Senin, 06 Mei 2013

Tajwid Al-Tajwid Likitabillahi Al-Majid



Tajwid Al-Tajwid
Likitabillahi Al-Majid





Dikumpul dan disusun oleh :
 Prof. DR. Muhammad Abdul Latif Shalih al-Furfur al-Hasani
Penerjemah
Muhammad Kamal Sulaiman al-Mujaddidy



Bismillahirrahmanirrahim
Doa
Ya Allah ya tuhanku aku memohon perlindunganmu daripada fitnah perkataan sebagaimana aku memohon  perlindunganmu atas fitnah perbuatan, dan aku berlindung denganmu dari segala perkara yang tidak baik, sebagaimana aku memohon perlindunganmu daripada sikap `ujub daripada perbuatan baik kami, Ya Allah aku meminta kepadamu semoga benar segala perkataan ini dan amalannya yang ikhlas,  dan dijauhkankan daripada sifat Riyak dan kesilapan, Tuhanku berikanlah kepadaku sehingga aku mampu untuk bersyukur atas segala nikmat-nikmat mu yang telah engkau berikan kepadaku dan kepada orang tuaku sehingga aku mampu mengerjakan amalan yang shalih yang engkau redhai.


Hadist Nabi
وما اجتمع قوم في بيت من بيوت الله، يتلون كتاب الله، ويتدارسونه بينهم، إلا نزلت عليهم السكينة، وغشيتهم الرحمة، وحفتهم الملائكة، وذكرهم الله فيمن عنده
“… Dan tidaklah sebuah kaum berkumpul disalah satu rumah dari rumah-rumah Allah, mereka membaca Kitabullah, dan mempelajari Sunnah Nabi mereka, kecuali akan diturunkan kepada mereka ketenangan, dan mereka akan diliputi dengan rahmat Allah, para malaikat akan mengelilingi mereka, dan Allah akan menyebut-menyebut mereka kepada malaikat yang berada disisi-Nya “


[1]Athar Sahabat
Sayyiduna Ali R.A pernah ditanyakan daripada firman Allah ta`ala :
وَرَتِّلِ اْلقُرْءَانَ تَرْتِيْلاً
Hendaklah kamu membaca al-Quran dengan Tartil
Maka Ali R.A berkata : Maksudnya adalah Tajwid Huruf dan mengetahui waqaf-waqaf

Dipetik daripada Manarul Huda fil Waqfi wal Ibtida






Kata-kata pengantar
Allah menurunkan kitabnya dengan sebuah kebenaran melalui penghulu daripada keturunan anak Adam, iaitu Muhammad Bin Abdullah yang merupakan penyudah bagi para-para nabi dan Imam bagi para Rasul yang suci, dan diperintahkannya dengan mentartilkannya . Allah ta`ala berfirman :
وَرَتِّلِ اْلقُرْءَانَ تَرْتِيْلاً
Dan lantunkanlah Al-Qur`an dengan bacaan yang tartil “
Penghulu kita Rasulullah S.A.W  membacakan kepada manusia `ala makthin[2] dan mentartilkannya sebagaimana beliau mendengarkan, sebagaimana beliau bertalaqqi dengan Amin wahyu iaitu Jibril `Alaihissalam daripada Allah yang mempunyai Izzah, maka para sahabat mengambilnya dengan lafaz-lafaz dan makna-maknanya  dan tartilnya dan hukum-hakam tajwidnya sebagaimana mereka mendengarnya dengan bertalaqqi dengan baginda Rasulullah ( semoga Allah meredhai mereka semuanya ), iaitu pengabilan dengan cara Tawatur haqiqi[3] daripada baginda Rasulullah dengan para sahabat yang diwariskan kepada kita sampai hari ini. Orang-orang yang baik itu mengambil daripada orang yang baik juga, kebaikan itu diambil daripada kebaikan, dan Qurra`[4] mengambilnya daripada Qurra`, , dan para murid-murid yang mengambil daripada Sheikh-Sheikh mereka dengan cara Talaqqi[5] dan Talqin[6], beginilah cara Allah  menjaga al-Quran daripada pertukaran dan pemalsuan dalam lafaz dan juga makna-maknanya,  terlebih-lebih lagi dalam tilawahnya ( bacaannya ) dan  hukum-hakam  Tajwidnya, maka para Qurra` pada hari ini mereka merupakan dikalangan orang-orang yang sangat dimuliakan  dalam berkhidmat  al-Quran yang agung ini, mereka terus membacanya selepas 14 kurun, persis seperti yang diajarkan oleh baginda Rasulullah S.A.W kepada para sahabatnya  secara Ghazzan Thariyyan.[7]

Oleh kerana itu al-Quranul Karim itu diperoleh melalui bertalaqqi, dan dengan mengambil daripada Sheikh-Sheikh yang telah di izinkan oleh Umanak ( orang-orang yang terpercaya ) darikalangan pembesar-pembesar ilmu ini, mengambilnya dengan perpindahan satu Sanad kepada Sanad yang lainnya sampai kepada baginda  kekasih tercinta Rasulullah S.A.W, kepada Jibril A.S dan kepada Allah Haqqutabaraka wata`ala, maka wajiblah bagi seorang muslim itu bertalaqqi al-Quran sekali sahaja dengan seorang Sheikh yang Mutqin[8] dan Ma`zun [9] membacanya dengan Mujawwadan[10]  hukum-hakam yang telah disepakati oleh para ulama Qiraat.  Dan aku telah dimuliakan dengan bertalaqqi al-Quran yang agung dengan Sheikh kami seorang al-Muqri` dan al-Jami` Mutqin al-Marhum al-Sheikh Abul Qadir Quwaidir al-Irbili ( al-Sheikh Abduhu Shamadiah ) R.A,  dan aku membacanya sebanyak tiga kali khatam secara sempurna di Mahrusah kota di  Damaskus, dan aku dimuliakan dengan diberikan Ijazah khas daripada beliau Rahimahullah ta`ala dengan bacaan al-Quran al-Karim  Riwayat  Hafash daripada `Ashim Bin Abi Annajud Rahimahullah da semoga Allah meredhai beliau.
Sungguh Demi Allah bahwa sahanya aku sangat lemah dalam bersyukur kepada Allah atas apa yang diberikannya, dalam menjalankan sebuah pengkhidmatan kepada Syariat yang suci ini, dan menjadikanku daripada golongan orang-orang yang membawa al-Quran al-Karim mereka ini   merupakan ahlullah yang Allah khususkan di muka bumi ini, dan aku melihat sebuah perkara yang benar bagiku untuk menyebarkan al-Quran al-Karim dan ilmu al-Quran untuk para pemuda-pemudi, maka aku telah menulis ketika guru-guruku masih hidup sebuah Risalah yang singkat dan Seni Tajwid dan aku telah mempercantikkannya dan disitu juga terdapat beberapa catatan yang aku tahu, mana kala aku berhasrat untuk mencetaknya Allah  menerima dengan penuh keredhaan dan diredhai, Dan sekarang aku mencetaknya dan mengharapkan daripada keredhaan Allah S.W.T , bersamaan juga isi kandungan jumlahnya juga termasuk sangat sedikit bab-babnya, dan aku mengharapkan kepada  kepada para Qurra` yang berkecimpung dalam seni ilmu ini  membacanya ( bermuthala`ah ) dan memberikan padaku kritikan-kritikan  yang didapatkan nantinya dalam cetakan ini InsyAllah ta`la, telah ditetapkan kepada anak keturunan Adam itu sifat lalai dan sifat pelupa selain daripada kalangan para Nabi `Alaihissalatuwassalam , segala puji bagi Allah dengan nikmat-nikmatnya menyempurnakan orang-orang shalih.

Pengarang


















Kandungan kitab ini
Pendahuluan               : Adab-Adab pembaca al-Quran al-Karim dan tertip para Qurra`
Permulaan                  : Hukum membaca al-Isti`azah dan Bismillah
Bab pertama              : Hukum Nun Sukun dan Tanwin dan hukum Mim Sukun disana ada       dua pasal
Pasal pertama            : Hukum Nun sukun dan Tanwin
Pasal kedua                : Hukum Mim Sukun

Bab kedua                   : Mad-mad dan pembahagiannya, disana ada dua pasal :
Pasal pertama            : Mad dan pembahagiannya ( Mad Asli dan Far`I ) dan yang berkaitan dengan keduanya.
Pasal kedua                : AR-raum dan al-Isymam
Bab ketiga                  : Huruf dan pembahasannya,  dan disana ada dua pembahasan
Pasal pertama            : Makharijul Huruf
Pasal kedua                : Sifat-sifat Huruf
Bab Keempat : Hukum Ra` dan Mim dan tempat-tempat Waqaf, disana ada 4 pasal :
Pasal pertama            : Hukum Ra`
Pasal kedua                : Hukum Lam
Pasal ketiga                : Tempat-tempat Waqaf
Pasal keempat            : Hukum al-Idhgham al-Mutamassilain dan al-Mutajanisain dan al-Mutaqarib
Pasal kelima                           : Al-Maqtu` dan al-Maushul
Penutup                                  : Qurra` sepuluh dan riwayat mereka dan penisbahan mereka, dan nisbah kepada Riwayat mereka, kemudian Doa khatam al-Quran al-Karim




















Pengenalan
Pada dasar-dasar Ilmu Tajwid
·         Sepuluh dasar-dasar
·         Daripada kelebihan al-Quran
·         Adab-adab Bacaan
·         Tertib Bacaan
·         Orang yang menulis Ilmu ini


Pertama
Sepuluh Dasar-dasar

Tajwid : definisinya , secara bahasa : Memperelokkan , dikatakan juga : ini Sesutu yang baik , maksudnya : Bagus, dan perkataan Jawwadtu al-Shay-a maksudnya : Aku membaguskannya.
Secara Istilahan : mengeluarkan  huruf daripada Makhrajnya dengan memberikan semua hak-haknya dan hak yang dituntut padanya, dan hak bagi huruf adalah sifat yang merupakan zat yang lazim baginya, seperti Al-Jahr, Asy-Syiddah, Al-Isti`la`, Al-Istifal, dan Ghunnah dan lain-lainnya.  Maka ianya merupakan sesuatu yang lazim bagi zat huruf tersebut yang tak boleh terlepas daripadanya, maka jika sekiranya luput daripadanya maka ia merupakan sebuah Lahn ( kesalahan ). Dan memberikan Haknya :  iaitu sifatnya yang terbentuk daripadanya daripada sifat-sifat zat seperti Tafkhim[11], ianya terbentuk daripada Al-Isti`la`, dan seperti Tarqiq[12] ianya terbentuk daripada Al-Istifal dan begitulah seterusnya.
Hukumnya : Menuntut ilmunya merupakan Fardhu kifayah, dan beramal dengannya merupakan Fardhu `ain atas setiap para Qari, baik dari kalangan muslimin ataupun muslimat berdasarkan daripada Firman Allah ta`ala :
وَرَتِّلِ اْلقُرْءَانَ تَرْتِيْلاً
Dan lantunkanlah Al-Qur`an dengan bacaan yang tartil “
Dan daripada Huzaifah Ibnu al-Yaman berkata : Rasulullah S.A.W bersabda :
اقرؤوا القرأن بلحون العرب وأصواتها، وإياكم ولحون أهل الكتابين وأهل الفسق، فإنه سيجئ بعدي قوم يرجعون بالقرأن ترجيع الغناء والرهبانية والنوح. لا يجاوز حناجزهم مفتونة قلوبهم وقلوب من يعجبهم شأنهم.
( رواه الطبرني في المعجم الأوسط  )

Maksudnya: "Bacalah al-Quran itu dengan gaya lagu dan suara yang berlahjah Arab dan jangan sekali-kali menbaca dengan lagu dan suara yang berlahjah keYahudian atau keNasranian. Demikian juga lagu-lagu ahli fasik/penyanyi (Biduan dan Biduanita). Maka sesungguhnya sepeninggalanku nanti, akan muncul satu golongan yang sengaja membaca al-Quran dengan lagu-lagu yang dipopularkan sebagai nyanyian penghibur, pendeta dan perintih yang tiada melampaui khalkum mereka, hati mereka itu sudah terfitnah, apa lagi hati mereka yang mengkaguminya".
( Hadits diriwayatkan oleh Tabrani dalam Mu`jam al-Ausath )

