Rabu, 22 Mei 2013

Isu Gender 2



Islam Dan Isu-Isu Gender: Satu Penelitian Awal

Erlina Andestuti *
Mohd Roslan Mohd Nor **
Nor ‘Azzah Kamri ***


Abstrak

Isu gender telah menarik perhatian masyarakat di dunia, bermula di
Eropah dan merebak ke Timur Tengah seterusnya ke Nusantara.
Disebabkan ketidak-adilan dan silap faham terhadap wanita.
Namun begitu Islam telah memberikan pemahaman tentang isu-isu
gender. Isu gender lebih difahamkan tentang peranan jantina, lelaki
dan wanita dalam kehidupan sosial. Islam dinobatkan sebagai
agama yang membawa keadilan untuk kaum wanita selaras dengan
kaum lelaki iaitu sama-sama diciptakan sebagai manusia hidup
berharmoni dalam kehidupan dunia. Kertas kerja ini akan
meneroka isu-isu gender dalam masyarakat, sebab ketidak-adilan
gender, konsep gender dalam Islam, kedudukan wanita dalam
Islam, hak wanita menururt Islam dan inisiatif bagi menangani isuisu gender.

Kata kunci: Gender, Islam, hak wanita, penindasan, kedudukan
wanita

Abtract

Issues on gender has attracted world, beginning in Europe and
expand to Middle East, then to Malay World because of injustice
against women. However, Islam has set the understanding about
gender. Gender issues are more related to the role of men and
women in their social life. Islam is the religion that promote justice to
women in addition to men, which they are created as human who
should live in harmony in the world. This paper will explore gender
issues in society, the cause of gender injustice, concept of gender in
Islam. The status and the rights of women in Islam and initiatives
are taken to address the issues on gender.

Key words: Gender, Islam, women.s right, injustice, women.s status.

PENDAHULUAN

Gender bukanlah suatu yang manusia dapati dan miliki sejak lahir melainkan
suatu yang didapati dan ditampilkan akibat sosial-budaya . Gender berbeza
dengan jantina, jantina lebih difahami pengelompokkan biologis yang berbentuk

15




rebroduksi dan gender pula difahami praktik sosial akibat dari sifat biologi dalam
kehidupan bermasyarakat.1

Gender sebagai konsep yang mengacu pada peranan dan tanggungjawab antara
lelaki dan wanita terjadi akibat daripada perubahan keadaan sosial dan budaya.
Hal ini menunjukkan bahawa gender boleh terhasil melalui pembentukan bersosial
dan bukan semata-mata biologis. Kesetaraan bukan erti sama rata dan tidak ada
perbezaan. Dalam konteks gender, kesetaraan lebih tepat dimaknai dengan
keadilan dan keseimbangan, sebagaimana Islam memiliki prinsip-prinsip universal
yang berlaku adil secara umum tanpa membezakan jenis kelamin. Ia sebagai asas
setiap manusia iaitu, keadilan, kemanusiaan, kemerdekaan, dan demokrasi yang
menjadi landasan praktik yang baik dalam kehidupan bermasyarakat.2

Salah faham tentang kedudukan wanita muslim

Masyarakat bukan muslim terutama masyarakat Barat menganggap Islam
menindas golongan wanita, dengan melihat identiti wanita muslim iaitu pemakaian
tudung dan dipaksa duduk dirumah. Islam tidak menindas golongan wanita malah
wanita dijamin dan diberi hak-hak yang pelbagai. Kebanyakan negara yang
menindas wanita itu bukannya menjalankan undang-undang syariah terhadap
wanita tetapi lebih undang-undang yang diperkenalkan sendiri berdasarkan
budaya negara mereka. Negara-negara tersebut juga tidak mempunyai
pandangan yang seimbang terhadap ekauti jantina (gender). Sebaliknya, Islam
secara jelas mengemukakan hak ekauti seimbang kepada lelaki dan perempuan
dan peranan yang berbeza tetapi saling lengkap-melengkapi. Islam meletakkan
wanita sebagai suatu individu yang mempunyai hak-hak tersendiri termasuklah
hak untuk memiliki, perkerjaan, pendapatan, harta dan kekayaan. Bahkan Islam
mensyariatkan bagi lelaki, mereka mestilah beraklak baik terhadap istri.
Penindasan terhadap wanita dalam apa jua cara sekalipun serta memaksa
mereka melakukan sesuatu di luar kehendak mereka, sangat tidak selari dengan
Islam malah tidak dibenarkan. Sebagai contoh, Islam tidak membenarkan paksaan
kepada anak gadis untuk berkawin dengan calon suami yang tidak disukai.3

*Calon Ijazah Tinggi, Jabatan Sejarah dan Tamadun Islam, Akademi Pengajian Islam,
Universiti Malaya. **Pensyarah dan Ketua Jabatan Sejarah dan Tamadun Islam, Akademi
Pengajian Islam, Universiti Malaya.
***Pensyarah dan Ketua Jabatan Syariah dan Pengurusan, Akademi Pengajian Islam,

1

Universiti Malaya. Sugihastuti, Istna Hadi Saptiawan (2007),Gender &
Inferioritas Perempuan: Praktik Kritik Sasra Feminis, Pustaka Pelajar, Yogyakarta: Pustaka
Pelajar, h.4-5

2

Khusaini Rofi.ah (2007), “Studi Pola Relasi Gender Suami Isteri Pada Keluarga STAIN
Ponorogo,” KODIFIKASI, Jurnal Penelitian Keagamaan Dan Sosial Budaya, Penelitian
Keagamaan Dan Sosial Budaya Vol.1, No 1, h.117

3

Mohd Roslan Mohd Nor dan Nor „Azzah Kamri (2011), Wanita Islam, isu-isu dan
Pemerkasaan hak, Selangor: Persatuan Ulama. Malaysia, h.1-3.

16




Secara adil Islam memberikan peluang agar peranan perempuan menjalan
peranannya secara mutlak. Keadilan ini sangat ketara dengan masyaraka arab
pra-Islam. Sejarah mencatat untuk kita renungkan. Di daerah itu perempuan
dijadikan lambang petaka dalam keluarga. Ekoran itu perempuan di ditimpa
musibah perpanjangan bahkan sebelum dilahirkan. Dikalangan pelajar diharapkan
melahirkan idea rasional. Malah mewujudkan soalan yang pelik atau
merunsingkan tentang kedudukan perempuan, termasuk manusia atau bukan.
Gambaran lain terdapat dalam kitab hindu, sarasamuccaya No. 424
memperingatkan bahwa kaum perempuanlah yang ramai membuat kesalahan
dibandingkan kaum lelaki. Maka perempuan harus dihindari, bahkan dari anganangan. Buddha mengharapkan agar para pengikutnya menghancurkan nafsu pada
perempuan bagaikan memotong lili di musim gugur. Sementara itu, dalam sumber
Kristian diungkapkan bahawa untuk menuju Allah, perempuan diselangi oleh
lelaki. Korintus 11:3-5 dan 9 menyebutkan bahwa kepala lelaki itu Kritus, kepala
perempuan itu lelaki dan kepala Kritus itu Allah. Maka setiap lelaki berdoa atau
pun ber-nubuat tanpa bertudung kepala. Sedangkan perempuan yang berdoa
tampa tudung kepala ketikaberdoa, ia menghinakan kepalanya kerana sama
seperti dicukur. Lelai dijadikan bukan kerana perempuan tapi perempuanlah yang
dijadikan kerana lelaki. Di Yunani kuno, seperti diungkapkan Maududi, suri rumah
tangga tidak memperoleh peluang pendidikan dan mencampuri bidang sosialbudaya. Hanya pelacuranlah pekerjaan yang disediakan untuk kaum perempuan.
Pengalaman yang sama terjadi juga dalam sejarah Romawi lama, Iran lama dan
cina kuno.4

Islam adalah agama yang pertama mengitiraf hak asasi manusia sejagat dan
hampir 14 abad yang lalu telah membentangkan jaminan serta garis panduan
mengenainya . hanya pada tahun 1948 sahaja, hak-hak tersebut dimaktubkan
dalam Perisytiharan Hak Asasi Manusia Sejagat.5

1. ISU-ISU GENDER DALAM MASYARAKAT
Pergerakan kebebasan wanita boleh dihubungkait dengan tuntutan kaum wanita
terhadap hak-hak yang sama seperti yang diperoleh oleh kaum lelaki. Wanita
Barat memperjuangkan hak sama rata dengan lelaki kemudian mereka berjuang
untuk mendapatkan kebebasan diri yang sama seperti lelaki pula. Persamaan hak
menurut orang-orang Barat ialah memberikan kaum wanita semua hak yang sama
dengan lelaki. Sebenarnya konsep membuta tuli inilah yang membawa
kehancuran dan punca perceraian yang tinggi di Barat.6

4

Saudi Berlian (2000), Pengelolaan Tradisional Gender, Jakarta: Milenium Publiher, h.65

5

Rozi Bainon (1999) Wanita: Penghapusan Diskriminasi dariperspektif Islam Dan Undang-
Undang Malaysia, Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka, h.38

6

Ibid, h.30-31

17




Pada dasarnya, Islam tidak membezakan antara lelaki dan perempuan, apatah
lagi mendiskriminasikan perempuan. Islam malah menjadi pembawa keselamatan
dan kerahmatan bagi seluruh alam, dengan meningkatkan derajat dan kedudukan
perempuan sebagai bukti keutamannya. Konsep persamaan ialah tema yang
sukar didefinisikan, asasnya manusia ialah semua sama tapi dalam kehidupan
sebenar, tiada dua manusia pun yang sama dalam semua keadaan. Jelas
bahawa, hak dan kewajiban seseorang wanita dan peranan sosial mereka dalam
masyarakat adalah berlainan memandang faktor semula jadi ini.7

Isu-isu gender dalam masyarakat, antaranya:

Poligami

Poligami kerap diperkatakan apabila membangkitkan isu-isu gender. Poligami
ditolak dengan anggapan amalan poligami mendatangkan keburukan dan
kemudaratan seperti ketinggalan zaman dan menyebabkan ketidak-adilan dan
penderitaan terhadap wanita yang menguntungkan pihak lelaki. Ini mendatangkan
sifat negatif terhadap Islam bahawa Islam mengiaya perempuan. Tanggapan ini
berlaku disebabkan pengamal-pengamal poligami gagal memahami dan
melaksanakan keadilan dan tanggung jawab sewajarnya. Akhirnya, kecuaian ini
mendatangkan musibah kepada rumah tangga sedia ada dan menganiayai isteri
dan anak-anak.

Perceraian

Terdapat pelbagai tanggapan negatif terhadap wanita, ada yang melabelkan
wanita sebagai penyebab perceraian kerana kaum wanita didapati lebih ramai
yang merujuk masalah mereka kemakamah. Perceraian juga sering dilihat
menimbulkan masalah seperti penganiayaan dan penindasan.

Kekerasan terhadap wanita

Kekerasan terhadap wanita sering menjadi isu dalam gender kerana, isu berkaitan
lelaki Islam dibenarkan memukul isteri. Salah faham tentang isu ini ramai wanita
menjadi mangsa kekerasan dalam rumah tangga disebabkan oleh para suami
yang menggunakan agama sebagai alasan dan dalil yang menghalalkan
perbuatan mereka memukul isteri. Selain daripada memukul isteri, keganasan
terhadap wanita juga keganasan seksual iaitu rogol.8

Marginalisasi perempuan

7

Ibid, h.33

8

Raihanah Abdullah dan Nurhayati Surbaini (2011), Wanita Islam Dan Isu-isu gender
masa kini, dalam Mohd Roslan Mohd Nor dan Nor „Azzah Kamri, Wanita Islam: Isu-isu Dan
Pemerkasaan Hak, Persatuan Ulama Malaysia, h.71-84

18




Marginalisasi perempuan adalah mengetepikan, memiskinkan perempuan. Isu ini
berlaku akibat adanya diskriminasi pembahagian kerja menurut gender, ada jenis
perkerjaan khas yang sesuai untuk kaum wanita kerana keyakinan gender, seperti
kaum wanita sesuai mengerjakan pekerjaan rumah (domestik), dan kaum lelaki
mengambil alih perkerjan khusus wanita jika untuk keperluan publik.

Stereoatip jenis kelamin

Isu ini ialah pelabelan atau penandaan terhadap suatu kelompok tertentu yang
merugikan dan mendatangkan ketidak-adilan, seperti wanita adalah kaum berhias,
ketika berlaku gangguan seksual masyarakat menyalahkan mangsanya kerana
dialah yang menjadi penyebabnya. Dan pelabelan terhadap wanita juga adalah
sebagai ibu rumah tangga, isu ini juga mendatangkan wanita iaitu isteri tidak perlu
berpendidikan tinggi kerana akhirnya cukup didapur, pelabelan ini menghadkan
wanita memasuki dalam wilayah publik.9

Kehidupan masyarakat kita pada masa ini adalah hasil dari sejarah panjang
penguasaan lelaki keatas perempuan dalam pelbagai sektor berdasarkan satu
sistem yang pincang, iaitu satu sistem nilai dimana kaum lelaki ditempatkan
sebagai lebih tinggi atau kuat berbanding dengan perempuan yang lemah. Selama
berabad, sistem ini sebati dan dianggap sebagai sesuatu yang semula jadi,
bahkan oleh kaum perempuan sendiri. tidak heranlah keadaan ini diterima oleh
masyarakat kerana ianya telah dibudayakan sedemikian rupa. Perbezaan gender
yang seterusnya membentuk peranan gender sebenarnya tidak menimbulkan
masalah, tetapi peranan gender tradisional perempuan (seperti juru rawat,
pengasuh, pendidik dan sebagainya) dinilai lebih rendah berbanding dengan
peranan lelaki. Selain itu, peranan gender ternyata menimbulkan masalah yang
perlu ditangani akibat ketidak-adilan yang terhasil dari peranan dan perbezaanperbezaan gender tersebut. Ketidak-adilan itu meliputi marganalisasi atau
pengenepian (pemiskinan ekonomi), subordinasi atau penombor duaan, stereotaip
(pelabelan negatif), keganasan dan beban ganda. 10

Beban ganda

Bebab ganda adalah beban kerja domestik yang dianggap lebih berat dari pada
lelaki. Beban ganda menjadi isu gender kerana tugas wanita dalam bidang
domestik dan lelaki dibidang publik, selain itu peranan sebagai suami diidentitikan
dengan mencari nafkah. Selain tanggung jawab isteri dibahagian domestik iaitu
kerja lebih banyak dan lama, dimana peranan pengasuh dan pendidikan anak

9

Achmad Muthali.in (2001), Bias Gender Dalam Pendidikan, Surakarta: Muhammadiyah
University Press: h.32-33.

10

Husein Muhammad (2004), Fiqh Wanita, pandangan ulama terhadap wacana agama
dan gender, Norhayati Haji Kaprawi, Zaitun Mohmed Kasim (terj) Malaysia: Sister In
Islam, h. 3

19




yang tidak seimbang. Perkerjaan ini dianggap khas bagi perempuan, sehingga
lelaki tidak perlu mengambil peranan, walaupun wanita membantu dan berperanan
mencari napkah.

Pembahagian peranan publik-domestik

Pembahagian peranan isteri mengurus hal ikhwal keluarga dan suami mencari
nafkah. Dalam hal ini menuntut agar jika isteri membantu mencari nafkah maka
suami membantu mengurus rumah tangga. Isu ini berpunca kerana ekoran
ketidak-adilan beban ganda, iaitu: selain semua hal ikwal keluarga tangggung
jawab isteri dan isteri membantu mencari nafkah keluarga, pihak suami tidak
berperanan membantu isteri kerana, masyarakat masih berpikir hal ikwal kelurga
adalah tanggung jawab isteri semata, dan bukan tanggungjawab suami untuk
membantu.11

2. SEBAB KETIDAK ADILAN GENDER
Sosial budaya yang berlaku hingga kini dipandang lebih berpihak pada kaum lelaki
yang mengatakan sebagai budaya patriaki. Dalam budaya ini, membenarkan
pembentukan peranan lelaki sebagai dapat melakukan dan menentukan apa
sahaja. Sebaliknya perempuan berada di bawah (subordinat). Keadaan ini
melahirkan proses pengetepian (marginalisation), eksploitasi dan penganiayaan
terhadap perempuan dalam semua bidang. Dari pandangan umum, seorang
perempuan yang baik adalah penurut dan rela membiarkan penderitaan dalam
hati mereka. Mereka yakin perbuatan sedemikian mendapat balasan yang lebih
baik kelak. Dan perempuan yang melawan atau mengkritik dinanggap kurang ajar
dan tidak baik. Masih ada terdapat perkawinan di bawah umur terutama di
kampung-kampung, dan sosial budaya yang memandang tugas utama perempuan
adalah mendirikan rumah tangga, berkerja didapur menjadi isteri dan ibu. Maka
perkhawinan dipandang kewajiban sosial-budaya semata tanpa sebab yang lain.
Kaum perempuam berkerja dibayar lebih rendah daripada kaum lelaki. Jawatan
perkerjaan bagi kaum perempuan juga terhad dan ditempatkan pada bidangbidang yang tidak memerlukan kecerdasan ketrampilan yang tinggi. Dalam
kepemilihan kepemimpinan, perempuan dianggap tidak layak untuk memimpin
kerana pandangan sosial hari ini adalah selagi masih ada lelaki, maka lelakilah
yang paling layak.

Fenomena sepertimana yang ada inilah yang di sebut kaum peminis sebagai
ketidak adilan gender. Kepincangang gender menghadapi kencaman yang hebat

Khusaini Rofi.ah (2007), op. cit, h.166-117

20




oleh suatu gerakan yang dinamakan gerakan feminisme12. Dan mengemukakan
dua sebab kepincangan gender ini berlaku.

Kekusutan memahami akar umbi masalah

Kaum peminis mendapati ada kekusutan dan kekeliruan fahaman atau pandangan
masyarakat mengenai hakikat serta kesan-kesan hubungan sosial yang
berlandasan subordinasi (penomborduan/penundukan). Masyarakat umum
memandang perempuan makluk yang lemah dan lelaki kuat, perempuan
emosional dan lelaki rasional, perempuan halus dan lelaki kasar dan seterusnya.
Perbezaan ini dianggap fitrah dan ketentuan Allah yang tidak dapat diubah. Sifat
ini dibentuk melalui sosial dan budaya. Maknanya ia dibuat oleh manusia sendiri
bukan oleh ketentuan Allah. Kaum feminis mendapati fakta sosial menunjukaan
bahawa sifat tersebut dapat berubah menurut tempat, waktu dan kelas sosial. Hal
ini di sebut perbezaan gender. Kaum peminis menolak pemikiran negatif orang
ramai tentang konsep gender bahawa akan terjadi pembalikan peranan lelakiperempuan iaitu perempuan harus berperanan sama dengan lelaki. Jika demikian,
maka pastilah dunia akan kiamat. Kaum feminis berpendapat menolak ideologi
patriaki tidak seharusnya diganti dengan idealogi matriaki. Mereka sebenarnya
hanya ingin mewujudkan corak hubungan lelaki-perempuan yang adil dan
saksama.

Akibat pemahaman agama

Usaha meningkatkan kesadaran umum terhadap isu gender menghadapi pelbagai
kesukaran terutama berhadapan dengan fahaman keagamaan. Hasil kajian
terhadap sumber-sumber pemikiran keagamaan mendapati bahawa perbedaan
jantina dan gender masih belum dapat diterima sepenuhnya. Pendapat itu iaitu
lelaki mempunyai kedudukan yang lebih tinggi dan unggul daripada perempuan.
Pendapat ini dikemukakan oleh pemikir-pemikir Islam, antaranya. Seperti Az-
Zamakhsari (467-538H), Fakhiruddin ar-razi, Ibnu Kathir, Muhammad Abduh,
Muhammad Tahir bin Asyur, Ibnu Asyur, At-Thabathaba.i, pemikiran mereka
hampir sama yang mengemukakan keitimewaan lelaki lebih unggul berbanding
kaum perempuan.13

Ada beberapa faktor yang menyebabkan tetap ketidak-adilan gender. Di antaranya
adalah tafsir agama, sosio-budaya, dan politik. Faktor-faktor ini berperanan besar
dalam menghambat perjuangan kaum feminis sekaligus ketidak-adilan gender. 14

12

Feminisme lebih difahami sebagai gerakan bukan keyakinan. Sebagai gerakan titik tolak
pembahasannya mengacu pada definisi operasional dan bukan dari ideology atau
fanatisme keyakinan, dalam, Achmd Muthaliin (2001), h.43

13

Husein Muhammad (2004), op. cit h.30-37.

14

Achmad Muthali.in (2001), op. cit, h.43.

21




Penilaian yang berat sebelah terhadap perempuan pada dasarnya juga terbit dari
tiga buah anggapan dasar tentang keyakinan beragama. Yang pertama, andaian
pahaman agama yang secara jelas menempatkan perempuan hanya sebagai
pelengkap. Kedua, fahaman bahwa moral etika perempuan lebih rendah. Ketiga,
pandangan materilistik, ideologi masyarakat Mekah sebelum Islam yang
memandang rendah terhadap peranan perempuan dalam proses pembangunan
Negara. Islam tidak membezaakan antara lelaki dan perempuan, apatah lagi
mendiskriminasikan perempuan.15

Ketidak-adilan gender yang berlaku, mengapa perempuan menjadi sasaran
kekerasan? Kajian menunjukkan bahawa kekerasan tidak terhad kepada
perempuan, berlaku akibat wujudnya kuasa yang tidak bermoral. Dalam apa jua
peringkat kehidupan kekuasaan boleh disalahgunakan dengan menggunakan
kekerasan. Apabila sesuatu kuasa itu tidak bermoral, kekerasan sering muncul
seolah-olah ianya dibolehkan. Bila dikaitkan dengan perempuan secara logiknya
kemungkinan ada kekuasaan lelaki terhadap perempuan yang tidak berdasarkan
kepada prinsip moral dan hak-hak asasi. Kekuasaan lelaki terhadap perempuan
hasil sosial yang dibudayakan, kemudian dianggap suatu kebenaran oleh pelbagai
pemikir, fiqh, norma-norma dan ideologi-ideologi.16

KONSEP GENDER DALAM ISLAM

Dalam Islam peranan keluarga dijadikan asas awal pendidikan dan pembentukan
sikap perlakuan sebelum dipraktik dalam kehidupan bermasyarakat. Peranan
lelaki ialah memikul tanggungjawab mengatur serta melindungi keluarga. Hak dan
tanggung jawab ini tidak boleh disalahgunakan. Sementara itu peranan
perempuan berhak dan bertanggung jawab mengatur rumah tangga dan mendidik
anak-anaknya. Ia nanti diminta pertanggungjawab tentang pelaksanaannya.
Sehubungan dengan tanggung jawab ini, sebagaimana dikemukakan dalam an-
Nisa 4:34. Sebelum ia memulai peranannya membina sesuatu rumah tangga,
perempuan berhak memilih calon suami. Dalam Islam seperti dikemukakam dalam
ayat al-Imran 3:195 dan an-Nisa 4:124 pada prinsip tanggung jawab dan hak lelaki
dan perempuan adalah sama.17 Ditinjau dari perspektif Islam, perkara isu hak
persamaan lelaki-wanita, semuanya telah termaktup di dalam kitab suci al-Quran,

15

Norsaleha Mohd Salleh, Abdul Halim Tamuri dan Salleh Amad (2011), Hak-hak Wanita
Pada Zaman Rasulullah SAW: Meningkap Sejarah Srikandi Islam, dalam Mohd Roslan
Mohd Nor dan Nor „Azzah Kamri, Wanita Islam: Isu-isu Dan Pemerkasaan Hak, Persatuan
Ulama Malaysia, h. 18-19

16

Husein Muhammad (2004), op. cit, h.184-185.

17

Saudi Berlian (2000), op. cit, h.64.

22




tidak boleh ditukar ganti melainkan seseorang itu sudah tidak percaya terhadap
agama Islam.18

Dalam hubungan lelaki dan perempuan. Prinsip dasar asl-Quran memperlihatkan
pandangan kesetaraan dan kesaksamaan. Seperti:

Ertinya; “Wahai manusia, Kami telahmenciptakan kamu dari lelaki dan perempuan

dan Kami jadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku supaya saling
mengenal. Sesungguhnya yang paling mulia di antara kamu di sisi Allah adalah
yang paling bertakwa.” al-Hujurat 49:13.

Ertinya: “Sesiapa sahaja, lelaki atau perempuan yang beramal soleh dan dia
beriman, nescaya Kami berikan kehidupan yang baik.” an-Nahl 16:97

Surah al-Ahzab 33:35 yang menjelaskan Allah akan memberikan ganjaran yang
sama bagi ibadah mereka, baik lelaki mahupun perempuan. an-Nisa. 4:1 yang
bermaksud lelaki dan wanita dari asal yang sama. 19

Selain ayat di atas, banyak lagi ayat yang menyokong kesetaraan lelaki dan
perempuan seperti surah al-Ahzab 33: 35 dan surah an-Nisa. 4:124. Berdasarkan
surah al-Baqarah 2:181, menjelasakan al-Quran menyokong asas sama rata
antara lelaki dan wanita dengan mengistiharkan setiap jantina saling lengkap
melengkapi tiada yang lebih rendah dari segi status dan kemuliaan, dan saling
melindungi. Walaupun dari bukti-bukti al-Quran dan sunnah Rasulullah s.a.w.
menunjukkan lelaki dan perempuan itu sama tetapi dari segi biologi, lelaki dan
wanita itu pastilah tidak serupa. Tetapi perbezaan-perbezaan tersebut tidak
bermaksud bahawa lelaki dan wanita tidak sama nilainya. Bagi Allah lelaki dan
wanita Muslim itu adalah yang sama dalam semua aspek kehidupan Islam. 20

Dalam Islam ada ditetapkan perbezaan antara lelaki dan wanita dalam
mengerjakan ibadah dan mengenai diri wanita. Peraturan tersebut adalah bagi
menjaga kepentingan wanita Islam selain mengawal berlakunya ketidak-sopanan
dalam masyarakat, iaitu; wanita tidak dibenarkan mendedahkan auratnya, kecuali
muka dan kedua tapak tangan. Suara wanita adalah aurat, mereka dilarang
menyaringkan atau menguatkan suara.dilarang mengangkat kedua tangan sampai
kepada anak telinga waktu solat. Wanita dilarang mencukur rambut kepala,
perbuatan itu menyerupai lelaki. Allah dan Rasulullah melaknat lelaki menyerupai
perempuan dan perempuan menyerupai lelaki. Wanita dihukum makruhmelakuka
azan dan iqamat solat. Wanita tidak boleh menjadi imam kepada lelaki.
Perempuan tidak wajib melaksanakan ibadah solat jumaat. Bagi wanita solat

18

Rozi Bainon (1999), op. cit, h.36

19

Husein Muhammad (2004), op. cit, h.41-42

20

Rozi Bainon (1999), op. cit, h.41-42

23




dirumah lebih baik dari solat di Masjid. Wanita tidak boleh berpergian seorang diri
kecuali bersama muhrimnya. Wanita dilarang khutbat solat jumaat, hari raya dan
sebagainya. Dalam menerima pusaka , wanita menerima separuh dari lelaki. 21

Dalam pembahagian harta pusaka atau warisan, seperti di jelaskan dalam surah
An-Nisa :7.

Ertinya: “Allah mensyariatkan bagimu tentang (pembahagian pusaka untuk) anakanakmu. Iaitu: Bahagian anak lelaki sama dengan dua orang anak perempuan dan
jika anak semuanya perempuan lebih dari dua, maka bagi mereka dua pertiga dari
harta yang ditinggalkan: jika anak perempuan itu seorang sahaja maka ia
memperoleh separuh harta” An-Nisa :7 22. Yang dimaksud keadilan ialah
memberikan hak-hak mereka , bagi lelaki dan wanita. Pembahagian ini bukan
ditentukan oleh pemikiran lelaki atau wanita tetapi ditentukan oleh Allah dan
Rasulullah.23

Islam melebihkan pembagagian harta pusaka terhadap lelaki kerana Islam
membebankan tanggung jawab untuk menjaga saudara perempuannya dan
menafkahkan keluarganya, sedangkan bagi perempuan harta yang diperoleh
hanya untuk dirinya sendiri. Termasuk pendapatan jika ia berkerja.

Dalam konsep gender suami isteri dalam Islam, iaitu:

Tujuan perkawinan akan tercapai jika dalam keluarga tersebut dibangun atas
dasar kesetaraan dan keadilan gender, dimana lelaki dan perempuan sama-sama
memiliki hak, peranan dan kesempatan yang diasaskan atas saling menghormati,
menghargai, tolong-menolong di dalam pelbagai sektor kehidupan. Untuk
mengetahui adanya kesetaraan dan keadilan gender dalam keluaga dapat dilihat
pada hal-hal seperti:

Pertama, ruang penyertaan wanita dalam perumusan, pengambilan keputusan
atau perencanaan, pelaksanaan dalam wilayah domestik mahupun public. Kedua,
mamfaat diperoleh perempuan dari hasil aktiviti baik sebagai pelaku mahupun
pengguna. Ketiga, akses serta penguasaan perempuan dalam proses
pembangunan modal insan dan sumber alam yang menjadi aset keluarga, seperti
hak waris, hak memperoleh pendidikan, jaminan kesihatan, hak-hak reproduksi
dan sebagainya.24

21

Thorik Muiz Mohammad (2001), Keistimewaan Wanita Menurut Islam, Kuala Lumpur:
Usnie Sdn Bhd, h.15-17

22

Abdul Halim Abu Syuqah (1998) Kebebasan Wanita, Jilid I, Chairul Halim (terj), Kuala
Lumpur: Pecetakan Zafar Sdn. Bhd, h.85

23

Rozi Bainon (1999), op. cit, h. 74

24

Khusaini Rofiah (2007), op. cit, h.122-123

24




Praktik gender suami isteri yang setara akan wujud apabila berlakunya
keseimbangan antara hak dan kewajiban suami isteri. Dalam al-Quran ditemukan
peranan bapa dalam mendidik anak, sebagai rujukan surah Lukman 31:13-15 dan
merujuk kepada kehidupan rumah tangga Rasulullah dan bagaimana peranan
beliau dalan pelbagai urusan rumah tangga.25

KEDUDUKAN WANITA DALAM ISLAM

Islam telah mengangkat martabat wanita, dimuliakan, dikembalikan hak dan
statusnya . Wanita juga diberikan status yang sama sebagai individu dalam
masyarakat. Menurut Islam bukan jantina lelaki atau wanita yang membezakan
status seseorang, tetapi ketakwaan kepada Allah (surah Al-hujarah, 49:13).
Istimewanya golongan wanita menurut kaca mata islam, dalam surah annisa 4:1
menjelaskan konsep berkaitan fungsi lelaki dan wanita, aspek penciptaan
berkaitan fitrah dan biologi serta status lelaki dan wanita disisi Allah.
Penghormatan yang di beri oleh Allah bahawa wanita mempunyai kebebasan
bertindak yang sama seperti lelaki, namun dalam aspek tertentu ia tertakluk
kepada fitrah penciptaan yang asal seperti fungsi mereka sebagai anak
perempuan, isteri dan ibu. Wanita Islam berhak mendapat peluang bagi
meningkatkan ilmu pengetahuan, memiliki harta dan menunaikan tanggungjawab,
disamping tanggungjawab hakiki terhadap Allah dan Rasulnya.26

Kedudukan dan keistimewaan wanita dalam Islam dapat dilihat sebagai berikut.
Sebaga hamba Allah wanita berhak melakukan apasahaja bentuk ibadah yang
wajib dan ibadah sunat. Mereka di beri ganjaran, mereka diberi peluang sebagai
hamba Allah yang baik sebagaimana lelaki. Sebagai hamba Allah wanita mesti
dididik dengan sempurna dan perlu diberi perhatian lebih kerana keadaan fizikal
dan emosi yang berbeza dengan lelaki. Sebagai hamba Allah mereka berhak
berjihad, bermubalaah, menjadi saksi dan sebagainya. Sebagai istri Islam telah
memberikan penghormatan yang tinggi terhadap wanita dengan memberikan hakhak yang wajib ditunaikan oleh suami antaranya ialah, nafkah zahir dan bathin.
Kasih sayang, perlindungan, hak perkonsian. Islam memandang tinggi dan mulia
darjat seorang ibu. Bahkan kesensaraaan, keperitan dan pengorbanan seorang
ibu dimaktubkan dalam al-Quran surah Lukman:14 begitu juga ketaatan dan
haram menderhakan kepada ibu.27

25

Ibid, h. 130.

26

Nor „Azzah Kamri (2011), Wanita dan Pengurusan Profesional, dalam Mohd Roslan
Mohd Nor dan Nor „Azzah Kamri, Wanita Islam, isu-isu dan Pemerkasaan Hak, Selangor:
Persatuan Ulama. Malaysia, h.99-100

27

Jawiah Dakir (2007), Pembelaan Hak Kumpulan Minoriti Dan Wanita, Malaysia: Jabatan
Kemajuan Islam Malaysia, h.75-78.

25




Tidak dinafikan bahawa wanita mempunyai kelemahan diri dan dalam dirinya.
Namun begitu, ada golongan yang lemas dengan wanita. Ramai orang lelaki
terpengaruh dengan wanita dan ramai pemimpin yang jatuh dan tersungkur
disebabkan wanita. Dengan kelemahan itu maka Allah menentukan wanita hanya
dipimpin oleh para lelaki. Wanita tidak sekuat untuk menjadi pemimpin kaum lelaki
(an-Nisa:34). Wanita adalah rakan setia pada lelaki. Lelaki yang baik dan buruk
tergantung kepada baik dan buruknya temannya iaitu wanita. Wanita adalah
penawar dan juga racun. Wanita yang mengetahui pengetahuan agama Islam
yang sempurna walau begitu wanita ada kelemahan maka jangan menyerahkan
sesuatu kerja secara mutlak kerana mengakibatkan keburukan. Wanita
memerlukan bimbingan yang bermaksud mereka tidak mampu melaksanakan
tanggungjawab mereka sendiri. Fikiran kaum wanita tidak sekuat fikiran kaum
lelaki. Nafsu jantina kaum wanita pula lebih kuat daripada nafsu jantina kaum
lelaki. Kalau mereka tidak di halang oleh rasa malu, maka mereka lebih mudah
mengikut dorongan nafsu jantina dan terjerumus kedalam lembah kehinaan.28

HAK-HAK WANITA MENURUT ISLAM

Islam menjamin keadilan kepada semua anggota masyarakat tampa mengira
agama, gender, dan bangsa. Hal ini selaras dengan tujuan penciptaan manusia
yang terdiri dari pada lelaki dan perempuan, bersuku-suku dan berbabangsa
adalah untuk mengenal antara satu sama lain, selain itu Islam amat memandang
tinggi dan menjaga hak kemanusiaan setiap insan. Terdapat perbezaan hak
antara wanita Islam dan bukan Islam, sebab utamanya adalah keimanan yang ada
pada wanita Islam.

Wanita Islam wajib menutup aurat (surah al-Ahzab: 59 dan surah an-Nur: 31)
kedua ayat ini dijadikan dalil dan hujah kewajiban wanita Islam memakai pakaian
yang menutup aurat, yakni seluruh tubuhnya kecuali bahagian tubuh tertentu iaitu
muka dan telapak tangan. Mendapatkan hak yang sama dikalangan istri-istri
(surah an-Nisa:3 dan hadis riwayat Abu Daud t.t.t. 1:140) surah an-Nisa
menerangkan Islam mengharuskan lelaki berkawin lebih daripada satu dan tidak
lebih daripada empat orang dalam satu satu masa dengan sarat tertentu dan hadis
riwayat abu daud menerangkan balasan terhadap suami yang tidak berbuat adil
kepada istri-istrinya, bagi wanita bukan Islam selain Isteri pertama tidak diiktiraf.
Mewarisi harta pusaka melalui sistem paraid, bagi wanita bukan Islam tidak ada
kaedah pembahagian harta pusaka yang jelas. Wujud batasan pergaulan diantara
lelaki dan perempuan, manakala bagi wanita bukan Islam adalah sebaliknya iaitu
wujud pergaulan bebas antara lelaki dan wanita.29

28

Thorik Muiz Mohammad (2001), op. cit, h.1-8

29

Jawiah Dakir (2007), op. cit, h.88-92.

26




Dalam Islam hak wanita telah termaktub dalam al-Quran dan Hadis semenjak
datangnya Islam itu sendiri, seperti:

Hak kemanusiaan.

Semenjak zaman permulaan Islam 14 kurun yang lalu kedudukan wanita telah
terbela. Islam mengangkat kedudukan wanita dimana mereka adalah sama dari
sudut tanggung jawab dengan lelaki, iaitu untuk mentauhidkan Allah dan
menyembahnya, ini menunjukan Islam tidak meletakkan batasan kepada wanita
untuk meningkatkan kedudukan moral mereka di sisi agama.

Hak kehidupan.

Islam membenarkan seseorang wanita untuk mendapatkan hak sivil. Ini
termasuklah jaminan Islam untuk bersuara, kebebasan memilih, kebebasan
berpendapat, kebebasan bersuara, kebebasan untuk memilih agamanya. Apabila
ia memilih Islam maka kebebasannya tertakluk kepada ajaran Islam. Disamping itu
wanita digalakkan untuk mengeluarkan pandangan serta menyumbang idea dan
buah pikiran. Idea yang bernas tidak semestinya datang dari lelaki.

Hak sosial.

Islam mewajibkan menuntut ilmu atas umatnya baik lelaki mahupun wanita.
Termasuklah ilmu-ilmu yang berkaitan dengan al-Quran dan hadist serta ilmu-ilmu
agama dan sosial yang lain. Diatas kesadaran bahwa wanita muslim juga
mempunyai tanggung jawab dakwah amar makruf nahi mungkar, suatu
keewajiban bagi mereka untuk mempersiapkan diri dengan ilmu yang sesuai.
Islam membenarkan wanita untuk berkerja demi untuk kebaikan agama,
masyarakat dan Negara. Selagi tidak mengabaikan tanggung jawab utama
sebagai isteri dan seorang ibu. Dalam masa yang sama, Islam mengiktiraf
perbezaan yang lelaki dan perenpuan. Terutama dari segi kekuatan fizikal.
Sesetengah pekerjaan sesuai untuk lelaki dan sesetengah sesuai untuk wanita. Ini
tidak bermakna Islam menafikan sumbangan lelaki mahupun wanita di dalam
pekerjaan. Apa yang ditekankan adalah kesesuaian sesuatu pekerjaan itu
mengikut batasan jantina dan tidak bercanggah dari ajaran Islam.

Mengenai status isteri dan ibu, nabi Muhammad menyebutkan secara jelas bahwa
: surga itu dibawah tapak kaki ibu dalam penafsiran yang tidak sempit hadist ini
membawa maksud yang luas, antaranya memberikan gambaran bahwa kejayaan
seseorang dan kejayaan sebuah masyarakat itu adalah bersandar kepada
golonngan wanita dan ibu merupakan orang yang pertama dan berpengaruh
keatas seseorang dari pelbagai sudut termasuklah keselamatan dan latihan yang
diterima daripada golongan ibu.

27




Hak berpolitik.

Islam Memberikan hak kepada wanita untuk berpolitik ini merupakan suatu
keistimewaan yang telah diberikan sejak lebih 1400 tahun yang lalu. Dimana
wanita mempunyai hak untuk memilih pemimpin. Dalam apa jua pikiran umum,
wanita berhak untuk mengeluarkan pandangan dan mengambil bahagian dalam
politik.

Hak ekonomi.

Dalam surah al-Lail 92:3-4 dan annisa 4:34 Allah mengisytiharkan bahwa ia
menciptakan manusia itu berbeza di antara lelaki dan perempuan dengan
tugasan, pergerakan dan skil mereka yang berbeza. Dalam sebuah masyarakat,
ada pembahagian tugas-tugas tertentu maka setiap individu mempunyai tanggung
jawab dan peranannya yang tersendiri. Secara umum, Islam mengangkat
kedudukan wanita dengan memberi kepercayaan di dalam tugas mendidik,
manakala lelaki sebaghai ketua yang menjaga keselamatan ahli keluarga, justeru
wanita mempunyai hak untuk mendapatkan bantuan kewangan untuk
melaksanakan tugas mereka dengan lebih berkesan.malah dalam sebuah
keluarga wanita berhak untuk bertindak sebagai pengawal aliran kewangan.
Dalam surah annisa 4:32 menjelaskan, wanita muslim juga mempunyai hak untuk
mencari rezeki dan berkerja, mereka berhak untuk memiliki harta, tanah atau
rumah, wanita muslim mempunyai hak untuk menguruskan perniagaan mereka
dan tiada sesiapa boleh meminta hasil pendapatan atau keuntungan
perniagaannya itu, termasuklah suaminya.

Hak sebagai seorang isteri.

Dalam surah ar-Rum 30:21 menjelaskan perkawinan bukan semata-mata
memenuhi kehendak fizikal atau perasaan. Sebaliknya perkawinan merupakan
tanda-tanda yang dari pencipta, ia merupakanm hubungan berdasarkan hak dan
tuntutan persepakatan bersama, berteraskan wahyu ilahi. Allah menciptakan lelaki
dan wanita sebagai pelengkap kepada kehendak jiwa, saluran untuk memenuhi
kehendak itu secara halal yang di tetapkan al-Quran.

Tanggungjawab isteri. Tanngungjawab isteri adalah menjaga rahasia pribadi
suaminya dan rahasia rumah tangga yang di bina. Istri perlu berhati-hati agar
perkara dalam rumah tangga tidak disebar luaskan kepada orang lain perkara ini
mungkin akan meruntuhkan maruah suami bahkan juga maruah seorang istri.
Isteri berperanan menjaga harta-harta suaminya, isteri hendaklah mengurus hal
dalam keluarga secara bijak bagi mengelakkan pembaziran barang yang tidak
perlu. Isteri tidak sepatutnya membenarkan sesiapa yang tidak di sukai suami
untuk masuk kedalam rumah serta dalam hal berbelanja dengan izinnya. Sebagai
muslimah sejati mesti menjalin kerja sama dengan suami dan tidak perlu berkerja

28




sama dengan lelaki yang tidak menyembah Allah. Seorang isteri tidak perlu taat
kepada suami yang memintanya melakukan sesuatu yang bercanggah dengan
Islam.30

Islam mewajibkan suami memberi nafkah keluarga, kerana, suami berhak
menahan isterinya yang bererti seorang isteri harus tunduk dan patuh pada suami
tetapi suami berkewajiban menyara hidup isteri dan keluarganya, adanya
hubungan perkawinan yang mendapat hak dan tanggungjawab yang seimbang,
selari dengan kaedah fiqh, ada untung ada rugi.31

Islam meletakkan keadilan terhadap wanita dengan cara, Islam memberikan
penekanan pada wanita dalam aspek keluarga iaitu dalam mengurus hal ikhwal
rumah tangga dan mendidik anak di rumah karena kesibukan suami. Inilah cara
yang sesuai dengan fitrah manusia. Hidup berkeluarga akan pincang tanpa
peranan wanita kerana ia melibatkan pendidikan anak yang merupakan asas
kemajuan negara. Namun begitu wanita mempunyai peranan yang besar dalam
politik. contohnya, pada zaman awal pemerintahan Islam. Kaum wanita turut
terlibat dalam perjanjian serta di Aqabah bagi mendirikan Negara yang berdaulat.
Ini bermakna, Islam mendahului lebih dari seribu tahun daripada demokrasi Barat
yang memberi hak kepada wanita dalam pilihan raya diperingkat majlis
perbandaran di Bandar Wyoming Amerika Serikat pada abad ke-19 kemudian di
ikuti oleh Negara Barat yang lain.32

INISIATIF BAGI MENANGANI ISU-ISU GENDER

Para pengkaji mukhtahir ini berpendapat bahawa dalam pembaharuan tentang
kedudukan dan isu-isu wanita ini boleh dicapai tanpa menggunakan pendekatan
sekular, sebaliknya menggunakan pendekatan pemahaman semula supaya wanita
tidak didiskriminasikan. 33

Sebagimana ada yang mengemukakan, telah lama disadari bahwa kepahaman
agama merupakan salah satu faktor yang membentuk dan juga melambatkan
proses kesetaraan, kesemerataan dan keadilan gender. Oleh kerana itu salah satu
projek penting dari arus kesadaran ini adalah untuk melakukan penilaian dan
penafsiran semula. Penilaian semula juga perlu dilakukan terhadap tafsiran dan
fahaman agama yang selama ini mempunyai kecenderungan untuk berlaku tidak
adil terhadap perempuan. Usaha ini tidak mudah, disebabkan tiga faktor. Pertama,

30

Mohd Roslan Mohd Nor dan Nor „Azzah Kamri (2011), op. cit. h.3-14.

31

Husein Muhammad (2004), op. cit, h.152-153.

32

Abdul Hadi Awang (2009), Islam Adil Untuk Semua, Kuala Lumpur: PTS Islamika Sdn.
Bhd, h.36.

33

Raihanah Abdullah, Nurhayati Surbaini (2011), Wanita Islam Dan Isu-iisu gender masa
kini, dalam Mohd Roslan Mohd Nor dan Nor „Azzah Kamri, Wanita Islam: Isu-isu Dan
Pemerkasaan Hak, Persatuan Ulama Malaysia,h.86

29




Khazanah ilmu-ilmu agama yang sedia ada, telah di jadikan sebagai sumber
rujukan, panduan dan petunjuk yang kukuh. kedua, pegangan yang kukuh ini
mempunyai sangkut paut dengan kuasa, kerana kebanyakan bukus yang di tulis
dalam bahasa arab yang memerlukan kemampuan intelektual, baik dalam
penguasaan bahasa arab mahupun ilmu-ilmu lain seperti ilmu tafsir, usul fiqih,
serta mengumpulkan dan menyusun maklumat, membuat perbandingan, dan
akhirnya membetuk semula tulisan tersebut. Ketiga, mereka yang memiliki
kemahiran dalam penafsiran agama dan perspektif sosial (yakni keadilan gender)
amat kurang. Tidak hairanlah pembentukan semula kedudukan perempuan dalam
Islam menjadi agak terabai dibandingkan dengan projek-projek pembaharuan
pemahaman Islam lainnya.34


Tidak ada komentar:

Posting Komentar