skip to main |
skip to sidebar
Rabbani Mujaddidiyyah
Majlis jum`at Malam 4/ 1/ 2012
Rabbani
Rabbani merupakan Tariq ( jalan ) para Anbiyak dan para Rasul
sebagaimana dalam surah al-Maidah ayat : 44 Allah ta`ala berfirman :
إِنّا أَنزَلنَا التَّورىٰةَ فيها هُدًى وَنورٌ ۚ يَحكُمُ بِهَا
النَّبِيّونَ الَّذينَ أَسلَموا لِلَّذينَ هادوا وَالرَّبّٰنِيّونَ
وَالأَحبارُ بِمَا استُحفِظوا مِن كِتٰبِ اللَّهِ وَكانوا عَلَيهِ شُهَداءَ
ۚ فَلا تَخشَوُا النّاسَ وَاخشَونِ وَلا تَشتَروا بِـٔايٰتى ثَمَنًا
قَليلًا ۚ وَمَن لَم يَحكُم بِما أَنزَلَ اللَّهُ فَأُولٰئِكَ هُمُ
الكٰفِرونَ﴿٤٤﴾
(44) Sesungguhnya Kami telah menurunkan Kitab Taurat,
yang mengandungi petunjuk dan cahaya yang menerangi; dengan Kitab itu
nabi-nabi yang menyerah diri (kepada Allah) menetapkan hukum bagi
orang-orang Yahudi, dan (dengannya juga) ulama mereka dan
pendita-penditanya (menjalankan hukum Allah), sebab mereka diamanahkan
memelihara dan menjalankan hukum-hukum dari Kitab Allah (Taurat) itu,
dan mereka pula adalah menjadi penjaga dan pengawasnya (dari sebarang
perubahan). Oleh itu janganlah kamu takut kepada manusia tetapi
hendaklah kamu takut kepadaKu (dengan menjaga diri dari melakukan
maksiat dan patuh akan perintahKu); dan janganlah kamu menjual
(membelakangkan) ayat-ayatKu dengan harga yang sedikit (kerana mendapat
rasuah, pangkat dan lain-lain keuntungan dunia); dan sesiapa yang tidak
menghukum dengan apa yang telah diturunkan oleh Allah (kerana
mengingkarinya), maka mereka itulah orang-orang kafir.
Begitu juga dalam firman Allah :
( al-Maidah 63 )
لَولا يَنهىٰهُمُ الرَّبّٰنِيّونَ وَالأَحبارُ عَن قَولِهِمُ الإِثمَ وَأَكلِهِمُ السُّحتَ ۚ لَبِئسَ ما كانوا يَصنَعونَ ﴿٦٣﴾
(63) Alangkah baiknya kalau ketua-ketua ugama dan pendita-pendita
mereka melarang mereka dari mengeluarkan perkataan-perkataan yang dusta
dan dari memakan yang haram? Sesungguhnya amatlah buruk apa yang mereka
telah kerjakan.
Rabbani itu mereka ada juga pada Ahlul kitab iaitu orang-orang Yahudi, Nasrani dan Islam.
Ayat ini menerangkan tentang Rabbani dikalangan Alul kitab terdahulu
dari kalangan Yahudi dan Nasrani, kalaou kita melihat dalam ayat diatas
ada perkataan لَولا maksudnya bukan melarang, akan tetapi maksudnya
adalah datanglah pada kami atau marilah kesini bersama kami.
Dimana Allah ta`ala mengajak kepada Rabbani dan Akhbar agar melarang
mereka dari mengeluarkan perkataan-perkataan yang dusta dan dari memakan
yang haram, Maksud ayat diatas adalah mewajibkan kepada mereka agar
mencegah perkara tersebut.
Dikalangan Ahlul Kitab ( yahudi dan Nasrani ) mereka terbahagi kepada dua golongan :
1- Golongan yang `Alim dan Faqih dari kalangan Yahudi dan Nasrani
2- Golongan Tazkiah dan tarbiah dari kalangan Yahudi dan Nasrani
Maka golongan yang `Alim dan Faqih dari kalangan Yahudi dan Nasrani
disebut juga dalam ayat diatas dengan sebutan (الأَحبارُ ), dan Golongan
Tazkiah dan tarbiah dari kalangan Yahudi dan Nasrani disebut juga
dengan (الرَّبّٰنِيّونَ )
Penyimpangan-penyimpangan yang dilakukan
oleh orang-orang Yahudi seperti mengatakan bahwa Zuhair merupakan Anak
Allah, dan mereka memakan harta riba dimana Allah telah melarangnya,
oleh kerena itu menurut pemahaman ayat diatas, maka Allah menurunkan
peringatan kepada mereka golongan Rabbaniyun dan Akhbar mengapa tidak
melarang ummat mereka dari penyimpangan-penyimpangan tersebut padahal
mereka adalah orang-orang yang berilmu dan orang-orang ahli tazkiah.
= dalam ayat ini menunjukkan Orang-orang faqih memang sudah ada dizaman
Alhlil Kitab dan begitu juga orang-orang ahli tazkiah ( sufi pada zaman
sekarang ).
Golongan yang pertama ( al-Akhbar ) mereka hanya
terpaku dengan ajaran-ajaran syariat semata, mereka ini dikenal
daripada kalangan orang-orang yang faqih atau ahli syariat sahaja, dan
tidak pernah berhubungan sama sekali dengan tazkiah atau tarbiah.
Golongan yang kedua ( al-Rabbaniyyun ) mereka adalah golongan ahli
tasawwuf atau ahli tazkiah yang selalu menyibukkan diri mereka dengan
berzikir dan pembersihan hati, melaksanakan segala amalan-amalan yang
bersifat kebathinan meraka dikenal juga sebagai orang sufi sahaja, dan
tidak pernah sama sekali berhubungan dengan syariat atau faqih bahkan
meninggalkannya.
Kedua –dua kelompok ini memang sangat berbeza sekali, dua kelompok yang sangat bertolak belakang sekali.
Satu kelompok menyibukkan diri dengan syariat dan mengabaikan tazkiah,
satu kelompok lagi menyibukkan diri dengan Tazkiah sahaja dan
mengabaikan sisi-sisi syariat.
Orang-orang Rabbaniyyun berkata
mereka tiada perselisihan pendapat yang sangat kentara sesama mereka,
akan tetapi sesama kelompok ini hanya berlaku sedikit perpecahan (
harbun Khafi )
Hal ini berjalan seiring berjalannya waktu
sehinggalah Allah mengutuskan Nabi Muhammad sebagai Rasul untuk ummat
seluruh Alam, oleh kerana itu Nabi Muhammad mengumpulkan antara kedua
kelompok ini menjadi satu.
Maka didalam Islam dikenal dengan nama:
- Feqah Zahir : iaitu mereka dikalangan para ulama yang `alim tentang hukum hakam syariat atau dinamakan juga dengan faqih.
- Feqah Bathin : iaitu membahas perkara-perkara yang bersifat bathin ( tasawwuf ) dan tazkiah dan tarbiah.
Oleh karena itu didalam Islam Orang-orang yang bertasawwuf ( sufi )
mereka bukanlah berdiri satu kelompok tersendiri akan tetapi ia saling
melengkapi satu sama lain.
Oleh kerena itu antara Syariat, dan
tazkiah ianya merupakan perkara yang saling melengkapi dalam Islam,
inilah yang dibawakan oleh Baginda Rasulullah menjadikannya satu dan ini
menjadi keistimewaan tersendiri bagi Islam.
Maka kita melihat
orang-orang ahli agama, mereka pada mula-mulanya mencari Ilmu shahih
kemudian bersalik kejalan Allah ( suluk ), Maksudnya adalah permulaannya
selalu diawali dengan Ilmu dan akhirnya di sudahi dengan Zikir.
Feqah Zahir : adalah untuk memperbaiki Ibadat kita.
Feqah Bathin : untuk mengislahkan tingkah lakuk kita.
Oleh kerana itu Orang-orang Rabbani merupakan golongan Sufiyatul Fuqahak ( Orang-orang faqih lagi sufi ).
Kebiasannya orang-orang ini Allah mengkaruniakan mereka Ilmu terlebih
dahulu kemudian Allah memuliakan mereka dengan bersuluk sehinggalah
mereka menyucikan diri mereka.
Islam tidak pernah mengingkari sama
sekali terhadap perkara ini, dimana seseorang itu memperoleh ilmu
terlebih dahulu kemudian dia bersalik melalui para Mursyid.
Oleh kerana itu al-Rabbaniyyu ( orang-orang Rabbani ) merupakan
orang-orang yang bertasawwuf dan faqih. Maka orang-orang yang
bertasawwuf dan tidak faqih mereka bukanlah daripada golongan Rabbani,
keduanya terdapat perbezaan yang sangat drastis.
Maka
hendaklah seseorang mengikuti orang-orang Rabbani ini, kerena merekalah
orang-orang sempurna diatas muka bumi ini, maksud sempurna disini adalah
sempurna berdasarkan kepada Nisbah sahaja, karena kata-kata sempurna
itu hanya milik bagi Allah.
Maka seseorang itu haruslah
mengikut orang-orang rabbani ( sufiyatul fuqahak ) sehinggalah mereka
dibimbing dan diarahkan olehnya, dan juga berkawan dengan mereka dan
menjadi pengikut bagi mereka.
Maka apabila seseorang itu Faqih dan
sufi barulah disebut sebagai orang Rabbani, Rabbani ini lebih tinggi
dari pada orang-orang faqih, dan orang-orang sufi, akan tetapi Rabbani
merupakan Orang yang faqih lagi sufi.
Inilah Nas-nas al-Quran
yang terdapat padanya Rabbaniyah, kebanyakan para penafsir menafsirkan
Rabbani adalah kembali kepada Tuhan dalam setiap sesuatu dan
menghambakannya sebenarnya, dan beramal dengan syari`atnya dan berdiri
pada hududnya( batasannya ) , dan mendekatkan diri dengan keredhaannya
dan dari segi yang diredhainya.
Orang-orang Rabbani adalah orang-orang yang mengembalikan sesuatu itu kepada Allah ta`la iaitu dengan :
1- Beramal sesuatu berkesesuaian dengan syariat
2- Berdiri pada hudud Allah iaitu batasan-batasan Allah semata
3- Mendekatkan diri kepada Allah dengan perkara-perkara yang diredhai
4- Dan melakukan perkara-perkara yang diredhai
Ini adalah berdasarkan kepada tafsiran ayat secara dhahirnya iaitu
dari segi Makna Awwaliah Lughawiyah ( bahasa ) dan secara adat dan
Isthilahan. Ayat diatas mempunyai dua makna makna yang pertama seperti
yang telah dijelaskan diatas , makna pertama dikhusukan kepada ahli
Islam sahaja
Makna yang kedua adalah adalah makna yang risakan
oleh orang-orang yang Saling berkasih sayang, dan orang-orang salik,
orang-orang yang mendalami dalam lautan yang paling dalam jalan pada
Allah.
Daripada Majlis Muhadharah Mingguan bersama Prof .DR. Muhammad Abdul Latif Shalih al-Furfur al-Hasani
pengajian Kitab : al-Madrasah al-Rabbaniah warijaluha al-Rabbaniyyun fil Islam
Pengarang : Prof .DR. Muhammad Abdul Latif Shalih al-Furfur al-Hasani
( Khulasah majlis diatas di simpulkan oleh ustaz Muhammad Kamal Sulaiman al-Mujaddidi )
Tidak ada komentar:
Posting Komentar