وعن صهيب بن سنان رضي الله عنه قال: قال رسول الله صلى
الله عليه وسلم : ((عجباً لأمر المؤمن إن أمره كله له خير، وليس ذلك لأحد إلا
للمؤمن، إن أصابته سراءُ شكر فكان خيراً له، وإن أصابته ضراءُ صبر فكان خيراً له)
Maksudnya
: Ajaib sungguh urusan orang Mukmin kerana sesungguhnya semua perkara adalah
baik baginya. Yang demikian ini tidak berlaku melainkan pada orang mukmin
sahaja iaitu; sekiranya dia mendapat perkara yang menggembirakan dia bersyukur
maka dia mendapat kebaikan dan sekiranya dia ditimpa bencana dia bersabar maka
dia mendapat kebaikan.
Sabar
merupakan sifat para Nabi, perangai orang-orang yang suci, kunci bagi segala
kebaikan.
·
Syukur
Syukur
adalah meletakkan hati dalam mencitai Yang pemberi nikmat ( Mun`im ) Semua anggota
badan ta`at kepadanya, Lidah selalu menyebokkan dengan menyebut nama dan
memujinya, Sesungguhnya seorang hamba yang beriman iaitu yang memikirkan segala
penciptaan dan yang terdapat didalamnya sebagai tanda-tanda kebesaranya, dan semua nikmat yang Allah berikan
kesemuanya itu membawa kepada Kesyukuran kepada nya , dan menambah rasa cinta
baginya, Seorang hamba tidak akan bertambah rasa syukurnya bagi tuhannya sehinggalah menggunakan segala nikmat
itu dalam mencintainya, Adapun menggunakan nikmat dalam perkara yang dibencinya
merupakan kufur atas nikmatnya, Seorang Mukmin juga harus bersyukur dengan
sebab ia mendapatkan nikmatnya, oleh kerena itu Rasulullah SAW bersabda :
((لايشكرُ الله من لا يشكرُ الناس))
Tidak bersyukur kepada Allah siapa
yang tidak beryukur kepada manusia
Syukur mempunyai tiga jenis :
1-
Syukur
lisan
2-
Syukur
Arkan (tubuh badan )
3-
Syukur
al-Janan
Adapun
syukur lisan iaitu membincangkan nikmat Allah, adapun syukur Arkan iaitu
beramal kepada Allah, adapun syukur al-Janan iaitu memberikan
kesaksian atas segala nikmatnya padamu atau daripada orang lain yang merupakan
pemberian daripada Allah ta`ala, Janganlah menghijabkan ( tertutup ) diri
dengan melihat segala nikmat daripada melihat yang pemberi nikmat
(al-Mun`im
iaitu Allah ).
·
Ridha
Maqam
(posisi ) adalah di hati, apabila seseorang mempunyai sifat ini maka dapat
memperoleh kesenangan, dan segala
kebahagian dengan keimanan yang kuat, hati yang tenang, hati yang ridha, bahkan
lebih daripada itu, seseorang akan merasakan kesenangan dan kegembiraan
daripada sebuah permasalahan, Ini merupakan natijah yang didapatkan daripada
ma`rifat dengan Allah, Kecintaan yang suci bagi Allah ta`ala.
Bahwa
sanya Bilal R.A ketika hendak menghadapi kematian dan ianya berkata :
Aku sangat gembira, esok aku akan menjumpai orang-orang yang
kucintai, Muhammad dan sahabatnya.
Seorang
yang redha dengan ketentuan Allah merupakan orang yang paling kaya , kerena ia merupakan Kesenangan dan ketenangan
yang amat besar, yang akan menjauhkan mereka daripada keragu-raguan dan
kesedihan kedihan dan kesempitan, Rasulullah SAW bersabda : Takutlah olehmu
daripada yang diharamkan Allah jadi seorang hamba kalangan manusia, ridhalah dengan apa yang
Allah tetapkan , kamu akan menjadi orang yang paling kaya dikalangan manusia
Muhadharah
dengan tajuk :
Jalan berkasih sayang kepada Allah dan berlemah lembut sesama
kaum Muslimin
Disampaikan pada tarikh 10 / 6 / 2006
Kumpulan
episod Muhadharah disampaikan di Mesjid Damsyik
من كتاب (
الفقه الحضاري في الإسلام )
للأستاذ الدكتور محمد عبد اللطيف صالح الفرفور الحسني
من المدخل إلى الكتاب
الفكر الحضاري في الإسلام
(2)
فلسفة الفكر الحضاري
الإصلاح والتجديد موضوعان متكاملان يشكلان معاً قاسماً مشتركاً للفهم الحضاري المعمَّق المتجدد للإسلام بضوابطه ، ذلك الفهم الذي يعتمد مقاصد الشريعة وحكمة التشريع أولاً ثم ينطلق نحو بناء العقل الإنساني بوسطية يندر مثالها
للأستاذ الدكتور محمد عبد اللطيف صالح الفرفور الحسني
من المدخل إلى الكتاب
الفكر الحضاري في الإسلام
(2)
فلسفة الفكر الحضاري
الإصلاح والتجديد موضوعان متكاملان يشكلان معاً قاسماً مشتركاً للفهم الحضاري المعمَّق المتجدد للإسلام بضوابطه ، ذلك الفهم الذي يعتمد مقاصد الشريعة وحكمة التشريع أولاً ثم ينطلق نحو بناء العقل الإنساني بوسطية يندر مثالها
في الفكر
الإنساني .
فلو أحببنا أن نرى ما صنع الآخرون في هذا الأمر لوجدنا الأمر بين غلو وانحلال ، بين إفراط وتفريط ، وما هو بذاك ، فهنالك من يرى حَظْـر البحث في هذا الموضوع جملةً وتفصيلاً ؛ لأنه في نظره سينسف البناء الإسلامي من أساسه فهو لغو من القول لا جدوى من ورائه ، وهنالك من يُحكِّم العقل وحده في هذه المسألة فتأتي النتيجة على غير ما قُصد لها ، إذْ يصبح كل من الإصلاح والتجديد أداتين لتغيير معالم الشريعة باسم الشريعة ذاتها وهذا هو الخطر الأكبر ....
وهنالك من يُلغي العقل ويُوقف أحكامه ، ويكتفي بما لديه من النص من غير فهم ولا إدراك لفقه النص وما وراء النص ،وهذا لا يقل عن سابقه خطراً على الشريعة المحمدية الخاتمة ، فهما طامتان ؛ تأليه العقل ، أو تأليه النص ، وثالثة الأثافي الجمود على المنقولات .وما أحسن ما قاله الإمام أبو حامد الغزالي رضي الله عنه : ( العقل شارح ) أي سراج لابد منه لإضاءة النص ليُصار إلى فهمه على وجه التحقيق .
وهو أسبق علماء الأمة إلى هذه المعاني الثواني والثوالث من روح التشريع حتى جاء من بعده الإمام الشاطبي اللخمي الغرناطي فنسج على منواله وكذلك كل من جاء بعدهما .
على أن هنالك مفاهيم أخرى ذات بال كالوسطية والاعتدال وما شابه تحتاج كلها إلى صياغة جديدة في منظومة واحدة ، تلكم هي منظومة
( الفكر الحضاري في الإسلام ) وهو علم مركَّب من علوم عدة متكاملة يقف على رأسها ( علم أصول الشريعة ) وهو أصل الأصول بل هو النابض الحساس في الشريعة الإسلامية ، وعلم أصول الفقه عنصر من عناصره الأساسية .
على هَدْيٍ من هذا كله يقوم بناء هذا العلم العظيم الذي يكاد لا يستغني عنه باحث ولا كاتب ، وهو بعدُ روح الشريعة ولُبابها ، قديم في مادته جديد في صياغته فهو القديم المتجدد .
ولا يذهبنّ بك الوهم إلى أن تظنّ أنّ ما أسعى إليه هو مذهب جديد في الإسلام ، فمعاذ الإيمان أن نضِلَّ وفينا كتاب الله وسنّة نبيّه ، بل ما قصدتُ إليه إنّما هو صياغة جديدة لهذا الذي توصلت إليه من الفهم للقضايا الكلية في الإسلام ، وهذا الفهم الجديد في صياغته القديم في جوهره سميته فكراً حضاريّاً – أي فهماً وإدراكاً ذا صِبغةٍ حضاريّةٍ .
فلو أحببنا أن نرى ما صنع الآخرون في هذا الأمر لوجدنا الأمر بين غلو وانحلال ، بين إفراط وتفريط ، وما هو بذاك ، فهنالك من يرى حَظْـر البحث في هذا الموضوع جملةً وتفصيلاً ؛ لأنه في نظره سينسف البناء الإسلامي من أساسه فهو لغو من القول لا جدوى من ورائه ، وهنالك من يُحكِّم العقل وحده في هذه المسألة فتأتي النتيجة على غير ما قُصد لها ، إذْ يصبح كل من الإصلاح والتجديد أداتين لتغيير معالم الشريعة باسم الشريعة ذاتها وهذا هو الخطر الأكبر ....
وهنالك من يُلغي العقل ويُوقف أحكامه ، ويكتفي بما لديه من النص من غير فهم ولا إدراك لفقه النص وما وراء النص ،وهذا لا يقل عن سابقه خطراً على الشريعة المحمدية الخاتمة ، فهما طامتان ؛ تأليه العقل ، أو تأليه النص ، وثالثة الأثافي الجمود على المنقولات .وما أحسن ما قاله الإمام أبو حامد الغزالي رضي الله عنه : ( العقل شارح ) أي سراج لابد منه لإضاءة النص ليُصار إلى فهمه على وجه التحقيق .
وهو أسبق علماء الأمة إلى هذه المعاني الثواني والثوالث من روح التشريع حتى جاء من بعده الإمام الشاطبي اللخمي الغرناطي فنسج على منواله وكذلك كل من جاء بعدهما .
على أن هنالك مفاهيم أخرى ذات بال كالوسطية والاعتدال وما شابه تحتاج كلها إلى صياغة جديدة في منظومة واحدة ، تلكم هي منظومة
( الفكر الحضاري في الإسلام ) وهو علم مركَّب من علوم عدة متكاملة يقف على رأسها ( علم أصول الشريعة ) وهو أصل الأصول بل هو النابض الحساس في الشريعة الإسلامية ، وعلم أصول الفقه عنصر من عناصره الأساسية .
على هَدْيٍ من هذا كله يقوم بناء هذا العلم العظيم الذي يكاد لا يستغني عنه باحث ولا كاتب ، وهو بعدُ روح الشريعة ولُبابها ، قديم في مادته جديد في صياغته فهو القديم المتجدد .
ولا يذهبنّ بك الوهم إلى أن تظنّ أنّ ما أسعى إليه هو مذهب جديد في الإسلام ، فمعاذ الإيمان أن نضِلَّ وفينا كتاب الله وسنّة نبيّه ، بل ما قصدتُ إليه إنّما هو صياغة جديدة لهذا الذي توصلت إليه من الفهم للقضايا الكلية في الإسلام ، وهذا الفهم الجديد في صياغته القديم في جوهره سميته فكراً حضاريّاً – أي فهماً وإدراكاً ذا صِبغةٍ حضاريّةٍ .
Dari kitab ( Feqah Hadhari dalam Islam )
Oleh : Prof. DR. Muhammad Abdul Latif Shalih al-Furfur al-Hasani
Kata pengantar kitab
Pemikiran Hadhari ( moden ) dalam Islam
( 2 )
Filsafat Feqah Hadhari
Ishlah ( perbaikan ) dan Tajdid ( pembaharuan ) dua pembahasan yang
saling menyempurnakan, ia merupakan dua bentuk yang saling berkongsi satu sama
lain, untuk memahami Hadhari yang paling dalam dalam Mentajdid perkara bagi
Islam dengan dhawabitnya ( aturannya ).
Itulah pemahaman yang mana dikehendaki Maqasid Syari`ah dan
hikmah daripada pensyari`atan pertama sekali, kemudian beranjak kepada pondasi
akal manusia dengan Washatiah (keserdehanaan ) dan memberikan gambaran dalam
pemikiran manusia.
Kalaou kita ingin melihat apa yang telah diperbuat orang-orang lain
dalam perkara ini, kita akan mendapatkan perkara antara Ghulu (
berlebih-lebihan ) dan perendahan, antara Berlebihan dan kecuaian , bukan itu
maksunya .
Ada juga yang berpendapat sangat bahaya
membahas perkara ini dalam bentuk yang umum dan perincian, kerana dalam
padangannya akan meruntuhkan bangunan Islam dari pondasinya , berlebihan dalam
berpendapat dan tidak berguna dibalik ini semuanya .
Dan ada juga yang menghukumkan dengan akal
semata-mata dalam permasalahan ini dan memberikan natijah dan tujuan yang lain
baginya.
Oleh kerena itu Jadilah perkara
Ishlah dan Tajdid dua alat untuk membuat perubahan pengajaran Syariat dengan
nama syariat itu sendiri, ini merupakan perkara yang sangat bahaya...
Disana ada juga yang tidak memakai
akal sama sekali dan berpegang dengan hukumnya itu, mereka hanya mencukupkan
dengan Nash tanpa ada sebuah kepahaman yang betul dan tidak mengetahui feqah
nash dan tidak juga sebaliknya, hal ini tidak sedikit memberikan bahaya
terhadap syariat Nabi Muhammad penutup bagi nabi-nabi, mengagung-angungkan
akal, atau mengagung-agungkan Nash, akhirnya memperoleh kebuntuhan dalam
memahami sebuah text.
Bukankan alangkah bagus nya seperti yang
dikatakan oleh Imam Abu Hamid al-Ghazali R.A :
( Akal itu merupakan pensyarah )
maksudnya Sebuah perjalan mestilah adanya cahaya nash sehingga memberikan
sebuah pemahamannya atas sebuah kebenaran.
Beliau merupakan Ulama dari kalangan
ummat ini yang pertama memberikan makna ini, dan kedua dan ketiga daripada Ruh
pensyari`atan, sehingga yang datang selepasnya seperti Imam al-Syathibi
al-Lakhmi al-Gharnathi merajut kembali
pola demikian dan begitu orang-orang yang datang selepas keduanya.
Disana ada juga pemahaman yang lain yang kita harus
memperhatikannya, seperti Wasathiyah dan I`tidal dan serupa dengannya, semuanya
memerlukan kepada bentuk yang baru dalam susunan yang satu, semuanya itu
merupakan aturan ( Pemikiran Hadhari dalam Islam )
Ia merupakan sebuah dasar daripada Dasar-dasar, bahkan ia merupakan
urat nadi yang halus bagi Syariat Islam, dan ilmu ushul feqah merupakan unsur
daripada asasnya.
Atas ini semua, landasan ilmu yang mulia ini yang diperlukan oleh
Peneliti dan penulis, ianya Sebuah semangat bagi syariat
dan merupakan pintunya, dasar-dasarnya yang lama dan baru dari segi bentuknya, ianya Perkara lama yang diperbaharukan.
Kamu semua
mesti masih memikirkan apa yang aku usahakan ini merupakan Mazhab baru dalam
Islam, semoga Iman dapat memanyunginya, kita mempunyai Kitab Allah al-Quran dan
Sunnah Nabinya, Aku tidaklah bermaksud seperti itu, akan tetapi ianya adalah Bentuk yang baru
yang aku memahaminya bagi segala perkara Kulliyat dalam Islam, Ini
merupakan pemahaman yang baru dalam bentuknya yang lama yang menjadi mutiaranya
, dan aku menamakannya Pemikiran Hadhari, maksudnya Pengetahuan dalam bentuk
Hadhari
بسم الله
الرحمن الرحيم
الحمد لله وصلَّى الله على سيدنا ومولانا محمد وعلى آله وصحبه وسلَّم
سأل السيد محمد حنفية فقال :
[ مرَّ بي حديث سيد المرسلين صلى الله عليه وسلم الذي رواه البخاري ( أشد الناس عذاباً يوم القيامة المصورون ) وبعض المسلمين في بلادنا ماليزيا يأخذ من الحيوانات البحرية ويجمدونها ثم يعلقونها على الحائط والجدران ، هل فعل هذا يدخل تحت هذا الحديث ؟ وما حكم الشرع فيه ، وما الأسس الشرعية
الحمد لله وصلَّى الله على سيدنا ومولانا محمد وعلى آله وصحبه وسلَّم
سأل السيد محمد حنفية فقال :
[ مرَّ بي حديث سيد المرسلين صلى الله عليه وسلم الذي رواه البخاري ( أشد الناس عذاباً يوم القيامة المصورون ) وبعض المسلمين في بلادنا ماليزيا يأخذ من الحيوانات البحرية ويجمدونها ثم يعلقونها على الحائط والجدران ، هل فعل هذا يدخل تحت هذا الحديث ؟ وما حكم الشرع فيه ، وما الأسس الشرعية
التي بنيتم
عليها ؟ أرجو منكم توضيح هذه الأمور لنا ، ولكم جزيل الشكر والتقدير ]ا هـ .
*** *** ***
الجـــواب
نص الـفـتوى :
أقول وبالله التوفيق :
[ 1- أولاً ؛ ينبغي أن نعلم أن حيوان البحر كله حلال أكله لقوله صلى الله عليه وآله وصحبه : ( البحر هو الطَّهور ماؤه الحِلُّ ميتته ) ، وبناءً على ذلك فلا ضَرر من أن تُجمد و تعلَّق ذواتها لا صورتها ؛ على الحائط والجدران لأنها ليست صوراً ومجسَّمات من صنع الإنسان ، بل هي من صنع الله عزوجل فلا تدخل تحت مُسمَّى الصورة أو المجسَّم أو التمثال أو الصنم مطلقاً إِذْ تحنيط الحيوان ولاسيما إذا كان بحرياً لايجعل منه صنماً محرَّماً بل يبقى حيواناً محنطاً .
2- ثانياً ؛ هذا الحيوان البحري الذي جُمِّد وعُلِّق ليس داخلاً تحت الحَظْر الذي تندرج تحته الصور والتماثيل والأصنام الممنوعة شرعاً ، لأنه في حالة التجميد والتعليق لم تتغير ذاته بل بقي حيواناً بحرياً محنطاً ، كل ما هنالك أنه وُضع تحت كيفية جديدة تحفظه من التفسخ والتغير كما لو وضع في ثلَّاجة مثلاً (فريزر ) وهذا لا علاقة له بالحكم الشرعي المبيح على الحالة الأصلية ؛ ( الأصل في الأشياء الإباحة الأصلية ) كما قرر الفقهاء .
3- ثالثاً : أما لو تكلف واحد من الناس فَصَنع من مادةٍ ما جامدةٍ شيئاً على هيئة الحيوان البحري يقلِّد فيه ذلك الكائن البحري فهو حرام صُنْعه وحرام شراؤه وحرام اقتناؤه لأنه ضاهى به خَلْق الله عزوجل .
4- رابعاً : يستثنى من هذا ما يُصنع للأطفال من لُعب يلهون بها ولو كانت على هيئة الكائنات الحية كالجِمال والعصافير فقد أباحها الشارع الحكيم لحديث السيدة عائشة رضي الله عنها ولُعَبِها التي جاءت بها إلى رسول الله صلى الله عليه وآله وصحبه وسلم يوم زَفافها فأقرها صلوات الله عليه وضحك لها متبسماً فاستنبط الفقهاء جواز ذلك للأطفال فقط دون غيرهم والله تعالى أعلم ] ا هـ .
وكتب
الأستاذ الدكتور محمد عبد اللطيف صالح الفُرفور الحَسَني
خادم العلم الشريف والمدرسة الربانية المجددية الإسلامية العالَمية
*** *** ***
الجـــواب
نص الـفـتوى :
أقول وبالله التوفيق :
[ 1- أولاً ؛ ينبغي أن نعلم أن حيوان البحر كله حلال أكله لقوله صلى الله عليه وآله وصحبه : ( البحر هو الطَّهور ماؤه الحِلُّ ميتته ) ، وبناءً على ذلك فلا ضَرر من أن تُجمد و تعلَّق ذواتها لا صورتها ؛ على الحائط والجدران لأنها ليست صوراً ومجسَّمات من صنع الإنسان ، بل هي من صنع الله عزوجل فلا تدخل تحت مُسمَّى الصورة أو المجسَّم أو التمثال أو الصنم مطلقاً إِذْ تحنيط الحيوان ولاسيما إذا كان بحرياً لايجعل منه صنماً محرَّماً بل يبقى حيواناً محنطاً .
2- ثانياً ؛ هذا الحيوان البحري الذي جُمِّد وعُلِّق ليس داخلاً تحت الحَظْر الذي تندرج تحته الصور والتماثيل والأصنام الممنوعة شرعاً ، لأنه في حالة التجميد والتعليق لم تتغير ذاته بل بقي حيواناً بحرياً محنطاً ، كل ما هنالك أنه وُضع تحت كيفية جديدة تحفظه من التفسخ والتغير كما لو وضع في ثلَّاجة مثلاً (فريزر ) وهذا لا علاقة له بالحكم الشرعي المبيح على الحالة الأصلية ؛ ( الأصل في الأشياء الإباحة الأصلية ) كما قرر الفقهاء .
3- ثالثاً : أما لو تكلف واحد من الناس فَصَنع من مادةٍ ما جامدةٍ شيئاً على هيئة الحيوان البحري يقلِّد فيه ذلك الكائن البحري فهو حرام صُنْعه وحرام شراؤه وحرام اقتناؤه لأنه ضاهى به خَلْق الله عزوجل .
4- رابعاً : يستثنى من هذا ما يُصنع للأطفال من لُعب يلهون بها ولو كانت على هيئة الكائنات الحية كالجِمال والعصافير فقد أباحها الشارع الحكيم لحديث السيدة عائشة رضي الله عنها ولُعَبِها التي جاءت بها إلى رسول الله صلى الله عليه وآله وصحبه وسلم يوم زَفافها فأقرها صلوات الله عليه وضحك لها متبسماً فاستنبط الفقهاء جواز ذلك للأطفال فقط دون غيرهم والله تعالى أعلم ] ا هـ .
وكتب
الأستاذ الدكتور محمد عبد اللطيف صالح الفُرفور الحَسَني
خادم العلم الشريف والمدرسة الربانية المجددية الإسلامية العالَمية
بسم الله
الرحمن الرحيم
الحمد لله وصلَّى الله على سيدنا ومولانا محمد وعلى آله وصحبه وسلَّم
Pertanyaan dari En Hanafiyah
الحمد لله وصلَّى الله على سيدنا ومولانا محمد وعلى آله وصحبه وسلَّم
Pertanyaan dari En Hanafiyah
Hadist
daripada baginda Muhammad SAW diriwayatkan daripada Bukhari :
( أشد الناس عذاباً يوم القيامة المصورون )
Azab yang
sangat pedih bagi manusia dihari kiamat adalah orang-orang yang membuat gambar.
Sebahagian
orang Islam di negeri kami Malaysia, mengambil Haiwan laut kumudian
mengawetkannya kemudian meletakkannya di dinding, adakah perkara ini termasuk
dalam pembahasan hadist ini ? dan apa hukum syara` disini, apa dasar syari`at
atasnya ? Saya mengharapkan penjelasan dalam masalah ini, saya ucapkankan
banyak terimakasih bagi anda.
Jawapan
Nash fatwa :
Aku
mengatakan wabillahi taufiq
1- Pertama :
kita harus mengetahui terlebih dahulu bahwa semua haiwan laut itu halal untuk
dimakan, berdasarkan sabda Nabi SAW dan bagi keluarga dan sahabatnya :
( البحر هو الطَّهور ماؤه الحِلُّ ميتته )
Laut suci airnya dan halal bangkainya
Oleh kerana itu, tidak ada mudharat untuk mengawetkan dan melekatkannya tapi bukan gambarnya didinding, kerana ia bukan bentuk
gambaran yang dibuat oleh manusia, tetapi ia merupakan cintaan Allah maka ia
tidak termasuk kedalam bentuk gambar, atau menyerupai, atau patung, atau
berhala secara multak, Oleh kerana itu Haiwan yang diawetkan termasuk juga
haiwan laut maka tidak menjadikanya sebagai berhala yang diharamkan, akan
tetapi ianya kekal sebagai haiwan yang diawetkan.
2-
Kedua :
Haiwan yang diawetkan ini yang ditempelkan makan tidak berada dibawah larangan,
yang mana digolongkan kepada bahagian gambar, atau patung, atau berhala yang dilarang dari segi syara`, kerena ketika
dalam keadaan pengawetan, dan pelekatan ia tidak berubah zatnya sendiri, bahkan
ia masih sama seperti haiwan laut yang dibalsem, maka setiap Semua yang telah diletakkan di bawah
cara yang baru,
yang menjaga daripada kepunahan dan kerosakan, seperti misalnya diletakkan
didalam freezer (peti sejuk ) , maka dalam keadaan seperti ini tidak ada hubung
kait dengan hukum syara` yang mana dibolehkan dalam bentuk asalnya,
( الأصل في الأشياء الإباحة الأصلية )
Asal setiap sesutu itu dibolehkan dalam bentuk aslinya
Sebagaimana ketetapan para ulamak
3-
Ketiga : Adapun jika sekiranya
menyuruh kepada seseorang untuk membuatnya dari benda yang keras ( jamid ) kepada bentuk haiwan laut, yang menyerupainya
maka hukumnya haram membuatnya, dan haram juga membelinya dan haram
mendapatkannya, kerana meniru dengan ciptaan Allah ta`ala.
4-
Hal ini dikecualikan jika sekiranya dibuat
untuk anak-anak untuk permainannya dan melalaikan mereka, walaupun dalam bentuk
binatang yang hidup, seperti onta, burung pipit, maka dibolehkan secara syara`
berdasarkan kepada Hadist Sayyidah Aisyah R.A ianya bermain dengannya sehingga
datang Rasulullah SAW ( kepada alsahabat nya ) pada hari pengantin dan
Rasulullah mengikrarkannya, dan Rasul
tersenyum kepadanya, maka dengan ini para fuqahak membolehkan perkara ini
kepada anak-anak sahaja dan bukan selain dari mereka.
Wallahu a`lam
Penulis
Prof. DR. Muhammad Abdul Latif
Shalih al-Furfur al-Hasani
Khadam bagi ilmu agama dan Madrasah
Rabbaniyah Mujaddidiyah Islamiah Sedunia
Tidak ada komentar:
Posting Komentar