Pembahasannya : Kalimat-Kalimat al-Quran, dikatakan juga : begitu juga al-Hadist
Kelebihannya : ianya merupakan ilmu yang mulia dan banyak kelebihan-kelebihannya, kerana ianya berkaitan dengan al-Quran dan perkara-perkaranya yang berkaitan dengannya.
Faedahnya : Kemenangan dengan memperoleh kesenangan di dunia dan akhirat.
Sumber-Sumbernya : al-Quran dan al-Sunnah
Namanya : Ilmu Tajwid
Permasalahnya : Qawaid-qawaidnya dan permasalah-permasalahannya secara keseluruhan ( kulliat ), yang nantinya akan membawa dalam memahami hukum-hakam pecahannya ( juziyat ).
Tujuannya : Menjaga lisan daripada al-Lahnu (kesalahan )dalam membaca kalam Allah
Al-Lahnu : ia merupakan sebuah kesalahan dan lari daripada kebenaran, ianya terbagi kepada dua : Jali dan Khafi.
Jali : kesalahan yang terdapat dalam lafaz-lafaz yang menyebabkan berobahnya bacaannya, baik yang mengubah dari segi makna ataupun tidak, seperti merubah huruf dengan huruf lain, ataupun harakat dengan harakat lain. Yang pertama adalah seperti menggantikan huruf al-Tha` dengan dal atau ta tanpa al-isti`la` padanya. Yang kedua seperti menzummahkan huruf ta “ أنعمتُ “atau membacanya fatah dal pada “ الحمدَ لله “ yang dinamakan juga dengan Jali
Dan Khafi : ianya merupakan sebuah kesalahan yang terdapat pada lafaz-lafaz yang memberikan sebuah perubahan pada huruf tanpa makna, seperti meninggalkan Ghunnah dan memendekkan mad-mad atau memanjangkan sesuatu yang pendek.
Dinamakan Khafi kerana ia dikhususkan bagi ahli-ahli ilmu ini sahaja yang dapat mengetahuinya
Dan yang pertama : Maksudnya al-Jali- ianya Haram dan berdosa orang yang membacanya atas perbuatan itu.
Dan Yang kedua : maksudnya al-Khafi – ianya Makruh dan memberikan sebuah keaiban disisi ahli ilmu ini, dikatakan juga : diharamkan juga , kerana ianya menghilangkan kemanisan ( Barunaq ) bacaan.




Kedua
Daripada fadhilah-fadhilah al-Quran al-Karim

Menyibukkan diri dengan membaca dan mendatabburnya merupakan sebaik-baik ibadat dan ianya merupakan asas daripada agama, Allah telah menyerahkan pada mereka setiap sesuatu ilmu, ianya merupakan sebuah cahaya yang diturukan dalam hati penghulu kita Nabi Muhammad S.A.W yang menjadikannya sebagai petunjuk dan Rahmat dan berita gembira bagi orang-orang Muslimin.
         Daripada Abu Musa al-Asy`ari R.A berkata : Rasulullah S.A.W bersabda :
عن أبي موسى الأشعري رضى الله عنه قال : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : مثل المؤمن الذي يقرأ القرآن مثل الأُتْرُجَّة ريحها طيب وطعمها طيب . ومثل المؤمن الذي لا يقرأ القرآن مثل التمرة لا ريح لها وطعمها طيب حلو .  ومَثَلُ المنافق الذي يقرأ القرآن مثل الريحانة ريحها طيب وطعمها مر . ومثل المنافق الذي لا يقرأ القرآن كمثل الحنظلة ليس لها ريح وطعمها مر
 ( رواه الترمذي  )

Dari Abu Musa Al Asy’ari berkata : telah bersabda Rasulullah : “Perumpamaan orang mu’min yang membaca Al Qur’an seperti Utrujjah baunya harum rasanya lezat, dan perumpamaan orang mu’min yang tidak membaca Al Qur’an seperti Tamrah tidak ada baunya tetapi rasanya manis. Sedang perumpamaan orang munafiq yang membaca Al Qur’an seperti Rihanah, baunya harum tetapi rasanya pahit, sedang orang munafiq yang tidak membaca Al Qur’an seperti Handhalah, tidak ada baunya dan pahit rasanya” ( Hadist Riwayat Bukhari dan Muslim )

وعن أبي سعيد الخدري رضى الله عنه عن النبي صلى الله عليه وسلم قال : يقول الله سبحانه وتعالى:
 )من شغله القرآن وذكري  عن مسأ لتي اعطيته افضل ما اعطى السائلين(, وفضل كلام الله على سائر الكلام كفضله على خلقه
  رواه الترمذي

Daripada Abi Sai`d al-Khudri R.A daripada Nabi S.A.W bersabda : Allah S.W.T berfirman : Barangsiapa disibukkan dengan Al-Qur'an dan dzikir kepada-Ku sampai-sampai tidak meminta kepada-Ku, maka Aku akan memberinya pemberian yang terbaik seperti yang Aku berikan kepada mereka yang meminta kepada-Ku.  Dan keutamaan kalam Allah atas semua kalam-kalam lain seperti keutamannya ada makhluk ciptaannya.

Dan disunnnatkan ketika membacanya dalam keadaan menangis sebagaimana yang mampu bagi seorang Qari, ianya dapat menambahkannya Nur dan kekhusyu`an, sebagaimana yang disebutkan oleh Imam Nawawi dalam ( al-Tibyan ) daripada Nabi S.A.W

اقرؤوا القرآن وابكوا فإن لم تبكوا فتباكوا
Ertinya : Bacalah al-Quran dan menangislah kamu semua, sekiranya kamu tidak mampu menangis maka buat-buatlah menangis.
 Al-Quran  menjadi syafa`at pada hari kiamat bagi orang-orang yang membacanya, diriwayatkan oleh Imam Muslim daripada Abi Amamah al-Bahili R.A berkata : Aku mendengar Rasulullah S.A.W bersabda :
اقرؤوا القرآن ؛ فإنه يأتي يوم القيامة شفيعاً لأصحابه
“ Bacalah Al-Qur’an karena di hari kiamat ia datang memberi syafaat pada orang yang membacanya “.
Disana juga terdapat ayat-ayat dan surah yang khusus sebagaimana disebutkan dalam hadits-hadits yang mulia yang mengkhususkannya dalam menghafal dan membacanya seperti sabda baginda Nabi Muhammad S.A.W yang diriwayatkan oleh Muslim :
من حفظ عشرة آيات من أول سورة الكهف عصمه الله عن الدجّال
Barang siapa yang menghafal sepuluh ayat dariada awal surah al-Kahfi maka Allah selamatkannya daripada fitnah Dajjal.


عن أبي هريرة رضي الله عنه أن رسول الله صلى الله عليه قال :  لا تجعلوا بيوتكم مقابر، إن الشيطان ينفر من البيت الذي تقرأ فيه سورة البقرة ( رواه مسلم )
Daripada Abu Hurairah R.A Rasululllah S.A.W bersabda :  Jangan kalian jadikan rumah kalian seperti kuburan. Sesungguhnya setan lari dari rumah yang dibacakan surat Al-Baqarah di dalamnya.” (HR. Muslim )
Dan disunnatkan bagi seorang Qari` memperbaguskan suaranya dalam membacanya, selama tidak keluar daripada batasan Qiraat yang merenggangkanya, sebagaimana dalam sebuah Hadits Syarif :
من لم يتغنَّ بالقرآن فليس منا ( رواه أبو داود )
Barang siapa yang tidak memperindahkan dalam bacaan al-Quran maka ia bukan dari golongan kami. ( HR Abu daud )
 Dan makna (يتغنَّ  ) maksudnya : Memperindah suara dalam membaca al-Quran




