Rabu, 22 Mei 2013

Kajian tentang BaitulMal Aceh



Penyelidikan yang dilakukan oleh Armiadi Musa Basyah,[1] beliaumenulis tentang: “Pentadbiran Zakat di Baitul Mal Aceh: Kajian Terhadap Agihan Zakat Bagi Permodalan Masyarakat Miskin”. Dalam kajian ini, dapatan yang ditemui adalah,
 pertama, pentadbiran zakat yang diurus oleh Baitul Mal dengan struktur organisasi yang khas dan berdikari, wewenang dan ketentuan hukum, serta akauntabiliti.
Kedua, Ulama berbeza pandangan tentang teknik agihan zakat bagi lapan asnaf dan tidak terdapat nas yang tegas dari Nabi SAW yang mengharuskan zakat diagihkan secara sama rata atau tidak, secara konsumtif  atau  pengagihan modal (produktif) atau dengan pinjaman kebajikan (qard al-hasan).
Ketiga, perkara permodalan dana zakat dalam bentuk aqad qard al-hasan dan mudarabah merupakan dari jenis mu’amalah yang hukumnya tidak ditunjuk terus oleh nas, tetapi diserahkan sepenuhnya kepada hasil ijtihad para ulama sebagai persoalan ma’qul al-ma’na.
Keempat, profil mustahik zakat menunjukkan banyak persamaan dengan profil kemiskinan secara umumnya.Dalam kajian ini juga ditemui bahawa majoriti responden adalah peniaga kecil, ramai dari mereka sebenarnya telah keluar dari garis kemiskinan, dan bantuan yang diterima telah berjaya meningkatkan pendapatan mereka. Metodologi yang diguna pakai dalam kajian ini adalah kajian perpustakaan (library research), kajian lapangan , pemerhatian langsung (participant observation) terhadap institusi Baitul Mal Aceh, melakukan temu bual yang mendalam (in-depthinterview) dan mengedarkan soal selidik (questionaire) kepada pihak-pihak yang terbabit. Manakala bentuk kajiannya ialah dalam bentuk diskriptif, kualitatif dan eksploratif dengan membuat gambaran sebenar yang berlaku.Sementara pendekatan yang diguna pakai adalah pendekatan sosiologis, filosofis dan hukum.Adapun kesimpulan yang diambil dalam penyelidikan ini, adalah secara dalamannya terbukti dapat mengembangkan penghasilan mustahik dan bagi pembangunan sumber manusia, manakala secara luaran dapat menyelamatkan aqidah umat Islam dan meningkatkan perekonomian umat.

Peranan Agihan Zakat Produktif Terhadap Pembangunan Industri Kecil
Di Baitul Mal Aceh, Indonesia

“Pentadbiran Zakat di Baitul Mal Aceh: Kajian Terhadap Agihan Zakat Bagi Permodalan Masyarakat Miskin”.


perbezaan kajian dengan Armiadi:
beliau membuat kajian “Pentadbiran Zakat di Baitul Mal Aceh: Kajian Terhadap Agihan Zakat Bagi Permodalan Masyarakat Miskin”.Dalam teroritis kajian ini beliau tidak membahahas secara tuntas dan detail tentang dasar hukum syar`i atas program UPZP(unit pengelola Zakat Produktif).maka kajian saya ini akan mengungkapkan dasar-dasar pelaburan dalam islam.Zakat produktif dalam Undang-Undang Zakat Indonesia menyebutkan bahwa zakat yang dikembangkan disebut dengan produktif berlawan dengan konsumtif.Para pakar Zakat dunia seperti Yusuf Al-Qardhawi,Dr.Muhammad Uthman Shabir,Dr.shalih Muhammad Fauzan,Prof.Dr.Rafiq Yunus el-Masri Dll.menyebutkan bahwa zakat yang dikembangkan untuk kemaslahatan para mustahiq disebut Al-isthmar(pelaburan),
al 'ibrah fil 'uqud bil ma'ani la bil alfadz.oleh kerena itu dalam kajian saya akan lebih mengembangkan teori produktif tersebut .dengan mengkaji hukum dasar pelaburan dan dhawabit pelaburan islami.para ulama telah memberikan landasan-landasan khusus dalam pelaburan secara umum,baik dari segi akidah islam,akhlaq hingga rahmah.dan jauh dari praktik-praktik ribawi.begitu juga dalam pelaburan zakat nantinya,siapa sebenarnya sebenarnya yang boleh melakukan pelaburan zakat?,apakah harta zakat itu boleh dilaburkan dalam sebuah syarikat besar tanpa melibatkan para mustahiq tapi nantinya keuntungan yang didapatkan akan dibagikan kepada mustahiq?Maka kajian armidi belum membahas secara mendalam tentang dasar-dasar produktif dalam islami,kelebihan pelaburan islami,dan bahayanya pelaburan ribawi,maka pada kajian saya akan melengkapi kajian-kajian yang telah ia lakukan.
dalam kajian Armiadi beliau menyimpulkan
Ulama berbeza pandangan tentang teknik agihan zakat bagi lapan asnaf dan tidak terdapat nas yang tegas dari Nabi SAW yang mengharuskan zakat diagihkan secara sama rata atau tidak, secara konsumtif atau pengagihan modal (produktif) atau dengan pinjaman kebajikan (qard al-hasan).Untuk memperjelas tentang pengagihan zakat secara produktif (pelaburan)diperlukan membahas lebih mendalam tentang perbezaan pendapat ulama di sini.Dalam kajian saya ini,saya akan mengembangkan lagi tentang perbezaan ulama disini,khas nya tentang pelaburan zakat,membahasa tentang hukum pelaburan zakat melalui institusi tanpa melibatkan mustahiq,pelaburan zakat oleh muzakki,pelaburan zakati oleh kerajaan.tentang hukum pelaburan zakat yang dideposito(disimpan dalam bank sintem murabahah).maka persoalan-persoalan diatas akan terjawan dalam kajian saya ini.
banyak yang perlu dikaji tentang produktif(pelaburan) agar memberi pemahaman pada masyarakat tentang pelaburan islami secara umum dan lebih mendalam.

