سألت
الأخت [م خ/م ك ] نص السؤال :
الاخ ( م ك ) يسأل : هل يباح للعازب العادة السرية اذا كان غير قادر على الزواج ؟
الجواب ؛ قلت وبالله التوفيق ؛
لا تباح العادة السرية للعازب بل هي مكروهة تحريما لدى جمهور الفقهاء وفاعلها آثم لما ثبت من ضررها على فاعلها صحيا ، لكن يستثنى من ذلك حالة واحدة هي ما إذا وقع في مأزق ألزم فيه على الخلوة بالأجنبية ولا مفر من ذلك مطلقاً فتجوز العادة السرية خروجاً عن الزنى ، ففي هذه الحالة فقط أباح الفقهاء ذلك لأنه صار بين أن يزني أو يستعمل العادة السرية فيرتكب أخف الضررين اتقاءً لأشدهما ، وصارت كالإكراه والله تعالى أعلم &
وكتب
الاستاذالدكتورمحمدعبداللطيف صالح الفرفوري الحسني
الاخ ( م ك ) يسأل : هل يباح للعازب العادة السرية اذا كان غير قادر على الزواج ؟
الجواب ؛ قلت وبالله التوفيق ؛
لا تباح العادة السرية للعازب بل هي مكروهة تحريما لدى جمهور الفقهاء وفاعلها آثم لما ثبت من ضررها على فاعلها صحيا ، لكن يستثنى من ذلك حالة واحدة هي ما إذا وقع في مأزق ألزم فيه على الخلوة بالأجنبية ولا مفر من ذلك مطلقاً فتجوز العادة السرية خروجاً عن الزنى ، ففي هذه الحالة فقط أباح الفقهاء ذلك لأنه صار بين أن يزني أو يستعمل العادة السرية فيرتكب أخف الضررين اتقاءً لأشدهما ، وصارت كالإكراه والله تعالى أعلم &
وكتب
الاستاذالدكتورمحمدعبداللطيف صالح الفرفوري الحسني
Pertanyaan
Saudara ( soalan )
Saudara (
Mr ) Bertanya : Adakah dibolehkan Onani ( mantrubasi ) jika sekiranya tidak
mampu untuk menikah ?
Jawab : Aku
berkata Billahi taufiq
Tidak
dibolehkan Onani (mantrubasi ) bahkan dia merupakan perkara Makruh Tahrim
menurut jumhur para ulamak dan orang yang melakukannya berdausa kerana ia dapat
memberikan kemudharatan dalam segi kesihatan kepada para pelakunya, tetapi
dikecualikan dalam satu keadaan, jika sekiranya dalam dilema Berkhalwat dengan
seseorang, hal ini sebenarnya tidaklah
berubah hukumnya, akan tetapi dibolehkan Onani (mantrubasi) kerana untuk
mengelakkan dari Zina, Dalam hal ini sahaja para ulamak membolehkan kerena ada
dua pilihan iaitu melakukan zina ataupun onani (mantrubasi ), maka melakukan
perkara yang lebih ringan mudharatnya daripada terjadinya zina yang lebih besar
mudharatnya, Ini merupakan perkara yang dibenci
Wallahu
ta`ala a`lam
Ditulis
oleh
Prof.DR. Muhammad Abdul Latif Shalih Al-Furfur Al-Hasani
سألت الأخت [
م خ/سل م ) نص السؤال :
الاخ ( سل م ) يقول :هل يجوز خروج المراة ليلاً لقيام الليل في الليالي الفاضلة يقصد شرعا حتى لو كان زوجها راض وهو يحتج بقوله تعالى ( وقرن في بيوتكن ) .
الجواب ؛ قلت وبالله التوفيق ؛
لا يجوز شرعاً خروج المرأة من دارها إلا بإذن زوجها ، فإذا كان الخروج بسبب قيام الليل لم يجز إلا برضا زوجها من باب أَوْلَى ، ويُستحسن أن يكون ذلك مع زوجها أو ذي رحم محرم ، والأفضل لها
الاخ ( سل م ) يقول :هل يجوز خروج المراة ليلاً لقيام الليل في الليالي الفاضلة يقصد شرعا حتى لو كان زوجها راض وهو يحتج بقوله تعالى ( وقرن في بيوتكن ) .
الجواب ؛ قلت وبالله التوفيق ؛
لا يجوز شرعاً خروج المرأة من دارها إلا بإذن زوجها ، فإذا كان الخروج بسبب قيام الليل لم يجز إلا برضا زوجها من باب أَوْلَى ، ويُستحسن أن يكون ذلك مع زوجها أو ذي رحم محرم ، والأفضل لها
تركه
والاكتفاء بقيام الليل في دارها لفساد الزمان ا هـ والله تعالى أعلم &
وكتب
الاستاذالدكتورمحمدعبداللطيف صالح الفرفوري الحسني
.