Ketiga
Adab-adap yang penting bagi seorang Qari` al-Quran al-Karim
Disana terdapat adab-adab yang agung dalam mempelajari al-Quran,  sebagaimana yang dikenalkan dan  yang dilakukan oleh orang-orang yang telah Allah cahayakan hatinya dengan  al-Quran dan membacanya dengan kefahaman  dan penjagaan, dan secara jumlahnya terbahagi kepada  :
1-      Adab bersama al-Quran
2-      Adab bersama para Ahli al-Quran
3-      Adab Mu`allim ( guru ) dan Muta`allim ( murid ) ketika hendak membaca.
Adapun adab bersama al-Quran : hendaklah membersihkan mulut dengan siwak atau lainnya dengan Thaharah yang sempurna, pada tempat yang bersih dan bagus serta menghadap kiblat, dan membaca isti`azah sebelum membacanya dan berusaha dengan penuh kekhuyu`an dan tadabbur  dan membacanya dengan bagus dan tartil, dan menjauhkan daripada ketawa dan kebisingan  dan perbualan tanpa ada sebuah kemudharatan ketika membacanya, dan tidak dibacakan pada ehwal dan tempat-tempat khas, seperti dalam keadaan yang sangat mengantuk, atau membacakan kepada orang yang tidak siap mendengarkannya, atau dijalanan dan kamar mandi, dan tandas, dan membacanya ketika khutbah apabila bagi orang yang mendengarnya, begitu juga wajib mengagungkannya yang ditulis daripadanya bukan sesuatu yang lunak padanya, dan tidak dibolehkan dengan mengatakan sesuatu daripada al-Quran yang tidak ada ilmu dengannya,  ini merupakan adab-adab sebagaimana yang dikemukakan oleh al-Lubaib.
Adapun bersama para ahli al-Quran : Ianya merupakan adab dengan kalamullah ta`ala, maka tidak dibolehkan menyakiti orang yang membawa al-Quran atau bertakabbur atasnya, terlebih-lebih lagi dengan orang yang mengajar al-Quran dan guru dengan ilmunya ini.
Adapun adab Guru dan murid : Ini tidak bertujuan keduanya (guru dan murid ) yang membawa kepada tujuan-tujuan dunia sebagaimana pertemanan keduanya, maka hendaklah guru itu menemani muridnya ketika membacanya, dan hendaklah berakhlak bagus yang diredhai dan bahagian-bahagian yang terpuji, maka hendaklah  keduanya memperbanyak muzakarah dan menghafalnya.
Keempat
Tertib Qiraat
1-      Al-Tartil : Dan dari segi bahasa : Masdar (  Tartil al-Quran  ) : sebagus-bagus karangannya . Dan menurut Istilahan : Membaca al-Quran dengan tidak tergesa-gesa dan memahaminya tanpa mempersegerakannya ) dan ianya merupakan tata tertib yang paling baik
2-      Al-Tahqiq : Ianya seperti tartil akan tetapi ianya agak lebih tenang daripadanya, ianya dipakai untuk mengajar.
3-      Al-Hadr : Membacanya dengan cepat, dan haruslah menjaga segala hukum-hakam tajwid
4-      Al-Tadwir : Ianya merupakan keseimbangan antara tartil dan hadar.
Maka selain daripada itu namanya ( al-Hazramah ) ianya merupakan sebuah bentuk bacaan, dan tidak dibolehkan sama sekali oleh syara`, dan orang tersebut berdousa  dan hendaklah orang tersebut bertalaqqi ilmu ini setelahpun bertaubat kepada Allah dengan taubat yang nashuha, dan tidak berbuat lagi selepasnya.









Kelima
Orang-orang yang menulis dalam Ilmu ini
A-    Orang-orang terdahulu
1-      Al-Allamah Ibnu al-Jazari ( Muhammad Bin Muhammad ) : Nidhamu al-Jazariah fi al-Tajwid.
2-      Shaikul Islam Zakaria al-Anshari : Sharahu al-Jazariah
3-      Makki Bin Abi Thalib al-Qaisi : al-Ri`ayah
4-       Daripada Susunan : Tuhfatul Athfal. Dan Hidayatu al-Shibyan fi al-Tajwid
5-      Al-Usymuni : Manarul Huda fi bayani al-Waqfi wal Ibda`.
B-    Daripada Kalangan Moden
1-      Al-Ustaz Muhammad  Abu Raimah  R.A : Risalah fi al-Tajwid
2-      Al-Shaikh Muhammad Ahmad Dahman ( R.A ) : Durus al-Tajwid al-Hadisah dua jilid.
3-      Al-Allamah al-Shaikh Abul Wahhab al-Hafiz ( Dabas wazait ) R.A : Hidayah al-Rahman fi Tajwid al-Quran.
4-      Al-Ustaz  `Izat `Ubaidu al-Du`as : ( Fannu al-Tartil ) Hams.

Aku mengatakan : Banyak sekali yang dikarang daripada Mesir dan negeri Syam dalam seni bidang ilmu ini,  baik dalam bentuk system dan penulisan ada yang berbentuk panjang dan sederhana dan ringkasan, semoga Allah membalas bagi mereka semuanya dengan kebaikan.








 da Hamzah

Tidak ada komentar:

Posting Komentar