didalam kajian lapangan,metod yang sangat berbeza antara kajian saya dengan armiadi yang sangat signifikan adalah konparatif,dalam kajian armiadi beliau menggunakan metod ), kajian lapangan , pemerhatian langsung, terhadap institusi Baitul Mal Aceh, melakukan temu bual yang mendalam dan mengedarkan soal selidik.kajian konparatif dalam kajian saya akan membandingkan antara kelebihan-kelebihan srategi pelaburan yang dilaksanakan oleh Lembaga Zakat Selangor yang nantinya akan dibandingkan dengan strategi yang dilaksanakan Baitul Mal Aceh,tujuan utama adalah untuk merangsang BMA untuk melaksanakan srategi-srategi yang lebih kompeten dan berksesan,sehingga mampu meningkatkan ekonomi masyarakat aceh.seperti yang dilakukan LZS di wilayah selangor.
dalam kajian saya juga akan mengkaji tentang halangan dan hambatan yang dihadapi BMA dalam melaksanakan istrumen-instrumen yang lain dan sesuai dengan muamalah islami.

selanjutnya perbezaan kajian yang dilakukan oleh safwan :Peranan Agihan Zakat Produktif Terhadap Pembangunan Industri Kecil
Di Baitul Mal Aceh, Indonesia.menurut hemat saya kajian ini adalah kajian yang dikembangankan dari kajian yang dilakukan armiadi diman pengagihan zakat bagi permodalah masyarakat miskin.denga pengagihan modal kepada masyarakat miskin maka nantinya akan melahirkan industri-industri kecil.
Safwan melakukan kajian diatas dengan mengunakan metod deskriptif dengan pendekatankualitatif iaitu untuk menggambarkan hasil kajian lapangan berkenaan dengan peranan BMA terhadap pembangunan industri kecil. Beliau juga melakukan pendekatan deduktif  dengan  menjelaskan setiap variabel dalam rumusan masalah dariumum ke khas, sehingga dapat di ambil satu generalisasi sebagai kesimpulan.

Perbezaan dengan kajian saya adalah metod yang saya gunakan adalah metode konparatif dimana Perbandingan  akan dikaji terhadap strategi-strategi pelaburan yang dilaksanakan oleh LSZ dan BMA

Pada bab kedua  kajian Safwan  belum membahas secara mendalam tentang Dasar-dasar hukum produktif yang dipraktikkan oleh BMA sekarang.Safwan hanya menulis pandangan-pandangan cendekiawan dan tidak membawah tentang dalil-dalil yang kuat yang membolehkan pelaburan zakat.pandangan-pandangan cendekiawan tidak lah cukup untuk mengetahui sebuah hukum pelaburan,kerena itu bersifat taqlidi,maka dalam kajian saya akan dibahas dasar-dasar zakat produktif dalam kaedah usul fiqih,serta berdasarkan maqasid syari`ah wahadafuha.serta tinjauan pelaburan dari segi akidah,muamalat islami dan jauh  dari pelaburan ribawi.

Sedangkan dalam bab ketiga beliau mengkaji tentang Baitul Mal Aceh.Baitul Mal Aceh merupakan institusi induk ia mempunyai cawangan-cawangan seperti Baitul Mal Aceh Besar,Baitul Mal Aceh Utara,Baitul mal Pidie dll.

Dalam  kajian saya nanti, maka saya akan memfokuskan penelitian pada Baitul Mal Aceh besar.dimana Baitul Mal Aceh besar diantara institusi-institusi wilayah yang telah mampu berdikari dan telah melakukan pelaburan-pelaburan zakat yang khas.
Baitul Mal aceh besar dan lain-lainnya merupakan institusi indenden dan berdikari,Otonomi khusus kepada Aceh yang dilaksanakan dalam otonomi daerah telah memberikan keluasan dan kebesasan daerah dalam mengatur wilayah masing-masing.
Kajian saya akan mengembangkan kajian yang dilakukan safwan ini.

Dengan kajian konparatif antara LZS dan BMA nanti nya akan memberikan sebuah strategi-srategi yang lebih berkesan dan konpenten bagi kemajuan BMA dan institusi-institusi lain tentunya


Oleh kerana demikian,Kajian saya mempunyai perbezaan-perbezaan dengan kajian yang dilakukan Armiadi dan safwan.Metod  konparatif yang saya pakai menjadi perbezaan yang paling mendasar.

Selanjutnya  dalam kajian saya membahas tentang pelaburan Islami yang lebih mendalam dari segi hukum syar`I dan dalil-dalil yang masih umum,dari segi Aqidah islam,kemaslahantan bagi masyarakat umum,serta sesuai dengan maqasid syariyah wa hadufa serta jauh dari praktik-praktik ribawai.sehingga memberikan lebih jauh kepada masyarakat kepada pelaburan-pelaburan yang tidak sesuai dengan ajaran islam,aitu pelaburan secara umum dan pelaburan zakat pada khas nya.

Kajian saya akan melengkapi kajian-kajian yang telah dilakukan oleh Armiadi dan safwan.







[1]Armiadi Musa Basyah (2008), “Pentadbiran Zakat di Baitul Mal Aceh: Kajian Terhadap Agihan ZakatBagi Permodalan Masyarakat Miskin” (Tesis, Jabatan Syariah dan Ekonomi Akademi Pengajian Islam,Universiti Malaya), h. iii.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar