Penyelidikan yang
dilakukan oleh Armiadi Musa Basyah,[1]
beliaumenulis tentang: “Pentadbiran Zakat di Baitul Mal Aceh: Kajian Terhadap
Agihan Zakat Bagi Permodalan Masyarakat Miskin”. Dalam kajian ini, dapatan yang
ditemui adalah,
pertama, pentadbiran zakat yang diurus oleh
Baitul Mal dengan struktur organisasi yang khas dan berdikari, wewenang dan
ketentuan hukum, serta akauntabiliti.
Kedua,
Ulama berbeza pandangan tentang teknik agihan zakat bagi lapan asnaf dan tidak
terdapat nas yang tegas dari Nabi SAW yang mengharuskan zakat diagihkan secara
sama rata atau tidak, secara konsumtif atau pengagihan
modal (produktif) atau dengan pinjaman kebajikan (qard al-hasan).
Ketiga,
perkara permodalan dana zakat dalam bentuk aqad qard al-hasan dan mudarabah
merupakan dari jenis mu’amalah yang hukumnya tidak ditunjuk terus
oleh nas, tetapi diserahkan sepenuhnya kepada hasil ijtihad para ulama
sebagai persoalan ma’qul al-ma’na.
Keempat,
profil mustahik zakat menunjukkan banyak persamaan dengan profil kemiskinan
secara umumnya.Dalam kajian ini juga ditemui bahawa majoriti responden adalah
peniaga kecil, ramai dari mereka sebenarnya telah keluar dari garis kemiskinan,
dan bantuan yang diterima telah berjaya meningkatkan pendapatan mereka.
Metodologi yang diguna pakai dalam kajian ini adalah kajian perpustakaan (library
research), kajian lapangan , pemerhatian langsung (participant observation)
terhadap institusi Baitul Mal Aceh, melakukan temu bual yang mendalam (in-depthinterview)
dan mengedarkan soal selidik (questionaire) kepada pihak-pihak yang terbabit.
Manakala bentuk kajiannya ialah dalam bentuk diskriptif, kualitatif dan
eksploratif dengan membuat gambaran sebenar yang berlaku.Sementara
pendekatan yang diguna pakai adalah pendekatan sosiologis, filosofis dan
hukum.Adapun kesimpulan yang diambil dalam penyelidikan ini, adalah secara dalamannya
terbukti dapat mengembangkan penghasilan mustahik dan bagi pembangunan
sumber manusia, manakala secara luaran dapat menyelamatkan aqidah umat Islam
dan meningkatkan perekonomian umat.
Peranan Agihan Zakat
Produktif Terhadap Pembangunan Industri Kecil
Di Baitul Mal Aceh, Indonesia
Di Baitul Mal Aceh, Indonesia
“Pentadbiran Zakat di
Baitul Mal Aceh: Kajian Terhadap Agihan Zakat Bagi Permodalan Masyarakat
Miskin”.
perbezaan kajian dengan
Armiadi:
beliau membuat kajian
“Pentadbiran Zakat di Baitul Mal Aceh: Kajian Terhadap Agihan Zakat Bagi
Permodalan Masyarakat Miskin”.Dalam teroritis kajian ini beliau tidak
membahahas secara tuntas dan detail tentang dasar hukum syar`i atas program
UPZP(unit pengelola Zakat Produktif).maka kajian saya ini akan mengungkapkan
dasar-dasar pelaburan dalam islam.Zakat produktif dalam Undang-Undang Zakat
Indonesia menyebutkan bahwa zakat yang dikembangkan disebut dengan produktif
berlawan dengan konsumtif.Para pakar Zakat dunia seperti Yusuf Al-Qardhawi,Dr.Muhammad
Uthman Shabir,Dr.shalih Muhammad Fauzan,Prof.Dr.Rafiq Yunus el-Masri Dll.menyebutkan
bahwa zakat yang dikembangkan untuk kemaslahatan para mustahiq disebut
Al-isthmar(pelaburan),
al 'ibrah fil 'uqud bil ma'ani la bil alfadz.oleh kerena itu dalam kajian
saya akan lebih mengembangkan teori produktif tersebut .dengan mengkaji hukum
dasar pelaburan dan dhawabit pelaburan islami.para ulama telah
memberikan landasan-landasan khusus dalam pelaburan secara umum,baik dari segi
akidah islam,akhlaq hingga rahmah.dan jauh dari praktik-praktik ribawi.begitu
juga dalam pelaburan zakat nantinya,siapa sebenarnya sebenarnya yang boleh
melakukan pelaburan zakat?,apakah harta zakat itu boleh dilaburkan dalam sebuah
syarikat besar tanpa melibatkan para mustahiq tapi nantinya keuntungan yang
didapatkan akan dibagikan kepada mustahiq?Maka kajian armidi belum membahas
secara mendalam tentang dasar-dasar produktif dalam islami,kelebihan pelaburan
islami,dan bahayanya pelaburan ribawi,maka pada kajian saya akan melengkapi
kajian-kajian yang telah ia lakukan.
