KENDURI ARWAH, TAHLILAN &
YASINAN MENURUT ULAMA SYAFIE
Mungkin
ramai dari kalangan pengikut mazhab Syafie tidak menyedari bahawa bertahlil
dengan cara berkumpul beramai-ramai, membaca al-Quran, berzikir, berdoa dan
mengadakan hidangan makanan di rumah si Mati atau keluarga si Mati bukan
sahaja Imam Syafie yang menghukum haram dan bid'ah, malah ramai para ulama
mazhab Syafie turut berpendirian seperti Imam Syafie. Adapun antara
meraka yang mengharamkan kenduri arwah, yasinan, tahlilan dan selamatan ialah Imam
Nawawi, Ibn Hajar al-Asqalani, Imam Ibn Kathir, Imam ar-Ramli dan ramai lagi
para ulama muktabar dari kalangan yang bermazhab Syafie, sebagaimana beberapa
fatwa tentang pengharaman tersebut dari mereka dan Imam Syafie rahimahullah:
وَاَكْرَهُ الْمَاْتَمَ وَهِيَ الْجَمَاعَةُ وَاِنْ لَمْ يَكُنْ لَهُمْ
بُكَاءٌ.
"Dan aku telah memakruhkan
(mengharamkan) makan, iaitu berkumpul di rumah (si Mati) walaupun bukan untuk
tangisan (ratapan)".[1]
Mengadakan majlis kenduri iaitu dengan
berkumpul beramai-ramai terutamanya untuk berzikir, tahlilan, membaca surah
Yasin atau kenduri arwah sebagaimana yang dilakukan oleh masyarakat Nusantara
di rumah si Mati atau memperingati kematian, maka semuanya itu benar-benar
dihukum bid'ah yang mungkar oleh Imam Syafie rahimahullah sebagaimana
fatwa-fatwa beliau dan para ulama yang bermazhab Syafie yang selanjutnya:
وَاَمَّا اِصْلاَحُ اَهْلُ الْمَيِّتِ طَعَامًا وَجَمْعُ النَّاسَ
عَلَيْهِ فَبِدْعَةٌ غَيْرُ مُسْتَحَبَّةٍ.
"Adapun menyediakan makanan
oleh keluarga si Mati dan berkumpul beramai-ramai di rumah (si Mati) tersebut
maka itu adalah bid'ah bukan sunnah".2
[1]
Di dalam kitab (اعانة الطالبين) juz. 2 hlm. 146
ada disebut pengharaman kenduri arwah, iaitu:
وَمَا اعْتِيْدَ مِنْ جَعْلِ اَهْلَ الْمَيِّتِ طَعَامًا لِيَدْعُوْ
النَّاسَ اِلَيْهِ بِدْعَةٌ مَكْرُوْهَةٌ كَاِجْتِمَاعِهِمْ لِذَلِكَ لِمَا صَحَّ
عَنْ جَرِيْرِ قَالَ : عَنْ جَرِيْرِ بْنِ عَبْدِاللهِ قَالَ : كُنَّا نَعُدُّ
اْلاِجْتِمَاعَ لاَهْلِ الْمَيِّتِ وَصَنْعُهُمْ الطَّعَامَ مِنَ النِّيَاحَةِ.
(رواه الامام احمد وابن ماجه باسناد صحيح).
"Dan apa yang telah menjadi
kebiasaan manusia tentang menjemput orang dan menyediakan hidangan makanan oleh
keluarga si Mati adalah bid’ah yang dibenci, termasuklah dalam hal ini
berkumpul beramai-ramai di rumah keluarga si Mati kerana terdapat hadis sahih
dari Jarir bin Abdullah berkata: Kami menganggap berkumpul beramai-ramai
(berkenduri arwah) di rumah si Mati dan menyiapkan makanan sebagai
ratapan".3 [1] (Diriwayatkan oleh
Imam Ahmad dan Ibn majah dengan sanad yang sahih).
Fatwa Imam Syafie dan para ulama muktabar yang bermazhab Syafie telah
mengharamkan berkumpul beramai-ramai dan menyediakan hidangan makanan di rumah
si Mati untuk tujuan kenduri arwah, tahlilan, yasinan dan menghadiahkan
(mengirim) pahala bacaan al-Quran kepada arwah si Mati Mereka berdalilkan
al-Quran, hadis dan athar-athar para sahabat yang sahih sebagaimana yang
dikemukakan oleh mereka melalui tulisan-tulisan di kitab-kitab mereka.
Mereka tidak mungkin mengharamkan atau menghalalkan sesuatu mengikut akal
fikiran, pendapat atau hawa nafsu mereka semata, pastinya cara mereka
mengharamkan semua itu dengan berdalilkan kepada al-Quran, as-Sunnah dan athar
dari para ulama yang bermanhaj Salaf as-Soleh.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar