihan ke atas
sebahagian
wanita. Firman Allah ini sangat jelas di mana Allah berfirman
dengan
menggunakan perkataan „sebahagian. bukan perkataan „semua., yang
memberi
maksud bahawa tidak semua lelaki diberi kelebihan oleh Allah dan
juga tidak
semua wanita diberi kelebihan oleh Allah. Ada juga pendapat yang
menyatakan
bahawa lelaki dan perempuan mempunyai kelebihan yang tersendiri.21
Menurut Amina Wadud Muhsin, lelaki pemimpin ke atas wanita tidaklah
diberikan kuasa sepenuhnya yang mesti ada pada diri setiap lelaki,
tetapi hanya
secara mengikut keadaan apabila lelaki itu telah ada syarat yang
ditentukan dalam
surah al-Nisa. ini barulah ia mempunyai kuasa. Menurut Khaled Abou
al-Fadl,
perkataan qawwam bererti pelindung, pemelihara dan penjaga. Ayat
itu memberi
maksud pemelihara atau pelindung berdasarkan kepada kemampuan
seseorang
seperti kemampuan memberi nafkah. Jika wanita yang mencari nafkah
maka
tugas pelindung telah bertukar kepada wanita dan jika bersama
mencari nafkah
maka tugas sama yang yang dipikul oleh keduanya iaitu tiada kuasa
mutlak di
antara keduanya.22
Secara umumnya sudah jelas bahawa wanita dan lelaki mempunyai taraf
yang sama. Jika seseorang wanita itu kuat peranannya dari segi
kewangan maka
20
Noor Rohman, 2010, h. 18-19.
21
Noor Rohman, 2010, h. 24.
22
Noor Rohman, 2010, h. 25-26.
42
yang layak menjadi pemimpin kewangan ialah wanita dan lelaki boleh
mengambil
peranan dalam bidang lain iaitu seperti keperluan kepada kekuatan
fizikal. Ini
jelas menunjukkan hubungan yang seimbang di antara lelaki dan
perempuan dan
pada masa ini wanita dan lelaki layak menjadi ketua mengikut
peranan semasa
yang ditanggung oleh mereka.23
Maka sehubungan dengan itu jelaslah tidak relevan pendapat Imam al-
Suyuthi berkenaan dengan konsep kepimpinan wanita. Beliau menisbahkan
pendapat beliau bersandarkan kepada hadis Nabi s.a.w. iaitu “Tidak
akan
beruntung sesuatu kaum yang telah menyerahkan urusannya kepada
seorang
perempuan” (Musnad Ahmad 19603), dan “Kaum perempuan adalah kurang
akal
dan agamanya” (al-Bukhari: 293). Hadis ini biasanya dihuraikan
bahawa yang
dikatakan kurang akal itu bermaksud persaksian tentang sesuatu
perkara yang
datang dari seorang perempuan ialah separuh persaksian (bukti),
manakala
maksud kurang agama itu ialah oleh kerana perempuan itu mendapat
haid maka
ia tidak boleh bersolat.24
Qawamah Dalam Kekeluargaan Islam
Pandangan yang selama ini tertanam dalam kotak pemikiran umat Islam
ialah lelaki yang menjadi ketua mutlak dalam keluarga. Pendapat ini
juga masih
dipertahankan oleh sebahagian kaum wanita tidak kira sama ada
mereka
merupakan orang yang terpelajar ataupun yang berasal dari
kampung-kampung
yang tidak mendapat pendidikan tinggi.
Kedudukan suami isteri di Indonesia yang dinyatakan dalam
Undangundang perkahwinan No. 1/1974 dan Kompilasi Hukum Islam (KHI) Pasal 79
KHI
menyebutkan: “Suami adalah kepala keluarga dan isteri adalah ibu
rumahtangga”.
Pasal 80 pula menyatakan: “Suami adalah pembimbing terhadap isteri
dan rumah
tangganya, akan tetapi hal urusan rumahtangga yang penting perlu
diuruskan
bersama suami dan isteri”. Kebahagiaan dalam sesebuah keluarga akan
tercapai
jika kepimpinan itu berada di pihak yang mempunyai kelebihan dalam
keluarga itu
tanpa mengira status lelaki atau perempuan.25
Penjelasan ayat al-Quran dari surah al-Rum 30: 21 turut dijadikan
sandaran dalam perbahasan. Jika diperhatikan ada tiga kata kunci
dalam
perkahwinan yang digariskan dalam ayat tersebut iaitu yang pertama
ialah
“litaskunu ilaiha” yang membawa maksud orang yang menjalani alam
perkahwinan
agar merasa terlindung dan dapat menjalani hidup dengan aman dan
tenteram.
Kedua ialah “mawadah” yang boleh diertikan sebagai mahabbah,
nasihat dan
hubungan yang kuat di mana perkahwinan itu merupakan ikatan yang
melahirkan
rasa saling mencintai, saling nasihat menasihati dan saling
menghargai tanpa ada
23
Noor Rohman, 2010, h. 29.
24
Noor Rohman, 2010, h. 30.
25
Noor Rohman, 2010, h. 31.
43
rasa sakit menyakiti. Manakala yang ketiga ialah “rahmah” yang
bererti kasih
sayang yang mendalam dan bersifat seikhlas-ikhlasnya.26
Qawamah Dari Sudut Politik
Ketika zaman Nabi s.a.w. telah tercatat golongan wanita yang turut
memainkan peranan bersama dengan kaum lelaki. Saidatina Khadijah,
Saidatina
c
Aisyah, Saidatina Ummu Salamah, dan para isteri Nabi s.a.w.,
Fatimah (anak),
Zainab (cucu) dan Sukainah (cicit) adalah wanita yang terkemuka dan
yang
bijaksana. Mereka sering terlibat dalam perbincangan mengenai
sosial dan politik.
Perbahasan turut memetik ayat al-Quran iaitu dalam surah al-Jumucah
62:
10. Allah s.w.t. sesekali tidak membezakan lelaki dan perempuan
dalam ayat ini
juga menghalang sikap mengeksploitasi terhadap orang lain. Sama
juga seperti
politik, ia merupakan perkara yang tidak boleh dipertikaikan lagi
kerana Saidatina
c
Aisyah merupakan isteri Rasulullah s.a.w. yang turut terlibat dalam
ruang politik.
Terdapat sebahagian yang mengambil hujah wanita tidak boleh
terlibat dengan
politik menggunakan dalil dari hadis Rasulullah s.a.w. iaitu “Tidak
akan beruntung
sesuatu kaum yang telah menyerahkan urusannya kepada seorang
perempuan”.
Padahal hadis Nabi s.a.w. ini merupakan tanggapan baginda kepada
peristiwa
tertentu tentang seorang sahabat yang menyampaikan berita kepada
Nabi s.a.w.
tentang kematian Raja Romawi yang telah diganti oleh puterinya.
Hadis ini tidak
boleh diambil sebagai syariat kerana ia terhenti sebagai hukum
kepada kes pada
masa berkenaan sahaja.
Fatima Mernissi telah mengkaji berkenaan dengan hadis berkenaan dan
didapati hadis tersebut hadis munfari. ah kerana terdapat dari
salah seorang
perawinya iaitu Abu Bakar pernah melakukan persaksian palsu ketika
zaman
c
Umar al-Khattab tentang peristiwa zina yang dituduhkan kepada
Mughirah bin
Syucbah. Oleh kerana itu hadis ini tidak boleh dijadikan sebagai
dasar
pengambilan hukum.27
Justeru itu kita wajib mengambil perkara yang jelas iaitu dari
al-Quran yang
menceritakan dengan jelas berkenaan dengan kehebatan seorang ratu
dari
kerajaan Saba, seorang ratu yang bersifat adil ketika zaman Nabi
Sulaiman a.s.
dan berjaya memimpin rakyatnya hidup dalam keadaan makmur. Kisah
kebesaran singgahsana ratu tersebut telah sampai ke pengetahuan
Nabi
Sulaiman a.s. melalui burung Hud sebagaimana dikisahkan dalam surah
al-Naml
27: 23. Ini jelas termaktub dalam al-Quran dan tidak boleh
disangkal. Berbeza
dengan kepimpinan ratu Parsi yang bersikap panas baran dan tidak
adil. Sikap
pemimpin wanita seperti inilah yang dikritik oleh Nabi Muahammad
s.a.w. sebagai
kekuasaan yang tidak boleh memberi keamanan.28
26
Noor Rohman, 2010, h. 34.
27
Noor Rohman, 2010, h. 39.
28
Noor Rohman, 2010, h. 40.
44
Kesimpulan bagi konsep qawamah keseluruhannya ialah berlakunya
sikap
yang murni dalam menterjemahkan al-Quran. Hampir semua pandangan
pentafsir
kontemporari menolak tafsiran klasik yang terdahulu berkenaan
dengan tafsiran
surah al-Nisa 4: 34. Masalah qawamah ini sepatutnya tidak
dibahaskan melalui
perbezaan jantina tetapi sepatutnya dibahaskan melalui faktor
kelebihan yang ada
pada sesuatu jantina itu.29
Kemerdekaan Wanita Islam
Kemerdekaan adalah hak setiap manusia di bumi Allah. Perkara ini
bukan
sahaja dipersetujui dalam kesepakatan PBB (united nation) iaitu di
dalam
deklarasi hak asasi manusia (HAM) malah juga dalam agama-agama yang
terdapat di seluruh dunia ini.30
Islam melalui apa yang diajarkan oleh Nabi s.a.w. telah mengajarkan
sejak
dari awal lagi erti kemerdekaan bagi umatnya. Nabi Muhammad s.a.w.
sememangnya diutuskan di muka bumi ini adalah untuk membawa risalah
ketauhidan iaitu bermaksud supaya mengesakan Allah s.w.t. dan tidak
menghambakan diri kepada perkara selain Allah. Ini bermaksud bahawa
tidak ada
seorang pun di muka bumi ini boleh memperhambakan manusia lain
kecuali
semuanya mesti menghambakan diri kepada Allah s.w.t. Allah telah
memberikan
kemerdekaan sepenuhnya kepada manusia supaya menggunakan akal dan
fikiran
dalam menjalankan tugas seharian sebagai khalifah Allah di muka
bumi kerana
Allah s.w.t. telah menciptakan manusia dengan ciptaan yang terbaik
di muka bumi
ini.31
Rahima menjelaskan bahawa dengan menggunakan terma “ini adalah
untuk kebaikan kamu juga pada masa hadapan” banyak hak kebebasan
anak
perempuan disekat, sedangkan dia mempunyai hak ke atas keputusan
dirinya.
Seperti ibu bapa yang menentukan di mana anaknya harus bersekolah
dan apa
fokus masa depan anak tersebut. Selain itu pula bila meningkat
dewasa wanita itu
dijodohkan dengan lelaki pilihan keluarga bukan pilihannya sendiri.
Itu sangatlah
menyakitkan bagi perempuan itu. Ini seolah-olahnya ibu bapa itu
mengetahui
segala-gala perkara yang akan berlaku pada masa hadapan.
Persoalannya
mengapa masih banyak lagi berlaku penceraian jika pilihan ibu bapa
tadi tepat?
Ini semua bertitik tolak dari terma di atas yang sering dijadikan
hujah bagi ibu bapa
untuk memastikan anak mendengar kata-kata mereka. Begitu juga dalam
hal
suami ingin mengadakan hubungan seks bersama isteri. Isteri tidak
boleh
menolak permintaan suami ketika ingin melakukan seks sedangkan
ketika itu
keadaan isteri masih belum bersedia kerana takut dengan
tafsir-tafsir agama yang
mengatakan tentang hukum menolak permintaan suami.32
29
Noor Rohman, 2010, h. 41-42.
30
KH Husein Muhamad, 2006, h. 3.
31
KH Husein Muhamad, 2006, h. 19.
32
Maman A. Rahman, 2006, h. 45.
45
Dengan melihat kes-kes ini adakah kita sudah boleh mengatakan
bahawa
wanita itu sudah benar-benar mendapat kemerdekaan. Sebenarnya masih
banyak yang perlu diteliti dalam memberi kesamarataan kepada kaum
wanita
supaya ia dapat merasakan kebebasan seperti kaum lelaki.33
Faqihuddin Abd Kodir (2006) memetik beberapa pandangan sarjana
dalam
memberikan definisi kemerdekaan. Kemerdekaan dalam bahasa Arab
disebut
sebagai al-hurriyah. Perkataan al-hurr menurut Raghib al-Isfahani
yang dipetik
melalui kitab Mufradat Alfaz al-Quran mengandungi dua erti, pertama
ialah lawan
dari budak dan yang kedua ialah orang yang bebas dari sifat-sifat
yang buruk
dalam urusan duniawi. Jadi kemerdekaan itu boleh diertikan sebagai
perkara
yang bersifat material dan bukan material. Manakala dari Syeikh Ali
al-Shabuni
dalam tafsirnya mengatakan bahawa perkataan al-hurr itu membawa
maksud suci
dari hal-hal yang boleh mencemarkan manusia. Perkataan al-hurr
disebut
sebanyak 1 kali dalam surah al-Baqarah 2: 178. Perkataan ini juga
berkait
dengan perkataan al-tahrir yang bererti pembebasan. Perkataan ini
juga ada
disebut dalam al-Quran iaitu dalam surah al-Nisa 4: 92, surah
al-Ma.idah 5: 89 dan
surah al-Mujadilah 58: 3. Ketiga-tiga surah ini semuanya menekankan
mengenai
pembebasan hamba
Manusia menurut Islam adalah makhluk merdeka atau bebas dari
sesuatu
yang menyekat. Manusia merupakan makhluk yang merdeka atau bebas
apabila
ia sesama manusia dan menjadi seorang hamba ketika ia berhadapan
dengan
Allah s.w.t. yang menciptakannya. Dengan itu, kemerdekaan manusia
adalah
sangat bertepatan dengan ajaran yang dibawa oleh Islam iaitu konsep
Tauhid.
Dalam isu ini turut memetik ayat yang berbunyi “yukhrijuhum min
al-.ulumat ila al
nur” ertinya ialah Nabi Muhammad s.a.w. hadir untuk mengeluarkan
manusia dari
kegelapan kepada cahaya. Ayat ini jelas menunjukkan bahawa Islam
itu agama
yang memerdekakan.34
Jadi dengan itu, cara untuk memerdekakan kaum wanita ialah dengan
merubah cara berfikir serta pandangan setiap individu terhadap kaum
wanita dan
mengambil secara terus konsep yang dibawakan oleh ajaran Islam yang
asli.
Dengan memberikan kepada mereka hak-hak sosial, ekonomi dan politik
mereka
tanpa pembatasan yang hanya disebabkan perbezaan dari segi
jantina.35
Jika agama diturunkan oleh Allah untuk membebaskan manusia dari
sebarang penindasan, maka tafsiran-tafsiran al-Quran perlu ditafsir
dan dimaknai
kemudian diarahkan tafsiran semula itu ke arah pembebasan wanita
agar mereka
tidak lagi ditindas. Usaha untuk melindungi wanita tidak boleh
dengan cara
membataskan terhadap pergerakan dan kelebihan yang ada pada
dirinya.
Kemerdekaan wanita juga merupakan salah satu dari kemerdekaan
manusia dan
33
Maman A. Rahman, 2006, h. 45.
34
Faqihuddin Abd Kodir, 2006, h. 20.
35
Faqihuddin Abd Kodir, 2006, h. 20-21.
46
harus diperjuangkan sehingga segala terma mengenai penindasan
terhadap
wanita itu hilang sama sekali dari pandangan individu dan dunia.36
Penutup
Perjuangan organisasi Rahima ini mengenai pendidikan kritis
terhadap
sesuatu isu bermain dalam ruang lingkup pentafsiran semula ayat
al-Quran
mengikut tafsiran oleh pentafsir-pentafsir al-Quran yang
kontemporari.
Kebanyakan kajian semula ia lebih bersifat terbuka daripada
tafsiran para ulama
terdahulu. Kebanyakan perkara yang ditafsirkan oleh ulama terdahulu
yang dilihat
sebagai melebihkan kepada lelaki adalah ditolak oleh Rahima dengan
menggunakan hujah-hujah logik yang dikemukakan oleh para pentafsir
kontemporari dan ahli-ahli ilmu mereka sendiri.
Manakala dari segi pergerakan, organisasi ini dilihat berkembang
dengan
baiknya dengan membantu wanita-wanita yang tertindas dan
melatih-melatih para
wanita yang berminat menjadi kader-kader untuk menyampaikan ilmu
yang
ditimba dari hasil pembelajaran di bawah latihan oleh Rahima.
Perkembangan
organisasi ini juga berkembang dengan sangat pantas walaupun ia
merupakan
organisasi non government. Ia telah mempunyai hubungan dengan
pelbagai
organisasi di luar negara iaitu di peringkat antarabangsa. Ia juga
mendapat
sokongan dari puluhan pesantren dan organisasi-organisasi yang
mempunyai
kesesuaian dengan perjuangan mereka. Dari segi pengurusan
organisasi juga
amat baik sekali dengan tidak melengahkan kes-kes atau isu-isu yang
diterima
oleh mereka iaitu segera menyelesaikan dan mengambil tindakan yang
sewajarnya. Dari perspektif pengurusan organisasi ini dan semangat
perjuangan
mereka untuk wanita, Rahima dilihat berseiringan dengan Sisters in
Islam di
Malaysia. Apa yang membezakan kedua aliran ini ialah aktivis Rahima
mendapat
dokongan yang jitu dari pesantren dan kalangan berpendidikan agama
Islam,
manakala organisasi Sisters in Islam mendapat sokongan kuat dari
kalangan
wanita-wanita intelektual yang berpendidikan moden dan mempunyai
kesedaran
perjuangan wanita tetapi tidak menjalankan program dalam kalangan
pondok atau
institusi agama.
Penulis berpendapat sewajarnya kalangan kita melihat semula kepada
tafsiran yang tepat mengenai sesuatu ayat al-Quran yang ditafsirkan
oleh Rahima
ataupun mana-mana organisasi yang menggunakan tokoh pentafsir
kontemporari
agar ia tidak bersalahan dengan ruh agama Islam itu sendiri. Kaedah
tekstual
dalam mentafsirkan pengertian al-Quran wajar difahami dengan
sebaiknya seperti
melihat jenis ayat Makkiyah dan Madaniyyah, asbab nuzul ayat,
madlul ayat dan
lain-lain ilmu. Penulis melihat ulama-ulama atau mufassir klasik
yang muktabar
tidak mengabaikan bidang ilmu ini dalam pentafsiran mereka dan
termasuklah
menjauhi sifat ketidakadilan dalam tafsiran. Manakala kaedah
kontekstual dalam
tafsiran ayat al-Quran sebagaimana dipegang oleh Rahima, pentafsir
kontemporari dan pejuang keadilan gender mestilah berpandukan juga
ruh
keadilan tafsiran yang telah disepakati ulama dan bukan meragui
ketinggian ilmu
Faqihuddin Abd Kodir, 2006, h. 21.
47
kalangan tersebut Penulis menegaskan di sini bahawa sikap
berhati-hati dalam
menerima sesuatu dan mengkaji ayat-ayat al-Quran secara berpandukan
kepada
kaedah yang telah ditentukan oleh ulama muktabar perlu
diaplikasikan dalam
melakukan sesuatu kesimpulan terhadap sesuatu isu-isu yang timbul.
Bibliografi
Ahmad Dicky Sofyan. 2009. Tubuh Perempuan dalam kajian: Menimbang
Ulang
Makna Hijab, Jilbab dan Aurat. Jakarta Selatan: Penerbit Rahima.
Faqihuddin Abd Kodir. 2008. Swara Rahima: Ketika Perempuan Bertanya
Haknya.
JakartaSelatan: Yayasan Rahima.
KH Husein Muhamad, Faqihuddin Abd Kodir, Maman A. Rahman. 2006.
Swara
Rahima: Perempuan Merdeka, Benarkah? Jakarta Selatan: Yayasan
Rahima.
Noor Rohman. 2010. Konsep Qiwamah Perempuan dalam Islam. Jakarta
Selatan:
Penerbit Rahima.
Rahima. 2010. Pusat Pendidikan dan Informasi Islam dan Hak-Hak
Perempuan.
Atas talian, http://www.rahima.or.id/, 7 Ogos 2011.
United Nation. 2000-2009. The Convention on the Elimination of All
Forms of
Discrimination Against Women (CEDAW). Atas talian,
http://www.un.org/womenwatch/daw/cedaw/, 11 Ogos 2011.
48
Isu-Isu Gender Dalam Kekeluargaan: Tumpuan Kepada
Wanita Islam Di Malaysia
Tidak ada komentar:
Posting Komentar