والمغني 2/102 وما بعدها
والفقه الاسلامي وادلته 2/1269 وما بعدها
وكتب
الاستاذالدكتورمحمدعبداللطيف صالح الفرفوري الحسني
وكتب
الاستاذالدكتورمحمدعبداللطيف صالح الفرفوري الحسني
.
والمغني 2/102 وما بعدها
والفقه الاسلامي وادلته 2/1269 وما بعدها
وكتب
الاستاذالدكتورمحمدعبداللطيف صالح الفرفوري الحسني
Pertanyaan Saudara ( soalan )
Saudara ( Mr ) Berkata : Adakah dibolehkan perempuan keluar
pada malam hari untuk Qiyamullail pada malam-malam yang banyak fadhilat yang
kehendaki syara`, sekalipun suaminya ridha dan dia berhujjahkan firman Allah
وقرن في بيوتكن
Jawapan :
Aku berkata
Billahi taufiq
Tidak
dibolehkan secara syara` perempuan keluar dari rumahnya melainkan dengan izin
suaminya, maka apabila isteri keluar kerena ingin Qiyamullail tidak dibenarkan
melainkan atas izin suaminya itu yang paling utama, alangkah baiknya kalou
isteri keluar dengan suaminya atau mahramnya, Akan tetapi yang terbaik bagi
isteri tersebut meninggalkan perkara itu dan cukuplah Qiyamullail di rumahnya
kerana keadaan yang tidak menentu
Ditulis
oleh
Prof.DR. Muhammad Abdul Latif Shalih Al-Furfur Al-Hasani
سألت
الأخت [م خ/ ر ي] نص السؤال :
الاخت ( ر ي) تسأل هل رضا أم الزوج من رضا الزوج وحتى لو كانت ظالمة ؟
الجواب : الاخت ريم من اليمن الشقيق :
إن رضا أم الزوج من رضا الزوج ، فتجب طاعتها كطاعة الزوج في غير معصية إلا إذا كانت ظالمةً أو أمرت بظلم فلا طاعة لها لأن القاعدة الفقهية : ( لا طاعة لمخلوق في معصية الخالق ) والله تعالى أعلم &
وكتب
الاستاذالدكتورمحمدعبداللطيف صالح الفرفوري الحسني
الاخت ( ر ي) تسأل هل رضا أم الزوج من رضا الزوج وحتى لو كانت ظالمة ؟
الجواب : الاخت ريم من اليمن الشقيق :
إن رضا أم الزوج من رضا الزوج ، فتجب طاعتها كطاعة الزوج في غير معصية إلا إذا كانت ظالمةً أو أمرت بظلم فلا طاعة لها لأن القاعدة الفقهية : ( لا طاعة لمخلوق في معصية الخالق ) والله تعالى أعلم &
وكتب
الاستاذالدكتورمحمدعبداللطيف صالح الفرفوري الحسني
Pertanyaan Saudara ( soalan )
Saudari ( M.s ) Berkatanya : Adakah ridha Ibu suami itu
merupakan ridha suami juga , sekalipun Ibu itu seorang yang dhalim ?
Jawapan :
M.s ( Raim
) dari Negara Yaman :
Sesungguhnya
ridha ibu suami itu ridha suami juga,
maka kamu wajib menta`atinya seperti keta`tan kepada suami pada selain maksiat
namun apabila Ibu seorang yang dhalim atau memerintahkan sesuatu dengan dhalim
maka kamu tidak perlu menta`atinya kerana sebuah Al-Qaedah fiqhiyah :
( لا طاعة لمخلوق في معصية الخالق )
“ Tidak ada keta`atan bagi makhluk dalam bermaksiat
kepada Allah “
Wallahu ta`ala a`lam
Ditulis
oleh
Prof.DR. Muhammad Abdul Latif Shalih Al-Furfur Al-Hasani
الأخت [م خ/ن
س ] نص السؤال :
الاخت ( ن س ) هل قراءة القرآن للأموات تصلهم من غير الابن ؟
الجواب :
نعم تلاوة القرآن الكريم تصل للأموات من أبنائهم وأقاربهم وغير أقاربهم على السواء على القول الراجح لدى الحنفية وجمهور الفقهاء ، ويصلهم ثوابها والله أعلم &
وكتب
الاستاذالدكتورمحمدعبداللطيف صالح الفرفوري الحسني
الاخت ( ن س ) هل قراءة القرآن للأموات تصلهم من غير الابن ؟
الجواب :
نعم تلاوة القرآن الكريم تصل للأموات من أبنائهم وأقاربهم وغير أقاربهم على السواء على القول الراجح لدى الحنفية وجمهور الفقهاء ، ويصلهم ثوابها والله أعلم &
وكتب
الاستاذالدكتورمحمدعبداللطيف صالح الفرفوري الحسني
Pertanyaan
Saudara ( soalan )
Saudari (
M.s ) Bertanya : Adakah Bacaan Al-Quran untuk mayit dapat memberikan kebaikan
kepada mereka walaupun bukan anaknya sendiri ?
Jawapan :
Iya, bacaan
Al-Quran Al-Karim sampai kepada si mayit dari kalangan anak-anak mereka ataupun
ahli keluarga mereka semuanya sama, itulah perkataan yang Rajih menurut Hanafiyah
dan Jumhur Ulamak, dan akan sampai
pahalanya kepada si mayit
Wallahu
a`lam
Ditulis
oleh
Prof.DR. Muhammad Abdul Latif Shalih Al-Furfur Al-Hasani
سألت الأخت
[م خ/ص ل ] نص السؤال :
الاخت ( ص ل ) تقول استيقظت صباحاً وقد فاتتني صلاة الصبح فإذا بي حائض هل وجب علي الصبح ؟
الجواب :
الاخت ( ص ل) : إذا تذكرتِ بعد استيقاظك من النوم وصار لديك علم يقيني بوقت مجيء الدورة الشهرية إليكِ فسيري على هذا اليقين لديك هو الحكَم الذي ترجعين إليه هنا ، وإذا لم تتذكري وقت مجيء الدورة الشهرية لكِ فتأخذين هنا بغلبة الظن ، لأن غلبة الظن في الفروع الفقهية تقوم مقام اليقين ، فإذا غلب على ظنك الدورة الشهرية جاءتك بعد انقضاء وقت الفجر بطلوع الشمس فلا قضاء عليكِ إذا استغرقت الدورة الوقت كله ، وإلا وجب عليكِ قضاء صلاة الفجر لتمكنكِ من أدائها فيما تبقى من وقتها ولم تصلي فيه ، كل هذا مع لزوم الاستغفار والتوبة لأنك أدركتِ وقت الفجر كاملاً ولم تصلي صلاة الفجر والله تعالى أعلم &
وكتب
الاستاذالدكتورمحمدعبداللطيف صالح الفرفوري الحسني
الاخت ( ص ل ) تقول استيقظت صباحاً وقد فاتتني صلاة الصبح فإذا بي حائض هل وجب علي الصبح ؟
الجواب :
الاخت ( ص ل) : إذا تذكرتِ بعد استيقاظك من النوم وصار لديك علم يقيني بوقت مجيء الدورة الشهرية إليكِ فسيري على هذا اليقين لديك هو الحكَم الذي ترجعين إليه هنا ، وإذا لم تتذكري وقت مجيء الدورة الشهرية لكِ فتأخذين هنا بغلبة الظن ، لأن غلبة الظن في الفروع الفقهية تقوم مقام اليقين ، فإذا غلب على ظنك الدورة الشهرية جاءتك بعد انقضاء وقت الفجر بطلوع الشمس فلا قضاء عليكِ إذا استغرقت الدورة الوقت كله ، وإلا وجب عليكِ قضاء صلاة الفجر لتمكنكِ من أدائها فيما تبقى من وقتها ولم تصلي فيه ، كل هذا مع لزوم الاستغفار والتوبة لأنك أدركتِ وقت الفجر كاملاً ولم تصلي صلاة الفجر والله تعالى أعلم &
وكتب
الاستاذالدكتورمحمدعبداللطيف صالح الفرفوري الحسني
Pertanyaan Saudara ( soalan )
Saudari ( M.s ) Berkata : Saya bangun di waktu pagi dan
waktu shalat subuh sudah terlewat kemudian saya mendapati haidh , adakah shalat subuh itu wajib bagi saya?
Jawapan :
Saudari (M.s ) : Apabila kamu mengingat selepas kamu bangun
dari tidur dan kamu yakin waktu itu merupakan waktu kebiasaan haidh kamu maka
hukumnya iaitu dilihat pada keyakinan kamu ketika itu, namun
apabila kamu tidak mengingat waktu kebiasaan haidh kamu , maka kamu hendaklah
menentukan waktu tersebut menurut dhan ( keyakinan hati ) tentang haidh
tadi, kerena keyakinan hati tersebut merupakan bahagian dari bahagian feqah
yang membawa kepada keyakinan, maka jika keyakinan hati bahwa kebiasaan keluar
darah haidh itu datang selepas waktu fajar dengan terbitnya matahari maka bagi
kamu tidak perlu mengqadha solat tersebut, namun jika sebaliknya maka kamu
wajib mengqadhanya kerana kamu mampu untuk mengerjakan shalat subuh tetapi kamu tidak melaksanakannya, dan perbanyaklah
istighfar dan shalat taubat , kerana kamu tau masuknya waktu subuh sedangkan
kamu tidak solat
Wallahu
a`lam
Ditulis
oleh
Prof.DR. Muhammad Abdul Latif Shalih Al-Furfur Al-Hasani
الأخت [م خ/ق
ل ] نص السؤال :
الاخت ( ق ل ) تسأل هل الحركات الكثيرة لأجل ستر العورة في الصلاة تبطل الصلاة ؟
الجواب :
اتفق الفقهاء على بطلان الصلاة بالعمل الكثير المتوالي ولو سهواً لأن الحاجة لا تدعو إليه ، فقال الحنفية تبطل الصلاة بكل عمل كثير ليس من أعمالها ولا إصلاحها ، هذا ؛ ولما كان العمل الكثير أو الحركات الكثيرة ضرورية هنا لأجل إصلاح الصلاة بستر العورة فإن الصلاة لا تبطل بذلك العمل شريطة أ
الاخت ( ق ل ) تسأل هل الحركات الكثيرة لأجل ستر العورة في الصلاة تبطل الصلاة ؟
الجواب :
اتفق الفقهاء على بطلان الصلاة بالعمل الكثير المتوالي ولو سهواً لأن الحاجة لا تدعو إليه ، فقال الحنفية تبطل الصلاة بكل عمل كثير ليس من أعمالها ولا إصلاحها ، هذا ؛ ولما كان العمل الكثير أو الحركات الكثيرة ضرورية هنا لأجل إصلاح الصلاة بستر العورة فإن الصلاة لا تبطل بذلك العمل شريطة أ
ن لا يزيد
على إصلاح الصلاة بالحد الأدنى بستر العورة المنكشفة لعذر كهبوب ريح وذلك بقدر
الضرورة بما يصحح الصلاة دون ما عدا ذلك ، فإن زاد عن قَدْر الضرورة بطلت الصلاة
باتفاق الفقهاء .
هذا وانكشاف العورة لا يُبطل الصلاة إلا بمضي مقدار ركن أو مقدار ثلاث تسبيحات عند الحنفية إذا انكشف ربع عضو من أعضاء العورة عند الحنفية ، والله تعالى أعلم &
وكتب
الأستاذ الدكتورمحمدعبداللطيف صالح الفرفوري الحسني
هذا وانكشاف العورة لا يُبطل الصلاة إلا بمضي مقدار ركن أو مقدار ثلاث تسبيحات عند الحنفية إذا انكشف ربع عضو من أعضاء العورة عند الحنفية ، والله تعالى أعلم &
وكتب
الأستاذ الدكتورمحمدعبداللطيف صالح الفرفوري الحسني
Pertanyaan
Saudara ( soalan )
Saudari (
M.s ) Bertanya : Adakah gerakan yang banyak untuk menutup Aurat dalam solat itu
dapat membatalkan solat ?
Jawapan :
Para Fuqaha
sepakat batal solat dengan perbuatan yang banyak lagi berturut-turut sekalipun
dalam keadaan terlupa, kerena Hajat tidak memerlukan kepadanya, Maka Hanafiyah
berkata : Solat batal dengan amalan
yang banyak yang bukan perkara daripada solat dan bukan untuk memperbaikinya, ,
maka mana kala perbuatan yang banyak atau gerakan yang banyak yang darurat
disini untuk memperbaiki solat kita, seperti menutup aurat maka solat dalam
keadaan ini tidak batal tapi dengan syarat tidak lebih hanya untuk membetulkan
solat sahaja, dalam keadaan yang paling rendah sekali, seperti menutup aurat
yang terbuka kerana tiupan angin, hal ini termasuk dalam keadaan darurat maka sah lah solatnya dan tidak termasuk
perkara lain. Maka jika sekiranya terlebih daripada hal dharurat maka batal
solat menurut kesepakatan para ulamak,
Demikian,
terbuka aurat tidaklah membuat batal solat kecuali melebihi dari pada ukuran
rukun atau tiga kali tasbih menurut pendapat Hanafyiyah , maka apabila
tersingkap ¼ daripada anggota aurat menurut pendapat Hanafiyah
Ditulis
oleh
Tidak ada komentar:
Posting Komentar