Prof.DR. Muhammad Abdul Latif Shalih Al-Furfur
Al-Hasani
سألت الأخت [
م خ/ م ] نص السؤال :
أخت ( م ) تقول : إنهامتزوجة من رجل شاذ وعندها منه ثلاث بنات تخاف عليهم منه فهل تذهب بهم الى بيت آخر بدون علمه وتعيش معهم بدونه علما انها موظفة ؟
الجواب : قلت وبالله التوفيق :
الشذوذ المحرم شرعاً هو إتيان الرجل الرجل وهو من الكبائر ، لكن السؤال هنا هو عن إتيان المحارم وهو أشد حرمةً من الشذوذ الجنسي ، فنكاح المحارم ولاسيما نكاح البنت من أكبر الكبائر وأفحش الفواحش
أخت ( م ) تقول : إنهامتزوجة من رجل شاذ وعندها منه ثلاث بنات تخاف عليهم منه فهل تذهب بهم الى بيت آخر بدون علمه وتعيش معهم بدونه علما انها موظفة ؟
الجواب : قلت وبالله التوفيق :
الشذوذ المحرم شرعاً هو إتيان الرجل الرجل وهو من الكبائر ، لكن السؤال هنا هو عن إتيان المحارم وهو أشد حرمةً من الشذوذ الجنسي ، فنكاح المحارم ولاسيما نكاح البنت من أكبر الكبائر وأفحش الفواحش
وهو يوجب
اللعن والطرد من رحمة الله على الطرفين إلا إذا كان ذلك عن إكراه صحيح ، فالعقوبة
تقع على الذي مارس الإكراه الصحيح .
أما أنت أيتها الأخت ( م خ ) فبلِّغي السيدة المصرية المستفتية عن دينها أنها إذا ثبت ثبوتاً يقينياً بما لايقبل الشك أن زوجها يراود بناته عن أنفسهن صح لها أن تذهب بهن الى دار أخرى وتعيش معهن شريطة أن تكون الدار الأخرى أمينةً كذلك بمن فيها على البنات ، وشريطة أن لا تضيع هذه البنات بفقدان أمهن وهي في الوظيفة ،وإلا وجب عليها ترك الوظيفة وتربية بناتها حتى يتزوجن ، إذْ يُختار أخف الضررين اتقاءً لأشدهما كما قرر علماء أصول الفقه والله تعالى أعلم &
وكتب
الاستاذالدكتورمحمدعبداللطيف صالح الفرفوري الحسني
أما أنت أيتها الأخت ( م خ ) فبلِّغي السيدة المصرية المستفتية عن دينها أنها إذا ثبت ثبوتاً يقينياً بما لايقبل الشك أن زوجها يراود بناته عن أنفسهن صح لها أن تذهب بهن الى دار أخرى وتعيش معهن شريطة أن تكون الدار الأخرى أمينةً كذلك بمن فيها على البنات ، وشريطة أن لا تضيع هذه البنات بفقدان أمهن وهي في الوظيفة ،وإلا وجب عليها ترك الوظيفة وتربية بناتها حتى يتزوجن ، إذْ يُختار أخف الضررين اتقاءً لأشدهما كما قرر علماء أصول الفقه والله تعالى أعلم &
وكتب
الاستاذالدكتورمحمدعبداللطيف صالح الفرفوري الحسني
Pertanyaan Saudara ( soalan )
Saudari ( M.s ) Berkata : Seorang perempuan menikah dengan
seorang lelaki syaz , dan telahpun mempunyai tiga orang anak
perempuan dan mereka semua takut kepada suaminya, adakah dia boleh pergi dengan
anak-anaknya pada sebuah rumah tanpa sepengetahuan suaminya dan tinggal dan
hidup disitu dan suaminya tidak tau, dia merupakan seorang pekerja ?
Jawapan :
Al-Syuzuz diharamkan secara syara` iaitu
mendatangkan lelaki dengan lelaki dan termasuk doa besar, akan tetapi soalan
disini iaitu mendatangkan dengan mahram maka lebih-lebih lagi diharamkan,
disebutkan juga dengan Al-Suzuz Al-Jinsi
(penyelewengan sex ) iaitu menikahi mahram , seperti menikah dengan anak anak
perempuan sendiri merupakan dosa besar
dan termasuk dari keburukan dari jenis-jenis keburukan.
Maka Allah melaknat nya (suami ) dan tertolaknya daripada rahmat Allah atas
dua sisi , kecuali ada sebuah paksaan terhadap hal ini, maka uqubah ( ganjaran
) dalam hal ini jatuh kepada orang yang memaksa.