dalam kajian Armiadi beliau menyimpulkan Ulama berbeza pandangan tentang teknik agihan zakat bagi lapan asnaf dan tidak terdapat nas yang tegas dari Nabi SAW yang mengharuskan zakat diagihkan secara sama rata atau tidak, secara konsumtif atau pengagihan modal (produktif) atau dengan pinjaman kebajikan (qard al-hasan).Untuk memperjelas tentang pengagihan zakat secara produktif (pelaburan)diperlukan membahas lebih mendalam tentang perbezaan pendapat ulama di sini.Dalam kajian saya ini,saya akan mengembangkan lagi tentang perbezaan ulama disini,khas nya tentang pelaburan zakat,membahasa tentang hukum pelaburan zakat melalui institusi tanpa melibatkan mustahiq,pelaburan zakat oleh muzakki,pelaburan zakati oleh kerajaan.tentang hukum pelaburan zakat yang dideposito(disimpan dalam bank sintem murabahah).maka persoalan-persoalan diatas akan terjawan dalam kajian saya ini.
banyak yang perlu dikaji tentang produktif(pelaburan) agar memberi pemahaman pada masyarakat tentang pelaburan islami secara umum dan lebih mendalam.
dalam kajian Armiadi beliau menyimpulkan Ulama berbeza pandangan tentang teknik agihan zakat bagi lapan asnaf dan tidak terdapat nas yang tegas dari Nabi SAW yang mengharuskan zakat diagihkan secara sama rata atau tidak, secara konsumtif atau pengagihan modal (produktif) atau dengan pinjaman kebajikan (qard al-hasan).Untuk memperjelas tentang pengagihan zakat secara produktif (pelaburan)diperlukan membahas lebih mendalam tentang perbezaan pendapat ulama di sini.Dalam kajian saya ini,saya akan mengembangkan lagi tentang perbezaan ulama disini,khas nya tentang pelaburan zakat,membahasa tentang hukum pelaburan zakat melalui institusi tanpa melibatkan mustahiq,pelaburan zakat oleh muzakki,pelaburan zakati oleh kerajaan.tentang hukum pelaburan zakat yang dideposito(disimpan dalam bank sintem murabahah).maka persoalan-persoalan diatas akan terjawan dalam kajian saya ini.
banyak yang perlu dikaji tentang produktif(pelaburan) agar memberi pemahaman pada masyarakat tentang pelaburan islami secara umum dan lebih mendalam.
didalam kajian lapangan,metod yang sangat berbeza antara kajian
saya dengan armiadi yang sangat signifikan adalah konparatif,dalam kajian
armiadi beliau menggunakan metod ), kajian lapangan , pemerhatian langsung,
terhadap institusi Baitul Mal Aceh, melakukan temu bual yang mendalam dan mengedarkan
soal selidik.kajian konparatif dalam kajian saya akan membandingkan antara
kelebihan-kelebihan srategi pelaburan yang dilaksanakan oleh Lembaga Zakat
Selangor yang nantinya akan dibandingkan dengan strategi yang dilaksanakan
Baitul Mal Aceh,tujuan utama adalah untuk merangsang BMA untuk melaksanakan
srategi-srategi yang lebih kompeten dan berksesan,sehingga mampu meningkatkan
ekonomi masyarakat aceh.seperti yang dilakukan LZS di wilayah selangor.
dalam kajian saya juga akan mengkaji tentang halangan dan hambatan
yang dihadapi BMA dalam melaksanakan istrumen-instrumen yang lain dan sesuai
dengan muamalah islami.
selanjutnya perbezaan
kajian yang dilakukan oleh safwan :Peranan Agihan Zakat Produktif Terhadap
Pembangunan Industri Kecil
Di Baitul Mal Aceh, Indonesia.menurut hemat saya kajian ini adalah kajian yang dikembangankan dari kajian yang dilakukan armiadi diman pengagihan zakat bagi permodalah masyarakat miskin.denga pengagihan modal kepada masyarakat miskin maka nantinya akan melahirkan industri-industri kecil.
