Kamis, 30 Mei 2013



Al-Madrasah Al-Rabbaniyyah
Dan Orang-orangnya yang Rabbani
Dalam Islam


Pengarang
 Prof.Dr.Muhammad Abdul Latif Shalih al-Furfuri al-Hasani

Ketua perkumpulan aqsab di damaskus
Ketua perkumpulan ilmu tingkat tinggi untuk pembelarjaran dan riserch di Damaskus
Anggota majma` feqah Islam antarbangsa di Jeddah





Darul al-Allamah al-Sheikh
Muhammad Shalih al-farfuri al-Hasani
Untuk karangan dan percetakan dan penyebaran
Damaskus s.b 30531
Kitab ini
Semua hak-hak cetakan daripada penerbitan dan pertakan hal mutlat pengarang.























































Dengan nama Allah yang maha pengasih lagi maha penyayang.
Segala puji bagi Allah kita memujinya dan meminta pertolongan serta memohon ampunan darinya.kita memohon ampun dari pada segala keburukan-keburukan dalam dirikita serta dari segala perbuatan yang tak elok.sesiapa yang diberikan petunjuk oleh Allah maka dia tidak akan tersesat.sesiapa yang disesatkan oleh Allah maka tidak ada petunjuk bagi nya.Dan aku bersaksi bahwasanya tiada tuhan selain Allah dialah yang esa yang tida sekutu baginya.dan aku bersaksi bahwa sanya nabi Muhammad merupakan hambanya dan rasulnya.Ya Allah aku memohon dijauhkan daripada fitnah perkataan ,sebagaimana aku juga memohon ampunan dari pada fitnah perbuatan, aku hanya memohon keikhlasan dan di terima.
Allah berkati dan rahmatilah atas penghulu kami nabi Muhammad dan kepada kerluaga dan sahabat beliau.









































Senarai kandungan
Pendahuluan
Kata-kata sambutan dari pengarang
Bab pertama:permulaan dalam pembelajaran tasawwuf dan dan lahirnya tasawwuf dalai slam.
            Pendahuluan seberapa perlunya manusia kepada tasawwuf yang sahih.
                                   1.fasal yang pertama:pembelajaran tasawwuf;didalam nya ada 3 pembahasan
                                                           Pembahasan pertama: tasawwuf definisinya dan asal kata
                                                           Pembahasan kedua :Lahirnya tasawwuf dan sumber-sumbernya
                                   2.fasal kedua:tasawwuf dalam Islam
                                               Pembahasan pertama:tasawwuf berasal dari agama
                                               Pembahasan kedua:tasawwuf dan membina ummat
                                   3.fasal ketiga:ketentuan-ketentuan tingkah laku dalam tasawwuf
                                               Pendahuluan
                                               Pembahasan pertama:ilmu yang bermanfaat,didalamnya beberapa tuntutan:
                                                           Tuntutan pertama:Ilmu dalam kitab dan sunnah
                                                           Tuntutan kedua:hukum ilmu menurut syara`
                                                           Tuntutan ketiga:ilmu dalam metod tasawwuf







                                               Pembahasan kedua:berkawan ;dalamnya ada beberapa tuntutan:
                                                           Tuntutan pertama:berkawan menurut Al-quran dan Sunnah
                                                           Tuntutan kedua:Berkawan menurut Mizan(timbangan)
                                                           Tuntutan ketiga :musyrid yang membimbing kepada Allah yang makruf dengan sebutan Syeh tarbiyah
                                                           Tuntutan keempat: janji dan izin
                                               Pembahasan ketiga:hudud(batas)Allah yang agung dan megah
                                                           Tuntutan pertama:dalam Al-Quran dan sunnah
                                                           Tuntutan kedua:bertumpu pada hudud Allah ta`ala untuk para Rabbani
                                               Pembahasan keempat:adab-adab
                                                           Tuntutan pertama: Dalam al-quran
                                                           Tuntutan kedua : dalam mengetaui adab-adab
                                               Pembahasan kelima: Penyakit hati
                                                           Tuntutan pertama:dalam al-Quran dan sunnah
                                                           Tuntutan kedua: perbuatan-perbuatan yang dituntut dan penyakit hati yang dijauhi(dilarang) darinya
                                               Pembahasan keenam: perjalanan amal
                                                           Tuntutan pertama: kefakiran
                                                           Tuntutan kedua: kemahuan
                                                           Tuntutan ketiga: tauhid
                                                           Tuntutan ke empat:wara`
                                                           Tuntutan kelima: mujahadah(bersungguh-sungguh)
                                                                       Tuntutan ke enam:ubudiah(beribadah)
                                                           Tuntutan ke tujuh: Istiqamah (berpegang teguh)
                                   Bab ke empat: perjalanan kepada Allah yang dinamai juga makam-makam keyakinan
                                               Pembahasan pertama:taubah
                                               Pembahasan kedua: zuhud
                                               Pembahasan ketiga: sabar
                                               Pembahasan keempat:syukur
                                               Pembahasan kelima:takut
                                               Pembahasan keenam: pengharapan
                                               Pembahasan ketujuh :tawakkal
                                               Pembahasan kedelapan: ridha
                                               Pembahasan kesembilan:ridha
                                               Pembahasan kesepuluh : kasih sayang
                                   Bab kedua:permulaan menuju kepada Rabbani
                                               Pembahasan pertama: erti Arrabani sebuah metod dalam Islam
                                                           Pembahasan kedua: al-Rabbaniyah dan kekuasaan;dalam nya ada dua masalah:
                                                                       Masalah pertama:al-Arrabani dan al-ribbi
                                                           Masalah kedua: wali dan kekuasaan
                                   Bab kedua: irfan dan irfaniyyun
                                               Pembahasan pertama:mizan kesempurnaan manusia dan tanda kematangannya hingga mencapai derajah perwalian(wilayah) dan tahqiq
                                               Pembahasan kedua:pembelajaran metod al-irfani dalam Islam:
                                                                       Tuntutan pertama: merasakan ibadah dan himmmah(mementingkan) padanya.
                                                                       Tuntutan kedua:zuhud di dunia dan terhina denganya.
                                                                       Tuntutan ketiga:sempurna dalam mengikut sunnah
                                                                       Tuntutan keempat: farasah dan karamah(martabat)
                                               Bab ketiga: sekolah al-Rabbani  dan orang-orangnya yang berabbani serta hakikat-hakikat suluk(perjalanan mereka)    dan kematangan mereka dalam Islam:
                                                           Pembahasan pertama:sekolah al-Rabbaniah;didalamnya ada tiga pembahasan:
                                                                       Pembahasan pertama:menyelam kembali sekolah al-Rabbaniah kepada mutiara(kemurnian) islam dan hakikatnya.
                                                                       Pembahasan kedua: usul-usul sekolah al-rabbaniyah dan cakupannya yang umum.disini terdapat enam tuntutan:
                                                                                  Tuntutan pertama:masa(era) yang mempengaruhi terhadap cinta dan kasihsayang.
                                                                                  Tuntutan kedua:dakwah(al-Rumi) kepada cinta dan kasihsayang.
                                                                       Tuntutan ketiga:Menghancurkan cinta dan keajaiban-keajaibannya.
                                                                                  Tuntutan keempat:garenti(ansuransi) cinta dan bahayanya akal
                                                                       Tuntutan kelima: Api cinta mampu membakar apasaja selain dari pada yang dicintainya.
                                                                       Tuntutan keenam: mengajar hati
                                                           Pembahasan ketiga:khas-khas sekolah al-rabbaniyah;didalamnya ada tiga tuntutan:
                                                                       Tuntutan pertama:menyeru(al-rummi)dengan karamah manusia
                                                                       Tuntutan kedua: mengetengahi(perantara)al-`iqdi dan rumah tujuan
                                                                        Tuntutan ketiga: pembahasan tentang manusia hakiki

                                               Pasal kedua:orang-orang berrabbani dalam Islam didalamnya ada dua pembahasan:
                                                           Pembahasan pertama:Nabi yang mulia junjungan kita Nabi Muhammad SAW sebagai imam bagi orang-orang Rabbani
                                                                       Tuntutan pertama:Ibadat nabi Muhammad SAW.
                                                                       Tuntutan kedua:kezuhudan nabi Muhamamad SAW.
                                                          
                                                           Pembahasan kedua: ahlul bait dan sahabat yang selalu Allah ridhai mereka semua.dan orang-orang salaf(terdahulu) dalam ummat ini merekalah orang-orang permulaan dalam al-Rabbani.

                                                                       Tuntutan pertama:Keseronokan kita terhadap Ahlul bait yang rabbani  pada masa permulaan Islam.
                                                                       Tuntutan kedua:para sahabat yang mulia sekalian merekalah orang-orang rabbani
                                               Pasal ketiga:hakikat-hakikat perjalanan dan irfan(kematangan) dan sekolah al-rabbaniyah;didalamnya ada dua pembahasan:
                                                           Pembahasan pertama:kesaksian-kesaksian para ulama terkemuka dan para pemikir islami dan lainya dengan al-Rabbaniyah:
                                                                       Tuntutan pertama:Para ulama-ulama feqah terkemuka
                                                                       Tuntutan kedua: para-para ahli tafsir
                                                                       Tuntutan ketiga:Para ulama-ulama tasawwuf terkemuka
                                                                          Tuntutan keempat:para pemikir modern
                                                           Pembahasan kedua:Keperluan orang-orang Islam dan dan bukan Islam kepada metod al-Rabbani ini:
                                                                       Tuntutan pertama:jenayah beberapa Istilah-Istilah terhadap hakekat dan tujuan-tujuan
                                                                       Tuntutan kedua : jenayah pengikut dajjal dan orang-orang yang berpaling,serta jenayah orang-orang yang fanatik dan orang yang bercampur-baur.
                                                                                  Tuntutan ketiga:Orang-orang yang diberikan ilmu dan iman dan sebahagian  kejadian  mereka dan dampak mereka
                                                                       Tuntutan keempat:kelebihan mereka dalam memperbaik guna masyarakat Islami dari segi badan dan jiwa mereka.
                                                                       Tuntutan kelima:bagaiman tunduknya tartar yang merupakan penakluk terhadap agama ummat  yang ditaklukkan.
                                                                       Tuntutan keenam:kisah-kisah sejarah yang menyerupai kisah legenda-legenda khayalan belaka
                                   Bab keempat:sekolah tasawwuf islami dan mazhab-mazhabnya:
                                               Pasal pertama:sekolah tasawwuf Islami;didalamnya ada tiga pembahasan:
                                                           Pembahasan pertama: Sekolah tarbiyah jiwa yang hebat,dan tazkiyah(membersihkan jiwa) dan orang-orang yang hebat dikalangan para ulama Islam.

                                                           Pembahasan kedua:Sekolah yang di ragui karena dia ditolak daripada kalangan para ulama karena bertentanganan(berkhilaf)dengan aqidah Islam.
                                                           Pembahasan ketiga:sekolah yang titolak langsung kerena ijma` ummat Islam
                                               Pasal kedua:mazhab-mazhab tasawwuf Islam;didalamnya ada dua pembahasan:
                                                           Pembahasan pertama:pembahagian tasawwuf di zaman sekarang terhadap mazhab-mazhab dalam Islam
Ia dibagi kepada tiga

                        Bab ke lima:Botol-botol minyak wangi disebalik  perjalanan orang-orang  al-rabbani yang mencintai :
                                               Pasal pertama: botol-botol parfum(minyak wangi) dalam kehidupan para salaf daripada kalangan ummat  tiga abad yang  mereka telah dinyatakan dengan kebaikan.
                                               Pasal kedua:botol-botol minyak wangi daripada abad terakhir daridapa salafusshalih[1] hingga akhir daripada abad ketigabelas hijriah.
                                               Pasal ketiga:botol-botol daripada lily mawar (bunga bakung)se
panjang kehidupan al-Rabbani pada abadn ke empatbelas hijriah dan pada awal-awal abad ke 15 hijriah dari dari kalangan ulama-ulama modern.

            Penutup
            Bibiliografi
            Senarai kandungan
Kata sambutan (hadiah)
Kepada  imam bagi orang-orang `arif, penghulu bagi orang-orang yang bertaqwa. rahmat dan petunjuk bagi sekalian alamm,  yaitu penghulu dan janjungan kita  iaitu Muhammad Bin Abdullah, seorang rasul Allah dan penutup bagi semua nabi-nabi dan seorang yang disanjung diseluruh ala mini.Ya Allah berkatilah kepadanya dan kepada keluaga beliau serta para sahabatnya.

Hadiah kemualian
Kepada mereka yang  memiliki tiga hal:warisan Muhamammadiyah:iatu mereka yang mendapatkan petunjuk;penunjuk jalan didunia dan menjadi lampu diakhirat,penghuluku al-Imam al-Katani al-Kabir al-Sayyid al-Syarif Muhammad makki,dan kepada penghuluku ayah mulia iatu al-Imam Shalih al-Farfuri al-Hasani,dan penghuluku Seorang yang `arif billah al-Syeh `ali al-Budailami al-Mustaghanami,dan kepada guru-guruku semoga Allah meredhai mereka dan aku redha dengan mereka.

Sambutan kedekatan (hadiah pendekatan kepada Allah)
Kepada jamaah tersebut yang beriman dengan tuhan mereka,Orang-orang yang telah mengambil al-Rabbani sebagai metod yang bersih untuk mencapai tujuan itu.Dan kepada para muda-mudi yang telah membakar masa muda mereka atas  jalan Allah.mareka telah menjadikan kesedihan dan menangis sebagai tumpuan  untuk mereka berjalan mentuju kepada Allah sebagai kekasih mereka.dan mereka mengambail dari itu zulfa untuk dirinya.dan kepda mereka yang  menghambakan diri kepada Allah kerena cinta mereka.dan terbang kepada keridhaan Allah kerena kerinduan.Maka mareka berdiri pada maqam Ihsan sehingga seolah-olah  mereka dan mereka berdiri dihadapatnya dan Allah melihat mereka.Dan bagi mereka juga yang mencintai Allah dengan cinta yang sebernar-benarnya.dan mereka terbang dengan sayap-sayap mereka dengan kerinduan maka mereka saling mencintai padanya dan mereka berkumpul atasnya.
Kepada merekalah aku mempersembahkan kitab ini

Hadiah kemulian
Ditulis
Muhammad `Abdu al-Latif



Ucapan terimakasih
Kepada Imam `Arifin, dan penghulu para orang-orang betaqwa, Rahmat bagi semesta alam, penghulukita Muhammad Bin Abdullah Rasulullah dan penutup bagi segala Nabi-Nabi dan kekasih bagi seluruh sekalian alam, Selawat atasnya dan atas para ahli keluarganya serta para sahabatnya….

Ucapan terimakasih penghormatan
Kepada mereka tiga Bulan purnama : Pewaris Muhammadiyah, Golongan petunjuk, Lampu pelita di dunia dan cahaya di akhirat, Sayyidi al-Imam al-Kattani Kabir al-Sayyid al-Syarif Muhammad al-Makki, dan Saydi al-Walid al-Jalil al-Imam Muhammad Shalih al-Furfur al-Hasani, dan Saydi `Arifin billah al-Shaikh Ali al-Budaylami al-Mustaghanimi, Guru-guruku Semoga Allah meredhai mereka semua dan aku meredhai mereka.
Ucapan kasih-sayang
Kepada Jama`ah yang beriman dengan tuhannya, yang mengambil Rabbaniah sebagai manhaj nuranian yang gemilang dalam washil kepada Allah,….dan kepada kaum muda-mudi yang membakar semua masa muda mereka dalam memperoleh jalan Allah, mereka yang telah menjadikan kesedihan dan tangisan sebagai salah satu cara berhijrah kepada kekasih mereka, dan mereka mengambil ……
Dan bagi mereka yang menghabakan diri kepada Allah dengan penuh cinta kasih, dan terbang dalam memperoleh redhanya dengan penuh kerinduan, mereka yang berdiri pada Maqam Ihsan sehinggalah mereka seolah-olah melihatnya ( Allah ) berada dihadapan mereka. Dan bagi mereka yang mencintai Allah dengan hakekat sebenarnya cinta kasih, mereka terbang dengan kedua sayap kerana kecintaan, mereka saling mencintai kerananya dan berkumpul kerananya.

Ucapan perkenalan

Pengarang

Muhammad Abdul Latif









Kata-kata pengantar pengarang
Sesungguhnya segala puji hanyalah milik bagi Allah, kita memujinya dan memohon pertolongan daripanya,dan bertaubat kepadanya daripada segala kejahatandiri dan segala yang keji daripada amalan-amalan kita, sesiapa sahaja yang Allah berikan kepadanya hidayah, maka tiada sebarang penyesat atasnya. Dan sesiapa sahaja yang Allah sesatkan maka tiada sebarang petunjuk untuknya, Aku bersaksi bahwa tiada tuhan melainkan Allah, tiada sekutu baginya. Dan aku bersaksi bahwa penghulu kami Muhammad itu adalah pesuruhnya, penghulu kepada hamba-hambanya, dan penyudah para Rasul dan Nabinya, Selawat dan salam serta keberkatan atas beliau dan kepada ahli keluarganya dan para sahabatnya dan orang-orang yang memperoleh hidayah melalui tunjuk ajar mereka sehinggalah hari kiamat.

Ya Allah aku berlindung kepadamu daripada fitnah perkataan, sebagaimana aku berlindung kepadamu daripada fitnah perbuatan, aku memohon kepadamu ganjaran dan taufiq dan tida daya dan upaya melainkan dengamu yang maha tinggi lagi maha agung.
Seputar pembahasan Rabbaniyah sebagai Manhaj ( metod ) Islam dan berkesesuaian dengan Akhlak pribadi Muhammad, Semenjak aku kecil hinggalah tumbuh menjadi seorang pemuda aku melaluinya dengan pengajian ilmiah, dan aku melihat  berbagai pemikiran Islam di beberapa sudut, aku belajar sebahagian besarnya, dan setelah belajar di pengajian akademik aku mendalami dalam tasawwuf Islami mempejari apa yang terdapat didalamnya, dan aku mengetahui dengan seyakin-yakinnya bahwa sanya maudhu` ini memerlukan kepada tajribah ( latihan ), aku mengkhususkan latihan suluk, aku memuji kepada Allah setelah aku melalui pengajian Ilmiah, pemikiran, kemasyarakan, ia datang dan meletakkan dalam kehidupanku sebuah mahkota daripada mutiara, sesungguhnya  mahkota ini hanya diberikan kepada raja-raja akhirat, dan guru-guruku dalam suluk semoga Allah meredhai mereka, mereka adalah daripada golongan orang-orang pembesar dari kalangan suatu kaum, semoga Allah selalu meredhai mereka.
Akan tetapi aku mendapati setelah berakhirnya sulukku dan ketika masih menyusui, aku memohon kepada yang mempunyai segala urusan dan yang paling berharga, dan aku mengetahui dengan sangat yakin bahwa Rabbaniyah merupakan mutiara Tasawwuf dan Suluk, menjelaskan kepadaku setelah tajribah yang sangat mendalam dan memasuki kedalam-dalamnya , bahwa sanya Setiap Rabbani merupakan sufi dan lebih-lebih lagi  ( sufi dan ziyadah )  .Tidak setiap sufi itu Rabbani, diatara keduanya ada umum dan ada khas mutlaq dan bukan tujuan, darikalangan sufi sebahagian bukan dari kalangan Rabbani akan tetapi mereka memasukkan diri dalam golongan sufi, seperti  sebahagian mazhab-mazhab dan turuq yang terkenal, seperti : al-Malamatiah, al-Sab`iyah, al-Halajiyah, al-Maulawiyah, al-Baktasyiah dan selain dari mereka, mereka dalam jumlah yang banyak oleh kerana itu aku mengikrarkan bahwa aku mengambil daripada kalangan sufi dan Tasawwuf apasahaja yang terbaik dari dua pemahaman itu, dan aku masukkan dalam suatu pembahasan daripada sebuah hakekat kepada sebuah manhaj yang lebih bermakna dan lebih bagus, sehinggalah Allah azzawajallah memberikan taufiq kepadaku pada Rabbani sebagai manhaj dan suluk, aku memilih manhaj ini dan suluk, dan aku membahas didalam kitab-kitab yang membahas tentang maudhu` ini, dan aku tidak mendapatkannya melainkan dalam hati-hati orang-orang yang `asyikin, air mata orang-orang yang saling mengasihi, kerinduan orang-orang yang berzikir, teriakan  orang-orang yang menangisi,  juhud orang-orang yang khusyu`, menyelam ketempat yang paling dalam, cahaya kerinduan kepada Allah, aku mendapatkan pada saripati bunga, lembutnya pergerakan Banafsij, baunya lily mawar, dan aku mendapatkan  tangisan orang-orang yang Allah sebutkan mereka dalam firmannya :

تَتَجَافَى جُنُوبُهُمْ عَنِ الْمَضَاجِعِ يَدْعُونَ رَبَّهُمْ خَوْفاً وَطَمَعاً وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ
Maksudnya : Mereka merenggangkan diri dari tempat tidur, (sedikit sangat tidur, kerana mengerjakan sembahyang tahajjud dan amal-amal soleh); mereka sentiasa berdoa kepada Tuhan mereka dengan perasaan takut (akan kemurkaanNya) serta dengan perasaan ingin memperolehi lagi (keredaanNya); dan mereka selalu pula mendermakan sebahagian dari apa yang Kami beri kepada mereka.

ولي كبــــــــــد مقروحــــــــــــــة مـــــــــــــــــن ينبــــــــــــغنى
بهـــــــــــــــــا كبــــــــــــــــدا ليســـــــــت بذات قــــــــروح
أباها علي الناس لا يشترونها
ومن يشتري ذا علة بصحيح

Aku mendapati dalam diriku sendiri sebuah penyatuan dengan Rabbani yang memang benar-benar penyatuan, bahkan kamu melihatku  menyelam dalam lawutan yang tiada penghujungnya, aku meminumnya daripada mata airnya yang bersih, manakala aku menyelami dan aku meminum bahkan bertambah-tambahlagi kehausan dan bersengatan haus, setelahpun aku merasa kenyang.
Oleh kerana itu :
Aku telah pun menulis dengan panjang-lebar, akan tetapi mana kala aku menjauhkan daripada pembincangan yang mendalam dalam pembahasan ini, aku tidak mendapati bahasa apa jua untuk menterjemahkannya melainkan dengan bahasa hati, Alam hati sangat tinggi dan mendalam daripada alam akal, bahasa hati itu sangat halus dan mendalam daripada bahasa pemikiran, akan tetapi mudah-mudahan hati itu diasaskan atas dasar-dasar atas akal yang kuat dan manhaj yang lurus….
Seburuk-buruk hati itu dan keburukan nya adalah kerana tiada asas dari sebuah ukuran (patokan )  akal yang jernih dan ilmu yang bernamfa`at dan faqih dalam urusan agama, sebagaimana perkataan para pemuka `Arifin :
عليك بصوفية الفقهاء، واحذر فقيه الصوفية
Hendaklah kamu berpegang dengan Faqih lagi sufi, dan hati-hati dengan Sufi yang berlagak seperti faqih

Dalam penulisan ini aku tidaklah mendakwa bahwa aku lebih tau dengan apa sahaja yang tidak diketahui orang lain, dan telah sampai pada suatu tempat dimana orang lain tidak boleh sampai….tidak sama sekali……tetapi aku telah memasuki tajribah wajdaniah ruh, aku teringin sekali ingin menyebutnya disini yang merupakan pengajaran yang baik dan natijah yang cemerlang , setelahpun aku sampai setelah melaui berbagai pengembaraan, iaitu :
المنهج الرباني الجامع
Manhaj Rabbani yang terkumpul
Maha benar Allah dengan dengan segala urusannya, dan berfirman didalam al-Quran :
﴿ وَلٰكِن كونوا رَبّٰنِيّنَ [2]

Dengan ini , dan segala puji bagi Allah dengan nikmatnya menjadi orang-orang yang shalih

Prof. DR. Muhammad Abdul Latif Shalih al-Furfur al-Hasani














Bab pertama
Pendahuluan
Dalam pembelajaran Tasawwuf






















Tasawwuf yang betul sebagaimana yang diungkapkan dalam Hadist Nabi yang mulia dengan ( IHSAN ) oleh kerana itu, sebelum kita memasuki dalam mempelajari seni daripada seni-seninya hendaklah kita mengetahui batasan-batasannya, asalkatanya, kepentingannya, buah-hasil darinya, sehinggalah kita memperoleh petunjuk, cahaya , penglihatan mata-hati setelahpun kita mempelajarinya nanti.
            Inilah pendahuluan akan saya uraikan InsyAllah itu adalah yang berkaitan dengan tasawwuf dan akan menjadi mukaddimah bagi pembelajaran  tasawwuf secara Ilmiah yang sempurna dan  lebih luas.

Pendahuluan
Betapa perlunya masyarakan manusia kepada Tasawwuf Islami yang shahih
( 1 )


Banyak dikalangan manusia yang bertanya ,
Kamu masih sahaja menulis tentang Tasawwuf ?...................
Kamu dengan apa yang Allah berikan kepadamu daripada Ilmu dan menciaimu dengan memberikan kecerdasan dan pemahaman masih sahaja menulis tentang Tasawwuf, kamu memenatkan tubuhmu diera sekarang ini dimana manusia tidak akan paham kecuali dengan Materil ( duit ) dan tidak akan beriman kecuali dengan harta ? !!! Tidak kah kamu melihat orang-orang eropa mereka melepaskan diri daripada perkara itu dan hidup dengan Alam moden yang terlepas daripada khurafat-khurafat dan kebathilan-kebathilan yang dinamakan juga dengan perkara-perkara ruhiyah sehinggalah mereka dari aspek ilmu sahaja ….?

Kita hanya boleh mengatakan kepada mereka sebuah jawapan
            Sesungguhnya manusia itu terazab dengan peradaban mereka yang palsu di era sekarang ini engkau akan mengetahui dengan seyakin-yakinnya ia akan membawa kepada sebuah jurang kehancuran, Kehancuran yang menyeluruh tidak akan lama lagi, dimana kita mendengar dari masa ke masa adanya para pemikir-pemikir  yang menyerukan sebuah kebusukan ……….
, dan kita juga saban hari mendengarkan mereka yang mengkafirkan para ulama dan tokoh-tokoh pemikir berdasarkan peradaban palsu dan masyarakat yang menipu, mereka tidak mengenal sama sekali kecuali hanya dengan uang ( Maddah ) sehingga mereka tega mengingkari disebelik kebenaran dan dan kadangkala menjadikan sebuah kemungkaran melalui tabir ilmu, kadang-kadang juga mereka bersembunyi dibalik pemikiran moden.
Hakekatnya seperti yang dikatakan oleh al-`Arabi :
على نفسها جنت براقيس
Apakah solusi bagi mereka yang seperti ini tiada lain melainkan memenjarakan semua pehaman-pemahaman mereka
Orang-orang ramai bertanya
Mengapa Kamu belum menulis buku tentang tasawwuf?
Padahal Kamu telah diberikan oleh Allah dari pada Ilmu dan kecintaanmu,dan juga dari pada kecerdasanmu dan pemahamanmu  tetapi masih saja belum menulis sedangkan engkau membakar tubuhmu pada zaman yang serba harta benda yang manusia belum dianggap mampu memahami didalamnya kecuali hanya benda-benda yang boleh dipandang saja ,Mereka tidak beriman kecuali dengan harta??apakah engkau tidak melihat bagaimana eropa dibelenggu dan dunia moden sekarang ini dengan khurafat-khurafat dan kebathilan yang mereka menamainya urusan-urusan ruhiah(yang berkaitan dengan jiwa)dan apakah dengan ini  telah menjadikan mereka tidak lagi memerlukan kepada tasawwuf dan hanya cukup dengan ilmu dunia itu saja?

Kita hanya boleh menyatakan bahwa jawaban untuk mereka adalah:

Sesungguhnya manusia telah dihiasi dengan peradapan mereka yang palsu pada zaman kita sekarang maka dengannya telah menjadikan pembelajan ilmu yang benar-benar sesungguhnya telah membawaki kepada sisi kehancuran,dan sesungguhnya kehancuran yang menyeluruh bukanlah sesuatu yang tidak mungkin,Mak denga ini  telah menjadikan kita mendengarkan antar masa-masa  yang lainnya mewujudkan  para-para memikir dari kalangan mereka dari golongan-golongan yang kemudian saling berukur(bertakar) dikalangan masyarakat mereka secara menyeluruh.dan telah menjadikan kita terkadangan mendengarkan dari masa-kemasa orang-orang kafir,ulamak-ulamak mereka,dan para pemikir-pemikir dalam peradaban  yang palsu ini,Kemasyaratakan yang palsu juga yang tidak pernah  mengenal keculi hanya harta benda sahaja sedangkan mereka mengingkari disebaliknya ,mereka berselimutkan keingkaran dalam  jubah-jubah ilmu.terkadang juga mereka berselimut didalam kehebatan pemikiran-pemikiran zaman sekarang ini.
Akan tetapi yang benar mereka sebenarnya  adalah seperti yang dikatakan oleh Al-`arabi,(dalam dirimereka ada جنت براقيس  )maka apa  sebenarnya solusi untuk mereka ini?maka solusi yang paling tepat adalah dengan memenjarakan mereka didalam kepahaman mereka









( 6)

Waba`du
Jika sekiranya pada manusia ada segumpal darah apabila ia bagus, maka baguslah semua anggota tubuhnya sekiranya ia rosak maka rosaklah semua anggota tubuhnya, dialah hati.
            Tasawwuf ia merupakan pengishlahan ( memperbaiki ) hati, oleh kerena itu posisi Tasawwuf dalam Islam seperti posisi Hati dalam tubuh badan, jikalau demikian Tasawwuf juga memerlukan kepada Dhawabit dan kaedah-kaedahnya supaya ia tidak menjadi permainan melalui tangan-tangan orang-orang yang mengabaikan Islam, mereka mengatakan  apa yang diinginkan, dan mereka juga mencoba untuk memalingkan sesuatu yang tiada pembatasnya dan atas suatu perkara yang tiada sebuah perintah.
Qawaid ( kaedah-kaedah ) dan Dhawabit ( kebenaran-kebenarannya ) secara kesuluruhannya akan menjadi sebuah Ushul ( dasar )  hendaklah dijadikannya sebagai dasar bagi Tasawwuf itu sendiri, sebagaimana Para ulama menjadikan Ushul bagi Feqah dan Ushul bagi Hadist dan Ushul bagi Nahwu dan Ushul bagi Lughah ( bahasa ) dan yang lainnya



Pasal Pertama
Ma`alim al-Tasawwuf ( Pembelajaran Tasawwuf )

Pembahasan pertama
Tasawwuf pengertian dan asalkatanya:
( 1 )

Pengertian tasawwuf:
Tasawwuf memiliki pengertian yang banyak hingga mencapai 2000 ,yang terbaik berserta kumpulan-kumpulannya antara lain:
1.Ibdu `ujaibah RA.berkata dari pada syeh zaruq:
Tasawwuf adalah menghadapkan diri yang sebenar-benarnya kehadapan Allah dengan apa-apa saja yang dirhainya dan  dari segi –segi yang diridhainya.[3]
2.berkata juga:
tasawwuf adalah Ilmu mengetahui denganya tatacara sampai kepada raja diatas raja-raja,dan membersihkan bathin-bathin daripada kotoran-kotoran kemudian dihiasi dengan berbagai macam fadhilah-fadhilah,maka yang pertamanya adalah ilmu dan pertengahannya perbuatan(amal) yang terakhir kasih sayang.[4]
Dan hampir saja menulis tasawwuf yang dikumpulkan dalam berikut:Menghadapkan diri dengan sebenar dengan syarat  dengan ridha Allah subhanahu wata`ala.

3.berkata al-Imam zakaria al-Anshari R.A.:Tasawwuf merupakan Ilmu yang mengenalkan tentang ehwal pembersihan jiwa dan membersihkan Akhlak,membina zahir dan bathin untuk mencapai kesenangan yang abadi(selama-lamanya)

4.Syeh Zaruq R.A.berkata:Tasawwuf merupakan ilmu yang betujuan untuk mengishlah(membetulkan)hati.mengesakan Allah daripada sembarang yang lainnya.dan membersihkan Imam dengan Iqan(keyakinan)
5.Akan tetapi definisi yang aku lihat menurut ku adalah : Tasawwuf merupakan suluk seorang hamba dalam memperoleh derjat salikin dan tempat orang-orang yang berjalan daripada kalimat hanya kepadamu kami menyembah dan hanya kepadamu kami meminta pertolongan, membawa terbang hatinya dalam tempat orang-orang yang bekasih sayang kepada Allah ta`ala, semuanya itu berkesesuaian dengan syari`at muhammadiah yang suci dan aqidah yang yang benar , Wallahu a`lam
( 2 )
Asal kata Tasawwuf
Kata-Kata Tasawwuf banyak sekali penurunan katanya sebagai mana yang disebuatkan dalam berbagai kitab-kitab Orang-orang Sufi seperti Risalah al-Qusyairiah dan al-Ihayak dan selain keduanya, para sufi belum bersepakan atas satu kata yang merupakan asal baginya yang merupakan asal kata dasar bagi Tasawwuf itu sendiri, akan tetapi Shaikh Ibnu `Ujaibah R.A telah menyebutkan asal-asalnya yang begitu banyak dan memelihnya satu diantara kesekian banyaknya, kamu boleh melihat text nya daripada perkataan nya  Rahimahullah :
( asal katanya – Maksdunya adalah kata-kata Tasawwuf : boleh sahaja ianya daripada :
1-      Daripada الصفاء  ( al-Shafa ) keran ruang lingkupnya pada al-Thasfiah ( mengkosongkan )
2-      Atau daripada الصفة  ( al-Shiffah ) kerena ia mensifati dengan kesempurnaan- kesempurnaan
3-      Atau daripada   صُفَّة  ( Suffah ) Mesjid Nabawi, Kerana Sufi itu menyerupai dengan ahli-ahli Suffah pada tujuan mereka dan kezuhudan mereka
4-      Atau daripada الصوف  ( al-Shauf ) kerena baju mereka itu daripada al-Shauf ( wool ) kerana menghinakan diri daripada dunia dan Zuhud padanya, mereka memilih sedemikian karena ia merupakan baju dari kalangan para Nabi Alaihimssalam
Kemudian Ibnu `Ujaibah R.A beliau memilih asal kata yang terakhir dan berkata :
( Ini merupakan asal kata yang sangat sesuai dari segi bahasa dan sangat Nampak secara pengnisbahannya, karena Pakaian Wool merupakan hukum dhahir bagi perkara yang Dhahir, sedangkan menisbahkannya kepada yang lainnya itu bersifat bathin, dan menghukumnya dengan yang dhahir lebih sesuai dan lebih dekat ) [5]
( 3 )


Sipakah mereka orang-orang sufi ?
Shaikh Ibnu `Ujaibah berkata :
Berkata Sahal- iaitu al-Tastari : ( Orang-orang sufi adalah orang-orang yang menyucikan diri daripada keburukan  dan menghiasinya dengan al-Fikru ( pemikiran ), lebih dekat kepada Alla daripada Manusia, bagi mereka sama sahaja antara emas dengan yang mengajar ) Maksdunya adalah mereka tidak berminat kepada sesuatu kalau disana tiada pemiliknya ( Allah )
Dan berkata al-Junaid : Orang-orang sufi ini bagaikan Tanah yang diperas sehingga mengeluarkan kotoranya , tidak keluar daripadanya  melainkan Garam ( garam yang putih bersih )
Dan beliau berkata juga : Orang –orang sufi ini laksana bumi yang menumbuhkan benda yang baik dan yang buru, atau ia seperti Langit yang memayungi setiap sesuatu, atau ia laksana Hujan yang menyirami segala sesuatu[6]





le



Tetapi yang sebenarnya seperti al-Arabi berkata:atas dirinya (jannat baraqis) maka apa solusi

Rangkuman
Sesungguhnya Tasawwuf itu merupakan sebuah penafsiran bagi Maqam Ihsan, ianya merupakan Maqam Syuhud ( penyaksian ) dan al-`Iyan dan tidak berlebih-lebihan dalam Islitahat , dan ianya merupakan sebuah Ibarat bagi Hakikat dan Jauhar, maka jika sekiranya pengislahan  dhahir itu merupakan sebuah kewajiban, mengislahkan bathin itu terlebih-lebih lagi wajib, kerana ianya merupakan pembahasan memandang Alla ta`ala, oleh kerana itu Mengishlahkan bathin bagi seseorang hamba apa yang terdapat didalam dirinya  dan hatinya ianya merupakan Jauharah ( mutiara ) bagi agama ini, inilah yang disebut dengan Tasawwuf, ianya tidak lebih dari itu melainkan hanya menghishlahkan bagi hati.





Pembahasan Kedua
Munculnya Tasawwuf dan sumber-sumbernya
Imam Abul Qasim Abul Karim al-Qusyairi berkata dalam Risalahnya :
Ketahuilah olehmu Allah telah merahmati kamu bagi orang-orang Muslim selepas kewafatan baginda Rasulullah S.A.W, tidak dinamakan kelebihan-kelebihan mereka seperti masa-masa para sahabat yang dinamakan sebuah ilmu kerana mereka bersuhbah dengan Rasulullah,maka tiada yang lebih daripada mereka , mereka dikenal juga dengan nama Shahabat, dan orang-orang di kurun kedua dimakan juga orang-orang yang bersuhbah dengan para Shahabat, dimakan dengan Tabi`in, kemudian selepas itu para manusia berselisih pendapat tentang itu  dan dijelaskan tentang martabat-martabat nya, ada yang mengatakan mereka adalah daripada Khawas dari kalangan manusia dimana mereka sangat mementingkan sekali tentang urusan agama, orang-orang Zuhud dan ahli Ibadah, kemudian selepas itu muncullah perkara-perkara bid`ah dan sebahagian kelompok menyeru kepada kelompok mereka dan mendakwakan diri mereka orang-orang Zuhud,…………………..

Bigilah dijelaskan kepada kita bahwa sahanya Tasawwuf itu muncul seiring muncul dan lahirnya Islam itu sendiri, kerena ia merupakan bahagian daripadanya dan bukan sesuatu yang ditambah atasnya bahkan ia merupakan priktical secara perbuatan ( Tathbiq `Amali )  dan bahagian ruhnya. Dan ianya bukanlah seperti yang diperkatakan oleh musuh-musuh Islam Tasawwuf itu berasal daripada Ummat yang lain, bahkah ianya merupakan sebuah realiti daripada ehwal Baginda Rasulullah S.A.W dan kurun yang ketiga yang telah dipersaksikan dengan kebaikan, Maka orang-orang Sufi adalah antara hubungan dia dengan Allah dan hubungan dia dengan manusia yang lainnya merupakan orang yang paling serupa dengan baginda Nabi Muhammad S.A.W dan kumpulan para sahabat


Pasal Kedua
Tasawwuf bahagian dari Agama

Daripada Umar Ibnu Khattab R.A berkata :
”Ketika kami sedang duduk di sisi Rasulullah SalALLAHualaihiwasa lam pada suatu hari, tiba-tiba muncul di hadapan kami seorang lelaki yang memakai pakaian yang sangat putih, berambut sangat hitam, yang tidak ternampak pada dirinya kesan-kesan tanda musafir dan tidak seorangpun di kalangan kami yang mengenalinya.Lalu dia duduk menghampiri Nabi Rasulullah SalALLAHualaihiwasa lamlalu disandarkan kedua-dua lututnya ke lutut Baginda dan meletakkan dua tapak tangannya atas dua paha Baginda seraya berkata:
“Wahai Muhammad! Terangkan kepadaku tentang lslam.”
Lalu Rasulullah SalALLAHualaihiwasa lam bersabda: “lslam itu bahawa engkau naik saksi bahawa tiada Tuhan melainkan ALLAH dan bahawa Muhammad itu utusan ALLAH, (dan bahawa) engkau mendirikan sembahyang, mengeluarkan zakat, berpuasa di bulan Ramadhan, menunaikan haji ke Baitullah (Mekah) sekiranya engkau berkuasa mengerjakannya.
“Lelaki tersebut berkata: “Benarlah engkau.”
Maka kamipun merasa hairan kepadanya, dia yang bertanya dia pula yang membenarkannya.
Dia bertanya: “Terangkan kepadaku tentang lman.”
Baginda bersabda: “(lman itu ialah) bahawa engkau percaya kepada ALLAH, para MalaikatNYA, kitab-kitabNYA, para RasulNYA, hari Qiamat dan bahawa engkau percaya kepada Qadar baik dan buruk.”
 Lelaki itu berkata: “Benarlah engkau.
Dia berkata lagi: “Terangkanlah kepadaku tentang Ihsan.”
Baginda bersabda: “Ihsan itu ialah bahawa engkau menyembah ALLAH seolah-olah engkau melihatNYA. Sekiranya engkau tidak dapat melihatNYA, maka sesungguhnya DIA melihatmu.”
Lelaki itu bertanya lagi: “Terangkan kepadaku tentang Qiamat.”
 Baginda bersabda: “Orang yang ditanya tentang Qiamat tidaklah lebih mengetahui daripada orang yang bertanya.” Lelaki itu berkata: “Maka terangkanlah kepadaku tentang tanda-tandanya.” Baginda bersabda:“(Antara tandatandanya ialah) apabila seorang hamba perempuan melahirkan tuannya dan apabila engkau melihat orang-orang miskin yang berkaki ayam, tidak berpakaian dan papa kedana yang hanya menjadi pengembala kambing berlumba-lumba membina bangunan (iaitu bertukar menjadi kaya raya).
 Kemudian lelaki itu berlalu, lalu aku terdiam sebentar.
 Kemudian Baginda bertanya: “Wahai 'Umar! Adakah engkau tahu siapa lelaki yang bertanya itu?”
 Aku berkata: “ALLAH dan RasulNYA lebih mengetahui.”
Baginda bersabda: “Sesungguhnya dia adalah Malaikat Jibril yang datang kepada kamu untuk mengajar kamu tentang agama kamu.”         [7]                                 

Ini merupakan Hadist Shahih Nashnya secara Qathi` ( pasti ) bahwa sahanya agama itu nama bahagi tiga : Islam dan Iman dan Ihsan, Islam merupakan  syari`at, Iman merupakan Aqidah , dan Ihsan merupakan  Tasawwuf ataupun aspek-aspek kerohanian daripada agama, dan Agama itu mencakup kepada itu semua.
Islam itu koridornya pada anggota badan yang dhahir daripada seorang hamba, dan iman tempatnya di hati dan Ihsan tempatnya Ruh
Begitulah seorang hamba itu berpindah daripada mengislahkan anggota badan dan hati  hingga mengishlahkan ruh dan mentazkiahnya maka sampailah seorang hamba itu kepada Maqam Muraqabatillah ta`ala : Sekiranya engkau tidak dapat melihatNYA, maka sesungguhnya DIA melihatmu.”
Kemudian kepada maqam musyahadat : engkau menyembah ALLAH seolah-olah engkau melihatNYA.
Beginilah, mazhab-mazhab dalam syari`at pun ada berberapa mazhab seperti mazhab Hanafi, Syafi`I dan Maliki dan Hanbali

           


Pembelajaran Rabbaniyah
Dao rang-orangnya  yang rabbani

Perutusan

Tasawwuf yang benar adalah yang digambarkan dalam hadits nabi yang mulai dengan kata Al-Ihsan,Maka dengan ini sebelum kita memasuki dalam pembelajaran cawangan-cawangan(seni-seni) ilmu ini telebih dahulu mengatahui batas-batas,yang terkait dengannya,kepentingannya,hasilnya ,agar kita  dapat menjumpai dalam pelajaran ini petunjuk,cahaya,pandangan hati.
Maka dalam kitab ini merupakan permulaan yang akan saya uraikan dengan izin Allah yang berkaitan dengan Tasawwuf mudah-mudahan akan menjadi mukaddimah untuk pembelajaran tasawwuf  yang merupakan pembelajaran ilmiah yang sempurna dan bermanfaaat.


Permulaan
Didalam kebutuhan ummat manusia kepada tasawwuf yang betul.




pembahasan kedua

berkawan
tuntutan pertama:Perkawanan dalam Al-Quran dan As-Sunnah:

1.Berkawan dalam Al-Quran  al-Karim:
Allah ta`ala berfirman:
وَاتَّبِع سَبيلَ مَن أَنابَ إِلَىَّ ۚ
Artinya: Dan turutlah jalan orang-orang yang rujuk kembali kepadaKu (dengan tauhid dan amal-amal yang soleh
Dan Allah berfirman juga:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ اتَّقُواْ اللّهَ وَكُونُواْ مَعَ الصَّادِقِينَ
Wahai orang-orang yang beriman! Bertaqwalah kamu kepada Allah, dan hendaklah kamu berada bersama-sama orang-orang yang benar.

Dan Allah ta`la berfirman :
وَيَوْمَ يَعَضُّ الظَّالِمُ عَلَى يَدَيْهِ يَقُولُ يَا لَيْتَنِي اتَّخَذْتُ مَعَ الرَّسُولِ سَبِيلاً ()     يَاوَيْلَتَى لَيْتَنِي لَمْ أَتَّخِذْ فُلَاناً خَلِيلاً ()
لَقَدْ أَضَلَّنِي عَنِ الذِّكْرِ بَعْدَ إِذْ جَاءنِي وَكَانَ الشَّيْطَانُ لِلْإِنسَانِ خَذُولاً




Dan (ingatkanlah) perihal hari orang-orang yang zalim menggigit kedua-dua tangannya (marahkan dirinya sendiri) sambil berkata: "Alangkah baiknya kalau aku (di dunia dahulu) mengambil jalan yang benar bersama-sama Rasul?()
-
"Wahai celakanya aku, alangkah baiknya kalau aku tidak mengambil si dia itu menjadi sahabat karib!()
-
"Sesungguhnya dia telah menyesatkan daku dari jalan peringatan (Al-Quran) setelah ia disampaikan kepadaku. Dan adalah Syaitan itu sentiasa mengecewakan manusia (yang menjadikan dia sahabat karibnya)".( )

Dan Allah ta`ala berfirman :

الْأَخِلَّاء يَوْمَئِذٍ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ إِلَّا الْمُتَّقِينَ
Pada hari itu sahabat-sahabat karib: setengahnya akan menjadi musuh kepada setengahnya yang lain, kecuali orang-orang yang persahabatannya berdasarkan taqwa (iman dan amal soleh).



ثُمَّ اسْتَوَى عَلَى الْعَرْشِ الرَّحْمَنُ فَاسْأَلْ بِهِ خَبِيراً
emudian Ia bersemayam di atas Arasy, Ialah Ar-Rahman (Tuhan Yang Maha Pemurah); maka bertanyalah akan hal itu kepada Yang Mengetahuinya.

قَالَ لَهُ مُوسَى هَلْ أَتَّبِعُكَ عَلَى أَن تُعَلِّمَنِ مِمَّا عُلِّمْتَ رُشْداً
قَالَ إِنَّكَ لَن تَسْتَطِيعَ مَعِيَ صَبْراً

Nabi Musa berkata kepadanya: Bolehkah aku mengikutmu, dengan syarat engkau mengajarku dari apa yang telah diajarkan oleh Allah kepadamu, ilmu yang menjadi petunjuk bagiku?" ()

Ia menjawab: "Sesungguhnya engkau (wahai Musa), tidak sekali-kali akan dapat bersabar bersamaku.

Ini merupakan perkataan Sayyidina Musa A.S berbicara dengan Khidir A.S agar mengajarkan kepadanya atas apa yang telah Allah ajarkan kepada Khidir.

Dan Allah ta`ala berfirman :

وَسِيقَ الَّذِينَ اتَّقَوْا رَبَّهُمْ إِلَى الْجَنَّةِ زُمَراً
Dan orang-orang yang bertaqwa kepada Tuhan mereka akan dibawa ke Syurga dengan berpasuk-pasukan,

2- Suhbah ( berkawan ) dalam al-Sunnah

عن أبي هريرة , أن رسول الله صلى الله عليه وسلم , قال : " من سره أن يجد حلاوة الإيمانفليحب المرء لا يحبه إلا لله
“Barangsiapa yang ingin meraih kelezatan iman hendaklah ia mencintai seseorang  kerana Allah
ما تحاب رجلان في الله ؛ إلا كان أحبهما إلى الله عز وجل أشدهما حبا لصاحبه

ما من رجلين تحابا فى الله بظهر الغيب الا كان احبهما الى الله اشدهما حبا لحاحبه
"Tidaklah dua orang yang saling mencintai kerana Allah di kejauhan, kecuali orang yang lebih besar cintanya kepada yang lain adalah yang lebih dicintai oleh Allah Subhanahu Wa Tafala.."








Tuntutan Kedua : Suhbah dalam Mizan
Pembahagian Suhbah : Suhbah terbahagi kepada tiga jenis :
1-      Bersubah dengan orang diatas martabah kamu : ia pada hakekatnya adalah khidmat, barang sesiapa yang bersuhbah dengan Shaikh yang martabahnya diatasnya, maka dia akan mengajarkannya untuk meninggalkan bantahan dan membawaha yang nampak daripadanya terhadap perkara yang baik, dan kamu akan menjumpai ehwalnya dengan i`tikad kamu yang bagus kepadanya[8]
2-      Bersuhbah dengan siapa sahaja selain daripada kamu, dan dia mengkehendaki untuk mengikutinya –Mursyid -  dengan belas kasih dan kasih-sayang, dan diatas orang yang mengikut- Murid-  dengan kesesuaian dan kepribadian.
3-      Bersuhbah dengan sesiapa sahaja yang seperti kamu : Ia merupakan suhbah yang sesuai dan yang terdhahir.
Dan Semuanya tercipta atas dasar berkesanan dan pengorbanan dan untuk Allah kembali semula,  sebagaimana bait Syair :

إن صديق الصدق من كان معك     ومن يضر نفسه لينفعك
ومن إذا ريب الزمان صدعك        شتت فيك شمله ليجمعك

Sesungguhnya Kawan yang sadiq adalah yang bersamamu
Ia memberikan mudharat kepada diri sendiri untuk memberi manfa`at untukmu
Dan siapa sahaja sepanjang zaman membuatmu retak
Dan semua yang bersurai padamu dikembalikan dan  dikumpulkannya

Jika sekiranya kamu bersuhbah dalam jalan menuju kepada Allah, maka maksudnya adalah jenis yang pertama iaitu : Suhbah Mursyid yang menunjukkan kamu kepada Allah azza wajalla dengan keadaannya dan perkataannya.

-Faedah Suhbah ( Berwakan dengan orang Arif Billah atau mursyid )
Suhbah terdapat tiga faedah :
1-      Sesungguhnya suhbah dengan Ahli kebaikan merupakan sebuah kebaikan bagi orang yang salik kepada Allah daripada terpesong, menjauhkan diri daripada maksiat sangat memberatkan kepada diri seseorang , dan Qurbun ( mendekatkan diri ) dengan keta`atan memudahkan urusannya atas diri seseorang.
2-      Bahwa sanya Ilmu hati tidak akan diperoleh kecuali melalui suhbah, maka jika kamu melalukan nya dengan ehwalnya, maka tidak akan menutup kemungkinan  mereka akan hadhir dalam hati itu, Asal mencuri daripada asalnya tanpa disedari. Seseorang atas agamanya merupakan pimpinannya, seorang mukmin merupakan cermin bagi saudaranya, dan tidaklah mungkin daripada visualisasi terjadi dalam cermin yang terbalik, begitu juga dalam ehwal dan perbuatan
3-      Dan faedah yang ketiga daripada faedah Suhbah ianya merupakan sebuah perkara yang amat besar bagi  orang yang salik kepada Allah,  yang merupakan masadepan bagi dirinya, jika sekiranya seseorang beramal seorang diri maka barang kali ia akan Nampak demikian padahal mungkin sebenarnya bukan seperti itu, boleh sahaja kuku syaitan didalam khayalannya dan selainnya, yang akan memberikan kekeliruan dalam hal itu dari pada ehwal dan dalam wushul ( pencapaian ) sedangkan ia tidak mengetahui perkara itu apatah lagi orang-orang pemula, dia akan  menggigihkandiri dalam perkara diluar kebiasaan baginya, jika sekiranya tidak menggigihkan diri maka akan merosakkan jalannya, maka hendaklah orang tersebut bersuhbah dengan Akhi Shalih ( sauda yang shalih ), dan Shaikh Nashih            ( Shaik yang menasehatinya ) yang akan menegurnya dalam kerosakan dirinya dan kerokan dirinya atas orang lain.

Maka barang sesiapa yang Allah jagakan dia daripada kebiasaan lalai, dengan mengikuti Shaikh-Shaikh pada zamannya, dikalangan mereka  yang masyhur dengan agama,pemeliharaan,dan amanah, jauh daripada perakara-perkara bid`ah hawanafsu dan khianat,  setelah dinyatakan / isytiharkan bahwa jalannya bersesuaian dengan kitab Allah dan Sunnah Rasulullah dan perbuatan para sahabat dan para Shaikh-Shaikh yang teguh dalam Ilmu `Arifin billah ta`ala ( Ilmu Mengenal Allah )

Berkata al-Imam Abu al-Qasim al-Qusyairi R.A : ( Aku mendengar Abu Ali al-Daqaq berkata : Pokok jika ia tumbuh dengan sendirinya tanpa ditanam oleh seseorang ia akan tumbuh berdaunan akan tetapi ia tidak berbuah, begitulah juga para Murid jika sekiranya dia tiada mempunyai guru  yang mengeluarkannya, maka tiada didapati baginya apa-apa )

Dan berkata al-Thamastani : ( Bersuhbahlah kamu dengan Allah, jika sekiranya kamu tidak mampu maka bersuhbahlah bersama orang yang bersuhbah dengan Allah yang akan menyampaikan kamu dengan keberkatan bersuhbah dengannya hingga dapat bersuhbah dengan Allah Azza wajalla )[9]

Oleh kerana itu, Manusia secara umumnya selain daripada golongan para Nabi dan Rasul maka tidak terlepas daripada penyakit-penyakit hati, yang tidak dikenalinya dan tidak mampu untuk  mengetahuinya dengan dirinya sendiri, ianya merupakan penyakit hati, akan  ada pembahasannya tentang penyakit-penyakit hati dan kerosakannya nanti, Bahkan orang tersebut mengira  bahwa sanya ia merupakan orang yang sempurna dari golongan manusia dari segi Akhlak dan kuat dari segi agama, padahal  ia seorang yang jahil murakkab dan orang-orang yang rugi yang tidak ada lagi kerugian selepasnya.

Tuntutan ketiga : Mursyid yang menunjukkan kepada Allah yang dikenal dengan Shaikh Tarbiyah :

      Ketika seorang Muslim yang salik kepada Allah merasakan perlunya seorang Mursyid yang akan menunjukkan diri kepada Allah, laksana perlunya seorang pesakit dengan tabib ( dokter ) , hendaklah seseorang memohon kepada Allah ta`ala dan menyebutkan persoalannya dalam doanya, kemudian barulah ia mencari dalam negerinya dan bertanya tentang Muryid yang menunjukkan kepada Allah, dengan penuh ketelitian dan perhatian dan kepercayaan, jika sekiranya ia tidak mendapatinya seperti maksudnya, maka hendaklah mencarinya di negeri yang lain, suapa dapat  menghilangkan segala penyakit-penyakit hatinya melalui tangan /asuhan Tabib yang mahir[10]

Adapun Syarat-syarat bagi seorang Mursyid , para Ulama dalam bidang ini telah menyatakan dan memberikan batasan atas enam syarat sahaja :
1-      Ilmu Shahih
2-      Perasaan yang betul
3-      Semangat yang kuat
4-      Keadaan yang diredhai
5-      Tembus pandang panca indra / tembus mata hati
6-      Izin daripada Shaikh yang diizinkan


1-      Ilmu Shahih : Mencakup kepada Syariat dengan wasailnya( sarana )  dan maksudnya
dan mengetahui hukum-hakam dan rahasianya suapaya tidak terjerumus didalamnya, sehingga Syaitan mempengaruhinya dari bab kejahilannya, sehingga sesat bagidiri sendiri dan menyesatkan pengikutnya, maka telah ada Hadist yang mulia dalam perkara ini :
إن الله لا ينتزع العلم انتزاعا من صدور العلماء ولكنه يقبض العلم بقبض العلماء حتى إذا لم يبق عالما اتخذ الناس رؤوسا جهالا فسئلوا فأفتوا بغير علم فضلوا وأضلوا[11]
Sesungguhnya Allah tidak mengangkat ilmu dengan mencabutnya dari (dada) hamba-hambanya. Tetapi ALLAH SWT mencabut ilmu dengan mencabut (nyawa) para ulamak. Hingga bila sudah tidak ditinggalkan sesiapa lagi yang alim (berilmu), manusia melantik orang-orang jahil menjadi pemimpin. Bila mereka ditanya, mereka membuat keputusan tanpa ilmu. Mereka sesat dan menyesatkan orang lain pula".
2-      Perasaan yang betul : Hendaklah seorang shaikh itu seorang yang `alim dengan maqam-maqam, dan posisi yang dilewati oleh para salik dan kepesongan jiwa  dan srategi dan helahnya, Dan shaikh telahpun bersalik dengan Shaikh yang kamil dan perasaan dengan perasaan itu juga dan bukan tiruan, dan hendaklah ia seorang yang beraqidah Ahli Sunnah secara amalan dan perasaan, setelah  mengetahuinya secara keilmuan dan dirayah, yang akan memberikan kesaksian pada hatinya atas kebenarannya.

3-      Semangat yang tinggi : Perkara ini berkaitan dengan dengan Allah bukan yang lainnya.

4-      Keadaan yang diredhai : Istiqamah dengan kadar yang mampu

5-      Tembus pandang panca indra / tembus mata hati  : ia merupakan buah bagi syarat yang empat diatas, ianya merupakan mukafaah ( pemberian ) Istiqamah

6-      Adapun izin : Haruslah bagi seorang Mursyid itu telahpun diberikan ijazah daripada Shaikhnya dengan keahlian untuk bertarbiah, dan hendaklah Shaikhnya juga seorang yang makzun ( telah diizinkan ) sampai kepada Rasulullah, Izin secara ucapan itu cukup dengan adanya saksi yang adil akan tetapi jika sekiranya dalam bentuk tulisan itu lebih baik kerana telah mengumpulkan antara dua perkara
Bukanlah kemasyhuran serta banyaknya para pengikut sebagai ukuran, akan tetapi Istiqamah atas syariat Allah azza wajalla.



































































Faedah Suhbah ( berkawan )
Suhbah mempunyai tiga faedah :
1-      Suhbah dengan ahli Khair sebuah kebaikan bagi orang-orang salik kepada Allah daripada tergelincir


























































































































































































Tidak ada komentar:

Posting Komentar