Adapun kamu wahai perempuan yang ianya daripada Mesir yang memintakan fatwa
daripada agamanya , maka dalam hal
ini jika kamu merasa benar-benar yakin
dengan tanpa ada sedikitpun keragu-raguan
bahwa suami kamu itu memang
menyeleweng dengan anak-anak
perempuanmu , maka dalam hal ini , kamu sah untuk pergi kerumah lain dan hidup
disana bersama anak-anak perempuan kamu dengan syarat : hendaklah rumah itu
aman, kerana disitu ada anak-anak perempuan, dan syarat berikutnya adalah tidak
boleh membiarkan anak-anak perempuan tadi tanpa Ibu mereka, karena ibunya juga seorang pekerja, kecuali kamu meninggalkan
pekerjaan itu dan mentarbiyah anak-anak perempuan kamu hinggalah mereka menikah, Oleh kerana itu
dipilih salah satu dari pada dua dharurat karena ada yang lebih penting
diantara keduanya, sebagai mana Ketetapan dari pada Ulama Ushul feqah .
Wallahu
ta`la a`lam
Ditulis
oleh
Prof.DR. Muhammad Abdul Latif Shalih Al-Furfur Al-Hasani
سألت الأخت
[م خ/أ إ ] نص السؤال :
الأخت ( أ إ) تقول هل صحيح أن قيء الرضيع طاهر في حق الأم فقط ؟
الجواب قلت وبالله التوفيق :
ليس لدينا أي دليل من الفقه الإسلامي بمذاهبه الأربعة مذاهب الجمهور الحنفية والشافعية والمالكية والحنابلة على أن قيء الرضيع طاهر في حق الأم فقط ؟! أو في غيرها ،فهو نجس قطعاً بالإجماع ، ولكن اختلف الفقهاء في كيفية التعامل معه شرعاً ؛
آ ) فقرر الشافعية والحنابلة أن ما تنجس بقيء صبي لم يَطْعم (( أي لم يتناول طعاماً قبل مضي حولين )) غير اللبن للتغذية يُنضَح (( أي يُكتفى برشه مع أنه نجس )) .
ب) وقرر الحنفية والمالكية نجاسة قيء الصبي والصبية ووجوب الغَسْل منه .
إلا أن أن المالكية قالوا :
( يُعفَى عما يصيب ثوب المرضعة أو جسدها من بول الطفل أو غائطه إذا كان قبل السنتين سواءٌ أكان أماً أم غيرها إذا كانت تجتهد في درء النجاسة عنها بخلاف المرأة المفرِّطة ، لكن يُندب لها غسله إن كثر كثرة فاحشةً ) والله أعلم &
المراجع :
مغني المحتاج ج1 ص84
كشاف القناع ج1 ص217
المهذب ج1ص49
بداية المجتهد ج1ص77ص82
الشرح الصغير ج1ص73
مراقي الفلاح ص25
اللباب شرح الكتاب ج1ص55
فتح القدير جص140
الدر المختار ج1ص293
حاشية ابن عابدين ج 1
الفقه الإسلامي وأدلته للزحيلي ج1ص311
وكتب
الأستاذ الدكتورمحمدعبداللطيف صالح الفرفور الحسني
الأخت ( أ إ) تقول هل صحيح أن قيء الرضيع طاهر في حق الأم فقط ؟
الجواب قلت وبالله التوفيق :
ليس لدينا أي دليل من الفقه الإسلامي بمذاهبه الأربعة مذاهب الجمهور الحنفية والشافعية والمالكية والحنابلة على أن قيء الرضيع طاهر في حق الأم فقط ؟! أو في غيرها ،فهو نجس قطعاً بالإجماع ، ولكن اختلف الفقهاء في كيفية التعامل معه شرعاً ؛
آ ) فقرر الشافعية والحنابلة أن ما تنجس بقيء صبي لم يَطْعم (( أي لم يتناول طعاماً قبل مضي حولين )) غير اللبن للتغذية يُنضَح (( أي يُكتفى برشه مع أنه نجس )) .
ب) وقرر الحنفية والمالكية نجاسة قيء الصبي والصبية ووجوب الغَسْل منه .
إلا أن أن المالكية قالوا :
( يُعفَى عما يصيب ثوب المرضعة أو جسدها من بول الطفل أو غائطه إذا كان قبل السنتين سواءٌ أكان أماً أم غيرها إذا كانت تجتهد في درء النجاسة عنها بخلاف المرأة المفرِّطة ، لكن يُندب لها غسله إن كثر كثرة فاحشةً ) والله أعلم &
المراجع :
مغني المحتاج ج1 ص84
كشاف القناع ج1 ص217
المهذب ج1ص49
بداية المجتهد ج1ص77ص82
الشرح الصغير ج1ص73
مراقي الفلاح ص25
اللباب شرح الكتاب ج1ص55
فتح القدير جص140
الدر المختار ج1ص293
حاشية ابن عابدين ج 1
الفقه الإسلامي وأدلته للزحيلي ج1ص311
وكتب
الأستاذ الدكتورمحمدعبداللطيف صالح الفرفور الحسني
Pertanyaan
Saudara ( soalan )
Saudari (
M.s ) Berkata : Adakah betul muntah bayi yang sedang menyusui itu suci bagi ibu dia sahaja ?
Jawapan :
Aku
mengatakan wabillahi taufiq
Kita tidak
mendapati dalil daripada Feqah Islami dalam mazhab empat diantara mazhab jumhur
ulamak, baik dari kalangan Hanafiyah dan Syafi`iyah dan Malikiah dan
Hanabilah yang menyatakan bahwa muntah
bayi yang sedang menyusui itu suci bagi ibunya sahaja ? atau bagi orang lain,
Maka ia merupakan Najis menurut Ijma`.
Akan tetapi para Fuqaha berbeza pendapat dalam tata cara berhadapapan
dengannya menurut syara`
A) Syafi`ah dan
Hanabilah : Tidak bernajis dengan Muntah bayi yang belum diberikan makanan ( Tidak pernah di berikan makanan sebelum
beranjak dua tahun ) selain daripada minuman susu sahaja, maka cukup dengan
percikan ( memercik diatas najis tersebut )
B) Hanafiyah dan
Malikiyah : Muntah bayi yang sedang
menyusui itu merupakan najis dan wajib mencucinya akan tetapi
ulama-ulama Malikiyah mengatakan :
Dima`afkan : jika terkena di
pakaian ibu yang menyusuinya ,
atau
tubuhnya terkena dengan kencing atau berak jika sekiranya belum mencapai umur
dua tahun, baikpun dengan ibunya sendiri atau orang lain, jika sekiranya Orang tersebut berusaha
semampu mungkin agar tidak terkena najis, hal berberza jika perempuan itu tidak
menjaga kebersihan, akan tetapi dalam hal ini disunnatkan juga untuk mencucinya
jika sekiranya banyak sekali kotoran.
Wallahu a`lam
Referensi :
Mughni Al-Muhtaj Jld 1 muka surat 84
Kasyaf Al-Qana` Jld 1 muka surat
217
Al-Muhazzab Jilid 1 H 49
Bidayatul Mujtahid Jld 1 muka surat 77 dan 82
Al-Syarah al-Saghir Jld 1 muka surat 73
Muraqi al-Falah muka surat 25
Al-Lubab Syarhu al-Kitab Jld 1 muka surat 55
Fathu al-Qadir Jash muka surat 140
Al-Darul al-Mukhtar Jld 1 muka surat 293
Hasyiah Ibnu `Abidin Jld 1
Al-Fiqhu al-Islami wa Adillatuhu Babi Wahbah Zuhaili jld 1 muka surat
311
Ditulis
oleh
Prof.DR. Muhammad Abdul Latif Shalih Al-Furfur Al-Hasani
سألت الأخت
[م خ/ك م ] نص السؤال :
الأخ ( ك م ) يسأل :[ هل يجوز التفقه في زماننا على يد فقيهات ؟ ]
الجواب ؛ قلت وبالله التوفيق ؛
[ الفقه في الدين امر يعم الرجال و النساء معاً ، فلقد كانت السيدة عائشة رضي الله عنها أم المؤمنين من فقيهات الصحابة بل أفقههن على الإطلاق ، وكذلك السيدة فاطمة الزهراء رضي الله عنهما ، وأغلب أمهات المؤمنين كذلك ، وكان في التاريخ الاسلامي فقيهات مشهورات منهن السيدة عائشة
الأخ ( ك م ) يسأل :[ هل يجوز التفقه في زماننا على يد فقيهات ؟ ]
الجواب ؛ قلت وبالله التوفيق ؛
[ الفقه في الدين امر يعم الرجال و النساء معاً ، فلقد كانت السيدة عائشة رضي الله عنها أم المؤمنين من فقيهات الصحابة بل أفقههن على الإطلاق ، وكذلك السيدة فاطمة الزهراء رضي الله عنهما ، وأغلب أمهات المؤمنين كذلك ، وكان في التاريخ الاسلامي فقيهات مشهورات منهن السيدة عائشة
الباعونية
الدمشقية وغيرها ، ومن أراد التوسع في ذلك فلينظر كتاب ( أعلام النساء ) للمؤرخ
الاستاذ عمر رضا كحالة رحمه الله ، فيجوز التفقه في زماننا من النساء على يد
فقيهات وكذلك يجوز تفقه الرجال على يد فقيهات بشروطه ؛ وهي :
1- الحجاب الاسلامي الكامل مع عدم التبرج مطلقا لا باللباس ولا باللون ولا بالرائحة .
2- عدم الخلوة بين الرجل والمرأة .
3- العلانية بأن يكون ذلك في محل عام على الملأ دفعاً للتهمة ] .والله تعالى أعلم &
وكتب
الاستاذالدكتورمحمدعبداللطيف صالح الفرفور الحسني
1- الحجاب الاسلامي الكامل مع عدم التبرج مطلقا لا باللباس ولا باللون ولا بالرائحة .
2- عدم الخلوة بين الرجل والمرأة .
3- العلانية بأن يكون ذلك في محل عام على الملأ دفعاً للتهمة ] .والله تعالى أعلم &
وكتب
الاستاذالدكتورمحمدعبداللطيف صالح الفرفور الحسني
Pertanyaan
Saudara ( soalan )
Saudari (
M.s ) Bertanya : Adakah Tafaqquh ( mendalami agama ) di zaman sekarang ini
boleh dengan dengan Ulama-ulama perempuan ( Faqihat )
Jawapan :
Aku mengatakan Billahi taufiq
Mempelajari
dan mendalami agama ini merupakan perkara yang umum bagi lelaki dan perempuan
secara bersamaan, Mana kala Sayyidah `Aisyah R.A ummul mukminin dari pada
kalangan yang faqihat dari kalangan perempuan,
bahkan merupakan seorang yang ter`almi ( paling faqihah ) diatas
sahabiyat-sahabiyat ketika itu, begitu juga dengan Sayyidah Fathimah Al-Zahra`
R.A, dan kesemuan Isteri-isteri Rasulullah, dan begitu juga dalam sejarah Islam
faqihat perempuan yang terkenal seperti Sayyidah `Aisyah al-Ba`uniyah
al-Dimasyqiyah dan lainya, Siapa sahaja yang ingin mendalami dalam permasalah
ini boleh merujuk kepada kitab `Alamu al-Nisa` bagi Ahli sejarah Al-Ustaz Umar
Ridha Kahalah R.A, Maka dibolehkan kita mempelajari dan mendalami agama ini
melalui para Faqihat , begitu juga para lelaki mendalami agama ini dengan
Faqihat ( `alim dari kalangan perempuan ) tapi dengan syarat :
1. Adanya Hijab
secara Islami secara sempurna, dan tidak
ada memperhiaskan diri secara mutlaq tidak dengan pakaian dan warna serta bau.
2. Tidak
terjadinya Khalwat antara lelaki dan perempuan.
3. Secara
terang-terangan iaitu belajar ditempat umum tempat yang jauh daripada tuduhan.
Wallahu a`lam
Ditulis
oleh
Prof.DR. Muhammad Abdul Latif Shalih Al-Furfur Al-Hasani
الأخت [م خ/م
س ] نص السؤال :
الاخت ( م س) تقول :
[ إن زوجها يشاهد الافلام الإباحية ، وفي الفترة الأخيرة اصبح يطلب منها أشياء حراماً ويجبرها على ذلك ، فتسأل هل تطلب الطلاق وتعلم الأهل ؟]
الجواب ؛ قلت وبالله التوفيق :
[ ما رمزتِ إليه و منعكِ الحياء عن ذكره معلوم وهو حرام ومن أكبر الكبائر ، فإنه إتيان الرجل زوجته في دبرها ، وقد حرمه رسول الله صلى الله عليه وسلم فقال : ( إن الله لا يستحيي من الحق
الاخت ( م س) تقول :
[ إن زوجها يشاهد الافلام الإباحية ، وفي الفترة الأخيرة اصبح يطلب منها أشياء حراماً ويجبرها على ذلك ، فتسأل هل تطلب الطلاق وتعلم الأهل ؟]
الجواب ؛ قلت وبالله التوفيق :
[ ما رمزتِ إليه و منعكِ الحياء عن ذكره معلوم وهو حرام ومن أكبر الكبائر ، فإنه إتيان الرجل زوجته في دبرها ، وقد حرمه رسول الله صلى الله عليه وسلم فقال : ( إن الله لا يستحيي من الحق
لا تأتوا
النساء في أحشاشهن ، ومن أتى امرأة في دبرها فقد كفر بما أنزل على محمد صلى الله
عليه وسلم ) ، وتأوَّل الفقهاء ذلك بما إ ذا كان مستحلاً لذلك ، أما إذا كان غير
مستحل فلا يكفر بل يفسق بالكبيرة وعليه التوبة النصوح و الاستغفار و الصدقة على أن
لا يعود .
وهذا الحكم يسري على من يرضى به من الزوجين فقط . قال جمهور الفقهاء ؛ للزوجة حق طلب الطلاق من زوجها بعد الانذار وعليها أن تبرهن على صحة دعواها بالدليل المادي ، فإن طلقها زوجها فبها ونعمت وإلا فرق القاضي الشرعي بينهما بحق التطليق الذي بيده دون غيره .
وأما إعلام الأهل فلا ، لأن الله يحب الستر على عباده فهي تتصرف بحقها دون إعلام أحد إلا إذا أُلجئت الى ذلك عن طريق القضاء أو التحكيم والله تعالى أعلم &
وكتب الاستاذالدكتورمحمدعبداللطيف صالح الفرفور الحسني
وهذا الحكم يسري على من يرضى به من الزوجين فقط . قال جمهور الفقهاء ؛ للزوجة حق طلب الطلاق من زوجها بعد الانذار وعليها أن تبرهن على صحة دعواها بالدليل المادي ، فإن طلقها زوجها فبها ونعمت وإلا فرق القاضي الشرعي بينهما بحق التطليق الذي بيده دون غيره .
وأما إعلام الأهل فلا ، لأن الله يحب الستر على عباده فهي تتصرف بحقها دون إعلام أحد إلا إذا أُلجئت الى ذلك عن طريق القضاء أو التحكيم والله تعالى أعلم &
وكتب الاستاذالدكتورمحمدعبداللطيف صالح الفرفور الحسني
Pertanyaan Saudari ( soalan )
Saudari ( M.s ) Bertanya : Suami melihat flm lucah (
Porn ) , hingga pada akhirnya meminta isterinya untuk melakukan perkara-perkara
yang haram dan memaksanya untuk itu, isteri tersebut bertanya adakah ia boleh
meminta cerai dan mengkongsikan kepada Ahli keluarga ?
Jawapan :
Aku mengatakan Wabillahi taufiq
Apa yang
tergambar bagi lelaki tersebut dan hingga kamu malu menyebutnya iaitu perkara Haram dan
merupakan Dosa besar, iaitu mendatangkan lelaki dengan lelaki di Duburnya, Rasulullah
telah mengharamkan perkara ini, dan beliau Bersabda : ( Sesungguhnya Allah
tidak merasa malu atas kebenaran,
janganlah kamu mendatangkan isteri-isteri kamu di Dubur mereka, barang
siapa yang mendatangkan perempuan di Duburnya
maka telah kufur dengan apa yang diturunkan kepada Muhammad SAW ) Para
fuqaha telah mentakwilkan perkara ini jika sekiranya dalam keadaan yang
mustahil, adapun jika perkara ini termasuk yang tidak mustahil maka tidak
dihukum kufur atasnya, akan tetapi dengan Kefasikan ( FasiQ ) dengan dosa-dosa
besar , maka hendaklah orang tersebut bertaubat Nashuha dan beristighfar dan
berkeyakinan untuk tidak mengulanginya lagi.
Ini merupakan
perkara yang dirahasiakan yang
berlaku atas keredhaan suami isteri sahaja, Para Jumhur Fuqahak mengatakan bagi
isteri ada hak untuk meminta di talaq dari suaminya setelahpun ia memperingatkan suaminya, dan
hendaklah ia memberikan petunjuk-petunjuk yang benar atas dakwaan nya secara
bukti nyata, jika sekiranya suaminya mentalaqnya maka perempuan tadi telah
terlepas, jika tidak maka Qadhi Syari`i menceraikan mereka dengan hak talaq
yang dimiliknya.
Adapun memberitahukan ( mengkongsikan ) kepada ahli
keluarga maka tidak dibenarkan, Kerana Allah ta`ala menyukai yang menutup aib
diantara hambanya, maka hendaklah perempuan tadi melakukan apa yang sepatutnya
atas haknya, tanpa ada pemberitahuan kepada siapa sahaja, maka hendaklah
memutuskan perkara ini melalu jalan Hakim (qadhi ) atau mahkamah.
Wallahu ta`la a`lam
Ditulis oleh
Prof.DR. Muhammad Abdul Latif Shalih Al-Furfur Al-Hasani
Tidak ada komentar:
Posting Komentar