Di Baitul Mal Aceh, Indonesia.menurut hemat saya kajian ini adalah kajian yang dikembangankan dari kajian yang dilakukan armiadi diman pengagihan zakat bagi permodalah masyarakat miskin.denga pengagihan modal kepada masyarakat miskin maka nantinya akan melahirkan industri-industri kecil.
Safwan melakukan kajian diatas dengan mengunakan metod deskriptif
dengan pendekatankualitatif iaitu untuk menggambarkan hasil kajian
lapangan berkenaan dengan peranan BMA terhadap pembangunan industri kecil.
Beliau juga melakukan pendekatan deduktif dengan
menjelaskan setiap variabel dalam rumusan masalah dariumum ke khas,
sehingga dapat di ambil satu generalisasi sebagai kesimpulan.
Perbezaan dengan kajian saya adalah
metod yang saya gunakan adalah metode konparatif dimana Perbandingan akan dikaji terhadap strategi-strategi
pelaburan yang dilaksanakan oleh LSZ dan BMA
Pada bab kedua kajian Safwan
belum membahas secara mendalam tentang Dasar-dasar hukum produktif yang
dipraktikkan oleh BMA sekarang.Safwan hanya menulis pandangan-pandangan
cendekiawan dan tidak membawah tentang dalil-dalil yang kuat yang membolehkan
pelaburan zakat.pandangan-pandangan cendekiawan tidak lah cukup untuk
mengetahui sebuah hukum pelaburan,kerena itu bersifat taqlidi,maka dalam
kajian saya akan dibahas dasar-dasar zakat produktif dalam kaedah usul
fiqih,serta berdasarkan maqasid syari`ah wahadafuha.serta tinjauan
pelaburan dari segi akidah,muamalat islami dan jauh dari pelaburan ribawi.
Sedangkan dalam bab ketiga beliau
mengkaji tentang Baitul Mal Aceh.Baitul Mal Aceh merupakan institusi induk ia
mempunyai cawangan-cawangan seperti Baitul Mal Aceh Besar,Baitul Mal Aceh
Utara,Baitul mal Pidie dll.
Dalam
kajian saya nanti, maka saya akan memfokuskan penelitian pada Baitul Mal
Aceh besar.dimana Baitul Mal Aceh besar diantara institusi-institusi wilayah
yang telah mampu berdikari dan telah melakukan pelaburan-pelaburan zakat yang
khas.
Baitul Mal aceh besar dan lain-lainnya
merupakan institusi indenden dan berdikari,Otonomi khusus kepada Aceh yang
dilaksanakan dalam otonomi daerah telah memberikan keluasan dan kebesasan
daerah dalam mengatur wilayah masing-masing.
Kajian saya akan mengembangkan kajian
yang dilakukan safwan ini.
Dengan kajian konparatif antara LZS dan
BMA nanti nya akan memberikan sebuah strategi-srategi yang lebih berkesan dan
konpenten bagi kemajuan BMA dan institusi-institusi lain tentunya
Oleh kerana demikian,Kajian saya
mempunyai perbezaan-perbezaan dengan kajian yang dilakukan Armiadi dan
safwan.Metod konparatif yang saya pakai
menjadi perbezaan yang paling mendasar.
Selanjutnya dalam kajian saya membahas tentang pelaburan
Islami yang lebih mendalam dari segi hukum syar`I dan dalil-dalil yang masih
umum,dari segi Aqidah islam,kemaslahantan bagi masyarakat umum,serta sesuai
dengan maqasid syariyah wa hadufa serta jauh dari praktik-praktik
ribawai.sehingga memberikan lebih jauh kepada masyarakat kepada
pelaburan-pelaburan yang tidak sesuai dengan ajaran islam,aitu pelaburan secara
umum dan pelaburan zakat pada khas nya.
Kajian saya akan melengkapi
kajian-kajian yang telah dilakukan oleh Armiadi dan safwan.
[1]Armiadi
Musa Basyah (2008), “Pentadbiran Zakat di Baitul Mal Aceh: Kajian Terhadap
Agihan ZakatBagi Permodalan Masyarakat Miskin” (Tesis, Jabatan Syariah dan
Ekonomi Akademi Pengajian Islam,Universiti Malaya), h. iii.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar